Gå til innhold

DU er et økonomisk tapsprosjekt for samfunnet og du skjønner det ikke engang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Facebook og andre SOME er full av folk som klager over at de får så lite for samfunnet fordi de har betalt skatt og avgifter. Mens sannheten er jo at de aller fleste får langt mer enn de fortjener rent økonomisk. Selv om det er eeeenkel matematikk så har de fleste ikke engang tenkt over det. Så hvorfor har ikke DU tenkt over det? Er forståelse for samfunnet så vanskelig? Er det viktigere å sløve hjernen med å så på paradise hotel?

Hvis man forutsetter at lønnen følger inflasjonen og man har ingen skattefradrag så er regnestykket slik.

Sykepleier som har tjent 650.000,- fra 25 til 70 år. 

Skatt: 119 386 pr år = 5.372.370

Folketrygdavgift (til pensjon)  51350 pr år = 2.310.750  

Det betyr at hvis man forventer 50% pensjon (325.000,-) så er pensjonspengene brukt opp etter 7.11 år. Etter det tidspunktet snylter man på andre. 

Hva med skatt da. 

Norge bruker 354mrd på helsevesenet. Det betyr ca 90.000 pr voksne nordmann

208 mrd på skole Det betyr 52.000 pr voksne nordmann. 

Så allerede her er skattepengene du har betalt inn brukt opp!

Så er det en million andre ting som staten må betale. Disse dekkes jo i dag opp av oljepenger og andre inntekter fra næringsliv osv. 

Så selv om du jobber hele livet er du et økonomisk tapsprosjekt og kvinner forstår det minst. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 4aa31...c56

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner føder barn. Har du reflektert over det bidraget?

Anonymkode: 555fa...6b8

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det slik da? Tror de fleste forstår at ikke alt dekkes av personskatt alene. Men det er jo ikke meningen i samfunnet heller. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Har valgt å se vekk fra det. Derfor 45 år i arbeidslivet. Men i realiteten er jo det langt mindre. 

Jeg velger også å se vekk fra barnas kostnad. Aftenposten haddee en artikkel som viste at fødsel koster 500.000,- når man må betale for det selv.  Velger også å se vekk fra det.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke bare ens egen skatt man bidrar med. Det er verdiskapning for f. eks en bedrift og eiere som også gir tilbake til staten. 

Anonymkode: 49702...3f0

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Er det slik da? Tror de fleste forstår at ikke alt dekkes av personskatt alene. Men det er jo ikke meningen i samfunnet heller. 

Det tror jeg desverre ikke er tilfellet. Mange tror at skatten de har betalt er nok til å leve som grever som pensjonister

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg desverre ikke er tilfellet. Mange tror at skatten de har betalt er nok til å leve som grever som pensjonister

Så de har ikke hørt om selskapsskatt, formuesskatt,  mva eller grunnrenteskatt?  Det høres jo ut som du mener personskatten skal betale for alt, det skal den jo ikke. 

Endret av Tone83
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Tone83 skrev (1 minutt siden):

Så de har ikke hørt om selskapsskatt, formuesskatt,  mva eller grunnrenteskatt?  Det høres jo ut som du mener personskatten skal betale for alt, det skal den jo ikke. 

Nei ,jeg forstår hvor resten av pengene kommer fra. Men det gjør ikke de i facebook kommentarene som klager på at de får så lite i pensjon, eller at samfunnet kutter i noe når de har betalt skatt hele livet. 

Dette gjelder spesielt f.eks RØDT som mener alle de som faktisk skaper ekstrainntekter for samfunnet er snyltere og profitører.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ,jeg forstår hvor resten av pengene kommer fra. Men det gjør ikke de i facebook kommentarene som klager på at de får så lite i pensjon, eller at samfunnet kutter i noe når de har betalt skatt hele livet. 

Dette gjelder spesielt f.eks RØDT som mener alle de som faktisk skaper ekstrainntekter for samfunnet er snyltere og profitører.

Og hvilke svar er det du får på disse kommentarene dine når du svarer de på fb, TS?

Anonymkode: a93b6...d66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvilke svar er det du får på disse kommentarene dine når du svarer de på fb, TS?

Anonymkode: a93b6...d66

Det minefeltet ønsker jeg ikke å tråkke i med fullt navn

Skrevet

Det er helt riktig at de fleste av oss koster mer enn vi smaker, synes også det er overraskende at folk ikke skjønner det. 

Anonymkode: 591ee...a50

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei. Har valgt å se vekk fra det. Derfor 45 år i arbeidslivet. Men i realiteten er jo det langt mindre. 

Jeg velger også å se vekk fra barnas kostnad. Aftenposten haddee en artikkel som viste at fødsel koster 500.000,- når man må betale for det selv.  Velger også å se vekk fra det.

En fødsel koster ikke 500.000 i snitt, her har du en null for mye. En fødsel koster i snitt under 50.000,- i Norge.

Anonymkode: 6f64a...232

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Facebook og andre SOME er full av folk som klager over at de får så lite for samfunnet fordi de har betalt skatt og avgifter. Mens sannheten er jo at de aller fleste får langt mer enn de fortjener rent økonomisk. Selv om det er eeeenkel matematikk så har de fleste ikke engang tenkt over det. Så hvorfor har ikke DU tenkt over det? Er forståelse for samfunnet så vanskelig? Er det viktigere å sløve hjernen med å så på paradise hotel?

Hvis man forutsetter at lønnen følger inflasjonen og man har ingen skattefradrag så er regnestykket slik.

Sykepleier som har tjent 650.000,- fra 25 til 70 år. 

Skatt: 119 386 pr år = 5.372.370

Folketrygdavgift (til pensjon)  51350 pr år = 2.310.750  

Det betyr at hvis man forventer 50% pensjon (325.000,-) så er pensjonspengene brukt opp etter 7.11 år. Etter det tidspunktet snylter man på andre. 

Hva med skatt da. 

Norge bruker 354mrd på helsevesenet. Det betyr ca 90.000 pr voksne nordmann

208 mrd på skole Det betyr 52.000 pr voksne nordmann. 

Så allerede her er skattepengene du har betalt inn brukt opp!

Så er det en million andre ting som staten må betale. Disse dekkes jo i dag opp av oljepenger og andre inntekter fra næringsliv osv. 

Så selv om du jobber hele livet er du et økonomisk tapsprosjekt og kvinner forstår det minst. Hvorfor er det slik?

Hvis du putter de 51350 kronene i  et indeksfond sitter du igjen med sånn 21 millioner kroner etter 45 år. Jeg kan fint leve på fire prosent av 21 millioner per år.

Hvis dustestaten sluttet å skattlegge oss kunne vi vært gørrike. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg trodde også denne tråden skulle handle om ulønnsomme kvinner, men den gjør ikke det 🙂

Gjest Beelzebub
Skrevet (endret)

Det er et litt hårete regnestykke i forhold til ting som allerede er nevnt. Men ja, grunnpoenget stemmer allikevel. Den store majoriteten av borgere er totalt sett en utgift igjennom livet. Det er en av grunnene til at et samfunn også må være inkluderende overfor 1-10 prosenterne, og ikke skremme dem vekk til andre land via en skattepolitikk og en retorikk bygget på sjalusi. Det er en fin linje å balansere mellom det å høste av toppen av paretodistribusjonen, og det å tyne dem for mye.

Endret av Beelzebub
Skrevet

Jeg har dratt inn mye mer til statskassen i jobben enn jeg kommer til å bruke.

Anonymkode: dc67c...d37

• Liker 2
Gjest Dingeldangel
Skrevet

Nå mangler jo en del i det regnestykket ditt da. Men ja, de fleste er et tapsprosjekt på individnivå, men de fleste er en del av et mye større regnskap som gir stor avkastning.

akkurat som at rike bedriftseiere ikke hadde vært rike om de ikke hadde hatt de lavtlønnede på gulvet. Pengene kommet ikke av seg selv gitt.

Skrevet

Jeg kjenner regnestykket, men hvem er denne "samfunnet" som vi skylder så mye penger? 

Samfunnet kan ikke være noe annet enn summen av innbyggerne.

Man kan si at hver ny innbygger er ulønnsom fordi oljepengene staten sitter på må deles på flere. Det er fordi staten forsyner seg grovt av oljeinntektene. Hvem er staten? Er ikke staten også oss?

• Liker 10
Skrevet

Mitt bidrag som kvinne er enormt. 

Jeg bor på et visst geografisk område, som jeg har nasjonal tilhørighet til, som har vannkraft, skog, bergarter og mineraler, laksoppdratt og ute i sjøen er det masse olje. 

Dette er hele menneskehetens verdier. At jeg jobber er bare for syns skyld. Det er mer enn nok til oss alle. 

Anonymkode: 4f3d9...68a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
ajarRun skrev (21 minutter siden):

Hvis du putter de 51350 kronene i  et indeksfond sitter du igjen med sånn 21 millioner kroner etter 45 år. Jeg kan fint leve på fire prosent av 21 millioner per år.

Hvis dustestaten sluttet å skattlegge oss kunne vi vært gørrike. 

Tror du må tenke over den påstanden en gang til for det er feil. Regnestykket forutsetter ikke inflasjon. En slik avkastning på et indeksfond forutsetter inflasjon. Hvis man skal ta med inflasjon så er ikke lønnen 650.000 på slutten av arbeidslivet heller. Den er langt høyere. Da er det også slik at innbetalingene er langt mindre enn på slutten

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...