AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Er det noen som har lest en god bok eller kan oppsummere en metode man kan bruke for pottetrening? Barnet er snart 1,5 år og jeg skal kjøpe en potte nå. Tror hun kommer til å skjønne konseptet kjapt, for hun har flere ganger gått inn på badet/i dusjen for å tisse hvis hun har gått uten bleie. (Det gjør hun litt hvis hun er sår f.eks.) Tenker hun kan begynne å sitte litt på potta nå fram mot sommeren, og kanskje vi kan prøve en metode i sommer, da er hun nesten 2 år. Har hørt på et par podcastepisoder om dette, men der sier de bare at barnet skal være klar, og forteller ikke mer konkret om hvordan man kan gå fram. Så vil gjerne ha litt konkrete tips😊😊 Anonymkode: a8438...957
Macro Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Beste er gi bang i hele potta og bruke toalettet fra begynnelsen av. Om barnet føler seg utrygg kan du kjøpe en setering. 1
Sofakona Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Sett frem potta og se interessen. Prøv med premiere som klistremerker etc ..sett potte foran tv slik at potten blir et koselig sted. Og bare se an....dere ser fort om barnet er klart eller ikke
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Jeg har blitt anbefalt pottetrening på tre dager av andre, men ikke lest den selv. Min erfaring etter å ha fulgt prosessen med bleieslutt for mange barn gjennom jobben (bhg.), er at det finnes mange veier i mål. Jeg selv har valgt tilnærmingen å ta bort bleien, at barnet går uten klær nedentil til å begynne med og å se etter tegn på at barnet må tisse/bæsje, samt følge til potta når det tisser/bæsjer. Det er noen av prinsippene i den omtalte boka, mener jeg. Vi fulgte også på do/potte etter mat/drikke, før og etter søvn og før og etter vi skulle ut samt når det var lenge siden sist. Litt som en gjør med en valp. Med ett av barna tok det ikke særlig mer enn tre dager, med det andre holdt vi på i flere uker (hvor det meste kom i potta, men det var 1-2 uhell daglig). Jeg syns potte er veldig greit når de er så små. Mine kom seg ikke opp på do selv, men klarte å løpe bort til potta når det hastet. Det var ikke noe problem å gå over på å bruke do når de fikk mer kontroll og kunne holde seg litt. Anonymkode: 21b8f...158 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Takk for tips! Da har jeg bestilt en potte, tenker det er greit at barnet kommer seg på den selv, litt mer stress å komme seg opp på do Anonymkode: a8438...957
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Vi brukte «Pottetrening på 3 dager»-boka. Flere ting vi tenkte var litt selvsagt da vi leste det, men og et par aha-opplevelser. Så tilpasser man jo bare slik det passer en selv. Vi satte av tid 2-3 mnd. før ungen ble 3, men da var det få uhell etter de første få dagene. Kutta nattbleia samtidig 🙂 Brukte potta mye i starten, og var og lett å ta med i en plastpose i bilen om man måtte stoppe kjapt på tur. Nå brukes stort sett do, men potta står på soverommet og brukes fortsatt på natta 😉 Anonymkode: bf7a4...aa4
Tanuki Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Vi hadde potta ved siden av oss omtrent, samme om vi var i stua eller kjøkkenet. Barnet gikk med bukse/shorts det var raskt å dra ned. Når han måtte tisse så var det enkelt å sette seg ned . Noen ganger ville han heller tisse i en kopp, helt greit, så lenge han ble vant til å ikke bruke bleie. Doen begynte han å bruke på eget initiativ da han var 3.5 år. Han så den eldre kusinen bruke doen og da ville han og. Siden da var det kun doen han brukte.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Vi brukte pottetrening på 3 dager. Vårt barn responderte veldig dårlig på den. Barnet var i utgangspunktet fortrolig med do og fikk til å både tisse og bæsje på den, men hadde bleie på og tisset og bæsjet i bleien også. Og sa aldri ifra om å måtte på do. Så vi tenkte at en sånn metode kunne få fremgang i det og kvitte oss med bleiene helt... Vi fulgte metoden til punkt og prikke. Prøvde å gjøre alt veldig lystbetont. Etter å ha blitt båret til doen eller potten x antall ganger i løpet av noen dager fordi det kom tiss eller bæsj så begynte barnet å tisse på gulvet idet vi snudde oss vekk et halvt sekund, selv om potten var rett ved. Fordi barnet virkelig ikke ville på do eller potte. Endte med et hus som luktet tiss, utslitte voksne, utslitt og sint barn og total donekt i flere måneder. Så for oss så gjorde metoden at det regregerte helt. Nå får vi til både do og potte igjen, hvis barnet selv får det for seg eller hvis vi får lurt eller lokket barnet på. Nekter plent å bli tatt på do på faste tider eller hvis det er lenge siden sist. Hiver seg av doen og hyler hvis vi bare setter barnet på så det kan vi absolutt ikke gjøre. Sier veldig sjelden ifra om at det må tisse eller bæsje, ihvertfall ikke før det er for seint. Så vi har nådd der at barnet innimellom bruker do frivillig og ikke er livredd, men det har tatt tid og det er absolutt flere uhell enn suksesser. Så anbefalingen min er å ikke være for rigid med metoder og heller se hva som virker best for barnet. Anonymkode: 6ced4...bbe
Kirchoffs Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 (endret) Vi, også anbefale "Oh crap, potty training". Veldig god som opplsagsverk for ulike situasjoner, morsom og lettlest. Hun bruker også en variant av tre-dagers metoden, som vi opplevde som ganske effektivt. Det gikk kjempefint hjemme raskt, men tok en stund før det ordnet seg i barnehagen (er veldig kaotisk på storbarnsavdelingen, i hvert fall i denne barnehagen, så vi skal prøve å starte tidligere med nummer to). Og så angrer jeg på at vi ikke kvittet oss med potta tidligere, og byttet den ut med sånn familie-dosete som også har ring i barnestørrelse. Fåes billig på Clas Ohlson. Men da bør kanskje barnet være litt større så det er enkelt å klatre opp og ned med krakk selv. Endret 10. februar 2023 av Kirchoffs
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 Var så mye styr med den potta. Her kjøpte vi en krakk så barnet kom opp på do, og setering. Dette funket best hos oss. Nå ville barnet bruke do da. Anonymkode: e7794...8a5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 21.49): Er det noen som har lest en god bok eller kan oppsummere en metode man kan bruke for pottetrening? Barnet er snart 1,5 år og jeg skal kjøpe en potte nå. Tror hun kommer til å skjønne konseptet kjapt, for hun har flere ganger gått inn på badet/i dusjen for å tisse hvis hun har gått uten bleie. (Det gjør hun litt hvis hun er sår f.eks.) Tenker hun kan begynne å sitte litt på potta nå fram mot sommeren, og kanskje vi kan prøve en metode i sommer, da er hun nesten 2 år. Har hørt på et par podcastepisoder om dette, men der sier de bare at barnet skal være klar, og forteller ikke mer konkret om hvordan man kan gå fram. Så vil gjerne ha litt konkrete tips😊😊 Anonymkode: a8438...957 The gentle potty training book er fin og det står det vel kort sagt at pottetrening er bare tull, det heter bleieslutt, og potta skal ikke tas frem før bleia skal av permanent. Så ikke den ansees som leketøy eller supplement til bleia. Så - kall det bleieslutt. Og de er ofte perfekt klare i alderen 24-30 måneder. Noen sikkert litt tidligere også. Ditt barn virker klart. De må bare bli bevisste på at de tisser gentlig, og uten bleie velger de kjapt en bedre løsning, feks potte eller do. men ikke ta det som «trening» - ta det som faktisk å slutte med bleie. Viktig å snakke med bhg om barnet går der, så de følger opp det samme. Liker barnet potte fint med en ekstra til bhg Anonymkode: ea25e...723 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå