AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Ja, jeg er fullstendig klar over hvordan det spørsmålet høres ut, men les videre. Problemet er at jeg har knukket beinet og går på krykker. Pga smerter kan jeg bevege meg svært lite. Jeg har også fått vondt i både skuldre og håndledd av krykkene. Jeg har allerede gått på krykker et par måneder og pga komplikasjoner må jeg påregne et par måneder til. Jeg er normalvektig og har klart å unngå og gå opp mer enn et par kg, men ser jo at det lett kan komme på noen kilo til før jeg er frisk nok til å trene dem vekk. Om jeg klarer å kvitte meg med noen kilo vil jo sikkert også det bli lettere å bevege seg på krykkene. Har dere tips til noe jeg kan gjøre for å unngå og gå opp enda mer og aller helst gå ned et par kilo når jeg først er i gang? Jeg trenger konkrete tips til hva jeg bør spise, ikke bare beskjed om spis mindre 🙃 Det må også være ting som er enkle og lage da jeg ikke kan stå oppreist lenge av gangen pga dårlig balanse og smerter. Håper noen der ute har noen gode tips til meg Anonymkode: b9e13...131
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Proteinrik mat for å unngå å miste muskelmasse. Anonymkode: 0d4bd...85e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Proteiner for bedre metthetsfølelse. Du trenger ikke nødvendigvis ikke å spise mindre, men velge alternativer med mindre kalorier. Anonymkode: 0794d...ff9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Det enkleste/mest holdbare er å gjøre små justeringer - legge til grønnsaker, og proteiner (som hjelper deg å holde deg mett). F.eks. om du vanligvis spiser to rundstykker til frokost, prøv å kutte ned til ett og legge til et lite lass oppkuttet paprika, gulrotstaver og cherrytomater (eller hva nå slags knaske-grønnsaker du liker). Om du f.eks. lager kylling, ris og brokkoli til middag, kutt ned mengden ris, ha halve tallerkenen grønnsaker, og kanskje øk på litt med kyllingen. Om du bruker bli fysen/småspise utover ettermiddagen og kvelden, pass på at du spiser mat med mye proteiner til lunsj, eller legg inn et proteinrikt mellommåltid. Osv. Vanskelig å komme med mer konkrete råd når vi ikke aner hva du spiser til vanlig i dag. Men om du klarer å justere vanene i den retningen, øker sjansene for at du klarer å holde på de. Anonymkode: 690f4...3f2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Det er ikke noe problem å gå ned i vekt uten å trene Trening hører vel ofte sammen med vektnedgang fordi folk ønsker å ha sunnere vaner eller å stramme opp kroppen med muskler, men utenom å forbrenne noen ekstra kalorier så har det svært lite å si for vektnedgang utenom på være en "felle" da nye treningsrutiner ofte også øker sultfølelsen. Dette er tiltak jeg setter i gang om jeg har gått opp et par kg: - Koffein for å dempe sulthetsfølelsen - Varm buljong dersom man har lyst på noe salt snacks (buljongpulver + varmt vann) -Nokså kjedelig havregrøt som mellommåltid dersom jeg er sulten (dersom jeg faktisk er sulten og ikke sulten på snacks og godter så tenker jeg at da er havregrøt godt nok). Jeg spiser normalt ikke mellommåltid, så dette tipset er åpenbart ikke for dem som bevisst planlegger f.eks. yoghurt som daglig mellommåltid - Kokte egg er en god proteinkilde som metter godt Tipsene mine er ikke noen konkrete oppskrifter, men om man planlegger hvor store mengder man spiser til hovedmåltidene så fungerer disse tiltakene veldig godt for meg for å unngå at jeg "sprekker", så da går jeg jo ned i vekt. Anonymkode: 8a4a6...a61
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Kjøeskapsgrøt, havregryn med chiafrø.. chiafrø er bra for mye, også vektnedgang. Drikk minst 1 kopp grønn te om dagen. Bra for helsa og vekta 😉 dette er små ting som har hjulpet meg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 TS: Tusen takk for tips Har notert ned flere ting allerede! Det har nok blitt en del drittmat som pizza og take away bare fordi det er enkelt dessverre. Sliter med å stå oppreist lenge nok av gangen til å lage et helt måltid, så har valgt en del enkle løsninger. Har nok også blitt mer sjokolade og brus enn jeg normalt ville spist 🙃 Ettersom formen øker vil jeg så klart også øke aktiviteten, jeg trener egentlig ganske mye og er i en grei fysisk form. Men akkurat nå er det dessverre ikke så mye jeg får gjort pga smerter 🤷♀️ Anonymkode: b9e13...131
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 IneT skrev (3 timer siden): Kjøeskapsgrøt, havregryn med chiafrø.. chiafrø er bra for mye, også vektnedgang. Drikk minst 1 kopp grønn te om dagen. Bra for helsa og vekta 😉 dette er små ting som har hjulpet meg. Gir Chia frø vektnedgang? Hvordan? Og hva kan man putte frøene til av mat og drikke? Anonymkode: 1692b...e8a
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 10. februar 2023 #9 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gir Chia frø vektnedgang? Hvordan? Og hva kan man putte frøene til av mat og drikke? Anonymkode: 1692b...e8a Man kan i grunn putte de i hva du vil. Gryter, grøt pudding, shakes osv... kjøleskapsgrøt er en favoritt her.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #10 Skrevet 10. februar 2023 jeg har gått ned over 40 kg uten å trene så er fullt mulig ja. har bare regulert maten og måltidene mine. Anonymkode: f41f9...a52
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Cottage cheese som tilbehør til alle måltider. Jeg bruker den magre varianten. Du må få i deg mye proteiner. Godt du ikke skal så mye ned. Kroppen «spiser» også muskelvev når du går i kaloriunderskudd uten å trene. Som du vet blir forbrenningen da dårligere fordi muskler forbrenner flere kalorier enn fett gjør. Anonymkode: fcc23...6ba
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS: Tusen takk for tips Har notert ned flere ting allerede! Det har nok blitt en del drittmat som pizza og take away bare fordi det er enkelt dessverre. Sliter med å stå oppreist lenge nok av gangen til å lage et helt måltid, så har valgt en del enkle løsninger. Har nok også blitt mer sjokolade og brus enn jeg normalt ville spist 🙃 Ettersom formen øker vil jeg så klart også øke aktiviteten, jeg trener egentlig ganske mye og er i en grei fysisk form. Men akkurat nå er det dessverre ikke så mye jeg får gjort pga smerter 🤷♀️ Anonymkode: b9e13...131 Da vet du jo alllerede hva du bør spise og ikke spise. «Bare» kutt ut det du nevner, så ordner det seg nok. Anonymkode: fcc23...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Jeg har selv gjort to grep som har redusert vekta mi noe og i alle fall stoppet oppgangen for nå: - jobbet mentalt mot "behovet" for å spise godteri/pottis/kaker/kjeks/is på hverdager. Jeg har "lov" på lørdager, og da klarer jeg å utsette det på hverdager. "Snackser" i stedet på knaskerøtter og appelsin og med te som kveldskos. - innført "spisevindu" til hverdags. Foruten kaffe/te spiser jeg ikke før kl 12. Og jeg spiser ikke annet enn evt. frukt etter kl 20. Med disse to i kombinasjon, har jeg slutta å spise ostesmørbrød annen hver kveld og godteri hver dag, noe jeg egentlig ikke trodde jeg hadde den mentale styrken til. Om det er svar på spørsmålet ditt er vel en litt annen sak, men du nevner økt inntak av "drittmat" og brus. Anonymkode: bf915...74a 1
tonebelinda Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sliter med å stå oppreist lenge nok av gangen til å lage et helt måltid, så har valgt en del enkle løsninger. Jeg var uheldig å brekke ankelen for ca 1 år siden, og måtte operere. Gikk da med krykker i 16 uker. De første 8 ukene fikk jeg ikke lov å belaste foten i det hele tatt, absolutt ingenting. Og 15 kg belastning neste 8 uker. Jeg fikk da låne en arbeidsstol fra hjelpemiddelsentralen, så jeg kunne sitte på den, og trille rundt på kjøkkenet, så jeg kunne lage meg mat selv. Hadde dette blitt overlatt til samboer er jeg redd det hadde blitt masse pizza, pølser og burgere. Og det ville jeg helst unngå. Var selv i prosessen med vektnedgang når ulykken skjedde. Og gikk fortsatt ned i perioden jeg var inmobil. Nå var det ikke dette du spurte om - men hvis du fortsatt skal gå med krykker en stund, er det vel ikke for sent å låne en arbeidsstol fra hjelpemiddelsentralen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå