Gå til innhold

Oppmerksomhetstrøbbel katt(er)

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Innekatt)

Den eldste katten min (som ikke er så gammel) hadde bodd hos meg alene en stund, kjempetillitsfull og glad i meg, men jeg merket at hun kanskje hadde behov for noen å knytte ett bånd til mens jeg var på jobb. Jeg fikk derfor en (nesten) jevnaldret katt til.

Innføringen gikk ganske greit, og det er ikke noe direkte aggresjon. Har en sånn fancy kattemat-dispenser med livekamera funksjon (du trenger ikke å gi mat når du slår på kameraet) og har sett at når de et for seg selv så leker de og sover i lag, 

Problemet er mer når jeg er hjemme. Pus 1 vil da brått ikke ha noe med pus 2 å gjøre, kun være med meg. Når hun f.eks sover på fanget og pus 2 kommer bort, går pus 1 bort, og generelt unngår pus 1 pus 2. Pus 2 vil gjerne være venn med alle, men blir avvist av pus 1. 

Dette er en dynamikk jeg på ingen måte liker. Jeg fikk pus 2 for at pus 1 skulle ha det bedre hjemme, men dersom resultatet er at jeg ikke kan ha pus 1 på fanget lenger fordi pus 2 også vil ha oppmerksomhet fra meg er jeg usikker på om det var rett vurdering med en pus til. 

Har dere tips eller råd for å få det til å fungere også når jeg er hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har dere hatt pus 2 i hus?

Bare ett eksempel: 

Vi fikk valp i hus i juni, og de to kattene våre har tatt seg GOD tid med å "akseptere" at valpen blir værende - det vil si at det er først nå de siste 3 ukene har kattene vært litt mer avslappet rundt valpen. Det har altså tatt 7(!!!") måneder med tilvenning, men det er så fint å se at de "tåler trynet" på valpen nå og tørr å nærme seg han 😂

Kan foreslå å skape gode assosiasjoner med godbiter/kos/skryt for eksempel (hva enn de foretrekker), gi de våtfòr/annen ekstra god mat de liker i hver sin skål med deg midt i mellom (eventuelt grind i mellom så de kan se/lukte hverandre, men ikke nærme seg). En annen ting kan være å ha de på hver sin side, altså ikke ha noen i fanget en stund så de blir behandlet likt. 

Katter er ikke glad i forandringer, og ofte tar det LANG tid før de kommer seg tilbake til normal oppførsel. 

Anonymkode: 7ea6d...088

Skrevet

Mat eller snacks til begge samtidig.. kanskje på fanget eller sofaen..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...