Gå til innhold

Hvorfor babykino når skjerm er skadelig for baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det arrangeres babykinoer men nå har jo helsesøster sagt til alle i barselgruppa at babyer skal skjermes fra skjerm fram til 3 års alderen. Er det ikke rart folk drar på babykino med babyen sin da, hvor det nettopp er verdens største skjerm?

Anonymkode: 81a50...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babykino er jo ikke for barna. Det er jo voksenfilmer som vises. Har i det hele tatt små babyer syn godt nok til å se storskjermen mange meter foran seg? 

Anonymkode: 85f3a...3ed

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Nyfødte babyer sover jo for det meste. Tror de mener eldre barn, når de snakker om skjermtid. Poenget er at skjerm ikke skal være barnevakt. Det er ikke skadelig å se barne tv sammen med barnet ditt. Snakke sammen om hva som skjer og synge alle de "fantastiske" Minibarna sangene sammen. Alt med måte.

Anonymkode: a4a53...67a

• Liker 6
Skrevet

Er ikke hovedpoenget med å droppe skjerm at barn ikke skal sitte passive foran skjermen og dermed gå glipp av sosial omgang med foreldre/andre, lek på gulvet, motorisk utvikling+++? De fleste barn på babykino sover vel eller ligger på gulvet med leken sin eller noe. Mannen forsøkte seg på babykino med vår når hun var så stor at hun kunne åle seg rundt og krevde litt mer og de måtte bare gå når hun våknet fra lur for hun ville ikke sitte stille og leke og ble veldig forstyrret av lyden og skjermen. Så tenker det er mest for de med små babyer. Filmene er jo for voksne, ikke for barn. 

De fleste ser vel mye TV selv om de har baby, spesielt når de er små. Jeg gjorde iallfall det med baby sovende i sofa eller på brystet.

Anonymkode: decd3...b27

• Liker 8
Skrevet

Du har misforstått ts.

• Liker 7
Skrevet

Kan du vise til forskning som har funnet ut at skjerm er direkte skadelig for babyer? Har selv foreløpig ikke funnet pålitelige kilder på at det er skadelig i form av utvikling av sykdom og lidelser. Det som derimot er bevist er at skjerm passiviserer baby og dette kan gå utover utvikling (fysisk og psykisk). Så jeg tenker folk kan roe reka litt. Har selv fått kritikk for nettbrett i bil til baby. Men når alternativet er en baby som hylskriker hele bilturen og ungen allerede sitter stroppet fast uten store bevegelsemuligheter så velger jeg å la ungen se på skjerm.

Har du spurt helsesøster om hvorfor barn skal skjermes fra skjerm? Det gjorde jeg. Og hun kunne kun referere til at dette var retningslinjene ang råd om skjerm. Så jeg måtte selv lese meg opp på fakta. Er ikke slik at ungen blir skadet for livet at den blir med mamma på babykino akkurat. Som sagt: ro reka litt!

Anonymkode: 9b6ec...496

• Liker 4
Skrevet

Skjermes til 3 år? Aldri hørt om på min helsestasjon. Her har vi tv-en på, og ser ikke at babykino er noe mer eller mindre skadelig. Babyen plundrer med sitt på gulvet. 

Anonymkode: b008b...e88

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du har misforstått hva babykino er. Det er ikke kino for babyer. Det er kino tilrettelagt for småbarnsforeldre slik at de kan se en film (voksenfilm) og ha med seg barnet. Forskjellen på babykino og vanlig kino er at det er akseptert med lyder, bråking, gråting osv. fra barn, det er lysere i salen og lavere lyd fra filmen.

Skrevet

Nok en nazi helsesøster.

Anonymkode: 3ac11...307

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært to ganger på babykino, og babyen min ble særdeles lite eksponert for skjermen. Hun lå i bagen ved føttene mine og sov, ble ammet og ellers lå i armene mine med ansiktet mot min kropp.

Jeg derimot koste meg med en god film med barselvenninner jeg ikke ville fått dratt på ellers :popcorn:

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at det arrangeres babykinoer men nå har jo helsesøster sagt til alle i barselgruppa at babyer skal skjermes fra skjerm fram til 3 års alderen. Er det ikke rart folk drar på babykino med babyen sin da, hvor det nettopp er verdens største skjerm?

Anonymkode: 81a50...42c

Fikk beskjed av helsesøster om å styre unna skjerm til de er to år. Babykino er for voksne (med lette sovebabyer). Kunne aldri dratt på det med min kolikkbaby som våknet av hver minste lyd og måtte vugges hylende i søvn i en halvtime for å sove 20 minutter. Har du en baby som sover kan du fint dra på babykino uten at babyen blir eksponert for skjerm.

Vi har valgt å følge rådet fra henne enn så lenge, men vi hadde sikkert satt på tv på kveldene om han sov rolig i babynest ved siden av oss. 

Anonymkode: 7c235...c7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk beskjed av helsesøster om å styre unna skjerm til de er to år. Babykino er for voksne (med lette sovebabyer). Kunne aldri dratt på det med min kolikkbaby som våknet av hver minste lyd og måtte vugges hylende i søvn i en halvtime for å sove 20 minutter. Har du en baby som sover kan du fint dra på babykino uten at babyen blir eksponert for skjerm.

Vi har valgt å følge rådet fra henne enn så lenge, men vi hadde sikkert satt på tv på kveldene om han sov rolig i babynest ved siden av oss. 

Om du har flere barn da? Får ingen se på tv fordi dere har en ny baby?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke det som er spørsmålet.

TS spør spesifikt om babykino og skjermbruk etter råd fra helsesøster, ikke hva man gjør med lillesøster når storebror ser på TV.  Jeg skriver bare at vi enn så lenge har fulgt rådet fra vår helsesøster, og hvis du lurer så er sønnen min enebarn og 7 måneder. Selvsagt er det lettere å styre unna skjerm når man ikke har storesøsken. Hadde jeg fått ett til barn kan det hende jeg løsnet opp enda tidligere, men jeg regner med anbefalingene er der av en grunn. Når det er sagt har vi hatt en vanvittig krevende start så TV hadde nok hjulpet på for å gi oss en liten pause i hverdagen, men vi har valgt å stå i det og heller underholde ham på andre måter. Han er dårlig på å leke selv så TV hadde nok gjort ting mye verre. Jobbet mange år i barnehage og jeg kunne ofte spotte hvem som hadde "frislipp" på TV. Det kan være gode grunner til at de har latt barna se mye på skjerm, det skal jeg ikke legge meg borti. 

Det er jo helt vanlig at man er mer rigid på ting med første barnet. Storesøsteren min fikk ikke godteri før hun var 5 år gammel, jeg fikk det lenge før jeg var fylt året. Betyr det at man ikke skal prøve så godt man kan med barn nummer 1? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS spør spesifikt om babykino og skjermbruk etter råd fra helsesøster, ikke hva man gjør med lillesøster når storebror ser på TV.  Jeg skriver bare at vi enn så lenge har fulgt rådet fra vår helsesøster, og hvis du lurer så er sønnen min enebarn og 7 måneder. Selvsagt er det lettere å styre unna skjerm når man ikke har storesøsken. Hadde jeg fått ett til barn kan det hende jeg løsnet opp enda tidligere, men jeg regner med anbefalingene er der av en grunn. Når det er sagt har vi hatt en vanvittig krevende start så TV hadde nok hjulpet på for å gi oss en liten pause i hverdagen, men vi har valgt å stå i det og heller underholde ham på andre måter. Han er dårlig på å leke selv så TV hadde nok gjort ting mye verre. Jobbet mange år i barnehage og jeg kunne ofte spotte hvem som hadde "frislipp" på TV. Det kan være gode grunner til at de har latt barna se mye på skjerm, det skal jeg ikke legge meg borti. 

Det er jo helt vanlig at man er mer rigid på ting med første barnet. Storesøsteren min fikk ikke godteri før hun var 5 år gammel, jeg fikk det lenge før jeg var fylt året. Betyr det at man ikke skal prøve så godt man kan med barn nummer 1? 

Ikke farlig å se tv med barnet ditt. Mitt barn på 18 måneder lærte nettopp å telle til tre da vi så på Skal Vi Leke. Vi koser oss masse med barne tv sammen. Synger og snakker on det vi ser. Poenget er at de ikke skal sitte der alene å glo mens mor og far gjør andre ting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har flere barn, og yngste er tre. Hun får ikke se på TV, nettbrett etc. Det betyr at de andre i familien må vente med slike ting til hun sover, er ute og leker med en voksen eller ikke er hjemme. Det går faktisk helt fint og har gått helt fint med alle barna mine. Det er jo ikke akkurat sånn at babyer og små barn er våkne og i stua 24 timer i døgnet.

Anonymkode: dffa8...63a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Babykino er et tilbud for voksne. Det er for at voksne med barn ikke skal gå glipp av kulturtilbud. Babyene sover stort sett gjennom filmen men det er tillatt med amming og å gå inn og ut for å skifte bleier osv.

Anonymkode: adea6...a35

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Morsomt at det er ok å totalt ødelegge barn nr. 2 med skjermtid. Stakkars barn nr. 2, 3 og 4 som får varige skader av at eldre søsken ser på barne tv 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke farlig å se tv med barnet ditt. Mitt barn på 18 måneder lærte nettopp å telle til tre da vi så på Skal Vi Leke. Vi koser oss masse med barne tv sammen. Synger og snakker on det vi ser. Poenget er at de ikke skal sitte der alene å glo mens mor og far gjør andre ting. 

Helsesykepleieren vår anbefalte å ikke se på skjerm til de er 2 år. Hun sa ingenting om å se alene vs sammen. Jeg dømmer ingen, sier bare at vi enn så lenge har valgt å følge rådet hennes. Kan godt hende vi lar ham se på barnetv når hanner ett år, eller kanskje vi holder ham unna til han er to.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Morsomt at det er ok å totalt ødelegge barn nr. 2 med skjermtid. Stakkars barn nr. 2, 3 og 4 som får varige skader av at eldre søsken ser på barne tv 😅

For det første, hvor sier jeg at man ødelegger barn med skjerm? Det er dine ord.

For det andre sier jeg ikke at det er ok, sier bare at jeg skjønner at det er litt vanskeligere når man har flere barn og at jeg ikke vet hvordan jeg selv ville løst det. 

Fra NHI: Barn under to år bør ikke bruke skjerm i det hele tatt, og barn i alderen to til fem år bør ikke tilbringe mer enn en time per dag foran skjerm.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...