AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Etter en diskusjon med kollegene mine, kom det fram at jeg får mye mindre utbetalt enn de andre. Jeg har en skatteprosent på 31. De andre har tabelltrekk, eller lavere prosenttrekk. Vi tjener alle ca 560-580 000. Når jeg googler og prøver meg på skattekalkulatorer på nettet, virker det som jeg burde hatt en lavere trekkprosent. Men jeg får aldri tilbake noe på skatten, selv om jeg betaler inn 500 kr ekstra hver måned i ekstra skattetrekk, så går jeg stort sett alltid i null. ER det virkelig slik at skatteberegningen ALLTID stemmer, og hvis man blir trukket for mye, så får man tilbake i det årlige oppgjøret? Skjer det virkelig aldri noen feil der i beregningene, som det gjør overalt ellers? Anonymkode: 5951c...f51
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Etter en diskusjon med kollegene mine, kom det fram at jeg får mye mindre utbetalt enn de andre. Jeg har en skatteprosent på 31. De andre har tabelltrekk, eller lavere prosenttrekk. Vi tjener alle ca 560-580 000. Når jeg googler og prøver meg på skattekalkulatorer på nettet, virker det som jeg burde hatt en lavere trekkprosent. Men jeg får aldri tilbake noe på skatten, selv om jeg betaler inn 500 kr ekstra hver måned i ekstra skattetrekk, så går jeg stort sett alltid i null. ER det virkelig slik at skatteberegningen ALLTID stemmer, og hvis man blir trukket for mye, så får man tilbake i det årlige oppgjøret? Skjer det virkelig aldri noen feil der i beregningene, som det gjør overalt ellers? Anonymkode: 5951c...f51 https://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt Anonymkode: fce60...a52
Hensatt Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Får du alle fradragene du skal ha. Har du mindre lån enn dine kolleger? Får kanskje partneren din alle skattefordelene? Mange variabler som spiller inn her, og lurt å sjekke at alle tallene hos skatteetaten er korrekte. Eventuelle feil i skatteberegningen er ditt eget ansvar å sjekke opp i, ingen andres. Endret 10. februar 2023 av Blizz1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Det er relativt stor forskjell på hvor mange prosent som faktisk trekkes av lønna hver mnd og hvor mange prosent du faktisk betaler i skatt i året. Du betaler skatt på 10,5 månedslønner. Det er også veldig relevant hvor mye gjeld du og dine kolleger har, om dere har barn, fagforening osv. Å trekkes 31% I skatt hver mnd er ikke unormalt. Anonymkode: 85128...e46
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 De har gjerne mer fradrag i form av renter etc? Anonymkode: 4cff6...a94
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Det er mulig at jeg har så høy skatteprosent på grunn av at lånet står på mannen min. Men på infosidene på nettet (blant annet på den lenken som en person over postet, står følgende: "En lønnsinntekt på for eksempel 600.000 kroner gir en skatteprosent på 25,6 prosent i 2023. En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 32,5 prosent." Men det er vel kanskje ikke så svart-hvitt som dette i virkeligheten. Det er bare så surt at de som tjener mindre enn meg har flere tusen mer utbetalt hver mnd enn det jeg har, og i tillegg får de ti tusen igjen på skatten årlig. Jeg må kanskje ringe skatteetaten og høre hva som lønner seg totalt mest for oss, å dele lånet eller at den med høyest inntekt står som lånetaker... Det er merkelig, da, vi var jo avhengige av to inntekter for å få det lånet i banken. Så det er rart at det bare står på én person nå... Anonymkode: 5951c...f51
Nasse Nøff Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Blir du trukket for mye i skatt får du det igjen etter skatteoppgjøret. Når du går gjennom skattemeldingen sjekker du at inntekt mm. er riktig. Som andre sier kan det være flere årsaker til at kollegaene dine betaler mindre skatt enn deg: De har høyere gjeld (og dermed større rentefradrag), de har andre fradrag, som reisefradrag eller foreldrefradrag, eller at du har formue og høye renteinntekter. Anbefaler deg uansett å gå inn på skatteetatens sider og sjekke skattekortet ditt for 2023, og se om tallene de har lagt til grunn for lønn, renteutgifter, formue og fradrag stemmer. Vet at det der var endel feil i år.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Eier du boligen??? Hvorfor i alle dager står du ikke som låntaker? Anonymkode: d6293...744 1
Nasse Nøff Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Jepp, hvis ikke boliglånet, og dermed gjeldsrentene er ført på deg også, får du høyere skatt. Skatteetaten fører alltid boliglånet på hovedlånetaker, og så må dere dele det dere imellom. Det er veldig enkelt på skattemeldingen, du bare endrer beløpet og velger delt med ektefelle som begrunnelse. For dere samlet spiller det ingen rolle hvem det står på, skatten og skattefradraget blir helt likt. (22 prosent av gjeldsrentene). Likevel ville jeg delt både gjelden og gjeldsrentene, rett og slett fordi det er mest ryddig å gjøre det sånn. Du kan også gå inn i skattekortet ditt og endre dette der, og be om et nytt skattekort (husk å be arbeidsgiver laste det ned på nytt). Men da bør kanskje mannen også endre så han ikke får restsskatt. 1
Reign Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er mulig at jeg har så høy skatteprosent på grunn av at lånet står på mannen min Om lånet står på mannen din, så håper jeg virkelig ikke at du betaler på det lånet 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eier du boligen??? Hvorfor i alle dager står du ikke som låntaker? Anonymkode: d6293...744 Vet ikke Jeg eier til og med mer av boligen enn min mann (60 %). Men mulig at vi tenkte en gang at siden han har høyest inntekt, så var det smartest at han sto som lånetaker? At det ble mest gunstig totalt sett da...? Anonymkode: 5951c...f51
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er mulig at jeg har så høy skatteprosent på grunn av at lånet står på mannen min. Men på infosidene på nettet (blant annet på den lenken som en person over postet, står følgende: "En lønnsinntekt på for eksempel 600.000 kroner gir en skatteprosent på 25,6 prosent i 2023. En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 32,5 prosent." Men det er vel kanskje ikke så svart-hvitt som dette i virkeligheten. Det er bare så surt at de som tjener mindre enn meg har flere tusen mer utbetalt hver mnd enn det jeg har, og i tillegg får de ti tusen igjen på skatten årlig. Jeg må kanskje ringe skatteetaten og høre hva som lønner seg totalt mest for oss, å dele lånet eller at den med høyest inntekt står som lånetaker... Det er merkelig, da, vi var jo avhengige av to inntekter for å få det lånet i banken. Så det er rart at det bare står på én person nå... Anonymkode: 5951c...f51 Det er ikke rart, dere er selv ansvarlige for å fordele skattefordelene ved lån. Og det er heller ikke rart at du har mindre utbetalt om du har vært så i svime at du ikke tar ansvar for å få de fratrekkene du skal ha. Fradrag for lån osv vil regnes ut ifra prosent av rente og det vil være det samme om dere deler 50/50 eller kjører alt på en, så det spiller ingen rolle om mannen din tjener mer eller ikke. Anonymkode: 85128...e46 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Syns virkelig ikke 31% er noe å klage over, videre høyt er det heller ikke. Helt vanlig å bli trukket 36-45% i min bransje, og jeg ligger ikke langt over deg i lønn. Jeg har nettopp fått nytt skattekort, og der er det 36% trekk, helt normalt. Du kan heller ikke sammenligne deg blank med kolleger fordi dere har ulikt fradrag og gjeld. Anonymkode: f752a...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Nasse Nøff skrev (3 minutter siden): Jepp, hvis ikke boliglånet, og dermed gjeldsrentene er ført på deg også, får du høyere skatt. Skatteetaten fører alltid boliglånet på hovedlånetaker, og så må dere dele det dere imellom. Det er veldig enkelt på skattemeldingen, du bare endrer beløpet og velger delt med ektefelle som begrunnelse. For dere samlet spiller det ingen rolle hvem det står på, skatten og skattefradraget blir helt likt. (22 prosent av gjeldsrentene). Likevel ville jeg delt både gjelden og gjeldsrentene, rett og slett fordi det er mest ryddig å gjøre det sånn. Du kan også gå inn i skattekortet ditt og endre dette der, og be om et nytt skattekort (husk å be arbeidsgiver laste det ned på nytt). Men da bør kanskje mannen også endre så han ikke får restsskatt. Takk for tips! Og dette kan jeg kanskje også gjøre neste gang det er på tide å levere ny selvangivelse (den ene gangen i året alle i landet gjør det), for å slippe å lage så mye bry til arbeidsgiver? Anonymkode: 5951c...f51
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 1 minutt siden, Reign said: Om lånet står på mannen din, så håper jeg virkelig ikke at du betaler på det lånet 🙂 Huslånet kan likevel ha to lånetakere. Rentefradraget er det likevel kun en person som får. Anonymkode: e02b4...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke Jeg eier til og med mer av boligen enn min mann (60 %). Men mulig at vi tenkte en gang at siden han har høyest inntekt, så var det smartest at han sto som lånetaker? At det ble mest gunstig totalt sett da...? Anonymkode: 5951c...f51 Nå må du holde begrepene og tunga rett i munnen. At gjeldsrenter automatisk meldes inn på hovedlåntaker hos skatteetaten er ikke det samme som at du ikke står på lånet. En må alltid stå som hovedlåntaker, og det spiller absolutt ingen rolle hvem som tjener mest eller minst og skattefradrag sier absolutt ingenting om hvem som eier mest eller minst eller hvem som står på lånet eller ikke. Anonymkode: 85128...e46 1 1
Reign Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huslånet kan likevel ha to lånetakere. Rentefradraget er det likevel kun en person som får. Anonymkode: e02b4...a6b Hva er det du prater om? Lånet har jo ikke to lånetakere dersom det bare står på mannen til TS. Og jo, begge kan få rentefradrag.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips! Og dette kan jeg kanskje også gjøre neste gang det er på tide å levere ny selvangivelse (den ene gangen i året alle i landet gjør det), for å slippe å lage så mye bry til arbeidsgiver? Anonymkode: 5951c...f51 Det kan du endre når det passer deg, bry hos arbeidsgiver er ikke relevant. De henter bare opp nytt skattekort og det er snakk om et tastetrykk. Ingen vits I å vente med å endre. Anonymkode: 85128...e46 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 Du kan få fradrag for en hel del, noe går automatisk, andre må du føre opp selv Formue over et par mill fører til økt skatt. Anonymkode: e02b4...a6b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 Reign skrev (Akkurat nå): Hva er det du prater om? Lånet har jo ikke to lånetakere dersom det bare står på mannen til TS. Og jo, begge kan få rentefradrag. Men ingen av oss vet om lånet bare står på mannen hennes, drt gjør det jo høyst sannsynlig ikke mtp at yun også eier mest av boligen. TS har åpenbart ikke økonomisk kontroll og virker å tro at mannen står alene på lånet fordi han får skattefradraget, men det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 85128...e46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå