Gå til innhold

Frokost 1.juledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert familien til frokost første juledag, og har alt under kontroll hva borddekking angår. (sånt liker jeg)

Det jeg derimot ikke er så god på, er maten!

Hva er et must til litt overdådige frokoster?

Jeg skal naturligvis ha rundstykker, brød, kokte egg, kaffe, te og sjokolade, kjøttpålegg, sild mm

Men kanskje dere har noen tips til andre, mer spennende ting? Evt hvordan jeg kan anrette det pent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke glem laks og eggerøre

sennepsaus (sennep,olje,dill,eddik)

husk rødbetter, sylteagurk

hm.....ja, du har jo nevnt, silderetter, kjøttpålegg(sylte og spekeskinke er et must)

hmm, må tenke litt...

hvis du legger eks. oppskjært spekeskinke sånn etterhverandre(halveis oppå hverandre)(legg det oppå plastfolie) smører utover med smøreost, legg oppskjært melon langs den ene kanten,ta tak i kanten, og rull sammen med hjelp av plastfolien til en lang "pølse" la det stå en stund i kjøleskapet, skjær opp etterpå i passe stykker.

Skrevet

egg

og rester fra julemiddagen

Skrevet

* sylte

* lammerull

* fårelår

* oksetunge

* svinerull

* røkelaks

* eggerøre

* tomatsild

* kryddersild

* sennepssild

* kokt egg

* ansjos/geffelbiter

* reker/rekesalat

* edamerost

* brunost

* blåmuggost

Jeg syns ikke de "vanlige" spekepåleggene er spesielt julete, men det er jo fordi jeg ikke er vant til å spise det i jula.

Rester av julemiddagen bør også med, men jeg vil helst varme det litt. Er ikke noe glad i kald ribbe.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Varm leverpostei med bacon til!

Skrevet
Varm leverpostei med bacon til!

Jeg var innom for å legge det til listen min - et absolutt "must".

Skrevet

Julefrokost for meg er restemat, nesten bedre enn middagen, men bare nesten. Må ha lefse med ribberester og julepølse og sennep.

Skrevet

Brød

Lefse (til mannen)

Eggerøre

Laks

Sursild

Bogskinke

Ost

Skinke

Rester av julemiddag

Forskjellige slagt rull

Sikkert mer, men kommer ikke på mer i farta.

• 7 måneder senere...
Gjest Hobbykokken
Skrevet

Risengrynsgrøt med masse kanel,sukker og smør i midten er deilig julefrokost.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja selvfølgelig :roll:. Hva er vel mere naturlig enn å spise julemat når det er 1 juledag i morgen?

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Glemte å skrive nick. Innlegget over er mitt.

Gjest gjest1
Skrevet

Selv liker jeg riskrem fra gårsdagen, og jeg liker kakamenn

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Enig.Kakemenn er digg,særlig med en god kopp kaffe til.

Skrevet
:ler: julemat??? NÅ?

Jaaaaaaah...er du ikke klar over at for to dager siden var det 5 - FEM - måneder til julaften!! Og, nå er vi forbiiii den dato'n ergo er det UNDER fem måneder til jul. Herreguuud så mye vi har å gjøre. Vaske, pusse, gnikke og knugge og kjøpe firehundreogfjørti gaver og skrive ørtenhundreognitti julekort ..Ah puhhh....

Så det er bare rett og rimelig at hva man serverrer 1. juledag kommer på agendaen i juli!!

:legrine:

Forøvrig ble jeg litt grinat på ei venninne som sendte meg sms før jeg dro på ferie "har kjøpt de fleste julegavene jeg nå. God sommer!!!"

Gjest gjest1
Skrevet

Og krumkaker? Er det ikke det de pikk-kakene heter da? :sikle: De er dritnam. Pepperkuker også.

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Hæ??!!!? Nå forstår jeg ingenting! Her hos meg viser kalenderen 23 desember 2005. Det er kaldt og det snør ute. Juletreet står ferdig pyntet i stua mi. :overrasket:

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Unnskyld,24 desember står det.

Gjest gjest1
Skrevet

*gleder meg til ribbe og medisterpølse*

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Selv spiste jeg ribbemiddag for 4 timer siden. Med deilig riskrem til dessert. :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...