AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Er havregrøt med kalorifritt sukker (Sukkr 0kcal kjøpt på treningsbutikk) god slankemat eller er det usunt? Anonymkode: 388e7...a34
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Ja, bare sjekk mengden du bruker. Jeg pleier å spise 1 dl gryn kokt i vann, 1 banan, litt druer og kanel. Totalt ga det en mettende frokost til ca 350 kalorier. Anonymkode: e1bff...296
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Skrevet 10. februar 2023 Jeg pleier å lage grøt i mikroen. Har 20g havregryn, 60g ekstra lett melk, en god dose sukrin gold, frosne blåbær. Blir som en deilig dessert. Om det er et eget måltid spiser jeg ofte et kokt egg med salt ved siden av, Anonymkode: 66cea...e05
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Skrevet 10. februar 2023 Ja. Pass på å ha protein kilde og fettkilde i så du reduserer glukosetoppen, og får et mer mettende måltid. F.eks yoghurt naturell, cottage cheese, chia frø, nøtter, nøttesmør. Jeg ville droppet søtningen og brukt frukt i stedet. Anonymkode: e1fc5...25c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Skrevet 10. februar 2023 Ikke for meg, jeg får skyhøyt blodsukker av det. Anonymkode: af186...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Skrevet 10. februar 2023 Både ja og nei. Havregryn er næringstett og inneholder ikke masse proteiner. Om du spiser grøten med en eggeplomme rørt i, så får du en bedre fordeling mellom karbohydrater, fett og proteiner. Men kun havregrøt blir bare veldig mye karbohydrater og du kan føle deg fort sulten igjen. Anonymkode: ff1db...de8 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Nei. Det er lite næring, lite mettende, rask energi som gir høyt blodsukker før det daler i bånd og lagrer overskuddet av sukkeret til kroppsfett. Hvis du skal ut og jogge eller legge ut på lang skitur kan en slik frokost være fin, toppidrettsutøvere spiser veldig ofte havregrøt til frokost. Anonymkode: 54608...497 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Jeg har "klart" å bli undervektig og å holde meg der ved å spise havregrøt flere ganger hver dag, og nesten bare det (spiseforstyrrelse, anebfales ikke) . Så ja, du kan nok slanke deg og samtidig spise det. Men som mange over påpeker, er det lurt å legge til proteiner osv. Det er -masse- sunt med havre, men alle næringsbehov dekker det jo ikke. Anonymkode: 21574...743
solsolsol Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 Tja. Jeg pleier å bytte på å spise grøt med nøtter og bær (eller smør og sukker 😅) og egg med frukt eller bær til. Får litt mer metthetsfølelse av egg, men havregrøt er veldig godt da!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 For meg er det veldig slankende og veldig god energi, var semi proff idrettsutøver en stund, startet alltid dagen med en stor prosjon havregrøt og det holdt god energi i mange timer. Har fortsatt med det og når jeg spiser havregrøt til forkost kl 7 så blir jeg ikke småsulten igjen før lunsj. Jeg koker den på vann og har ingenting på. Anonymkode: 3d078...16c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Det er flott og sunn mat. Ikke hør på disse som er så sykelig opptatt av å føle seg mette absolutt hele tiden. Anonymkode: 66cea...e05 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Det kommer an på hva du lager den med. Proteiner metter mer enn karbohydrater. Havregrøt laget på ekstra lett melk vil ha mer proteiner, og mette mer, enn grøt laget på bare vann. Så selv om det er litt mer kalorier, kan den altså få deg til å spise mindre til neste måltid siden du blir mettere av den. Jeg pleier også tilsette et egg i havregrøten, for mer proteiner og mer mettende grøt. Anonymkode: a7c60...577
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Havregryn er 100% fullkorn, og som det meste ren mat med én ingrediens er det sunt. På samme måte som grønnsaker, ren fisk eller kjøtt er sunt. Om det er slankekost eller ikke har med mengden å gjøre. Mye lavkalorimat og lettprodukter ser jeg som usunt selv om de ikke inneholder mye kalorier. Innholdslisten i feks kalorifattige varianter av smør er lang og full av konserveringsmidler kontra meierismør som inneholder fløte, syrekultur og salt. Sistnevnte er i mine øyne "sunnere", og smaker mye bedre, men selvfølgelig mer kaloriholdig. Da begrenser man heller mengden. Anonymkode: cc20a...b2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå