Gå til innhold

Fått startlån til husbygging, men hvor skal jeg søke byggelån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har fått innvilget startlån fra husbanken/kommunen på nesten 2 700 000 mill kr til husbygging, mitt spørsmål er da hvor skal vi søke byggelån? Har noen erfaring og tips? Finner ingen informasjon om hvordan bankene samarbeider med personer som har fått innvilget startlån og trenger byggelån…

Anonymkode: 9b56b...59e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke startlånet det lånet du skal bruke til å BYGGE huset ditt?

Anonymkode: 57beb...019

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er det jeg også trudde. De som har innvilget lånet mener at vi skal ha et byggelån. Jeg har alltid sagt og ment at det skal brukes som byggelån som da blir omgjort til boliglån. 

Endret av Smulafranord
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er det jeg også trudde. De som har innvilget lånet mener at vi skal ha et byggelån. Jeg har alltid sagt og ment at det skal brukes som byggelån som da blir omgjort til boliglån. 

Skrevet

Du kan søke byggelån i hvilken som helst bank. Start med banken du er kunde i feks.

Anonymkode: aa58f...68a

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man får ikke bygd hus til 2,7 mill idag🙈 Kanskje et minihus… 

Anonymkode: a38cb...3b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo det får man faktisk.  

Anonymkode: f2111...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, vi har klart å få hus til 2.8 mill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, vi har klart å få hus til 2.8 mill. 

Da er jeg spent på hvilket type hus det er? Her koster det minst 4.5 å bygge, og da får man et lite hus. 

Skrevet

Har du prøvd spørre husbanken? 
Jeg antar de kanskje har ett korrekt svar på hvem dem samarbeider med i det aktuelle området... 

:vetikke:

Det er mulig det ikke er min lokalbank de samarbeider med om du bor på motsatt side av landet? 

Anonymkode: aab50...b69

Skrevet

Jeg har akkurat vært i samtal med lokale banken. Det var d et nei, selvom æ har beviset om innvilget startlån… føler meg bom fast, og byggeperioden nærmer seg 😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har akkurat vært i samtal med lokale banken. Det var d et nei, selvom æ har beviset om innvilget startlån… føler meg bom fast, og byggeperioden nærmer seg 😞

Men du har jo såklart ikke satt igang en prosess med bygging uten finansiering?

Jeg jobber I bank og tror aldri vi har innvilget et byggelån noen sinne med totalbudsjett så lavt som 2,7 mill inkl byggelånsrenter, buffer og alt vi må regne med. Regnestykket er ganske mer omfattende enn bare prisen på bygningen. Jeg kan forstå at bankene ikke vil være med på det. Forstår ikke helt hvordan husbanken mener det skal gå til.

Skrevet

Ett tips, betal renter fra første krone dere bruker i byggeperioden ;) så slipper dere at det legger seg på toppen av lånet når det gjøres om fra byggelån til boliglån.. 

Anonymkode: b9a6d...67d

Skrevet

- og en ting til, er du med i en fagforening som for eksempel NITO eller en som er en del av LO har disse også avtaler med banker som gir deg fordeler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du har jo såklart ikke satt igang en prosess med bygging uten finansiering?

Jeg jobber I bank og tror aldri vi har innvilget et byggelån noen sinne med totalbudsjett så lavt som 2,7 mill inkl byggelånsrenter, buffer og alt vi må regne med. Regnestykket er ganske mer omfattende enn bare prisen på bygningen. Jeg kan forstå at bankene ikke vil være med på det. Forstår ikke helt hvordan husbanken mener det skal gå til.

Selvfølgelig har jeg det. Husbanken/kommunen har hatt en sikkelig press på oss om å få i gang prosessen med søknader, valg av entreprenør osv. 

Hvorfor hadde dere ikke det? Her vi bor så har vi fått til et hus på 112 kvm til 2.7 mill, alt inkludert unntatt tomtekostnader og grunnarbeid. Tomta er allerde kjøpt og betalt, grunnarbeid det står vi får som en del av egenkapitalen. Samtidig har vi fullt forståelse for renter og slik, og har tatt d til betrakning. Byggeentreprenør klarer å levere huset innen 4-5 måneder, så her vil byggelånet kun vare i 4 måneder. Spiller varigheten noe rolle? Er d slik at jo mindre tid på byggelånet, jo mindre lønnsomt for banken? Mtp renter..

Skrevet

Ett tips, betal renter fra første krone dere bruker i byggeperioden ;) så slipper dere at det legger seg på toppen av lånet når det gjøres om fra byggelån til boliglån.. 

Takk for tips, vil gjøre d :) 

Skrevet

Hvorfor fikk du nei? Det er jo ganske vesentlig. Ring flere banker 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...