AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Skrevet 10. februar 2023 Jeg har nettopp gjennomgått flere operasjoner i løpet av relativt kort tid. Leser i notater på Helsenorge at det - i tillegg til BT, puls, utdannelse, yrke etc - står «XX år gammel, utseende tilsvarer alder». I tidligere epikriser har det aldri stått noe om verken utseende eller alder så det ble litt overveldende å lese det flere ganger på rad - ved flere avdelinger på sykehuset. Lurer på - er det bare en standardfrase? Ble overrasket siden jeg (sannsynligvis fordi jeg er liten, nett, feminin og langt hår) alltid ellers har blitt oppfattet som yngre - både i møte med helsevesenet (ortopedisk og medisinsk), PT, Fysio, bedt om leg på Vinmonopolet og ved kjøp av Paracet i dagligvare - alder blir liksom alltid stusset på og kommentert. Ikke at dette er et verdensproblem akkurat, men fordi jeg er vant til å få kommentarer på alder så ble det plutselig rart å se det motsatte på trykk. Jeg er fullt for at man skal eie sin alder og jeg verken kler meg yngre eller er oversminket eller noe sånt som man av og til ser hos begge kjønn - de av dem som prøver å tviholde på «ungdommelig» stil. Hvorfor den frasen om utseende og alder og innebærer den noe mer enn akkurat det som står? «Utseende yngre/eldre enn alder» - hva skal til for det? Likte ikke helt å få virkeligheten i ansiktet - sort på hvitt. Anonymkode: 0f58a...1df
Skogsfrua1 Skrevet 10. februar 2023 #2 Skrevet 10. februar 2023 Det var en veldig merkelig ting å skrive i en epikrise 😳 3
Boetica Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Jeg stusser mer på hvorfor utseendet overhode kommenteres i et journalnotat? Det er vel normalen at man ser ut som alderen sin og hva har det med den medisinske situasjonen å gjøre? 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Det kan hende en lege skrev det og at det bare kopieres med i videre journalnotater og epikriser? jeg var på øyeavdelingen på et sykehus jevnlig en periode. Ny lege hver gang. Den første legen skrev at jeg hadde pene iriser med vakre tegninger. Den setningen stod skrevet i absolutt alle journalnotater og epikriser. Jeg tviler på at alle 8 leger som undersøkte meg og skrev notater mente det. Hva som er pent er veldig subjektivt. For meg virket det som de bygget det de skrev på det som var skrevet tidligere og da kom den setningen med som hadde veldig lite med grunnen til at jeg var der. Anonymkode: 33a96...546 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan hende en lege skrev det og at det bare kopieres med i videre journalnotater og epikriser? jeg var på øyeavdelingen på et sykehus jevnlig en periode. Ny lege hver gang. Den første legen skrev at jeg hadde pene iriser med vakre tegninger. Den setningen stod skrevet i absolutt alle journalnotater og epikriser. Jeg tviler på at alle 8 leger som undersøkte meg og skrev notater mente det. Hva som er pent er veldig subjektivt. For meg virket det som de bygget det de skrev på det som var skrevet tidligere og da kom den setningen med som hadde veldig lite med grunnen til at jeg var der. Anonymkode: 33a96...546 Det er mye klipp og lim. Ser det spesielt godt i notatene mine fra øyeavdelingen. Original-teksten de bruker som mal ble skrevet da jeg var veldig liten av en lege som på den tiden var eldgammel, så skrivemåten og adjektivene han brukte passer overhodet ikke sammen med hvordan spesielt de unge øyelegene i dag formulerer seg. De fleste bruker den som en mal og endrer til sine egne ord (men det er lett å se at de har brukt den som utgangspunkt) og noen limer inn malen øverst og skriver med egne ord under. Den ene legen bare limer den inn og bytter ut enkeltord som ikke lengre passer, så det er veldig lett å se når han har skrevet, haha. Anonymkode: 177ae...0df
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Det er en helt vanlig kommentar i journaler. Det betyr i hovedsak bare at du ikke ser eldre ut. Det er ikke en vurdering av utseendet på den måten vi tenker til hverdags, men mer av helheten. Kan sammenlignes med de "i normalt hold"/"i godt hold" kommentarene på vekt. Husk også at folk som gjetter alder gjerne tar av minst 5 år. De fleste ser ut som alderen sin.
servitrise&suppe Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det kan hende en lege skrev det og at det bare kopieres med i videre journalnotater og epikriser? jeg var på øyeavdelingen på et sykehus jevnlig en periode. Ny lege hver gang. Den første legen skrev at jeg hadde pene iriser med vakre tegninger. Den setningen stod skrevet i absolutt alle journalnotater og epikriser. Jeg tviler på at alle 8 leger som undersøkte meg og skrev notater mente det. Hva som er pent er veldig subjektivt. For meg virket det som de bygget det de skrev på det som var skrevet tidligere og da kom den setningen med som hadde veldig lite med grunnen til at jeg var der. Anonymkode: 33a96...546 Hyggelig med et sånt notat da 😄 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Helt vanlig notat Du ser ut som alderen din. Bra det, vel? Anonymkode: fa739...7a1 3 2
Bacteria Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Som andre skriver, helt vanlig kommentar. Leser det stadig vekk i journalnotater. Det er en standardfrase, som hovedsakelig betyr at du ikke ser eldre ut. Har aldri sett i et notat at pasienten ser yngre ut… når jeg tenker etter har jeg aldri sett kommentarer på at pasienten ser eldre ut heller, men det kan nok være mer relevant. Ser du eldre ut enn det som står i passet kan det jo indikere sykdom/vært mye syk/misbruk etc. 4 2
Minmorsbarn Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Jobber på sykehus og har lest mange epikriser. Dette er en standard setning som ofte forekommer. De vanligste er: Pasienten kommer selv gående til undersøkelse. Sier noe om bevegelighet normalt/godt/noe over middels hold. Sier noe om vekt Utseende svarer til alder. Mange kan være preget av f.eks smerter eller f.eks alkoholisme som kan påvirke hvordan man fremstår, også langvarig sykdom kan påvirke utseende Pasienten er orientert for tid og sted. Trenger neppe å forklares 12 1 1
tøydokka Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Det er en standard frase som blir haket av om du fremstår noenlunde oppegående, dvs at du kan stelle deg selv. Typisk sånn "pasienten kommer gående til undersøkelsen, blabla, fremstår ren og velstelt, orientert for tid og sted, nøytralt stemningsleie, ingen tegn til vrangforestillinger. Utseende svarer til alder." Dette er sånne fraser man kan legge inn i dips, (det journalsystemet man bruker) og så trykke på en hurtigknapp, feks ctr f7. Så blir frasen limt inn i teksten. 5 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Bacteria skrev (12 minutter siden): Som andre skriver, helt vanlig kommentar. Leser det stadig vekk i journalnotater. Det er en standardfrase, som hovedsakelig betyr at du ikke ser eldre ut. Har aldri sett i et notat at pasienten ser yngre ut… når jeg tenker etter har jeg aldri sett kommentarer på at pasienten ser eldre ut heller, men det kan nok være mer relevant. Ser du eldre ut enn det som står i passet kan det jo indikere sykdom/vært mye syk/misbruk etc. Jeg tror ikke de skriver at pasienten ser yngre ut, fordi kommentaren egentlig bare betyr at man ikke ser eldre ut. Personer som er/har vært alvorlig syke (f.eks. kreft) eller som sliter med alkohol- eller narkotikamisbruk, er eksempler på grupper som nok kan bli vurdert til å se eldre ut. Det handler som sagt ikke nødvendigvis om hvor ung/gammel man ser ut i ansiktet, men om hele kroppen. Alvorlig sykdom eller misbruk kan få kroppen til å eldes raskere enn normalt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har nettopp gjennomgått flere operasjoner i løpet av relativt kort tid. Leser i notater på Helsenorge at det - i tillegg til BT, puls, utdannelse, yrke etc - står «XX år gammel, utseende tilsvarer alder». I tidligere epikriser har det aldri stått noe om verken utseende eller alder så det ble litt overveldende å lese det flere ganger på rad - ved flere avdelinger på sykehuset. Lurer på - er det bare en standardfrase? Ble overrasket siden jeg (sannsynligvis fordi jeg er liten, nett, feminin og langt hår) alltid ellers har blitt oppfattet som yngre - både i møte med helsevesenet (ortopedisk og medisinsk), PT, Fysio, bedt om leg på Vinmonopolet og ved kjøp av Paracet i dagligvare - alder blir liksom alltid stusset på og kommentert. Ikke at dette er et verdensproblem akkurat, men fordi jeg er vant til å få kommentarer på alder så ble det plutselig rart å se det motsatte på trykk. Jeg er fullt for at man skal eie sin alder og jeg verken kler meg yngre eller er oversminket eller noe sånt som man av og til ser hos begge kjønn - de av dem som prøver å tviholde på «ungdommelig» stil. Hvorfor den frasen om utseende og alder og innebærer den noe mer enn akkurat det som står? «Utseende yngre/eldre enn alder» - hva skal til for det? Likte ikke helt å få virkeligheten i ansiktet - sort på hvitt. Anonymkode: 0f58a...1df Det er en standardfrase som kan si noe om både fysisk og psykisk helse. I ditt tilfelle betyr det at du ser normal ut. Hvis du ser ekstremt ung eller gammel ut for alderen, kan det ha betydning/sammenheng med et helseproblem eller rusproblem. De vurderer ikke om du er 35, men ser ut som 28. De vurderer om du er 18, men ser ut som 13, eller 35, men ser ut som 55 liksom. Da kan det være noe galt. Anonymkode: 2a0a2...38e 8 2 1
Kaneel Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har nettopp gjennomgått flere operasjoner i løpet av relativt kort tid. Leser i notater på Helsenorge at det - i tillegg til BT, puls, utdannelse, yrke etc - står «XX år gammel, utseende tilsvarer alder». I tidligere epikriser har det aldri stått noe om verken utseende eller alder så det ble litt overveldende å lese det flere ganger på rad - ved flere avdelinger på sykehuset. Lurer på - er det bare en standardfrase? Ble overrasket siden jeg (sannsynligvis fordi jeg er liten, nett, feminin og langt hår) alltid ellers har blitt oppfattet som yngre - både i møte med helsevesenet (ortopedisk og medisinsk), PT, Fysio, bedt om leg på Vinmonopolet og ved kjøp av Paracet i dagligvare - alder blir liksom alltid stusset på og kommentert. Ikke at dette er et verdensproblem akkurat, men fordi jeg er vant til å få kommentarer på alder så ble det plutselig rart å se det motsatte på trykk. Jeg er fullt for at man skal eie sin alder og jeg verken kler meg yngre eller er oversminket eller noe sånt som man av og til ser hos begge kjønn - de av dem som prøver å tviholde på «ungdommelig» stil. Hvorfor den frasen om utseende og alder og innebærer den noe mer enn akkurat det som står? «Utseende yngre/eldre enn alder» - hva skal til for det? Likte ikke helt å få virkeligheten i ansiktet - sort på hvitt. Anonymkode: 0f58a...1df Standar formulering, hadde utsende ditt vært yngre/eldre enn alder tilsier hadde det stått istedfor 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Takk for svar, alle sammen. Det stod også noe sånt som «pasienten kommer gående til undersøkelsen», «god allmentilstand», «våken, klar og orientert», «pasienten er selvhjulpen» etc - fordelt på flere innkomstjournaler. Har hatt mange (rutine)operasjoner de siste årene og aldri før sett noen av disse uttrykkene. Bare alder, BT, puls, medisiner, allmentilstand og hva beskrivelse av hva de har informert om. Men - da vet jeg at det er helt normalt - dvs tydeligvis noe nytt de har begynt å ta med akkurat på mitt sykehus, siden jeg ikke har lest det før. Skulle liksom ikke tro det hadde noe å si når det kun er snakk om kjapp dagkirurgi - inn og ut igjen. Takk igjen, for oppklaring fra dere allvitere 🌺 Anonymkode: 0f58a...1df
Marye Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Den setningen har jeg sett ofte i epikriser, men sist gang stod det at jeg ser yngre ut enn alder tilsier 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #17 Skrevet 15. juni 2023 Anonymus Notarius skrev (På 10.2.2023 den 9.46): Jeg tror ikke de skriver at pasienten ser yngre ut, fordi kommentaren egentlig bare betyr at man ikke ser eldre ut. Personer som er/har vært alvorlig syke (f.eks. kreft) eller som sliter med alkohol- eller narkotikamisbruk, er eksempler på grupper som nok kan bli vurdert til å se eldre ut. Det handler som sagt ikke nødvendigvis om hvor ung/gammel man ser ut i ansiktet, men om hele kroppen. Alvorlig sykdom eller misbruk kan få kroppen til å eldes raskere enn normalt. I mine papirer står det at utseendet er yngre enn alder. Så de kommenterer det ja. Anonymkode: d165a...c15 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #18 Skrevet 16. juni 2023 Bacteria skrev (På 10.2.2023 den 9.30): Som andre skriver, helt vanlig kommentar. Leser det stadig vekk i journalnotater. Det er en standardfrase, som hovedsakelig betyr at du ikke ser eldre ut. Har aldri sett i et notat at pasienten ser yngre ut… når jeg tenker etter har jeg aldri sett kommentarer på at pasienten ser eldre ut heller, men det kan nok være mer relevant. Ser du eldre ut enn det som står i passet kan det jo indikere sykdom/vært mye syk/misbruk etc. I min journal står det flere steder at jeg ser betydelig yngre ut. Står også flere steder "pasient i 20-åra" når jeg var betydelig eldre, selv om de satt med personnummeret mitt foran seg når de skrev. Anonymkode: 2318d...7d6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #19 Skrevet 16. juni 2023 Kan noen forklare " i godt hold" og "ordnet"? Anonymkode: 509ab...0d8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2023 #20 Skrevet 16. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan noen forklare " i godt hold" og "ordnet"? Anonymkode: 509ab...0d8 I godt hold betyr noe overvektig. Ordnet betyr vel at du fremstår stelt og opplagt, er i stand til å ta vare på deg selv og ikke er ruset, smertepåvirket, psykotisk ol. Anonymkode: bfe8d...e39 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå