AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Del Skrevet 10. februar 2023 Hei! Vi er et par i 30-årene som skal gifte oss. Jeg vil derfor lufte diskusjonen vår rundt etternavn. Vi blir ikke helt enige om hva vi skal hete. Vi ønsker barn sammen, og at disse skal ha samme etternavn som oss. Okei, om oss: begge har korte og vanlige fornavn. Mannen heter typ Hansen til etternavn, driver eget firma og har opparbeidet seg et godt rykte med navnet. Jeg heter typ Mikkelsberg til etternavn, og har følelsesmessig tilknytning til navnet. Bl.a. hvor hele slekta kommer fra. Det må nevnes at jeg har et så vanlig fornavn at kombinert med kun Hansen så finnes det allerede over 100 kvinner i dette landet med samme navnekombinasjon. Hvordan ville dere løst dette? Skal barna hete begge deler? Ønsker egentlig helst at barna kun skal hete Mikkelsberg. Anonymkode: be5b1...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Del Skrevet 10. februar 2023 Ehhhh Det ønsker du. Det ønsker ikke han. Barna heter enten H M, eller M H. Blir dere ikke enige om hvilket navn først, så trekker dere lodd. Ingen vits i å diskutere videre Anonymkode: 896ea...65b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Del Skrevet 10. februar 2023 Ehhhh Det ønsker du. Det ønsker ikke han. Barna heter enten H M, eller M H. Blir dere ikke enige om hvilket navn først, så trekker dere lodd. Ingen vits i å diskutere videre ps: blir Hansen sist, så er det ditt ansvar å sørge for at M navnet også alltid brukes og ikke bare H Anonymkode: 896ea...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Del Skrevet 10. februar 2023 Vi er ikke gift, men har nylig fått barn. Hvis vi gifter oss så kommer ingen av oss til å skifte navn. Vi ønsket begge at barnet vårt skulle ha med seg etternavnet vårt, så barnet har fått mitt etternavn som mellomnavn og samboeren sitt som etternavn. Jeg er helt motstander av at det liksom skal være en regel om at mannen «vinner» og får sitt sist, men hos oss ble det ingen diskusjon fordi det hadde vært skikkelig knot å uttale hvis mitt skulle stått sist. Vi gikk for det som høres mest naturlig ut. Hvorfor vil du bare at barna skal ha ditt navn? Det synes jeg er underlig og egoistisk. Så lenge begge ønsker å ta et navn videre til barna, så må man respektere hverandre nok til å gjøre det. Jeg foreslår du tar Hansen som mellomnavn og så får fremtidige navn Hansen Mikkelsberg. Hvis mannen din ikke ønsker å bytte selv pga at han har yrke tett knyttet til navnet, så må det selvfølgelig respekteres. Anonymkode: a8ee4...b55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Del Skrevet 10. februar 2023 Skjønner godt at du ikke vil hete Hansen, skjønner godt at han ikke vil endre firmanavnet eller hete noe annet enn det. Et vennepar løste det ved at hun het (for å bruke deres navn) Hansen Mikkelsberg, og han Mikkelsberg Hansen. Ungene deres må jo hete Hansen Mikkelsberg, det fins nok av Hansen’er i Norge, og ditt navns historie vil jo også være barnas. Anonymkode: f0059...7ec 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 10. februar 2023 #6 Del Skrevet 10. februar 2023 (endret) Jeg hadde villet ha kun det spesielle navnet, men om han hadde hett noe vanlig og absolutt ville ha det med måtte det bli som mellomnavn. Edit: Jeg har et kjedelig standard navn og føler ikke noe særlig tilknytning til dette lenger, spesielt etter slektsforskning. Endret 10. februar 2023 av svartkatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Del Skrevet 10. februar 2023 For min del kunne jeg aldri hatt et sen-navn. Jeg hadde til og med akseptert å hete Berg, men ikke noe som slutter på sen. Der går grensa. Anonymkode: 0af71...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Del Skrevet 11. februar 2023 Her hadde jeg bare beholdt navnene. Og gitt barna det mest sjeldne. Anonymkode: 2096c...cba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Del Skrevet 11. februar 2023 Jeg tror jeg ville foreslått at han het Hansen Mikkelsberg og i profesjonell sammenheng bare brukte Hansen, og så bruke Mikkelsberg som familienavn. Forstår at han ikke vil endre firmanavn, men unødvendig å ha sen-navnet som felles familienavn. Anonymkode: 23412...cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sisini Skrevet 11. februar 2023 #10 Del Skrevet 11. februar 2023 Vi har akkurat samme problemet! Jeg drømte egentlig om at hele familien skulle ha ett felles etternavn, for det synes jeg er så koselig. Han har vanlig -sen etternavn, og ønsker ikke bytte på grunn av karrieren. Nå har vi rett og slett utsatt spørsmålet til vi får barn i stedet. Jeg ser for meg at kompromisset blir en H M løsning for oss i fremtiden, hvor mannen kanskje har M H selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. februar 2023 #11 Del Skrevet 11. februar 2023 Behold navnet ditt, og gå til kompromiss på barnas etternavn. Guttebabyer får ditt som mellomnavn og hans som siste, og vise versa for jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 11. februar 2023 #12 Del Skrevet 11. februar 2023 Vi har samme «problemet». Han har et ganske vanlig navn i uttale, men det skrives på en mindre vanlig måte. Mitt navn er det veldig få som har og for meg er det identitet, jeg er liksom *Navn Navnesen*. Begge navnene må staves når vi oppgir navn i ulike sammenhenger på grunn av skrivemåte, derfor syns jeg det er knotete å skulle bruke begge. Mannen syns i tillegg at hans navn bør stå sist fordi da blir det riktig alfabetisk, men da vil jo min del av etternavnet til slutt bare bli forkorta til en bokstav. Så da kunne vi like gjerne bare gått for mannens navn til å begynne med 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 12. februar 2023 #13 Del Skrevet 12. februar 2023 Jeg har ett fornavn og ett mellomnavn samt 2 etternavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Del Skrevet 12. februar 2023 Bindestrek? Da er det ett navn og blir ikke slik at ett av navnene forsvinner som mellomnavn. Han kan jo også bare fortsette kalle seg Hansen profesjonelt. Anonymkode: 814e9...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 19.34): For min del kunne jeg aldri hatt et sen-navn. Jeg hadde til og med akseptert å hete Berg, men ikke noe som slutter på sen. Der går grensa. Anonymkode: 0af71...865 Nå finnes det -sen navn som er sjeldne og beskyttet. Kommer med andre ord helt an på hva navnet er. TS: Kan mannen ta ditt navn som mellomnavn og så tar du hans som mellomnavn, og barna heter Hansen Mikkelsberg ? Da har alle samme navna, og mannen kan beholde sitt i forbindelse med firmaet, og samtidig skiller dere deg og barna fra firmaet med denne varianten. Det er faktisk det enkleste og mest fornuftige og rettferdige for alle. Anonymkode: 9c308...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Del Skrevet 12. februar 2023 Hansen-Mikkelsberg, med bindrestrek sånn at det er ett navn! Da skal begge brukes. Anonymkode: 61aa6...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thessa97 Skrevet 9. mars 2023 #17 Del Skrevet 9. mars 2023 Jeg ville nå tatt begge da, jeg byttet til mannen min sitt for lenge siden, vi er ikke gift ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #18 Del Skrevet 9. mars 2023 Bruk bindestrek sånn begge navnene brukes. Anonymkode: a1e52...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #19 Del Skrevet 11. mars 2023 Din mann kan vel fint ta ditt etternavn og endre firmanavnet? Det er jo ikke uvanlig at håndtverksfirmaer endrer navn. Her tok min mann mitt etternavn da jeg hele tiden har sagt jeg ikke ville ta det vekk. Vi har begge et langt etternavn som ender på -sen, så å bruke begge navn var ikke aktuelt. Vi ønsket kun ett etternavn som skal være likt for alle fire i familien. Svigerfar som fortsatt har det samme patriarkiske kvinnesyn som de hadde på -50 tallet begynte faktisk å grine (!!!) da han fikk vite at hans sønn tok sin kone sitt etternavn. Helt utrolig at det i alle år har vært en selvfølge at vi kvinner skal gi avkall på våre etternavn og ta våre menn sine. Anonymkode: d073c...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #20 Del Skrevet 11. mars 2023 Du og barna: Fornavn Hansen Mikkelsberg Han: Fornavn Mikkelsberg Hansen Firmaet: Hansen. Anonymkode: 28f26...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå