beng Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 (endret) Har en gutt på 14 år som bruker Caps vær dag på skolen. Men nå har han plutselig fått beskjed om at det ikke er lov på skolen lenger. Han vil jo ikke på skolen uten capsen. Så nå er det rett og slett ett rent helvete å få han til skolen. Her om dagen kom han hjem med annen buss. 1 time etter han hadde reist på skolen. Men nå har det snudd litt. For nå har han lyst på hanekam av alle ting. Skal han få lov til det eller ikke. Far synes det er greit. Mor tenker litt mer så som så om det. Skal sies han går alltid med en øredobb og ett halskjede. Er hanekam verre egentlig en. Å bruke caps og øredobb å halskjede å solbriller. Han er ikke så høy. Så tror det går mest på selvtilliten hans egentlig. Skal også sies han har med seg skatebord på skolen. Og alt kan se litt voldsomt ut. Med tanke på å bli sett på som en problem gutt. Men han er jo en helt problem fri gutt på skolen. Selv om han har Adhd. Endret 9. februar 2023 av beng
Morpheus Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Nei, nei gutt, dette må bli slutt! Ikke storme inn i stua før du har fått av deg lua! Glemte du det rent? Det var ikke pent. Kan jo hende de har sett seg lei på unger som går med det inn i klasserommet i timen. Men de kan vel ikke nekte barna å gå med lue eller skyggelue i friminuttene en solskinnsdag?
Gjest Abendstern Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Hvordan tror du det går med ham, hvis han ikke klarer å følge regler? Det er deres fordømte plikt som foreldre å hjelpe deres sønn med dette. Han er 14 år, dere er voksne. Jeg hadde selv utfordringer med regler som barn og ungdom. Heldigvis var fattern autoritær, så da gikk det fint. Andre kompiser har ikke klart seg som voksne. Dulling har helt forferdelige konsekvenser for gutter i den alderen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Hva i alle dager er begrunnelsen til skolen for at caps plutselig ikke er lov? Det kan de ikke nekte. En ting er inne i klasserommet, men ellers så kan elevene ha på caps, lue eller nå hva de ønsker. Anonymkode: 08b61...f20
Anonymburker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Det er tidenenes dummeste regel i skolen. Hvilken rolle spiller det hva man har på hodet? Det har ikke noe å si for læringsutbyttet, med mindre læreren bruker mye tid på å ta de unødvendige kampene. Som f.eks "vi starter ikke denne timen før du tar av capsen". På tide å gå videre fra 1900-tallet. 2
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2023 Abendstern skrev (58 minutter siden): Hvordan tror du det går med ham, hvis han ikke klarer å følge regler? Det er deres fordømte plikt som foreldre å hjelpe deres sønn med dette. Han er 14 år, dere er voksne. Jeg hadde selv utfordringer med regler som barn og ungdom. Heldigvis var fattern autoritær, så da gikk det fint. Andre kompiser har ikke klart seg som voksne. Dulling har helt forferdelige konsekvenser for gutter i den alderen. Akkurat hvordan det vil gå med han som voksen. Tror jeg er minste problemet egentlig. Han følger alt av regler. Utfører alle plikter han får hjemme. Han gjør til og med mer enn vi ber om. Han kan tilogmed vaske klær. Og vaske gulv. Ikke sitter han fremfor pc i mange timer om dagen. Å spiller disse ufyselig spillene. Han er også med i fjøset. Forerdyr 5 dager i uka. (Når han vil) melker ku kan han. Kjøre traktor gjør han. (Faktisk på sitt 5 år med traktor kjøring nå) Men noe motstand er det vel sikkert med alle 14 åringer tror jeg. Skal sies vi driver gård på 1200 mål. I fjor pløyde han 300 mål med traktor. (Jordene som ligger ved gården) Så litt usikker på hvordan du tenker. Når en liten caps regel. Har noe å si på resten av livet. (Mor i huset som har skrevet nå)
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Synes dette er bare tull. Om trivselen til gutten blir bedre om han har caps på så burde han få ha caps. Men siden det ikke gikk og han vil ha hanekam tenker jeg at det kan da iallefall ikke være et problem. Han er da gammel nok til å bestemme over egen hårfrisyrer? Anonymkode: d1795...de3
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva i alle dager er begrunnelsen til skolen for at caps plutselig ikke er lov? Det kan de ikke nekte. En ting er inne i klasserommet, men ellers så kan elevene ha på caps, lue eller nå hva de ønsker. Anonymkode: 08b61...f20 Det var visst nok kun problemer med enkelte lærere. Det var visst nok problem å ikke kunne se øya. Men som 14 åringen sa. Det er ikke noe problem. Han snudde bare capsen bak frem. Men skal ta kontakt med læreren på mandag. (Ironisk nok går kontakt lærer med caps selv)
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Hanekam kan vel guttungen få, om han sparer opp til det selv. Anonymkode: 58b19...a70
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hanekam kan vel guttungen få, om han sparer opp til det selv. Anonymkode: 58b19...a70 Han er egentlig på overtid til en hårklipp. Så planen er at han får det. Men må bare kjøpe en hårdgele som ikke er skadelig først. Og ikke koster all verden. Går sikkert mengder 🤪
Mt3 Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 14år, da er en på ungdomsskolen og bør absolutt få lov til å ha hanekam om en ønsker det. Men ta gjerne en prat med kontaktlærer om hva som ble greia med den capsen, så dette "problemet" den læreren fikk med din gutt ikke gir grobunn for å gi dårligere karakterer til en gutt med hanekam.
Gjest Abendstern Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 beng skrev (12 minutter siden): Akkurat hvordan det vil gå med han som voksen. Tror jeg er minste problemet egentlig. Han følger alt av regler. Utfører alle plikter han får hjemme. Han gjør til og med mer enn vi ber om. Han kan tilogmed vaske klær. Og vaske gulv. Ikke sitter han fremfor pc i mange timer om dagen. Å spiller disse ufyselig spillene. Han er også med i fjøset. Forerdyr 5 dager i uka. (Når han vil) melker ku kan han. Kjøre traktor gjør han. (Faktisk på sitt 5 år med traktor kjøring nå) Men noe motstand er det vel sikkert med alle 14 åringer tror jeg. Skal sies vi driver gård på 1200 mål. I fjor pløyde han 300 mål med traktor. (Jordene som ligger ved gården) Så litt usikker på hvordan du tenker. Når en liten caps regel. Har noe å si på resten av livet. (Mor i huset som har skrevet nå) Høres ut som en veldig pliktoppfyllende og flink tenåring. Altså ingen kritikk av dere eller deres barn. Jeg snakker kun ut fra egne erfaringer, da jeg ikke kjenner til deres situasjon. For meg var regler svært viktig. Det ga meg trygghet og rammer i livet. Denne caps-regelen kan virke som en bagatell, men jeg vil likevel behandlet den som et absolutt krav. Min erfaring med adhd, asperger og lignende er at tydelige rammer, regler, sosialisering, mulighet for ansvar og mye kjærlighet er veien til et godt liv.
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2023 Mt3 skrev (1 minutt siden): 14år, da er en på ungdomsskolen og bør absolutt få lov til å ha hanekam om en ønsker det. Men ta gjerne en prat med kontaktlærer om hva som ble greia med den capsen, så dette "problemet" den læreren fikk med din gutt ikke gir grobunn for å gi dårligere karakterer til en gutt med hanekam. Skal i møte med læreren på mandag. Hanekam får han. Vis han vil ha. Men det med karakterer er egentlig noe vi har tenkt på. For virker som om dem nesten går utfra klesstil og sånt. Han har noen i klassen som går meget pent kledd. Og dyre klær. Dem får alltid best karakter. Og dem er ikke noe bedre enn andre..
apekatten123 Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 beng skrev (2 minutter siden): Skal i møte med læreren på mandag. Hanekam får han. Vis han vil ha. Men det med karakterer er egentlig noe vi har tenkt på. For virker som om dem nesten går utfra klesstil og sånt. Han har noen i klassen som går meget pent kledd. Og dyre klær. Dem får alltid best karakter. Og dem er ikke noe bedre enn andre.. Har du sett leksene og prøvene dems du da?
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #16 Skrevet 9. februar 2023 apekatten123 skrev (1 minutt siden): Har du sett leksene og prøvene dems du da? Med tanke på innsats når jeg har vært med gutten min inne i klasserommet. Så ser det ikke så bra ut. Og grunnlaget for at jeg har blitt med i klasserommet. Er for at sønnen vår ikke er den sterkeste på sosiale biten. Og vi flyttet. Så ble ny skole og litt sånt. Flyttet inn til ny samboer. Til en gigantisk gård. Det har betydd mye for begge sønnene våres
beng Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #17 Skrevet 9. februar 2023 Lerke987 skrev (1 minutt siden): Hår er hår. Det er vi egentlig enige i
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 Regel om caps på skolen er ikke noe du som forelder tjener på å utfordre. Reglene gjelder fir alke, det inkluderer din sønn. Anonymkode: 58b19...a70
Mt3 Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 beng skrev (5 minutter siden): Med tanke på innsats når jeg har vært med gutten min inne i klasserommet. Så ser det ikke så bra ut. Og grunnlaget for at jeg har blitt med i klasserommet. Er for at sønnen vår ikke er den sterkeste på sosiale biten. Og vi flyttet. Så ble ny skole og litt sånt. Flyttet inn til ny samboer. Til en gigantisk gård. Det har betydd mye for begge sønnene våres Det kan jo være at de har foreldre/søsken/andre som hjelper de med lekser så de får gode karakterer på innleveringer, men ja dessverre så finnes det fortsatt enkelte lærere i hvertfall der karakterer går på trynefaktor. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regel om caps på skolen er ikke noe du som forelder tjener på å utfordre. Reglene gjelder fir alke, det inkluderer din sønn. Anonymkode: 58b19...a70 Om du leser #8 så skriver jo TS beng der at kontaktlærer bruker caps, så spørs hvor klar den regelen er.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 Mt3 skrev (8 minutter siden): Det kan jo være at de har foreldre/søsken/andre som hjelper de med lekser så de får gode karakterer på innleveringer, men ja dessverre så finnes det fortsatt enkelte lærere i hvertfall der karakterer går på trynefaktor. Om du leser #8 så skriver jo TS beng der at kontaktlærer bruker caps, så spørs hvor klar den regelen er. Kun enkelte lærere har den regelen, da tipper jeg at kontaktlærer ikke er en av dem. Å ta denne tullekampen for en opportunistisk tenåring med ADHD er å gjøre guttungen en gedigen bjørnetjeneste. Anonymkode: 58b19...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå