AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Hei dere. Vet ikke om jeg lurer på noe eller om jeg bare ønsker å lufte tankene litt. For noen år siden startet jeg med 16:8 metoden. På dette tidspunktet fokuserte jeg kun på kaloriinnhold på maten og drikken jeg fikk i meg. Det har cola zero, masse red bull uten sukker og lett produkter over hele fjøla. I løpet av et år gikk jeg ned 15 kg. Deretter begynte jeg å jobbe en turnus som gjorde det vanskelig å opprettholde fastingen. Jeg har i år hatt mer fokus på ren mat og ser mer på innhold enn kalorier. Jeg har ikke drukket brus siden september, kjøper økologisk hvis jeg vil kose meg med en brus. Kjøper mye økologiske produkter og spiser to ganger til dagen, en sjelden gang tre. Jeg fokusere på hva som er bra for kroppen. Jeg trives godt med dette, MEN vekta rikker seg ikke. Og jeg vil ned i vekt, men ikke for enhver pris. Det bør nevnes at jeg har lipødem, og jeg vet at det da er vanskeligere å gå ned i vekt. Mange lipødemere sverger til lav karbo men jeg er altså helt imot dietter som utelukker hele matvaregrupper og jeg ville aldri kunne hatt det som livsstil. Har dere noen tanker om dilemmaet mitt? ps, prøvde å logge maten min en dag for å se om jeg spiste for mye. 1120 kalorier viste lifesum appen. Koser meg på lørdagene men ikke nok til at det vipper hele «kaloribudsjettet». Anonymkode: a6305...d33
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Nå sier du ikke noe om vekten din, eller hvor mye du skal ned. Men umiddelbart så tenker jeg at dersom bare er litt overvektig eller faktisk normalvektig som bare vil ned noen trivselkilo, så er det ufornuftig å tenke vektnedgang "til en hver pris". Det høres ut som du spiser sunt, og at du trivs med kostholdet ditt. Ville bare fortsatt sånn. Du sier ikke noe om trening. Hvor aktiv er du? Anonymkode: 1d93d...c35
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Du sier at du ønsker kontroll over vekten. Da spiser du normalt sunt til hverdags og tillater deg selv å absolutt alt du liker (gitt at du ikke har allergier!) men kontrollerer hvor mye du spiser av det. Og hvor ofte du spiser det. Elsker du brus? Ok. Drikk brus. Bare ikke hver dag, og ikke til hvert måltid. Elsker du brød? Ok. Spis brød. Bare ikke hver dag, og ikke til hvert måltid. Hovedandelen av kaloriene i et normalt sunt voksent kosthold skal komme fra grønnsaker. Går du opp i vekt? Juster den andelen opp. Ønsker du gå opp i vekt? Juster andelen kaloritunge matvarer opp, som nøtter og - for den del - brus. 1100 kcal er mye for lite. Jeg tipper at du logger feil. De fleste som sier de spiser få kcal glemmer at et brød ikke er et brød. Du kan kjøpe brød med lavt kcal og med høyt. Du må logge den varen du har valgt. Du må også få satt av tid og krefter til trening. Å justere kcal ned til over 500 mindre enn en (lav og inaktiv!) kvinne forbrenner på en dag virker uforenelig med en kronisk sykdom som krever flere treninger per uke? Og kompresjonsbehandlingen i seg selv er vel også tid- og energikrevende? Enkelte med din diagnose rapporterer seg hvert fall å bruke timer hver dag på å holde sykdommen i sjakk. Du skal ikke forvente at dietten din senker vekten - det skal aktivitet og kompresjon gjøre. Anonymkode: 8f9ff...542
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå sier du ikke noe om vekten din, eller hvor mye du skal ned. Men umiddelbart så tenker jeg at dersom bare er litt overvektig eller faktisk normalvektig som bare vil ned noen trivselkilo, så er det ufornuftig å tenke vektnedgang "til en hver pris". Det høres ut som du spiser sunt, og at du trivs med kostholdet ditt. Ville bare fortsatt sånn. Du sier ikke noe om trening. Hvor aktiv er du? Anonymkode: 1d93d...c35 Takk for svar! Jeg er overvektig, 20 kg for mye dersom du bruker bmi. Jeg går mye, har to jobber og har tenkt at så lenge jeg klarer 10000 skritt til dagen så er det godt nok. Sist gang jeg gikk ned var det nok, men da hadde jeg jo også kun fokus på kalorier. Mista hår og følte meg alltid sliten, så det var ikke godt for kroppen. Jeg trives med dette og jeg føler at kroppen min har det bedre men jeg har likevel et sterkt ønske om å gå ned. Anonymkode: a6305...d33
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du sier at du ønsker kontroll over vekten. Da spiser du normalt sunt til hverdags og tillater deg selv å absolutt alt du liker (gitt at du ikke har allergier!) men kontrollerer hvor mye du spiser av det. Og hvor ofte du spiser det. Elsker du brus? Ok. Drikk brus. Bare ikke hver dag, og ikke til hvert måltid. Elsker du brød? Ok. Spis brød. Bare ikke hver dag, og ikke til hvert måltid. Hovedandelen av kaloriene i et normalt sunt voksent kosthold skal komme fra grønnsaker. Går du opp i vekt? Juster den andelen opp. Ønsker du gå opp i vekt? Juster andelen kaloritunge matvarer opp, som nøtter og - for den del - brus. 1100 kcal er mye for lite. Jeg tipper at du logger feil. De fleste som sier de spiser få kcal glemmer at et brød ikke er et brød. Du kan kjøpe brød med lavt kcal og med høyt. Du må logge den varen du har valgt. Du må også få satt av tid og krefter til trening. Å justere kcal ned til over 500 mindre enn en (lav og inaktiv!) kvinne forbrenner på en dag virker uforenelig med en kronisk sykdom som krever flere treninger per uke? Og kompresjonsbehandlingen i seg selv er vel også tid- og energikrevende? Enkelte med din diagnose rapporterer seg hvert fall å bruke timer hver dag på å holde sykdommen i sjakk. Du skal ikke forvente at dietten din senker vekten - det skal aktivitet og kompresjon gjøre. Anonymkode: 8f9ff...542 Jeg begrenser meg likevel, en økologisk brus er noe jeg kan ha i helgen. I ukedagene holder jeg meg til vann. Jeg skjønner hva du mener, og jeg er med på tanken. Når jeg sjekka lifesum appen og logga maten brukte jeg strekkoden på de fleste av matvarene den dagen som ikke var frukt og grønt. Jeg veide ikke avokadoen eller egget men jeg tror kanskje ikke det er så store forskjeller på min avokado og den som ligger inne i appen. Jeg har grad 1-2 så jeg er (heldigvis) ikke plaget med smerter. Jeg bruker kompresjonsstrømpebukser men ut over det er det lite behandling. Og sies det ikke at maten står for 70% av vektnedgangen? Kan godt hende at jeg må trene for at jeg skal gå ned, men jeg har tenkt at det gikk sist uten. Nå var jo kaloriinntaket mye lavere sist gang, så kanskje jeg faktisk må sette i gang med mer aktivitet for å få gang på dette. Takk for at du delte tankene med meg. Anonymkode: a6305...d33
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Eneste tipset jeg kan gi deg er å forsøke å variere kaloriene. Jeg synes det er drøyt å gi et voksent menneske under 1200kalorier. Det er hva en 1-åring skal ha, give or take. Men som noen med lavt stoffskifte så vet jeg at vekt kan sitte ganske hardt. En løsning jeg har funnet er å variere kaloriene fra dag til dag: mandag, onsdag, fredag og lørdag = 1300kalorier, de øvrige 1600. Mye enklere å leve med. Jeg trener de dagene jeg har 1600. Nøkkelen for at jeg skulle trene konsekvent var å gjøre det lettvint; jeg trener i kjelleren på jobb rett etter endt arbeidsdag to ganger i uka. Da jeg jobbet turnus i aktiv pleie var det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt, mens nå som jeg har stillesittende kontorjobb er det ironisk mye lettere 😅 Anonymkode: eb9b4...605 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå