AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #141 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men kjæledyr er ingen nødvendighet. Så hvorfor skaffer en veganer seg et kjæledyr som konsumerer kjøtt i hele sin levetid? Anonymkode: 96a92...6ef Jeg kjenner ingen veganere som har kjøttetende kjæledyr, men de finnes helt sikkert. Anonymkode: 4c5a9...d5f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #142 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Muligens fordi de kun spiser plantebasert og lever vegansk så langt det lar seg gjøre for dem. Litt er bedre enn ingenting, man gjør så godt man kan. Anonymkode: faca1...b43 Men hvorfor trenger de å skaffe kjæledyr? Anonymkode: 96a92...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #143 Skrevet 27. februar 2023 Druid skrev (1 time siden): Alle produkter vi bruker, er testet på dyr. Det handler kun om hvilke dyrearter du liker. Nei. Anonymkode: 5b956...ba5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #144 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, men skal også sies at jeg aldri har møtt en veganer som er kulinarist (hvis det er et ord). Det er ganske mye lettere å gi avkall på kjøtt og andre animalske produkter hvis du ikke er spesielt opptatt av smaken på mat og drikke. Blir litt som å boikotte fotball-VM i Qatar for min del, som er nokså likegyldig til fotball: såre enkelt. Anonymkode: 08be9...0be Enig. Er jo derfor India og Asia generelt er kjent for å HATE god mat. Sånn mtp at store deler av befolkningen der spiser plantebasert. Anonymkode: e50a4...a06 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #145 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor trenger de å skaffe kjæledyr? Anonymkode: 96a92...6ef Noen har vel det. Hvorfor må veganere være perfekte? De etterspør uansett mindre kjøtt. Er det sånn st det er gøy å ta veganere på at de ikke klarer å gjennomføre ned til hver minste dråpe? Anonymkode: 5b956...ba5 1
ops2 Skrevet 27. februar 2023 #146 Skrevet 27. februar 2023 Jeg synes det er rart at de (og vegetarianere) spiser ultraprosessert mat som skal smake som kjøtt. Og at de synes å frakte linser og andre produkter til Norge med dieselbåter er miljøvennlig. For å spise kortreist mat er ikke viktig? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #147 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Anonymkode: 5b956...ba5 Hvilke medisiner er ikke testet på dyr? Anonymkode: 96a92...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #148 Skrevet 27. februar 2023 ops2 skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er rart at de (og vegetarianere) spiser ultraprosessert mat som skal smake som kjøtt. Og at de synes å frakte linser og andre produkter til Norge med dieselbåter er miljøvennlig. For å spise kortreist mat er ikke viktig? Dette forundrer meg også. Forurensning ødelegger dyrenes hjem, dreper dem med klimagasser osv. Ofte ser jeg veganske oppskrifter med chiafrø, avokado, soya og andre grønnsaker, frø og frukt som ikke vokser i Norge eller Europa generelt. I tillegg er mye av den ultraprosesserte maten kreftfremkallende. Anonymkode: 96a92...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #149 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen har vel det. Hvorfor må veganere være perfekte? De etterspør uansett mindre kjøtt. Er det sånn st det er gøy å ta veganere på at de ikke klarer å gjennomføre ned til hver minste dråpe? Anonymkode: 5b956...ba5 Man trenger ikke å være perfekt, men har man kuttet ut alt av animalske produkter fra livet sitt, er det rart at man da skaffer seg et kjæledyr for å bidra til at kjøttkonsum via dyremat, opprettholdes. Anonymkode: 96a92...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #150 Skrevet 27. februar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Er jo derfor India og Asia generelt er kjent for å HATE god mat. Sånn mtp at store deler av befolkningen der spiser plantebasert. Anonymkode: e50a4...a06 Eh, den angivelig mest smakfulle indiske maten, altså nord-indisk festmat inneholder flust med kjøtt og meieriprodukter. Smør brukes i matlaging over hele(?) India. Anonymkode: 08be9...0be 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #151 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke medisiner er ikke testet på dyr? Anonymkode: 96a92...6ef Produkter. Det står ikke «alle medisiner». Anonymkode: 5b956...ba5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #152 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette forundrer meg også. Forurensning ødelegger dyrenes hjem, dreper dem med klimagasser osv. Ofte ser jeg veganske oppskrifter med chiafrø, avokado, soya og andre grønnsaker, frø og frukt som ikke vokser i Norge eller Europa generelt. I tillegg er mye av den ultraprosesserte maten kreftfremkallende. Anonymkode: 96a92...6ef Lol. Da antar jeg at du utelukkende lever på norskprodusert mat? Dyrket/oppdrettet OG tilberedt og pakket i Norge? Og jeg antar at du saumfarer ingredienser på restaurant for å unngå å spise importert mat? Du bruker vel ikke krydder? Eller spiser frukt? Det argumentet der er faktisk det mest uintelligente jeg hører i disse debattene. Alle veganere jeg kjenner er bevisste på at maten også til en viss grad bør være bærekraftig. Vi spiser mye etter sesong, og søker etter norskproduserte matvarer (noe det også finnes MYE av nå). Synnøve finden produserer vegansk ost, havremelk fra Norge fås kjøpt osv. Importert soya til noe av maten kan ikke sammenlignes med all regnskogen som kuttes ned for å dyrke soya til fiskeindustrien, der har kjøtteterne alt ansvaret. Og forresten, det ER mer klimavennlig å spise importert avokado enn norskprodusert kjøtt. Du kan jo prøve å lese deg litt opp om temaet i stedet for å tviholde på slike uopplyste ideer. Anonymkode: e50a4...a06 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #153 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man trenger ikke å være perfekt, men har man kuttet ut alt av animalske produkter fra livet sitt, er det rart at man da skaffer seg et kjæledyr for å bidra til at kjøttkonsum via dyremat, opprettholdes. Anonymkode: 96a92...6ef Sett at man redder et kjæledyr, kjøper den fra en omplasseringsplass. Hunden eller katta må ha mat uansett hvor den er. Etterspørselen etter kjøtt øker da ikke ved at veganere henter seg et dyr. Anonymkode: 5b956...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #154 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 20.48): Sønnen min er veganer, kona liker ikke grønnsaker og kan ikke lage mat. Han lager all mat, en porsjon til henne og en til seg selv, de er gift på femte året og har det helt strålende. Anonymkode: aac06...5ae Jeg er veganer, ingen andre i husstanden er det. Men de elsker maten jeg lager og det er vegansk til alle måltider. Bonusbarna mine aner ikke engang at de ikke spiser kjøtt noen ganger Anonymkode: 85fea...663 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #155 Skrevet 27. februar 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner ingen veganere som har kjøttetende kjæledyr, men de finnes helt sikkert. Anonymkode: 4c5a9...d5f Jepp, det gjør de. Anonymkode: 08be9...0be 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #156 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eh, den angivelig mest smakfulle indiske maten, altså nord-indisk festmat inneholder flust med kjøtt og meieriprodukter. Smør brukes i matlaging over hele(?) India. Anonymkode: 08be9...0be Nettopp. Sushi inneholder fisk, kinesisk og thailandsk mat er ofte basert på kylling eller svin. Så nei da, de spiser ikke noe kjøtt der borte... Anonymkode: 96a92...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #157 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er veganer, ingen andre i husstanden er det. Men de elsker maten jeg lager og det er vegansk til alle måltider. Bonusbarna mine aner ikke engang at de ikke spiser kjøtt noen ganger Anonymkode: 85fea...663 Dårlig stil å lyve for barn. La dem selv bestemme om de skal være veganere eller ikke. Lager ingen av de andre sin egen mat til frokost, lunsj eller kvelds? Hvorfor lager du alle måltider til alle? For å ha kontroll over at alt de inntar, er utelukkende plantebasert? Her lager både mannen og ungene mye av maten. Anonymkode: 96a92...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #158 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sett at man redder et kjæledyr, kjøper den fra en omplasseringsplass. Hunden eller katta må ha mat uansett hvor den er. Etterspørselen etter kjøtt øker da ikke ved at veganere henter seg et dyr. Anonymkode: 5b956...ba5 Hvis det aktuelle kjøttetende kjæledyret blir avlivet, vil det hjelpe på å få ned konsum av kjøtt i dyrefôr. Nå er jeg imot tanken om å avlive friske dyr, men prøver å tenke som en veganer. Anonymkode: 96a92...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #159 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lol. Da antar jeg at du utelukkende lever på norskprodusert mat? Dyrket/oppdrettet OG tilberedt og pakket i Norge? Og jeg antar at du saumfarer ingredienser på restaurant for å unngå å spise importert mat? Du bruker vel ikke krydder? Eller spiser frukt? Det argumentet der er faktisk det mest uintelligente jeg hører i disse debattene. Alle veganere jeg kjenner er bevisste på at maten også til en viss grad bør være bærekraftig. Vi spiser mye etter sesong, og søker etter norskproduserte matvarer (noe det også finnes MYE av nå). Synnøve finden produserer vegansk ost, havremelk fra Norge fås kjøpt osv. Importert soya til noe av maten kan ikke sammenlignes med all regnskogen som kuttes ned for å dyrke soya til fiskeindustrien, der har kjøtteterne alt ansvaret. Og forresten, det ER mer klimavennlig å spise importert avokado enn norskprodusert kjøtt. Du kan jo prøve å lese deg litt opp om temaet i stedet for å tviholde på slike uopplyste ideer. Anonymkode: e50a4...a06 Og igjen beviser du poenget om at mange veganere er ekstreme - vi er ikke uopplyst bare fordi vi ikke lar være å spise animalske produkter. Og ja, jeg prøver å holde meg til norskproduserte varer. Mye selvfisket fisk, selvplukket bær og sopp, reinkjøtt fra den lokale reineieren, grønnsaker og storfekjøtt fra bonden, produkter fra Reko-ringen og minimalt med eksotiske frukt og grønnsaker. Anonymkode: 96a92...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #160 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min veganske ex-venninne sa til meg at jeg like godt kunne slakte og spise mitt eget barn, for det var akkurat det samme som å spise kjøtt. Vi hadde ingen diskusjon på forhånd, hun var nyfrelst og jeg kjøpte kjøtt til middag på butikken da vi var der. Droppet henne etter den kommentaren, fy faen. Men man får jo alle slags psykiske lidelser av veganisme, så det er ikke rart det sies rare ting fra den kanten. Anonymkode: 59885...334 Noen veganere er jo helt stokk idioter😂😂😂 Anonymkode: 6067c...147 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå