AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Hei alle! Hvor mye søte ting, snacks, saft o.l. spiser deres barn i løpet av en ukes tid? Vi har nemlig en 12-åring i hus som er over snittet glad i søtsaker og snacks, og den siste tiden har vi opplevd at han til stadighet forsyner seg av ting vi har liggende. Vi har nok kjørt en strammere linje de siste to årene enn tidligere, da vi så tendenser til overvekt og måtte bremse utviklingen, og nå er jeg usikker på om vi kanskje er for strenge ettersom han nå har startet å ta ting hjemme... Anonymkode: 9280f...d7b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Vi har ingenting liggende for å ikke friste eldstemann. Handler inn litt i helgen. Vi merket at det var lett å forsyne seg av mellombarer, litt kjeks, boller i fryseren osv før vi kom hjem fra jobb. Hadde han latt ting være kunne vi sikkert hatt litt liggende. Anonymkode: 34b8a...87c 6
tussi84 Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Nå er vår bare 2 men hvor mye det blir i løpet av en uka varierer. Det blir feks mer hvis han besøker besteforeldre i løpet av uka, og på sommer/ferie så går det også mer. Men fra oss hjemme i løpet av uka: - 2 til 3 is. - 2-3 små sjokolader, feks kinder maxi, eller de minste melkesjokolade som finnes. - litt saft i helgen. - En bolle/bakverk. Han er veldig aktiv, og følger vekst kurven sin. ligger På normal vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Hos oss er det veldig lite godteri egentlig. Men dette er bevisst, sukker kulturen i Norge er på ville veier og verre skal det bli. Vi har ikke noe liggende hjemme, ikke mellombarer (det er snop. Les på innholdet), ikke is, nada. Men vi har nøtter, eplegull osv. Men for å ikke sett sukker på en pidestall var vi i dag feks på Burger King og kjøpte dessert, hversin is. Anonymkode: a42be...4a7 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 tussi84 skrev (5 minutter siden): Nå er vår bare 2 men hvor mye det blir i løpet av en uka varierer. Det blir feks mer hvis han besøker besteforeldre i løpet av uka, og på sommer/ferie så går det også mer. Men fra oss hjemme i løpet av uka: - 2 til 3 is. - 2-3 små sjokolader, feks kinder maxi, eller de minste melkesjokolade som finnes. - litt saft i helgen. - En bolle/bakverk. Han er veldig aktiv, og følger vekst kurven sin. ligger På normal vekt. En 2-åring trenger ikke 3 is og 3 eventyr sjokolader. Det er mye sukker egentlig, i tillegg kommer alt sukkeret i vanlig mat. Yoghurt feks. Ett posjonsbeger maxer ut anbefalt sukker for barn under 6år. Anonymkode: a42be...4a7 9 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Ts her Nei, kanskje vi rett og slett ikke kan ha ting liggende, men jeg ser så innmari at han ikke klarer å begrense seg. Hadde han fått lov hadde nok alle penger han fikk til bursdag o.l. gått til godteri og snacks. Og han er av typen som finner det billigste godteriet slik at han får mest mulig... Han er også veldig glad i mat, og så fort han kjeder seg så vil han gjerne spise. Mener vi er kjipe om vi begrenser han etter to kakestykker i bursdag, for det er jo "ingenting". Alt skal liksom være i så store mengder før han blir fornøyd... Anonymkode: 9280f...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Varierer. Min mann et noe mer «frihendt» når det gjelder snop og snacks. Han liker litt selv også, spesielt is. Så når barna foreslår det er han ofte med på notene. Men i løpet av ei uke blir det nå for tiden: 1 is, en liten skål med godis på lørdag (en kjærlighet, en ekse smurf, 1 Kinderegg og noen mentos/skittles/smarties), to småskåler med popcorn eller saltstenger på deling. Brus til maten på fredag(spørs hva vi har) og lørdag. Unngår saft og brus ellers. Hadde en periode tidligere der det var mer, men synes dette er akkurat passe nå. De er småskolebarn. Anonymkode: f95c2...00f 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei alle! Hvor mye søte ting, snacks, saft o.l. spiser deres barn i løpet av en ukes tid? Vi har nemlig en 12-åring i hus som er over snittet glad i søtsaker og snacks, og den siste tiden har vi opplevd at han til stadighet forsyner seg av ting vi har liggende. Vi har nok kjørt en strammere linje de siste to årene enn tidligere, da vi så tendenser til overvekt og måtte bremse utviklingen, og nå er jeg usikker på om vi kanskje er for strenge ettersom han nå har startet å ta ting hjemme... Anonymkode: 9280f...d7b En tolvåring er sikkert mye sulten, har dere annen mat lett tilgjengelig? Forsøk å planlegge måltider og inkluder ham i preppingen. Feks kjøleskapsgrøt han kan spise etter skolen, kutt opp frukt og grønt slik at det er tilgjengelig, osv. Anonymkode: 042a0...8c9 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Har en 2 åring. Spiser litt frukt og bær hver dag, får en havrekjeks eller smoothie innimellom (kanskje 2 ganger i uken) Har spist kake 3-4 ganger (i bursdag eller lignende) og litt pepperkaker i desember. Godteri får han ikke, men får saft/juice av og til. Men må dere ha søtsaker og sånne ting liggende tilgjengelig da? Anonymkode: 96a33...aaa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 tussi84 skrev (1 time siden): Nå er vår bare 2 men hvor mye det blir i løpet av en uka varierer. Det blir feks mer hvis han besøker besteforeldre i løpet av uka, og på sommer/ferie så går det også mer. Men fra oss hjemme i løpet av uka: - 2 til 3 is. - 2-3 små sjokolader, feks kinder maxi, eller de minste melkesjokolade som finnes. - litt saft i helgen. - En bolle/bakverk. Han er veldig aktiv, og følger vekst kurven sin. ligger På normal vekt. Det var mye til en så liten unge 😳 Hvorfor så mye is og sjokolade? Spør fordi jeg oppriktig ikke ser noen grunn til å putte i de så mye sukker… Anonymkode: 96a33...aaa 13 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 3 åring her. Får juice/saft kanskje tre ganger i uka. En liten sjokolade og noe bakverk i løpet av en gjennomsnittlig helg. Blir mer i høytider, når det er mange bursdagsfeiringer osv. Anonymkode: c2ddf...be2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Kan ikke ha noe i hus. 12 åringer snoker i skapene men mor er verst. Jeg var en sånn unge....det ligger i familien vår. Ekstremt matglad og glad i søtt. Her har ene barnet mitt fått det men ikke det andre. Klarer ikke holde meg unna når det er tilgjengelig og skal mye til før det blir "Nok". Voksen. Høyt utdannet. Her kjøper vi det vi skal spise på lørdag og ellers ikke. Men ungene får spise det de vil i selskaper. Anonymkode: 5a43d...687
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 13 åringen min er i grenseland til undervektig. Spiser kjeks og chips hver dag. Utover kjeks og chips er det kun noe flytende føde med tilsatt næringstilskudd. Anonymkode: 0f856...fbd 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 Med store unger er det sånn at kjøpt er spist. Alt man legger i skap og skuffer blir tatt. Det beste er derfor bare å kjøpe inn det man tenker det er greit de spiser i helgen og that's it. Vi prøver å gjøre det, men hender selvsagt det glipper. Ser jeg sjokolade på tilbud og sånt pleier jeg å gjemme det i min egen undertøysskuff En annen utfordring med store barn er at de gjerne har sine egne penger, og mange velger å bruke dem på brus og godteri. Man må innse etter hvert at man ikke kan kontrollere alt de putter i seg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 13 åringen min er i grenseland til undervektig. Spiser kjeks og chips hver dag. Utover kjeks og chips er det kun noe flytende føde med tilsatt næringstilskudd. Anonymkode: 0f856...fbd Ikke rart han er undervektig om han ikke får i seg næring. Hvorfor gi så mye chips og kjeks? Det er ikke akkurat noe helsefordeler med et sånt kosthold. Anonymkode: 96a33...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 13 åringen min er i grenseland til undervektig. Spiser kjeks og chips hver dag. Utover kjeks og chips er det kun noe flytende føde med tilsatt næringstilskudd. Anonymkode: 0f856...fbd Da ligger det jo åpenbart alvorlige problemer bak og er ikke relevant for hi Anonymkode: c0251...27b 10
regnbuebarn Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei alle! Hvor mye søte ting, snacks, saft o.l. spiser deres barn i løpet av en ukes tid? Vi har nemlig en 12-åring i hus som er over snittet glad i søtsaker og snacks, og den siste tiden har vi opplevd at han til stadighet forsyner seg av ting vi har liggende. Vi har nok kjørt en strammere linje de siste to årene enn tidligere, da vi så tendenser til overvekt og måtte bremse utviklingen, og nå er jeg usikker på om vi kanskje er for strenge ettersom han nå har startet å ta ting hjemme... Anonymkode: 9280f...d7b Har aldri noe liggende midt i uka, så er de fysne på noe så går det i frukt eller grønnsaker. Vi går til butikken å handler lørdagsgodt på lørdag, da kjøper vi litt smågodt som vi alle deler. En gang i mnd så baker vi boller eller kanelsnurrer midt i uka. Er vi ute på tur og skal være ute lenge så har vi med kakao og mat, men ikke sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke rart han er undervektig om han ikke får i seg næring. Hvorfor gi så mye chips og kjeks? Det er ikke akkurat noe helsefordeler med et sånt kosthold. Anonymkode: 96a33...aaa Fordi hen har en spiseforstyrrelse som følges opp av nasjonalt kompetansesenter for barn og unge med spise- og ernæringsvansker. Poenget mitt var bare at en 12 åring som er glad i søte saker ikke er særlig uvanlig og lite å bekymre seg for. Anonymkode: 0f856...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 Jeg spiser ikke søtsaker selv, og drikker ikke brus/juice. Så de tingene har vi ikke liggende hjemme. Sønnen min er 11 år og vi praktiserer sukker/snopfri ukedager. Han får ikke sjokomelk eller juice til skolemelk heller. Et par fredager i mnd får han med seg 2 ts oboy han kan putte i melken på skolen. Frukt og bær hver dag. Hjemmelaget speltbrød/pilarbrød/proteinrundstykker/lomper. Drikker vann til alle måltider. Havregryn i en eller annen form til frokost før skolen. Får aldri kjøpe muffins eller boller på butikken. Kan velge seg noe snop til helgen, han velger selv når han vil spise det iløpet av helgen. Kan ha dessert på søndag etter middag, er det fruktsalat, eplepai, riskrem eller noe slikt. Ingen av oss har noe forhold til brus eller smågodt. Anonymkode: 16893...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 2 (snart 3) åring her. Det varierer veldig. Ungen er veldig glad i frukt, og vi har frukt skål og oppskjært frukt stående lett tilgjengelig, noe som ofte fører til at hen bare forsyner seg dessverre. Vi jobber med å lære hen å kjenne på sult og grenser, sånn at det ikke er konstant mumsing. Boller baker vi selv kanskje ett par ganger i mnd. Får gjerne juice eller saft når hen er syk, det er lettere å få i dem medisin på den måten. Is er relativt sjeldent vi gir, gir det oftere om sommeren. Vi har fruktstenger og sånn tørket frukt greier (ligner på rosiner, men uten mugg bare) liggende i hus sånn når vi er på besøk hos andre i feks bursdager så har vi med litt godis som hen kan spise istedenfor godteri når det blir tilbudt (mange i familien har litt eldre barn, og vi kan jo naturligvis ikke bestemme hva som skal bli servert, men vi kan sette noen grenser for eget barn siden hen er så liten enda). Dette ligger i en skuff som hen ikke kommer seg inn i enda (takk og pris for barnesikring). Jeg vokste opp på 90 og tidlig 2000 tallet hvor ekstrem slanking og slanke shaker var trendy. Det har gjort mye med mitt eget selvbilde i senere tid, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme med ungene mine. Vi snakker allerede om hva mat gjør med kroppen vår. Sukker og godteri er ikke nødvendigvis "dårlig" og frukt og grønt er ikke nødvendigvis "bra". Det handler om å finne en balanse. P.S. mange barn/ungdom som sliter med søtsug er ute etter en dopamin fiks, det kan hende de har andre psykologiske greier som foregår for hvorfor de føler de trenger å spise godteri/søtt. Bl.a. mange som har udiagnosert adhd. Sier ikke at det er tilfellet her, men kan hende det er andre ting som foregår i livet til deres barn som dere ikke vet om, og greit å ha noen samtaler. Prøv å ha frukt og grønt liggende ferdig oppskjært i kjøleskapet, ikke ha masse prossesert mat (bla godteri) og se om søtsuget går ned. Nå er det jo lett for en 12 åring å få tak i godteri utenfor hjemmet, så å helt begrense er nok ikke en god ide heller. Bedre at dere har oversikt over hva som blir spist, enn at hen føler det er noe hen skal skamme seg over og gjemme det. Anonymkode: aa306...af8 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå