AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Jeg fikk ikke brukt all ferien min i fjor, så Max-grensen på 12 dager ble overført til i år, sånn at jeg teknisk sett har 37 dager ferie i år. Men om jeg nå bytter jobb- kan jeg ta ut ferien min i oppsigelsestiden? I tilfelle- hvor mange dager lan jeg ta ut? Kun de 12 fra i fjor, eller kan jeg ta ut noen av årets kvote også? Dersom det har noe å si- jeg har de siste 5 årene aldri fått tatt ut full ferie, som regel har det blitt med ca 2, kanskje 3 uker om jeg har hatt flaks… Anonymkode: 56b4f...11f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Jeg har pleid å ta ut ferie på slutten av oppsigelsestiden min de gangene jeg har byttet jobb, gjorde det etter avtale med arbeidsgiver og fikk da begynt i ny jobb tidligere. Snakk med lederen din, ofte mulig å finne en løsning. Anonymkode: 2cee8...c69
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Sjefen er en av grunnene til at jeg ser meg om etter ny jobb, så der er jeg redd at jeg ikke kan belage meg på godvilje…. Anonymkode: 56b4f...11f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Tror man skal ta resterende ferie, avspasering osv i oppsigelsestiden så lenge det lar seg gjøre med jobben, ellers må de jo betale deg ut for det? Anonymkode: c29f7...518 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie så du må bare søke og ferie å se hva du får til svar. Husk at feriepenger opptjent i 2022 skal dekke ferien i 2023 så alt etter når du eventuelt starter i ny jobb kan ny arbeidsgiver pålegge deg ferie der. Anonymkode: d4baa...567
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror man skal ta resterende ferie, avspasering osv i oppsigelsestiden så lenge det lar seg gjøre med jobben, ellers må de jo betale deg ut for det? Anonymkode: c29f7...518 Har de lov å utbetale feriedager i tilleg til feriepenger?? 😲😲 Men om det av en eller annen grunn ikke lar seg gjøre med utbetaling- vet du hvor mange dager ferie kan jeg ta ut i oppsigelsestid? 12, 25, eller 37? Anonymkode: 56b4f...11f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 Hvor mange dager ferie du kan ta ut avhenger av vel hvor mange dager ferie du har igjen😂 Men har du ikke noen personal avd eller HR du kan spørre? Anonymkode: c29f7...518
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mange dager ferie du kan ta ut avhenger av vel hvor mange dager ferie du har igjen😂 Men har du ikke noen personal avd eller HR du kan spørre? Anonymkode: c29f7...518 Jeg overførte 12 dager fra i fjor til i år, har ikke brukt noen feriedager til nå, men vet ikke om de 25 dagene i år først er mulige å bruke før etter en viss dato? har ikke en personal eller HR avdeling, er en liten bedrift…. Anonymkode: 56b4f...11f
Mt3 Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 I følge vår tariff er det ikke lov å ta ut ferie i oppsigelsestiden, så de som har ønske om ferie i oppsigelsestiden har enten sagt opp så mye tidligere at ferieukene kan flettes inn i oppsigelsestiden (ved planlagt oppsigelse for å begynne på videre skolegang) eller fått ta ut ferie etter avtale med sjefen da det allerede var beregnet ferievikarer i den tiden.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har de lov å utbetale feriedager i tilleg til feriepenger?? 😲😲 Men om det av en eller annen grunn ikke lar seg gjøre med utbetaling- vet du hvor mange dager ferie kan jeg ta ut i oppsigelsestid? 12, 25, eller 37? Anonymkode: 56b4f...11f De må utbetale de dagene som er trukket i lønn, men ikke tatt ut. Anonymkode: 8e54f...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 I vårt firma får man ta ut ferien som er overført, og dagene ferie du har opparbeidet deg når du slutter. Tror det er to-komma-etellerannet dager i mnd. Så hvis du sier opp nå, har du 12+2+2 dager da, + 2 dager for hver mnd i oppsigelsetiden. Anonymkode: c1e5a...701
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 7.11): Jeg overførte 12 dager fra i fjor til i år, har ikke brukt noen feriedager til nå, men vet ikke om de 25 dagene i år først er mulige å bruke før etter en viss dato? har ikke en personal eller HR avdeling, er en liten bedrift…. Anonymkode: 56b4f...11f Da må du nesten lese deg opp på lovdata, ganske tørt der men😂 Anonymkode: c29f7...518
Rødstrupa Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 7.11): Jeg overførte 12 dager fra i fjor til i år, har ikke brukt noen feriedager til nå, men vet ikke om de 25 dagene i år først er mulige å bruke før etter en viss dato? har ikke en personal eller HR avdeling, er en liten bedrift…. Anonymkode: 56b4f...11f Anbefaler deg virkelig å melde deg inn i Handel & Kontor omgående. Dersom du fortsetter å søke deg til små private bedrifter der du er meget sårbar. Uvurdelig hjelp og støtte fra de vil du få dersom du skulle trenge det. Det er en rimelig investering…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 11.30): Jeg fikk ikke brukt all ferien min i fjor, så Max-grensen på 12 dager ble overført til i år, sånn at jeg teknisk sett har 37 dager ferie i år. Men om jeg nå bytter jobb- kan jeg ta ut ferien min i oppsigelsestiden? I tilfelle- hvor mange dager lan jeg ta ut? Kun de 12 fra i fjor, eller kan jeg ta ut noen av årets kvote også? Dersom det har noe å si- jeg har de siste 5 årene aldri fått tatt ut full ferie, som regel har det blitt med ca 2, kanskje 3 uker om jeg har hatt flaks… Anonymkode: 56b4f...11f Det er kommet ny ferielov, der er det ikke begrensing på overføring av feriedager. Det er derimot skjerpa inn at arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker får tatt ut ferie. En har krav på tre uker sammenhengende i hovedferieperioden (er det mai til september tro, burde huske), men arbeidsgiver har styringsrett på når innenfor denne perioden. Fagforening er kjekt å ha, de har juridisk kompetanse og kan hjelpe deg Anonymkode: d0375...256
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kommet ny ferielov, der er det ikke begrensing på overføring av feriedager. Det er derimot skjerpa inn at arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker får tatt ut ferie. En har krav på tre uker sammenhengende i hovedferieperioden (er det mai til september tro, burde huske), men arbeidsgiver har styringsrett på når innenfor denne perioden. Fagforening er kjekt å ha, de har juridisk kompetanse og kan hjelpe deg Anonymkode: d0375...256 Har lest en del nå, og finner kun dette om overføring av ferie, som er det samme som arbeidsgiver sier… leter jeg på feil sted? Anonymkode: 56b4f...11f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har lest en del nå, og finner kun dette om overføring av ferie, som er det samme som arbeidsgiver sier… leter jeg på feil sted? Anonymkode: 56b4f...11f Det du viser til er når du og arbeidsgiver er enige om å overføre ferie - inngår avtale. Men dersom arbeidsgiver ikke har sørget for at du har fått avviklet all ferie så skal all ferie overføres i sin helhet til neste år. Merk at dette gjelder lovfestet ferie på 4 uker og 1 dag og ikke den avtalefestede femte ferieuke. Anonymkode: 79b53...96c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå