Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det uungåelige ser ut til  være nærmere enn noen gang. Har over 20 år sammen og barn i tenårene, eldste 16, så dette er selvsagt ikke lett. Har vel ligget i luften og blitt trenert i mange år. Skal ikke si at vi holder sammen for barnas skyld, for det er andre ting som er fint også. Men jeg er heeeelt sikker på at uten barna så hadde vi gått fra hverandre for lenge siden. Livene våre fungerer ikke sammen og det som jeg ser på som ting som beriker hverdagen, ser hun på som belastende og bortkastet tid. Burde selvsag funnet ut av dette når vi var yngre, men gjort er gjort og sånn er det nå bare.....  I tillegg er sexlivet ganske katastrofe da hun klarer seg fint uten og jeg godt kunne hatt sex daglig. Hun sier at det er mange par som lever fint uten sex og at  om jeg vil ha mer kan jeg bare finne meg en elskerinne. Jeg ønsker vel heller å ha et godt sexliv i forholdet og er ikke så hypp på å ligge rundt med andre egentlig.... såå... ser ikke helt for meg en fremtid sammen. Vil bare at poengtere at jeg ikke er en lat sofagris som bare ser netflix og vil pule.... Jeg er oppegående ansvarlig, holder huset i orden, gjør alt av innkjøp, lager stort sett alle middager, følger opp barn på fritidsaktiviteter med kjøring og styreverv og annet som trengs. ...

Men så er det dette med økonomi.. hadde ikke sett for meg at samlivsbrudd skulle være så utfordrende. Har ikke verdens best betalte jobb, men har rundt 400 k i året. Digger jobben min og har aldri vurdert å gjøre noe annet. Bor i utkanten av Oslo, på den dyre siden av byen. Etter salg av felles bolig vil jeg sitte med fri EK på ca 2,5 M og altså årslønn på 400 k. Med 2 barn så ser det ut til at ingen banker vil hjelpe meg å lånefinansiere en leilighet til 3,5 M. Dere som har vært igjennom dette før... noen som har noen tanker? noen som har løst lignende ting på en ok måte? Noen gode råd?  1 M er ikke allverdens til lån i dag og med sikkerhet i en bolig til 3,5 så er det jo begrenset risiko for bankene.... Har vanskelig med å skjønne at dette ikke skal la seg gjøre... Jeg har stålkontroll på egen økonomi og vet med sikkerhet at jeg vil klare å betjene.

Anonymkode: ab63b...8ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankene er ganske strenge. Jeg hadde EK på 2,3 mill, lønn på 600.000 og ett barn. Fikk maks 1,8 i lån. Barn trekker utrolig mye ned når det kommer til lån.

Du har ikke foreldre som kan stille opp som medlånetaker? Eller noe forskudd på arv? 

Anonymkode: 39c27...dd2

Skrevet

🤞For at det løser seg til det beste for dere. Selv om det er tungt å stå I, så skal man ikke holde ut for enhver pris. :klem:

• Nyttig 2
Skrevet

Har du hørt med husbanken?

Anonymkode: 444c4...bb2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du hørt med husbanken?

Regner med det er vanskelig siden jeg har solid EK. Jeg har også høy nok inntekt til at jeg har penger til overs hver måned, altså i stand til å spare. Dessuten får jeg lån i vanlig bank. Bare veldig mye lavere enn jeg behøver. Så jeg regner med dette bryter kriteriene for startlån.

Skrevet

Eg hadde 300k i EK og fekk 2,4 millionar i lån. Føler kanskje det er litt i overkant med dagens rente, men det går. Da kunne eg og ungane få oss ei leilighet i rett skulekrins. 

Anonymkode: c7a28...e80

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med det er vanskelig siden jeg har solid EK. Jeg har også høy nok inntekt til at jeg har penger til overs hver måned, altså i stand til å spare. Dessuten får jeg lån i vanlig bank. Bare veldig mye lavere enn jeg behøver. Så jeg regner med dette bryter kriteriene for startlån.

Jeg tror jeg ville hørt, for du har en relativt lav inntekt til å bo der du bor og du får vel ikke så mye for 2,5 mill? 

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Bankene er ganske strenge. Jeg hadde EK på 2,3 mill, lønn på 600.000 og ett barn. Fikk maks 1,8 i lån. Barn trekker utrolig mye ned når det kommer til lån.

Du har ikke foreldre som kan stille opp som medlånetaker? Eller noe forskudd på arv? 

Anonymkode: 39c27...dd2

Har desverre ikke foreldre som kan stille opp, og arv ligger nok mange år frem i tid. Rart at de er så strenge når belåningsgraden vil være under 30%. Veldig bra sikkerhet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ville hørt, for du har en relativt lav inntekt til å bo der du bor og du får vel ikke så mye for 2,5 mill? 

Får ikke noe for 2,5 her nei. Men om jeg flytter lenger unna eller på andre sida av byen så får jeg jo det. Det er jo sånn sett ikke så vanskelig å skaffe seg bolig og heller ikke synd på meg som har 2,5 i formue. Det bare gjør at barna ikke kan fortsette å bo i nabolaget.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Eg hadde 300k i EK og fekk 2,4 millionar i lån. Føler kanskje det er litt i overkant med dagens rente, men det går. Da kunne eg og ungane få oss ei leilighet i rett skulekrins. 

oi... såpass... Lov å spørre hva du har i inntekt? Det er jo stort sett det som bestemmer låneevnen. Var dette en av de store baneken, eller en liten lokalbank?

Skrevet

DnB? Prøv Storebrand. Mye enklere.

Anonymkode: d158d...018

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

oi... såpass... Lov å spørre hva du har i inntekt? Det er jo stort sett det som bestemmer låneevnen. Var dette en av de store baneken, eller en liten lokalbank?

Anonymkode: ab63b...8eci

Oppunder 600 000.

Ein lokal bank på Vestlandet. 

Skrevet

Jeg kjøpte for 1.5 år siden, samlivsbrudd. Jeg hadde ca rett under 700 000 i inntekt og rett under 5 mill i egenkapital. Jeg fikk 3mill i Flexilån. Har brukt litt under 1.6 av flexilånet til boligkjøp og har da  ca 1.4 mill til å kunne bruke fra flexilånet til oppussing/vedlikehold av bolig/ buffer ved store regninger og evt. Bilbytte.

Jeg har store tenåringsbarn. Jeg tenker min personlige økonomi ikke klarer 3 mill i lån, så forstår egentlig ikke at jeg fikk så mye,  håper å holde meg under 2 mill av flexilånet. Tror ikke det er greit å ha mer enn 2 mill i lån på min inntekt, så 1 mill i lån på 400 000 er nok også noe som er mer enn nok med tanke på renteøkninger. De gir jo lån ut fra hva de tenker du kan betale pr. mnd. Men jeg fikk det lånet og greit å ha om jeg må ha tilgang på penger og slipper forbrukslån. På Flexilån betaler man kun renter av det man faktisk har lånt og ikke hva de har satt som låneramme. Dette er S banken.

Kjøpte bolig for ca 6.5 mill. Har lån nå på litt under 1.6 mill. Husk det koster å flytte og evt oppussing og vedlikehold. Pengene har rent ut til ting jeg måtte kjøpe og vedlikehold, så ta høyde for det ved flytting og kjøp av ny bolig.

Anonymkode: c2592...01a

Skrevet

Også er det viktig å huske at man var to om utgiftene. Ved samlivsbrudd, blir man en om strøm- kommunale avgifter-renter-mat-abonnementer-bil-forsikringer osv. Det er dyrere  være enslig i økonomi enn forhold med to inntekter. Det er også det banken vet og setter lånestandard etter det.

Anonymkode: c2592...01a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det uungåelige ser ut til  være nærmere enn noen gang. Har over 20 år sammen og barn i tenårene, eldste 16, så dette er selvsagt ikke lett. Har vel ligget i luften og blitt trenert i mange år. Skal ikke si at vi holder sammen for barnas skyld, for det er andre ting som er fint også. Men jeg er heeeelt sikker på at uten barna så hadde vi gått fra hverandre for lenge siden. Livene våre fungerer ikke sammen og det som jeg ser på som ting som beriker hverdagen, ser hun på som belastende og bortkastet tid. Burde selvsag funnet ut av dette når vi var yngre, men gjort er gjort og sånn er det nå bare.....  I tillegg er sexlivet ganske katastrofe da hun klarer seg fint uten og jeg godt kunne hatt sex daglig. Hun sier at det er mange par som lever fint uten sex og at  om jeg vil ha mer kan jeg bare finne meg en elskerinne. Jeg ønsker vel heller å ha et godt sexliv i forholdet og er ikke så hypp på å ligge rundt med andre egentlig.... såå... ser ikke helt for meg en fremtid sammen. Vil bare at poengtere at jeg ikke er en lat sofagris som bare ser netflix og vil pule.... Jeg er oppegående ansvarlig, holder huset i orden, gjør alt av innkjøp, lager stort sett alle middager, følger opp barn på fritidsaktiviteter med kjøring og styreverv og annet som trengs. ...

Men så er det dette med økonomi.. hadde ikke sett for meg at samlivsbrudd skulle være så utfordrende. Har ikke verdens best betalte jobb, men har rundt 400 k i året. Digger jobben min og har aldri vurdert å gjøre noe annet. Bor i utkanten av Oslo, på den dyre siden av byen. Etter salg av felles bolig vil jeg sitte med fri EK på ca 2,5 M og altså årslønn på 400 k. Med 2 barn så ser det ut til at ingen banker vil hjelpe meg å lånefinansiere en leilighet til 3,5 M. Dere som har vært igjennom dette før... noen som har noen tanker? noen som har løst lignende ting på en ok måte? Noen gode råd?  1 M er ikke allverdens til lån i dag og med sikkerhet i en bolig til 3,5 så er det jo begrenset risiko for bankene.... Har vanskelig med å skjønne at dette ikke skal la seg gjøre... Jeg har stålkontroll på egen økonomi og vet med sikkerhet at jeg vil klare å betjene.

Hvor mange barn har dere? Skal dere ha barna 50/50? Du vil jo isåfall få barnetrygd, dere får en utvidet mener jeg også deler dere denne på 2. 
Søk lån i vanlig bank og om du får avslag søker du i husbanken. 

Anonymkode: 2c817...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...