AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871
Ananas. Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Hvis du vil _imponere_ en som er glad i å lage mat, så ville jeg prøvd å finne noe du synes at er godt og du er god på å lage som er basert på rene råvarer. Hvis du vil lage et godt måltid, men det ikke gjør deg noe å vise at du ikke er superinteressert i matlaging, så gjør du som du pleier. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Ananas. skrev (2 minutter siden): Hvis du vil _imponere_ en som er glad i å lage mat, så ville jeg prøvd å finne noe du synes at er godt og du er god på å lage som er basert på rene råvarer. Hvis du vil lage et godt måltid, men det ikke gjør deg noe å vise at du ikke er superinteressert i matlaging, så gjør du som du pleier. Jeg liker matlaging men har alltid brukt sauser på glass eller pose så jeg vet ikke hvordan man lager det fra bunnen. Jeg kan tilsette egne kryddere for å lage min egen variant av f eks Toro saus men aldri laget helt fra bunnen og vet ikke om man bruker melk eller vann engang 😬 Anonymkode: 0cbcc...871
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Indisk er overraskende lett å lage fra bunnen (bare vær obs på at en del krever marinering, så altså tid). Så der ville jeg funnet meg en oppskrift 😊 Saus ala bruk saus kan bli skikkelig kjip om man ikke har trening så der hadde jeg kjørt pose, i det minste hatt pose i back up. Anonymkode: 5b173...c03 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg liker matlaging men har alltid brukt sauser på glass eller pose så jeg vet ikke hvordan man lager det fra bunnen. Jeg kan tilsette egne kryddere for å lage min egen variant av f eks Toro saus men aldri laget helt fra bunnen og vet ikke om man bruker melk eller vann engang 😬 Anonymkode: 0cbcc...871 Det finnes oppskrifter på saus også......... Anonymkode: 9a179...a5e 1
Zeruda Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871 Jeg lager alle sauser fra bunnen av; alle unntatt bearnaise og Sweet chili. Bearnaise kan jeg sikkert lage selv, men har aldri prøvd. Sweet chili blir vanskelig å lage fra bunnen av. Jeg lager tacosaus, tikka masala, Sweet and sour, appelsinsaus og rødvinssaus fra bunnen av. Jeg fraråder deg å si at du har lagd en posesaus eller saus fra glass fra bunnen av. Daten kan jo gjenkjenne smaken. Da er det bedre å være ærlig.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871 Selvfølgelig er det bra nok, er det ikke en date det er snakk om? Hvis fyren er så tvangsmessig fiksert på mat og matlaging at han reagerer negativt på det, bør du snarest dumpe fyren Anonymkode: 46cff...647 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Man imponerer ingen med ultraprosessert mat. Men ærlighet varer lengst. Si du er dårlig på matlaging så du valgte safe denne gangen, men du gleder deg til å bli bedre kjent og håper han vil lære deg noen triks på kjøkkenet 🙂 neste gang må du nesten step up your game og legge litt sjel i det 😇 Anonymkode: d79a7...576 1 1 4
Taluno Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871 Ja, du kan helt fint bruke det, men ikke start ett forhold med å være uærlig. Si det som det er, ikke fremstill deg som å ha større interesse for noe enn du har. Imponer heller med noe du er god på og har interesse for. Ananas. skrev (10 timer siden): Hvis du vil _imponere_ en som er glad i å lage mat, så ville jeg prøvd å finne noe du synes at er godt og du er god på å lage som er basert på rene råvarer. Hvis du vil lage et godt måltid, men det ikke gjør deg noe å vise at du ikke er superinteressert i matlaging, så gjør du som du pleier. Jeg er veldig glad i å lage mat, men jeg respekterer absolutt at ikke alle lager alt fra bunnen av. Jeg blir ikke skuffet over å få servert en posesaus eller noe fra ett glass, jeg blir faktisk mer imponert over at noen er helt ærlig på at matlaging ikke er deres største interesse. Og selv om jeg kan bruke 3 timer på en helgemiddag for en person, så kan jeg også bruke glass/pose. Det gjør de fleste kokkene jeg kjenner også. 4 2
servitrise&suppe Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Hva slags mat er det han er god på? Glad i kokkelering har flere sagt, og jeg er ikke så sikker på om de er så flinke. Jeg skal legge bort min erfaring her, og gå ut fra at han er god på det, men da vet jeg ikke hvorfor du må imponere ham? Kan du ikke bare være deg og lage mat som du bruker å gjøre det, og så kan dere heller lage mat sammen etterhvert hvor han eventuelt kan lære bort noe? Dere trenger ikke å være like flinke på alt eller ha samme interesser, eller begynne å konkurrere for den del. 1
exictence Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Værærlig, og ja, det er helt ok å bruke ferdig saus på glass. Sannsynligvis hadde jeg gjort noe lignende. Vil ikke fremstå som en som bruker mye tid på å lage mat.
Ullvott Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Det går sikkert helt fint. Det er en date, ikke et jobbintervju som kokk. "Alle" bruker jo poser og glass i matlagingen, ellers ville det ikke blitt solgt så mye av det. Det er bare her på Kvinneguiden at "ingen" gjør det, og at de fleste påstår at de lager det meste fra bunnen. Da tenker jeg ikke spesifikt på denne tråden, men på mat og drikke-forumet generelt. 7 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg liker matlaging men har alltid brukt sauser på glass eller pose så jeg vet ikke hvordan man lager det fra bunnen. Jeg kan tilsette egne kryddere for å lage min egen variant av f eks Toro saus men aldri laget helt fra bunnen og vet ikke om man bruker melk eller vann engang 😬 Anonymkode: 0cbcc...871 Du vet deg finnes noe som heter oppskrifter? Du finner de om du Googler........ Anonymkode: fc59e...85c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Zeruda skrev (10 timer siden): Jeg lager alle sauser fra bunnen av; alle unntatt bearnaise og Sweet chili. Bearnaise kan jeg sikkert lage selv, men har aldri prøvd. Sweet chili blir vanskelig å lage fra bunnen av. Jeg lager tacosaus, tikka masala, Sweet and sour, appelsinsaus og rødvinssaus fra bunnen av. Jeg fraråder deg å si at du har lagd en posesaus eller saus fra glass fra bunnen av. Daten kan jo gjenkjenne smaken. Da er det bedre å være ærlig. Sweet chili er ekstremt lett å lage faktisk, ble overrasket da jeg lærte det. Anbefales! Anonymkode: 34281...2fc 1
Zeruda Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Sweet chili er ekstremt lett å lage faktisk, ble overrasket da jeg lærte det. Anbefales! Anonymkode: 34281...2fc Hvordan? 😯
Gjest Bieter Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Dersom han er veldig god på å lage mat, så ville jeg ikke forsøkt å imponere i matlagingen. Med mindre du er veldig god selv, så vil han merke forskjell selv når du gjør ditt beste. Du vil nok aldri direkte imponere, og det er heller ikke nødvendig. Ville du følt behov for å imponere noen som spilte sjakk med gode sjakkferdigheter? Man kan ikke vær god på alt og det er helt greit. Jeg tror det beste er å si humoristisk at du kan lage mat, men at han ikke kan forvente at du lever opp til hans nivå.
Tradegy Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Helt lov Du kan evt foreslå at dere lager mat sammen, neste date 1
Reign Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871 Om du skal imponere noen med middag, så bør du jo ha litt kunnskap om hva du driver med. Hva er imponerende med å varme opp ferdiglaget mat, mener du?
velociraptor Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja er saus fra glass eller pose dårlig når man ber daten over og vil imponere med middag? Om han spør hva slags saus det er er man ærlig eller skal jeg si jeg har laget den fra bunnen? Er det vanlig å lage sauser fra bunnen? Tikka massla, Bernaise, Butter chicken og lignende? Har bare brukt glass jeg men han er visst veldig god på å lage mat og interessert i kokkelering sier han så derfor jeg er nervøs! Anonymkode: 0cbcc...871 Hvis du vil imponere med middag kan du absolutt ikke bruke saus fra pose ellert glass. Hvis du derimot bare vil invitere på et hyggelig måltid for å ha en hyggelig kveld, så går det helt fint, bare vært ærlig om det. Eller så tar du utfordringen og prøver deg på en ordentlig saus! Verdens beste butter chicken: https://elinlarsen.net/butter-chicken-en-velkjent-indisk-middagsrett Har ikke noen oppskrifter på tikka masala, det pleier jeg bare å dikte, men google er din venn. Bernaise har jeg aldri laget (fordi jeg ikke liker det så godt), men f.eks. rødvinssaus er lett å lage selv. Kraft (her er det lov å jukse med buljongterning hvis du ikke koker kraft selv), tomatpure, like mye rødvin som kraft/buljong, fløte, salt, pepper, litt honning, og litt maisenna på slutten så den tykner litt. Gjerne noe timian eller einebær hvis sausen er til lam eller vilt, men ville droppet det til storfe AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg liker matlaging men har alltid brukt sauser på glass eller pose så jeg vet ikke hvordan man lager det fra bunnen. Jeg kan tilsette egne kryddere for å lage min egen variant av f eks Toro saus men aldri laget helt fra bunnen og vet ikke om man bruker melk eller vann engang 😬 Anonymkode: 0cbcc...871 Oftest vann og kremfløte, sjeldent melk, men kommer an på sausen. Finn en oppskrift og følg den sånn noenlunde, og smak til med krydder sånn du allerede gjør! Zeruda skrev (13 timer siden): Jeg lager alle sauser fra bunnen av; alle unntatt bearnaise og Sweet chili. Bearnaise kan jeg sikkert lage selv, men har aldri prøvd. Sweet chili blir vanskelig å lage fra bunnen av. Jeg lager tacosaus, tikka masala, Sweet and sour, appelsinsaus og rødvinssaus fra bunnen av. Jeg fraråder deg å si at du har lagd en posesaus eller saus fra glass fra bunnen av. Daten kan jo gjenkjenne smaken. Da er det bedre å være ærlig. Sweet chili er faktisk lett å lage selv, her er en oppskrift! https://lindastuhaug.no/enkel-oppskrift-pa-sweet-chili-saus-uten-sukker Majones derimot har jeg aldri fått til skikkelig, samme hvilken oppskrift jeg bruker... Det emulsiferer seg ikke ordentlig. (er emulsifere et ord?) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå