AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Del Skrevet 9. februar 2023 For tiden jobber jeg som pleieassistent på et bo og omsorgssenter. Studerer medisin og vil jobbe på sykehus neste sommer (sommervikar) for da kan jeg jobbe som medisinstudent med lisens. Er vanskelig å i det heletatt få seg jobb på sykehus nå som jeg ikke har noen utdanning. Vil det bli lettere for meg å få jobb på sykehus neste år hvis jeg klarer å få jobb som pleieassistent (eller noe annet) på sykehus denne sommeren? Eller kan jeg ha like stor sjans på å få jobb på sykehus neste år selvom jeg fortsetter å jobbe på sykehjem i år? Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 Jeg vet ikke hvordan det funker med student med lisens, men jeg vet at vi har hatt legestudenter med lisens som vikarleger om sommeren. Sykehjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvordan det funker med student med lisens, men jeg vet at vi har hatt legestudenter med lisens som vikarleger om sommeren. Sykehjem Vet du om de har klart å få seg jobb på sykehus senere med referanse fra sykehjemmet? Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Del Skrevet 9. februar 2023 Vi har mange medisinstudenter som jobber på sengepostene som assistenter på sykehuset der jeg jobber. Flere av disse får senere jobb som stud.med. med lisens den sommeren de får lisens og de er da vikarer for LIS1 som har ferie. Anonymkode: f1b45...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar 2023 #5 Del Skrevet 9. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du om de har klart å få seg jobb på sykehus senere med referanse fra sykehjemmet? Anonymkode: 75e78...4d6 Det vet jeg ikke, men vil tippe det uansett er bedre med lisenserfaring enn bare pleie. Men én annen her svarte vel at det er mulig å få samme stilling på sykehus, og det er vel det du ønsker... Endret 9. februar 2023 av Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Del Skrevet 9. februar 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Det vet jeg ikke, men vil tippe det uansett er bedre med lisenserfaring enn bare pleie. Men én annen her svarte vel at det er kulog å få samme stilling på sykehus, og det er vel det du ønsker... Men lisenserfaring får man ikke før fullført 5. året. Jeg går 4.året og ønsker å jobbe slik at jeg lettere får job som medisinstudent med lisens neste år. Hvis jeg ikke tar feil så kan jeg ikke jobbe med så mye annet en pleie dette året, men lurte på om det var en fordel å begynne å jobbe på sykehus allerede i år eller om jeg kan fortsette å jobbe på sykehjem i år å ha samme fordeler neste år Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar 2023 #7 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men lisenserfaring får man ikke før fullført 5. året. Jeg går 4.året og ønsker å jobbe slik at jeg lettere får job som medisinstudent med lisens neste år. Hvis jeg ikke tar feil så kan jeg ikke jobbe med så mye annet en pleie dette året, men lurte på om det var en fordel å begynne å jobbe på sykehus allerede i år eller om jeg kan fortsette å jobbe på sykehjem i år å ha samme fordeler neste år Anonymkode: 75e78...4d6 Tror 4 års legestudenter får jobbe som semisykepleiere på sylehus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har mange medisinstudenter som jobber på sengepostene som assistenter på sykehuset der jeg jobber. Flere av disse får senere jobb som stud.med. med lisens den sommeren de får lisens og de er da vikarer for LIS1 som har ferie. Anonymkode: f1b45...0cb Takk for svar! Tror du det er for sent å søke son 4. års student på sengepostene? Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Del Skrevet 9. februar 2023 Topsi skrev (5 minutter siden): Tror 4 års legestudenter får jobbe som semisykepleiere på sylehus Hva er semisykepleier? At man kan jobber under en sykepleier? Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rinne Skrevet 9. februar 2023 #10 Del Skrevet 9. februar 2023 Tror det er veldig lurt! Nå kan du huke av pleieassistent på sykehjem, forsøk deg videre på sykehus. Så kan du bruke den erfaringen og de kontaktene til å skaffe en lisens-stilling på sykehuset. Jeg var litt taktisk under studietiden og hadde ulike jobber slik at jeg kunne «krysse flere ting av lista» og dermed sanke flere poeng ved søknad om LIS1. Kan være poengmessig mer gunstig å jobbe en sommer på somatisk sengepost og en annen på legevakt, enn begge på samme plass. Sjekk litt rundt hva som gir poeng i søknadsprosessen, og søk jobber deretter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar 2023 #11 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er semisykepleier? At man kan jobber under en sykepleier? Anonymkode: 75e78...4d6 Tror du kan gjøre mye det samme som sykepleier men med visse begrensinger ift medikamentadministrering. Det var ihvertfall slik før https://no.jooble.org/desc/-19700820188062978 dette er en lv-stilling https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/student/norsk-medisinstudentforening/Medisinstudenter-i-jobb/medisinstudent-uten-lisens/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Del Skrevet 9. februar 2023 rinne skrev (34 minutter siden): Tror det er veldig lurt! Nå kan du huke av pleieassistent på sykehjem, forsøk deg videre på sykehus. Så kan du bruke den erfaringen og de kontaktene til å skaffe en lisens-stilling på sykehuset. Jeg var litt taktisk under studietiden og hadde ulike jobber slik at jeg kunne «krysse flere ting av lista» og dermed sanke flere poeng ved søknad om LIS1. Kan være poengmessig mer gunstig å jobbe en sommer på somatisk sengepost og en annen på legevakt, enn begge på samme plass. Sjekk litt rundt hva som gir poeng i søknadsprosessen, og søk jobber deretter. Kan jeg spørre om du fikk LIS-1 med en gang med all den erfaringen du hadde? Og fikk du LIS på sykehuset du jobbet på? Selv har jeg ikke hatt mulighet til å jobbe hver sommer, jobbet 2/3 sommere også tenkte jeg ikke på at jeg kanskje burde ha jobbet litt andre steder så ble samme sted. Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Del Skrevet 9. februar 2023 Hos oss i hjemmesykepleie kan medisinstudenter som er ferdige med 3? år gjøre samme arbeidsoppgaver som sykepleier. Mange som synes det er nyttig og lærefullt. De setter sprøyter, medisinerer, samarbeider med leger. Så jeg anbefaler deg heller hjemmesykepleie enn sykehjem. Skjer mye mer. Anonymkode: a6fe2...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos oss i hjemmesykepleie kan medisinstudenter som er ferdige med 3? år gjøre samme arbeidsoppgaver som sykepleier. Mange som synes det er nyttig og lærefullt. De setter sprøyter, medisinerer, samarbeider med leger. Så jeg anbefaler deg heller hjemmesykepleie enn sykehjem. Skjer mye mer. Anonymkode: a6fe2...4b5 Tror det avhenger av hvilken hjemmetjeneste du jobber i da. Venninna mi på studiet jobbet i hjemmetjenesten frem til nå og hun har ikke sett noen leger der. Hun antok at beboere dro til fastlegen sin når de ble syke. Tror ikke hun fikk sette sprøyter heller. Men hvis det er et pluss å jobbe i hjemmetjenesten når jeg skal søke jobb neste år, så kan jeg jo absolutt søke! Anonymkode: 75e78...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rinne Skrevet 10. februar 2023 #15 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan jeg spørre om du fikk LIS-1 med en gang med all den erfaringen du hadde? Og fikk du LIS på sykehuset du jobbet på? Selv har jeg ikke hatt mulighet til å jobbe hver sommer, jobbet 2/3 sommere også tenkte jeg ikke på at jeg kanskje burde ha jobbet litt andre steder så ble samme sted. Anonymkode: 75e78...4d6 Jeg fikk på første forsøk, og ikke på det sykehuset jeg hadde jobbet på (søkte ikke der, søkte kun et sted). Hadde passet på å få erfaring som pleieassistent på sykehjem og sykehus, lisensstilling på skadepoliklinikk og legevakt, og arbeid i ambulanse. I tillegg jobbet frivillig, som også hos noen arbeidsgivere gir poeng ved LIS1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 10. februar 2023 #16 Del Skrevet 10. februar 2023 Hadde ønsket at jeg med hånden på hjertet kunde gi deg det råd som jeg fikk som ung student. "Ikke jobb i helse som student. Få erfaringer fra andre sektorer, helse kommer du jobbe med i flere tiår når du er ferdig." Men vet at det er et stress for dere med henblikk på LIS-1, og sånn sett vil det å få kontakter kunne være lurt. Men det er ikke automatisk at man får ved å jobbe på sykehus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Del Skrevet 10. februar 2023 Jeg jobbet med mange medisinstudenter på sykehus, så bare å send inn en søknad. etter noen år som medisinstudent vil du kunne jobbe som "sykepleier" og gjøre de samme prosedyrene, og dette er veldig god erfaring å få med seg. Anonymkode: 61240...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #18 Del Skrevet 10. februar 2023 rinne skrev (6 timer siden): Jeg fikk på første forsøk, og ikke på det sykehuset jeg hadde jobbet på (søkte ikke der, søkte kun et sted). Hadde passet på å få erfaring som pleieassistent på sykehjem og sykehus, lisensstilling på skadepoliklinikk og legevakt, og arbeid i ambulanse. I tillegg jobbet frivillig, som også hos noen arbeidsgivere gir poeng ved LIS1. Så spennende, hvor jobbet du frivillig? Og hvordan fikk du den jobben? Altså hvordan gikk du frem? Kan jo evt vurdere det om jeg ikke får meg jobb noen andre steder☺️ Anonymkode: 23091...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnino Skrevet 10. februar 2023 #19 Del Skrevet 10. februar 2023 Vet at man kan få hjelp via vikarbyrå(helse spesifikt) hvis du vil ha jobb i helsevesenet. Dedicare har jeg blant annet hørt og lest bra om, mener også å ha lest at de også hjelper medisinstudenter, men om det er med eller uten lisens husker jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #20 Del Skrevet 11. februar 2023 Ingen medisinstudenter kan jobbe som sykepleier! Men vi har mange medisinstudenter som jobber på sengeposter. Går da som pleiemedhjelper og kan begynne når dom helst på studiet. Anonymkode: fe92d...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå