Gå til innhold

Julen- tid for å rette gamle synder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det her, men jeg ble litt ”forvirret” i dag og vet ikke helt hva jeg skal tenke eller tro. Så jeg bare lufter tankene mine litt og lurer på om noen av dere har noen innspill.

Min mellomste søster ringte i dag, spurte veldig vennlig og entusiastisk om jeg ville komme og feire juleaften hos dem. Hun gjentok hele tiden ”vi ville blitt veldig glad hvis du kom, Alexandria”, håper du kommer for da ville vi blitt veldig glad osv…jeg ble litt paff og klarte til slutt å komme frem med ett forsiktig jo da, jeg kommer… :sjenert:

Jeg var da på besøk hos bestemoren min og hun merket jeg var helt rar og spurte hvem som ringte. Jeg sa det var søster nr 2 og det falt ut av meg at hun måtte ha tatt en lykkepille eller ti! :overrasket:

Sakens kjerne

Jeg har aldri kommet overens med henne. Vi har vært som natt og dag. Hun er 3 år eldre enn meg og har i alle år kommet med nedsettende kommentarer til meg, stukket av med alt fra smykker til klær fra meg for å påstå at det var omvent, funnet på historier om meg til slekten + mye mer. Hun er også flink til å legge seg opp i andre sine konflikter og spre rykter. Det siste gjorde at min andre søster er sint på henne og ikke vil ha noe kontakt med henne før hun sier unnskyld, noe som hun ikke har gjort, så hun vil ikke komme til dem i julen og hennes sønn på 7 år får ikke feire julen med dem, så han har vært veldig lei seg og ville ikke ha pakker fra noen i år. Drama drama….jeg er så forbaskede lei av dem!! :sur:

Poenget mitt forsvant vel ett sted inni her. hehe :ler: Det er det at jeg ikke har snakket med henne på mange måneder, for vi har ikke noe særlig kontakt. Våre foreldre skjønner ikke hva problemet er. De tok det opp med hver av oss i fjor at det må kunne gå an å oppføre seg nå som vi har blitt voksen. Selv har hun ett barn på snart 3 år som jeg tror jeg har sett 5- 6 ganger siden da. Bestemor maser om at jeg må bli kjent med niesen min osv, men det er jo ikke så lett når den andre part ikke gjør noe for at det skal bli bedre. Jeg selv sluttet å prøve for en stund siden. .. :sjenert:

Så når hun ringte meg i dag og hun gikk virkelig inn for å få meg til å føle meg ønsket der, så ble jeg jo glad, men samtidig lurte jeg på ”hva hun nå vil”? Kanskje det er bare jeg som er skeptisk, lurer på hva baktanken er. Kan det være våre foreldre som har gitt beskjed til henne om å prøve å være hyggelig siden vi (hele familien min) skal feire juleaften i det nye huset deres? Eller at hun ikke er på talefot med den tredje søsteren vår....? Kanskje jeg tenker for mye... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva VIL du egentlig selv?

Det syns jeg du skal kjenne litt på...............

Skrevet

Jeg tror jeg hadde feiret jul med ett åpent sin for å se om søsteren din virkelig har forandret seg. Kanskje du får en hyggelig julaften i år. :tommel:

Skrevet

Hvis hele familien din ellers skal feire jul hos denne søsteren (bortsett fra den andre søsteren som er uvenn med henne?), så kan du jo fokusere på at du får se foreldrene dine osv. og ikke spekulere så mye i hva søsteren din tenker og føler. Selv om det har skjedd mye i fortiden er dere jo søstre, så jeg ville i allefall hatt et åpent sinn var jeg i din situasjon.

Skrevet

Skal den tredje søsteren sitte alene......?

Skrevet

det tenkte jeg på og :sjenert: Men hun skriver jo at den andre søsteren også kan komme men at hun ikke vil før den andre søsteren ber om undskyldning for noe som skjedde for lenge siden, så jeg tror ærlig talt jeg ville gitt blaffen og feiret jul der jeg ønsket!

(sikkert veldig morsomt for foreldrene deres med alle disse søsken-intrigene..)

Gjest lilletroll
Skrevet

Synes ikke du skal analysere og tenke for mye. Dra på julefeiring med åpent sinn, og med innstillingen at alt skal bli bra så gjør det helt sikkert det. Kanskje synes denne søsteren din at det er trist hvordan ting har blitt, og ønsker at dere skal få et nærmere forhold. Lykke til :)

Skrevet

Ja, var det hun sa. Hvor festlig blir det for nevøen min da? :ironi:

Først skulle egentlig nevøen min være med familien, uten sin mor. Så sier søster nr 2 og min mor at det er sååå teit, så da fikk ikke han være der. Så ble det til at nevøen min skal til farmoren sin og hennes familie, også uten sin mor. Dette ble tydeligvis for dumt for min mor. Så nå sa min søster at nå var det nok og hun blir hjemme med nevøen min. Jeg blir sprø av alt dramaet! :sur: Nevøen min ringte meg før i dag og gråt på telefonen og sa han gruet seg til julaften for han fikk ikke være med onklene sine ( de er i 10- 12 års alderen og er veldig close) meg og besteforeldrene.

Jeg synes alt det her er så utrolig unødvendig. Julen er tross alt for barna, men det ser ikke ut som de har skjønt det. Må si at dette legger en stor demper på julefeiringen :sjenert:

Skrevet
Hvis hele familien din ellers skal feire jul hos denne søsteren (bortsett fra den andre søsteren som er uvenn med henne?), så kan du jo fokusere på at du får se foreldrene dine osv. og ikke spekulere så mye i hva søsteren din tenker og føler. Selv om det har skjedd mye i fortiden er dere jo søstre, så jeg ville i allefall hatt et åpent sinn var jeg i din situasjon.

Takk for svar. Ja, jeg får vel ha et åpent sinn og hive meg ut i det... :sjenert::)

Skrevet

Du har nevnt denne søskenkonflikten før kan jeg huske. Er dette noe alle dere *voksne* i familien kan ta opp plenum? Eller snakker dere bare om det en og en? Man skal ikke godta alt for en hver pris, men mange konflikter er veldig unødvendige...

Skrevet
Jeg tror jeg hadde feiret jul med ett åpent sin for å se om søsteren din virkelig har forandret seg. Kanskje du får en hyggelig julaften i år. :tommel:

Enig. Det kan jo være hun virkelig ønsker at dere skal bli venner.

Skrevet (endret)
Du har nevnt denne søskenkonflikten før kan jeg huske. Er dette noe alle dere *voksne* i familien kan ta opp plenum? Eller snakker dere bare om det en og en? Man skal ikke godta alt for en hver pris, men mange konflikter er veldig unødvendige...

:overrasket: Øhh, nei, jeg har aldri tatt opp denne problemstillingen før.

Våre foreldre har tatt det opp før, men det er lenge siden. :)

Endret av Miss_alexandria
Gjest christineemily
Skrevet (endret)

Går det ikke ann å ta seg en prat med denne uforsonelige søsteren på tomannshånd? Og ta det i en tone som viser at du respekterer henne, men at du har andre synspunkter enn henne... Høres jo ut som noen må si fra til henne også, det er jo barn med i bildet her!

Men følg hjertet ditt du, og feir jula der du føler du får mest igjen får det! Skjønner godt at du er lei av intriger og krangling! Alltid trist når familie krangler, særlig når foreldrene deres står midt mellom barken og veden, og det er barn innvolvert... Skulle ønske søster'n din forsto det... Jeg lærte et visdomsord av min far, som jeg prøver å lære videre til mine barn : "Den smarteste gir seg først!"

Endret av christineemily
Skrevet
:overrasket:  Øhh, nei, jeg har aldri tatt opp denne problemstillingen før.

Våre foreldre har tatt det opp før, men det er lenge siden. :)

Ikke akkurat dette, men du har nevnt søsknene dine før, på en måte hvor det skinner gjennom at det ikke er bare greit. :)

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg har en søster og vi har stadige konflikter. I går var hun på besøk, og da begynte hun som vanlig å sammenligne forskjellige ting, barna våre osv.

Jeg var bare overbærende og begynte å snakke om noe annet straks anledningen bød seg. Vi skal være hos familien på julaften og jeg regner med at vi begge tar oss sammen for å ikke ødelegge for de andre.

Man trenger ikke like sine søsken og være bestevenninne f.eks. Men vanlig takt og tone kommer man langt.

Skrevet (endret)
Ikke akkurat dette, men du har nevnt søsknene dine før, på en måte hvor det skinner gjennom at det ikke er bare greit. :)

Hehe, nei, det har jeg heller ikke gjort. Det var ikke noe jeg brukte tid på å tenke på før hun ringte meg i går. :)

Kom på nå at jeg har nevnt navnebyttet mitt i en annen tråd hvor de ikke respekterte det, men det var ingen feide for å si det slik :)

Skrevet

Siden dette er veldig sårt for din nevø, kan du ikke prøve å megle med søster nr. 3 da? Hvis dette kun gjelder julekvelden, burde vel alle dere som er voksne greie å holde ut med hverandre!!

Gjest christineemily
Skrevet

Ja, hvorfor kan ikke voksne mennesker oppføre seg som voksne mennesker for sine barns skyld :tristbla: ???

Skrevet

syns mest synd på nivøen din jeg. :tristbla:

men det er jo mamman sitt ansvar da,ikke ditt...

jeg har også trasige familieforhold.har mest lyst å tilbringe julekvelden

alene med lillepia mi,men....

lykke til uansett hva du velger! :)

Skrevet (endret)
syns mest synd på nivøen din jeg.  :tristbla:

men det er jo mamman sitt ansvar da,ikke ditt...

jeg har også trasige familieforhold.har mest lyst å tilbringe julekvelden

alene med lillepia mi,men....

lykke til uansett hva du velger! :)

Jeg har ikke sagt det er mitt ansvar og ikke legger jeg meg opp i "konflikten" heller. :)

hm, her ser jeg at sitatet er feil. Skulle egentlig vært fra hu i svingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...