Gå til innhold

Er det effektivt å bytte kjøtt med grønnsaker for å slanke seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Istedet for ris, kylling/kjøttkaker og grønnsaker lurer jeg på om det er  effektivt å kutte ut kyllingen/kjøttkakene helt (så det blir kjøttfritt) og fylle på med mer ris og grønnsaker på tallerkenen istedet eller er det bedre å ha mer kylling/kjøttkaker og mindre ris/poteter på tallerkenen?

Og mye grønnsaker såklart

Når man skal ned i vekt??

Anonymkode: 7212a...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Mennesker kan egentlig ikke fordøye kjøtt, så masse av det fettet vi har, er kroppen som helt desperat prøver å finne ut av hva den skal gjøre med det.

Anonymkode: 25d8b...ab4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Mennesker kan egentlig ikke fordøye kjøtt, så masse av det fettet vi har, er kroppen som helt desperat prøver å finne ut av hva den skal gjøre med det.

Dette er bare tull.

Anonymkode: b1e5a...059

• Liker 17
  • Nyttig 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skjønte ikke hva du mente her

Skrevet

Skjønte ikke hva du mente her

Ingen skjønte noe av det.

Til spørsmålet ditt. Du kan spise akkurat hva du vil å gå ned i vekt.

Du må regne på hvilket kalori inntak du må ligge på for å gå i minus.

Deretter se på balansen du vil ha i deg for å nå det du ønsker av proteiner, fett, karbohydrater.

Personlig ville jeg kuttet ris før jeg kuttet kylling. Kjøttkaker (farseprodukter) ville jeg kuttet helt og heller erstattet med råvarer. Gjerne kylling eller fisk.

Anonymkode: bca08...b45

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei, ikke gjør det - du trenger proteinene for å ikke miste muskulatur og få enda relativt høyere fettprosent.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

??????

Du må virkelig lese deg opp litt.

Anonymkode: d6944...6c9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen skjønte noe av det.

Til spørsmålet ditt. Du kan spise akkurat hva du vil å gå ned i vekt.

Du må regne på hvilket kalori inntak du må ligge på for å gå i minus.

Deretter se på balansen du vil ha i deg for å nå det du ønsker av proteiner, fett, karbohydrater.

Personlig ville jeg kuttet ris før jeg kuttet kylling. Kjøttkaker (farseprodukter) ville jeg kuttet helt og heller erstattet med råvarer. Gjerne kylling eller fisk.

Anonymkode: bca08...b45

Hvordan vet man hvor mange kalorier den enkelte kylling fileten er? 

Jeg teller kalorier på ris og annet

Skrevet

Jeg vil tro det er MYE mer effektivt å bytte ut ris/potet/brød med ekstra grønnsaker, enn å fjerne kjøttet.

Kjøtt inneholder ting kroppen trenger, mens ris/potet er mer eller mindre rene karbohydrater (altså sukker).
Og det er jo gjerne både fiber og litt karbohydrat i grønnsakene også, men de har samtidig vitaminer og mineraler.

Så å kutte ut ris vil bare være sunt, mens det å kutte ut protein må gjøres ved å erstatte det med annet protein.
Og om du også går for proteiner med lite fett, som hvit fisk, kylling og svin, så vil du kunne spise samme mengder, men med MYE færre kalorier.

Anonymkode: d6ed3...827

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man hvor mange kalorier den enkelte kylling fileten er? 

Jeg teller kalorier på ris og annet

Du må veie fileten. 

Kaloriinhold står bakpå pakka eller på nettet. Ca 100 kcal pr hundre gram.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

😆,🙄 Kildehenvisninger?

Anonymkode: 755dc...416

• Liker 5
Skrevet

Det er effektivt å spise rent kjøtt og grønnsaker. Litt bær og litt nøtter.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Er det ikke noen som slanker seg med bare kjøtt også?

Endret av Flintis
  • Liker 6
Skrevet

Ja det kan man. Det folk tror er at man legger på seg av sukker, men man legger egentlig på seg av fett. Det er jo fettet som legger seg rundt livet, ikke sukkeret.

Anonymkode: 793bd...726

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😆,🙄 Kildehenvisninger?

Anonymkode: 755dc...416

Det er derfor det forsatt bor folk på Grønland...der hvor det er så mye busker, vegetasjon og grønnsaker å dytte i seg.....de har overlevd i århundrer på sånn vegetar-sel....😏

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det kan man. Det folk tror er at man legger på seg av sukker, men man legger egentlig på seg av fett. Det er jo fettet som legger seg rundt livet, ikke sukkeret.

Det er vel energien totalt som lagres som fett i kroppen?

• Liker 3
Skrevet

Det er derfor det forsatt bor folk på Grønland...der hvor det er så mye busker, vegetasjon og grønnsaker å dytte i seg.....de har overlevd i århundrer på sånn vegetar-sel....😏

Men de spiser den vel rå så da er det vel råkost?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du vet altså ikke at for mye sukker omdannes til fett? 

Du vet vel heller ikke da at fruktose går rett over til fett? 

Sukrose spaltes i tarmen til glukose og fruktose. I motsetning til glukose, som kan brukes som energikilde av alle kroppens celler, må leverenhåndtere fruktosen, enten ved å bruke fruktose som energikilde, eller ved å omdanne fruktosen til fett eller glukose når inntaket er høyt.

https://sml.snl.no/fruktose

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Men de spiser den vel rå så da er det vel råkost?

🤣🤣🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jo vi skal det, men ikke hver enda dag og ikke så mye prosessert 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du vet altså ikke at for mye sukker omdannes til fett? 

Du vet vel heller ikke da at fruktose går rett over til fett? 

Sukrose spaltes i tarmen til glukose og fruktose. I motsetning til glukose, som kan brukes som energikilde av alle kroppens celler, må leverenhåndtere fruktosen, enten ved å bruke fruktose som energikilde, eller ved å omdanne fruktosen til fett eller glukose når inntaket er høyt.

https://sml.snl.no/fruktose

Vil det si at frukt ikke er lurt å spise når man skal ned i vekt? Eplesaft og bringebærsmoothie f eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...