Gå til innhold

Forstoppelse ved slanking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært på do på 5 dager😵

Har tatt Microlax 2 dager på rad, men det har ikke kommet noe ut likevel. Det er ikke spesielt vondt enda, men jeg får litt småsmerter av og til. 

Jeg har kuttet ut søtsaker de siste to ukene, ellers spiser jeg nokså likt som før, bare mindre mengder. Selvom jeg spiser lite, så er det jo nå 5 dager med mat i magen😵

Det jeg spiser er wasa havre knekkebrød, skinke/servelat/salami, kyllingfilet, mais, eple/pære/appelsin, og Pepsi Max. Jeg «liker ikke» grønnsaker. Av og til 3-5 nøtter og 5-10 rosiner. Går en times tur hver dag. 

Tydeligvis er det helt stopp i magen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: ffbed...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke vært på do på 5 dager😵

Har tatt Microlax 2 dager på rad, men det har ikke kommet noe ut likevel. Det er ikke spesielt vondt enda, men jeg får litt småsmerter av og til. 

Jeg har kuttet ut søtsaker de siste to ukene, ellers spiser jeg nokså likt som før, bare mindre mengder. Selvom jeg spiser lite, så er det jo nå 5 dager med mat i magen😵

Det jeg spiser er wasa havre knekkebrød, skinke/servelat/salami, kyllingfilet, mais, eple/pære/appelsin, og Pepsi Max. Jeg «liker ikke» grønnsaker. Av og til 3-5 nøtter og 5-10 rosiner. Går en times tur hver dag. 

Tydeligvis er det helt stopp i magen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre? 

Med mindre du har en "propp" ytterst i endetarmen, så vil ikke Microlax hjelpe så mye. Du må nok kombinere det med noe flytende, evt. en avføringstablett.

Husk at for mye fiber, frukt og grønt samt kunstig søtningstopp kan gi forstoppelse. En god kobinasjon er tingen. Ikke bare få i deg "sunne" ting. Da blir det ofte hardt og stopper opp.

Duphalac er flytende og gjør det hele mykere. Dette er også skånsomt, så tarmen tar ingen skader av det. 

Forstoppelse er helt jævlig. Lykke til 🤗

Anonymkode: daf5b...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med et litt mer fettholdig måltid, så løsner der trolig. Jeg får alltid verdens værste magesjau hvis jeg spiser fett etter en lang periode med magert. 

Anonymkode: 5364b...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Prøv med et litt mer fettholdig måltid, så løsner der trolig. Jeg får alltid verdens værste magesjau hvis jeg spiser fett etter en lang periode med magert. 

Har du tips til et slikt måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt linfrø?

Jeg bløtlegger linfrø over natta. Sliter også med sjeldent å få gått på do, generelt. Dette pleier være effektivt. Så gjør det stort sett hver dag.

Anonymkode: 1a36c...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber fra grønnsaker hjelper holde magen i gang. Og det trengs når du spiser mat som er mer "vanskelig" å fordøye som sunn mat gjerne er. Sukker blir brutt opp relativt lett og krever ikke tyngre fordøying. Sånn til fremtiden

Anonymkode: 4229b...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde kjøpt avføringstabeletter og tatt 2 til kvelden, ferdig arbeid. 5 dager er nokså lenge. 

Vurder å begynne å spise grønnsaker. Det hadde nok løst mye for deg. 

Anonymkode: 94106...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMI, men når jeg har en "cheat day" så bæsjer jeg flere ganger om dagen. 🎺

Anonymkode: 2ebc2...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopp sterk kaffe når du våkner, drikke nok vann og/eller laktulose burde hjelpe. 

Anonymkode: 9f1b5...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

TMI, men når jeg har en "cheat day" så bæsjer jeg flere ganger om dagen. 🎺

Anonymkode: 2ebc2...ba5

Japp! Jeg spiste 100gr chips i går med dip og vips så satt jeg på do "hele" dagen i dag. Dette etter at jeg ikke hadde gjort nr 2 på flere dager. Er som at tarmene går i dvale. Må vekke de med cheat  day.  

Anonymkode: a49a7...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 15.13):

Har du tips til et slikt måltid?

Jeg pleier å lage Oksesuppe av Okseribbe. Koker det I en time med bein for å få kraft. Sammen med grønnsaker. Mye av fettet fra Okseribben blander seg med kraft. Bare hold deg innenfor kalorimålet ditt. Husk bare å velg deg stykker som du ser det er fett på. 

Nakkekoteletter duger også. Men jeg får mer effekt av Okseribbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...