Gå til innhold

Opplevelse fra barnehagen når du som forelder kommer inn på et tidspunkt de ansatte ikke venter deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom veldig tidlig en gang til barnehagen for henting og der var det bare en på jobb, hun var tydelig svært stresset og kjeftet på barna at de ikke fikk lov til å være i lekekroken, mens resten av barna var samlet inne på et rom foran TVen. Håper dette ikke skjer så ofte og jeg har forståelse for krevende situasjoner med underbemanning. Har også merket meg en helt forferdelig lukt på småbarnsavdelingen, noe som tyder på at bleier ikke blir byttet når de skal.

Flere historier hvor dere som foreldre kommer "uanmeldt"?

Anonymkode: b3e8f...3c9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant en gang en av to åringene i en snøfonn på kjøpesenteret ca 300 m fra barnehagen. Barnet hadde rømt fra barnehagen når de var ute på lekeområdet rundt barnehagen, krysset veien og ellers beveget seg i et trafikkert område. Når jeg kom med barnet hadde ikke de ansatte merket at det manglet engang. Ellers har jeg kommet i spissituasjonen og sett ansatte plukke opp mat fra gulvet igjen og gitt til barnet som mistet det.

Anonymkode: 95680...283

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt barn i to ulike barnehager de siste fire årene og henter til alle mulige tider, ofte tidlig (student), faktisk aldri sett noe særlig ille heldigvis. Hender jo at de har en ansatt mindre enn man skal, eller at det er litt "vikartungt" (særlig under korona var det tidvis ekstremt, kunne være kun vikarer, men sånn måtte det nesten bli med så mange karantener). Men føler ikke at det er noe de prøver å skjule heller, selv om de godt kunne vært flinkere til å informere uoppfordret.

Anonymkode: 01be5...21d

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Prøv heller å sett deg inn i situasjonen til den ene stakkars ansatte som må ha kontroll på så mange barn mutters alene. Hun har sikkert stress og uro opp til halsen. Du klager på det ene og det andre, at hun kjefter og at det lukter. Men jeg tror du hadde komme bedre ut av det med å si: Er du alene med så mange barn? Det kan umulig være en lett oppgave. Det er ikke forsvarlig og det ikke din skyld, men jeg kommer til å ta det videre med leder. Ikke for å ta deg, men for at at du og barna slipper å oppleve noe slikt igjen. Noe sånt hadde jeg i alle fall satt enormt pris på fra en forelder den gangen jeg jobbet i barnehage og opplevde tilsvarende situasjoner. 

• Liker 9
  • Hjerte 13
  • Nyttig 8
Skrevet

Slike tråder er bare triste. Ts er tydelig ute etter å ta ansatte i barnehager. Lavmål.

Jeg har ofte hentet mine tidlig, og aldri opplevd negative situasjoner. Om de plukker opp en skive fra gulvet eller det lukter bæsj, hva så? 

Anonymkode: 507d6...a32

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hender jeg kommer litt tidligere fordi et møte ble avlyst eller noe, og har kun observert fine stunder, selv med mangel på folk.

Vi har ikke gått der lenge, bare 4 måneder, og hun er yngst på avdelingen. I starten satt hun som regel i et fang da jeg kom, uansett. Nå er det så morsomt å se hvordan hun koser seg sammen med de andre barna, og leker og herjer med de. Blir noen ganger veldig rørt over å se at det har gått så fint, så kunne stått og sett på leeeenge, men tenker det hadde vært litt rart😅

Anonymkode: c5754...072

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hehe, jeg er for tiden tante til en liten fyr som hadde sultet eller veltet barnehagens matbudsjett om ikke dette var greit - all mat må jo i gulvet x antall ganger i løpet av et måltid 😂 Synes ikke det er ille.

Men første eksempelet er jo helt ekstremt, huff.

Anonymkode: 01be5...21d

Gjør det samme med mine barn hjemme. Kan ikke smøre en ny brødskive for hver gang noe havner i gulvet. Barnehagen har ofte renholdere der daglig som vasker gulvet 

Anonymkode: da1e6...8cd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Unger bæsjer, og de bæsjer når de må. Ofte etter måltider, og da hender det at noen barn må vente i noen minutter med å skifte bleie mens en annen skiftes på. Jeg kommer ofte rett etter ettermiddagsmaten i 14-tia og da lukter det bæsj! Jeg kan fort møte en unge i garderoben som bæsjer der fordi det er opptatt på do (bleiebarn). Ikke så trivelig å stå å hente i bæsjelukt, men det er snakk om barn. Bæsjelukt hører med, og den kan sitte i en stund etter bleien er skifta.

Under visse tidspunkt kan avdelinger være underbemannet i en kort stund. Klart det er overveldende for den ansatte. Slutt å svartmal barnehager. Stoler du ikke på dem får du ha barnet ditt hjemme!

Anonymkode: dee8d...bb8

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg har komt tidlig flere ganger det siste halvåret pga veldig fleksibel arbeidstid, og aldri opplevd noe negativt. Ja det har noen ganger vært underbemannet og "kaotisk", men de voksne har alltid beholdt roen og gjort så godt de kan. 

Barnehagen vår har heldigvis vært åpen om bemanningsutfordringer, og det er nok like fortvilende for de som for foreldre. Jeg syns ikke de fortjener å bli hengt ut på et nettforum

Endret av Anonym6789
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobber turnus og henter og leverer ofte til rare tider, aldri sett noe negativt.

Anonymkode: 5ec8b...a23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg fant en gang en av to åringene i en snøfonn på kjøpesenteret ca 300 m fra barnehagen. Barnet hadde rømt fra barnehagen når de var ute på lekeområdet rundt barnehagen, krysset veien og ellers beveget seg i et trafikkert område. Når jeg kom med barnet hadde ikke de ansatte merket at det manglet engang. Ellers har jeg kommet i spissituasjonen og sett ansatte plukke opp mat fra gulvet igjen og gitt til barnet som mistet det.

Anonymkode: 95680...283

300 m er ganske langt unna, så hvordan kunne du vite at 2-åringen var på tur med barnehagen?? Tenk om foreldrene sto litt unna og du bare snappet opp barnet og gikk avgårde med det? Da kunne du blitt anmeldt. Dette hørtes overhodet ikke sannsynlig ut.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Så.. Når 11 unger bæsjer omtrent samtidig etter måltid så er det helt naturlig at det lukter bæsj en stund. Man kan jo bare ta en bleie om gangen og rekker jo ikke løpe ut med bleie posen etter hver bleie. 

OG ja, i perioder kan det være stress. Som oftest i omskiftende faser når unger våkner. Da har du tre som er litt gretten og trøtt etter luren, to som er smørblide og løper rundt, en som er sårbar og trenger trøst, en som er skikkelig pøblete fordi den ikke får sove osv. Unger er personer med personligheter og forskjellige behov. Og noen ganger tar det litt tid før alle har fått sitt behov dekket og roen kommer tilbake. 

Selv er jeg ikke glad for at foreldrene henter før tiden uten beskjed. Rett og slett for at de andre barna blir veldig urolige og rastløse, noen blir veldig lei seg, for at sin forelder ikke kom. Og vi får ikke forberedt dem heller på at det ikke er hentetid for dem, men at bare "navn" skal hjem. 

Anonymkode: 3adf8...5b6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det som pleier å skje hvis jeg henter tidligere enn vanlig er at barnet fortsatt ligger i vogna si og sover. Så da må jeg vente da.

Anonymkode: 6fc15...120

Skrevet

Jeg har hatt tre barn i barnehage, de har alle gått der i rundt 5 år, og det er vel 180 skoledager i et år. Mao har jeg hentet i barnehage 2700 ganger. 

Én gang har jeg møtt en situasjon jeg reagerte på. En av 2700 ganger. (Jeg har jo også levert 2700 ganger, så jeg har jo faktisk vært i barnehagen 5400 ganger...)..

Jeg er sikker på at nabokona kunne reagert på situasjoner i mitt hjem hver bidige dag om hun kom til feil tidspunkt!

(Den situasjonen jeg reagerte på var forøvrig en praksisstudent som ikke var ok mtp kjefting på et lite barn. Jeg så starten av situasjonen da jeg gikk langs barnehagen mot porten, og innen jeg var i barnehagen så hadde studentens praksisveileder reagert på en strålende måte. Og studenten kom faktisk ikke tilbake igjen. 

Så jeg reagerte ikke på barnehagens håndtering av situasjonen, den ble jeg imponert over.). 

Anonymkode: ac3b5...c46

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt tre barn i barnehage, de har alle gått der i rundt 5 år, og det er vel 180 skoledager i et år. Mao har jeg hentet i barnehage 2700 ganger. 

Én gang har jeg møtt en situasjon jeg reagerte på. En av 2700 ganger. (Jeg har jo også levert 2700 ganger, så jeg har jo faktisk vært i barnehagen 5400 ganger...)..

Jeg er sikker på at nabokona kunne reagert på situasjoner i mitt hjem hver bidige dag om hun kom til feil tidspunkt!

(Den situasjonen jeg reagerte på var forøvrig en praksisstudent som ikke var ok mtp kjefting på et lite barn. Jeg så starten av situasjonen da jeg gikk langs barnehagen mot porten, og innen jeg var i barnehagen så hadde studentens praksisveileder reagert på en strålende måte. Og studenten kom faktisk ikke tilbake igjen. 

Så jeg reagerte ikke på barnehagens håndtering av situasjonen, den ble jeg imponert over.). 

Anonymkode: ac3b5...c46

Veldig enig med deg! Alle foreldre gjør ting som andre kunne reagert på, og barnehageansatte er bare mennesker de også. Det vil aldri være slik at 100% av det som foregår i barnehagen, på skolen eller hjemme vil være perfekt. TS er bare ute etter å sverte barnehagen. Hvis man er så misfornøyd med barnehagen er det for det første underlig at man velger å ha barna sine der hver dag og enda mer underlig at man ikke tar det opp med selve barnehagen. Jeg har for øvrig hentet mine barn uventet tidlig veldig mange ganger og aldri opplevd noe jeg følte behov for å skrive om på internett.

Anonymkode: f9be1...007

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde flere uheldige situasjoner i barnehagen som eldste startet i og blandet med at barnehagen ville ha foreldrene fortest mulig ut dørene så fikk jeg veldig dårlig magefølelse. Vi skiftet barnehage og jeg må med hånden på hjertet si jeg ikke har opplevd en eneste uheldig situasjon i nye barnehagen. Så jeg mener man bør følge magefølelsen på dette, det er somregel riktig.

Jeg har forøvrig ei god venninne som jobber som spesialpedagog i mange barnehager og hun sier at 1 av 5 barnehage er fantastisk, 2 av 5 sånn passe og 2 av 5 er helt krise. Så det er stor forskjell på barnehager.

Anonymkode: f876a...5c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
servitrise&suppe skrev (57 minutter siden):

300 m er ganske langt unna, så hvordan kunne du vite at 2-åringen var på tur med barnehagen?? Tenk om foreldrene sto litt unna og du bare snappet opp barnet og gikk avgårde med det? Da kunne du blitt anmeldt. Dette hørtes overhodet ikke sannsynlig ut.

Jo, at sånne ting skjer har jeg ingen problemer med å tro på. Det skjer. Niesen min ble forlatt i skogen. Heldigvis var hun 4 og ikke 2 år så hun kunne gjøre rede for navn på barnehagen og si at de andre hadde gått fra henne. En dame som fant henne tok henne i hånden og gikk til barnehagen med henne. Da hadde de ansatte ikke engang merket at hun var vekk. De endret rutiner og prosedyrer rundt å telle barn etter denne opplevelsen. Da jeg jobbet i barnehage, hadde et barn  et par år i forveien selv gått opp en åpen port og hjem uten at ansatte hadde merket det, før moren som tilfeldigvis var hjemme kom tilbake med barnet til barnehagen. Hvordan man kan vite at barna som ble funnet i snøfonna gikk i barnehagen? Nesten alle barn har refleksvest med navn på bhg og telefonnummer, nettopp pga slike situasjoner. 

Anonymkode: f34d8...bf3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...