AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Skal de ringe referanser og spørre om en de aldri har sett eller snakket med? 😁 Anonymkode: c28d7...980
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Aldri hørt om Anonymkode: e47c4...c83
Gjest takinova Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Jeg pleier aldri å oppgi referanser før etter intervjuet. Om det kreves i en digital søkadsprosess så skriver jeg bare "oppgis på forespørsel". - Det er for å slippe å ha referansene "klare" til en hver tid - Om intervjuet ikke går i den retning man trodde, så er det ingen vits å oppgi referanser - Hva slags referanser ønsker den nye arbeidsgiveren? Så dette hørtes litt underlig ut TS. Med mindre det er en jobb som egentlig ikke krever intervju en gang - de vil bare sjekke referanser med en gang for å sjekke at du feks er en person som stiller på jobb når du skal?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 takinova skrev (2 minutter siden): Jeg pleier aldri å oppgi referanser før etter intervjuet. Om det kreves i en digital søkadsprosess så skriver jeg bare "oppgis på forespørsel". - Det er for å slippe å ha referansene "klare" til en hver tid - Om intervjuet ikke går i den retning man trodde, så er det ingen vits å oppgi referanser - Hva slags referanser ønsker den nye arbeidsgiveren? Så dette hørtes litt underlig ut TS. Med mindre det er en jobb som egentlig ikke krever intervju en gang - de vil bare sjekke referanser med en gang for å sjekke at du feks er en person som stiller på jobb når du skal? Joda, det står i meldingen at de ønsker referanser før de innkaller meg til intervju, så det blir intervju, selvfølgelig. Bare lurer på hvordan jeg kan svare på denne mailen Anonymkode: c28d7...980
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 De kan få referansene etter intervjuet hvis de er interessert. Ikke noen fordel at det blir for mye mas på referansene. Anonymkode: 401c3...13c 4
Gjest takinova Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Joda, det står i meldingen at de ønsker referanser før de innkaller meg til intervju, så det blir intervju, selvfølgelig. Bare lurer på hvordan jeg kan svare på denne mailen Anonymkode: c28d7...980 Bare svar at du vil gi dem referansene når intervjuet er over hvis begge parter fortsatt ønsker det. Insisterer de, så får du vurdere.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 takinova skrev (4 minutter siden): Bare svar at du vil gi dem referansene når intervjuet er over hvis begge parter fortsatt ønsker det. Insisterer de, så får du vurdere. Virker jeg ikke "vanskelig" hvis jeg sier noe slikt? De kan også tenke "aha, hun har sikkert dårlige referanser siden hun ikke oppgir dem nå" Anonymkode: c28d7...980
Gjest takinova Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Virker jeg ikke "vanskelig" hvis jeg sier noe slikt? De kan også tenke "aha, hun har sikkert dårlige referanser siden hun ikke oppgir dem nå" Anonymkode: c28d7...980 Nei, du skriver at "jeg ønsker ikke fortelle referansene mine/min nåværende arbeidsgiver om at jeg søker annen jobb før jeg vi har snakket sammen på intervju og funnet ut om begge parter ønsker å gå videre." Det står jo veldig ofte at "to referanser skal oppgis i søknaden" - men jeg pleier da å skrive at referanser oppgis på forespørsel.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 takinova skrev (2 minutter siden): Nei, du skriver at "jeg ønsker ikke fortelle referansene mine/min nåværende arbeidsgiver om at jeg søker annen jobb før jeg vi har snakket sammen på intervju og funnet ut om begge parter ønsker å gå videre." Det står jo veldig ofte at "to referanser skal oppgis i søknaden" - men jeg pleier da å skrive at referanser oppgis på forespørsel. Det gjorde jeg også. Jeg har sendt dem CV-en min og der står det "oppgis på forespørsel". Og nå kommer de med forespørsel.... Anonymkode: c28d7...980
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Da jeg jobbet i utlandet var referanser ekstremt viktig. Man måtte ha et visst anntall, og alle ble kontaktet. Veldig rart system, spør du meg. Jeg fikk venner og bekjente til å stille opp å bare fake det. Hvordan skal jeg ha 3 referanser når jeg bare hadde hatt 1 jobb før det? I Norge der i mot har jeg aldri engang blitt spurt om referanser. Anonymkode: 12f48...50f 1
Gjest takinova Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det gjorde jeg også. Jeg har sendt dem CV-en min og der står det "oppgis på forespørsel". Og nå kommer de med forespørsel.... Anonymkode: c28d7...980 Ring dem og spør hvorfor det er så viktig med referanser på forhånd? Hadde vært artig å høre svaret.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Har de uttrykt at de vil ringe referansene før intervjuet? For det er jo i tilfelle veldig uvanlig. Men ganske vanlig at man ber om de før intervjuet (gjerne i forbindelse med sånne sjemaer man må fylle ut med cv og søknadsteksten). Jeg har tenkt at det er av praktiske årsaker slik at de er på plass når det eventuelt blir aktuelt, og at arbeidsgiver vil ha all informasjon om søkerne på en plass (og ikke få de på en e-post senere). Det er veldig vanlig å ikke ønske å oppgi referanser på et tidlig tidspunkt, så tror ikke det vil gjøre at man blir sett på som vanskelig. Anonymkode: 9f571...b73 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har de uttrykt at de vil ringe referansene før intervjuet? For det er jo i tilfelle veldig uvanlig. Men ganske vanlig at man ber om de før intervjuet (gjerne i forbindelse med sånne sjemaer man må fylle ut med cv og søknadsteksten). Jeg har tenkt at det er av praktiske årsaker slik at de er på plass når det eventuelt blir aktuelt, og at arbeidsgiver vil ha all informasjon om søkerne på en plass (og ikke få de på en e-post senere). Det er veldig vanlig å ikke ønske å oppgi referanser på et tidlig tidspunkt, så tror ikke det vil gjøre at man blir sett på som vanskelig. Anonymkode: 9f571...b73 Jeg forsto det sånn at de ønsket å ringe referansene før intervjuet fordi de skrev "vi ønsker referanser før vi går videre i prosessen og intervju" Anonymkode: c28d7...980
Reign Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Jeg har aldri oppgitt referanse før intervju. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Jeg har vært borti at sjefer ringer referanser før intervju, men er veldig stor gjennomgang i yrket (hotell & restaurant), så det er jo bare for å høre etter hva tidligere arbeidsgivere sitter igjen med av inntrykk så man ikke "kaster bort tid" på flere intervju som egentlig ikke har noen hensikt. Anonymkode: 05926...af2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Hva ville dere svart på en slik forespørsel? Anonymkode: c28d7...980
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Hadde kanskje oppgitt referanser, men samtidig skrevet at det ikke er aktuelt å ringe dem før intervjuet og du har fått de opplysningene du trenger for å ville gå videre. Det er ikke gitt du vil ha den etter intervju, og da er det dumt å uroe nåværende sjef unødvendig. Dette er ikke bare arbeidsgivers prosess, det er også din som søker, det er en gi og ta situasjon. Anonymkode: c7c86...d95 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde kanskje oppgitt referanser, men samtidig skrevet at det ikke er aktuelt å ringe dem før intervjuet og du har fått de opplysningene du trenger for å ville gå videre. Det er ikke gitt du vil ha den etter intervju, og da er det dumt å uroe nåværende sjef unødvendig. Dette er ikke bare arbeidsgivers prosess, det er også din som søker, det er en gi og ta situasjon. Anonymkode: c7c86...d95 Takk skal du ha! Anonymkode: c28d7...980 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 De siste tre jobbene jeg søkte på krevde å få referanser i søknadsportalen. Men de ringte dem ikke før etter intervju. Anonymkode: 49372...2e4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #20 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De siste tre jobbene jeg søkte på krevde å få referanser i søknadsportalen. Men de ringte dem ikke før etter intervju. Anonymkode: 49372...2e4 Tror at disse ønsker å ringe før intervju. De skrev at de ønsker referanser «før vi går videre med intervju», så ingen referanser = ingen intervju, som jeg forstår. Anonymkode: c28d7...980
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå