Gå til innhold

Har det noe å si om man spiser ett stort måltid eller mange små for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge man er i kaloriunderskudd er det det samme hvor mange ganger om dagen man spiser? Jeg spiser mer om jeg skal spise flere ganger men om jeg kun spiser en gang om dagen, middag, litt større enn normal porsjon er det like ok for slanking så lenge man er i kaloriunderskudd eller er det noe med at kroppen forbrenner bedre når den får mange små måltider?

Anonymkode: b07de...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, kalori underskudd er kalori underskudd. Og så lenge du føler deg mett, glad og fornøyd av et større måltid, så kjør på. Er nesten bedre det enn å tenke på mat hele dagen.

Og hvis man ikke føler seg mett eller tilfreds, så er det større mulighet for å sprekke. Det er min erfaring i hvertfall.  Jeg går ned like mye på mange små måltider som når jeg spiser bare ett stort måltid. 

Anonymkode: d6a27...97c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 770fc...5c1

Skrevet

Med tanke på at du sannsynligvis ønsker å ikke legge på deg like fort igjen, så vil jeg nok anbefale å spise flere små måltider. 
Beste måten å gå ned i vekt på er å legge om livsstilen og lage seg nye matvaner.

Anonymkode: 96ada...3a5

• Liker 2
Skrevet

Ta gjerne og reduser antall måltider og la tarmene få slappe mere av. Det er totalen din som teller, ikke når (men å spise rett før senga er nok ikke det lureste).

Jeg foretrekker heller to store enn fire små måltider. Med små måltider er jeg konstant sulten, det øker min sjanse for en sprekk. Dessuten så må jeg ha tom mage når jeg trener, så spiser sjeldent før kl 12.

Anonymkode: e8ce6...454

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En gang i tiden mente man lite men ofte :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta gjerne og reduser antall måltider og la tarmene få slappe mere av. Det er totalen din som teller, ikke når (men å spise rett før senga er nok ikke det lureste).

Jeg foretrekker heller to store enn fire små måltider. Med små måltider er jeg konstant sulten, det øker min sjanse for en sprekk. Dessuten så må jeg ha tom mage når jeg trener, så spiser sjeldent før kl 12.

Anonymkode: e8ce6...454

Hva skjernår tarmen slapper av?

Anonymkode: f70b5...072

Skrevet

Jeg trives ikke med 1 måltid pr dag, jeg trives best med 3 mindre. 

Her må du finne ut selv hva du trives med, slik at du kan gjøre det til livsstilen din, og ikke en diett. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er svært insulinresistent vil du kunne ha bedre nytte av færre måltider enn mange små.

Anonymkode: 0fc8d...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du er svært insulinresistent vil du kunne ha bedre nytte av færre måltider enn mange små.

Anonymkode: 0fc8d...b8f

Hvordan vet man om man er svært insulinresistent?

Anonymkode: 3103f...0ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet man om man er svært insulinresistent?

Generelt så snakker man med legen om det, for da kan man være i forstadiet til diabetes. Diagnoser bør stilles av leger. 

Du kan lese litt om her, og også se at de fleste kilder motsier den du siterer... 
Hva er insulinresistens? - Blodsjekk 

Sitat

Generelle råd er å:

• Spise lite men, ofte. Gjerne tre hovedmåltider og to mellommåltider pr. dag

Her kan du lese om å holde blodsukker stabilt: Kosthold: Hvordan holde et stabilt blodsukker? | Diabetesforbundet 
De anbefaler ofte små måltider, med mindre du overspiser. Hvis du ofte overspiser så mener de at færre og større måltider kan være bedre. 

her også: 
Har du insulinresistens? - Kosthold (klikk.no)

Sitat

Målet er å spise på en slik måte at blodsukkeret og insulinnivået ikke skyter i været, men isteden holder seg innen en jevn kurve. Dette kan man oppnå ved å:

1. Spise lite men, ofte. Gjerne 4 hovedmåltider og 2 mellommåltider per dag 

Skrevet
Taluno skrev (9 minutter siden):

Generelt så snakker man med legen om det, for da kan man være i forstadiet til diabetes. Diagnoser bør stilles av leger. 

Du kan lese litt om her, og også se at de fleste kilder motsier den du siterer... 
Hva er insulinresistens? - Blodsjekk 

Her kan du lese om å holde blodsukker stabilt: Kosthold: Hvordan holde et stabilt blodsukker? | Diabetesforbundet 
De anbefaler ofte små måltider, med mindre du overspiser. Hvis du ofte overspiser så mener de at færre og større måltider kan være bedre. 

her også: 
Har du insulinresistens? - Kosthold (klikk.no)

Takk for informasjonen. Jeg hadde svangerskapsdiabetes, men har ikke diabetes i ettertid, det er sjekket ut. Interessant dette med flere men mindre små måltider. Jeg fulgte en periode spis deg fri hvor det kun var tre måltider per dag. Jeg var likevel nødt til å spise noe på kvelden for det var helt umulig for meg å faste så lenge. Sluttet med spis deg fri fordi det ble for krevende å følge med all maten og jeg ble veldig matlei. Før har jeg gått ned over ti kilo med bare å telle kalorier og ha små måltider, så det er kanskje det som fungerer best for meg tross alt.

Skrevet

Det har ikke noe å si. Men husk at du skal lage vaner du kan leve med for alltid.

Anonymkode: 9a1ea...1b8

Skrevet

Har ingenting å si for vektnedgang, men å overspise til ett måltid tar deg jo ikke nærmere ett balansert kosthold som ikke gir vektoppgang. 

Anonymkode: 828aa...55a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med tanke på at du sannsynligvis ønsker å ikke legge på deg like fort igjen, så vil jeg nok anbefale å spise flere små måltider. 
Beste måten å gå ned i vekt på er å legge om livsstilen og lage seg nye matvaner.

Anonymkode: 96ada...3a5

hvis man over tid trives med periodisk faste er det da ingenting i veien for å ha det som varig livsstil. Jeg har drevet med periodisk fast siden barndommen (uten at jeg visste det het noe), har vært slank hele livet.

Anonymkode: c95a8...f5a

• Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (10 timer siden):

En gang i tiden mente man lite men ofte :) 

men det har man gått bort i fra. Vi er ikke beitedyr.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser mange måltider. Seks, kanskje. Har ingenting å si så lenge man har det inntaket man trenger for ønsket resultat. (Underskudd for vektnedgang, vedlikehold for å bli der du er og overskudd for å gå opp).

Anonymkode: cfbc1...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for informasjonen. Jeg hadde svangerskapsdiabetes, men har ikke diabetes i ettertid, det er sjekket ut. Interessant dette med flere men mindre små måltider. Jeg fulgte en periode spis deg fri hvor det kun var tre måltider per dag. Jeg var likevel nødt til å spise noe på kvelden for det var helt umulig for meg å faste så lenge. Sluttet med spis deg fri fordi det ble for krevende å følge med all maten og jeg ble veldig matlei. Før har jeg gått ned over ti kilo med bare å telle kalorier og ha små måltider, så det er kanskje det som fungerer best for meg tross alt.

Det er det jeg mener med at man bør se hva man selv trives med :) 

Jeg blir utrolig sulten og ender med å crave noe godt om jeg spiser sjeldnere. Altså mye større sjanse for å småspise litt her og der, og miste oversikten...
Jeg trives best med tre måltider, og eventuelt mellommåltider. 
Frokost med godt grovt brød og mettende pålegg som en sen frokost, en yoghurt med frokostblanding til sen lunsj, middag med masse grønnsaker, og så eventuelt yoghurt, proteinbar, nøtter, mager kesam, skyr eller noe som mellommåltid. 
Teller ikke kalorier, men har greit øyemål på hva som blir riktig mengde for meg. 

Skrevet

Energiunderskudd er energiunderskudd, men hvor mye energi forbrenner du? Mange får økt energi av periodisk faste, derfor er det nyttig og spise samme antall kalorier i et eller 2 måltider. I tillegg til at det er bra for tarmen som nevnt, gi kroppen tid til og gjøre andre ting enn og bare fordøye mat. Hva som fungerer best er veldig inviduelt, så vi kan krangle oss i hjel på forumet her, det er alltid noen som har lyktes med en ting og andre som har mislyktes med det samme. Kroppen min liker ikke småspising , hverken for vekt eller helse. 

Anonymkode: f00c6...79b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men det har man gått bort i fra. Vi er ikke beitedyr.

Nei min avdøde mors veninne praktiserer dette ennå 🙂 forrige uke drakk hun en ett glass med klor tok feil av glass med Vann/Klor de stor ved siden av hverandre nei vi er ikke beitedyr riktig det  🙂

Endret av Maskinfører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...