Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd å ha spiserørskrampe tidligere?

Våknet plutselig natt til i går med ekstreme bryststmerter som gikk oppover halsen og ut i kjeven. Det var så vondt at jeg omtrent ikke klarte å snakke. 
Ringte legevakt og de sendte ambulanse, og ble lagt inn på sykehus for å sjekke lunger og hjerte. 
Alle prøver er tilbake fine, så hjertesykdom og blodpropp i lungene er utelukket. 
Jeg forsøkte hele tiden å forklare hvor det gjorde vondt - og de beste jeg kunne komme med var "fra midt i brystkassa - under brystbeinet og oppover midt inni halsen". 
Legene på akutten kunne ikke helt si hva de trodde det var, etter de hadde utelukket mye akutt, men kom frem til at det kunne være spiserørsbetennelse og/eller spiserørskrampe. 
Er henvist videre til gastroskopi og kontrast CT. 

Er det noen som har opplevd lignende før?
Det er en intens klemmende brystsmerte som går fra midten av brystkassen og blir en veldig stikkende smerte opp gjennom halsen og ut i kjevene. 
Jeg opplever det blir verre ved bevegelse og når jeg bøyer meg fremover. 

Takk for alle tilbakmeldinger. :)

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Jeg har opplevd det flere ganger. Har IBS og GØRS, og hvis jeg spiser for mye av enkelte ting kan jeg få kramper i spiserøret. Det er så vondt at man tror man kommer til å få hjerteinfarkt. Men så blir det jo ofte tatt for å være angina. Så ja, kjenner igjen det du beskriver!

Skrevet

Jeg har også opplevd dette et par ganger. Legen ville prøve Somac. Etter det har jeg ikke opplevd det samme. Så for min del var det syre/reflux. Men den smerten.... jeg kunne ikke tro det da legen sa det "bare" var halsbrann, jeg trodde virkelig at det var hjertet og at jeg skulle dø. Jeg var helt sikker på at dette ikke kom til å funke. Men ble heldigvis motbevist der.

Anonymkode: 7a05f...747

Skrevet
Lille_Krokodille skrev (På 13.2.2023 den 8.40):

Jeg har opplevd det flere ganger. Har IBS og GØRS, og hvis jeg spiser for mye av enkelte ting kan jeg få kramper i spiserøret. Det er så vondt at man tror man kommer til å få hjerteinfarkt. Men så blir det jo ofte tatt for å være angina. Så ja, kjenner igjen det du beskriver!

Utrolig skummel opplevelse altså - jeg var som du sa, helt sikker på at jeg hadde hjerteinfarkt. 
Har du funnet noe som fungerer når du får det - eller noe du kan gjøre preventivt for at du ikke skal få det igjen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 16.08):

Jeg har også opplevd dette et par ganger. Legen ville prøve Somac. Etter det har jeg ikke opplevd det samme. Så for min del var det syre/reflux. Men den smerten.... jeg kunne ikke tro det da legen sa det "bare" var halsbrann, jeg trodde virkelig at det var hjertet og at jeg skulle dø. Jeg var helt sikker på at dette ikke kom til å funke. Men ble heldigvis motbevist der.

Anonymkode: 7a05f...747

Akkurat samme opplevelsen jeg hadde altså. Det var helt ubeskrivelig vondt. Og det gikk nesten 4 dager før smerten var helt borte. Virket nesten som det var "støl" eller sår i etterkant. 
Bortsett fra Somac, har du fått noen andre tips å råd for at de tikke skal skje igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...