Druid Skrevet 27. februar 2023 #121 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er da ikke ekstremt å unngå produkter som er testet på dyr. Anonymkode: 5b956...ba5 Alle produkter vi bruker, er testet på dyr. Det handler kun om hvilke dyrearter du liker. 2
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #122 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her vil jeg påstå at du tar veldig feil. Hvorfor skal ikke veganere ville spise smakfull mat? Du er klar over at det finnes ekstremt mye god mat som ikke inneholder kjøtt, egg og melk? Noe av det verste jeg vet er mat som smaker dritt. Anonymkode: faca1...b43 Har mange veganske venner og de er absolutt opptatt av smak, krydder, umami osv. Det er bare en tilvenningssak å lage god vegansk mat. 2
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #123 Skrevet 27. februar 2023 Druid skrev (1 minutt siden): Alle produkter vi bruker, er testet på dyr. Det handler kun om hvilke dyrearter du liker. Og det er ganske trist. Man må være utrolig nøye for å finne produkter som ikke er testet på dyr ☹️ 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #124 Skrevet 27. februar 2023 Catbert skrev (2 minutter siden): Og det er ganske trist. Man må være utrolig nøye for å finne produkter som ikke er testet på dyr ☹️ Alle medisiner du bruker mot forskjellige sykdommer, er selvfølgelig testet på dyr, som regel mus, før de tilbys mennesker. Men du kan gjerne stille opp som forsøksperson for utprøving av nye medisiner for å spare musene. Problemet blir da at en god del folk stryker med i forsøkene, særlig når det gjelder medisin for barn. Jeg tviler på at veganerforeldre vil ofre barna sine for vitenskapen for å spare noen hvite mus. Anonymkode: 96a92...6ef 2
Andro Skrevet 27. februar 2023 #125 Skrevet 27. februar 2023 Jeg har vært vegetarianer siden tidlig tenår, og blitt veganer som voksen. Det er mitt valg. Det er slik jeg lever. Det er ikke noe jeg tvinger på andre, selv om jeg naturligvis ser det som den mest riktige måten å leve på. Ingen av mine kjærester har vært veganere, men de har hatt full respekt for mine valg. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med disse husdyrene dine. Veganere har kjæledyr, men da helst omplasseringsdyr. Det handler om å unngå at dyr utnyttes av mennesker, også gjennom kommersiell avl. Dyr skal ha den næringen de trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #126 Skrevet 27. februar 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Jeg har vært vegetarianer siden tidlig tenår, og blitt veganer som voksen. Det er mitt valg. Det er slik jeg lever. Det er ikke noe jeg tvinger på andre, selv om jeg naturligvis ser det som den mest riktige måten å leve på. Ingen av mine kjærester har vært veganere, men de har hatt full respekt for mine valg. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med disse husdyrene dine. Veganere har kjæledyr, men da helst omplasseringsdyr. Det handler om å unngå at dyr utnyttes av mennesker, også gjennom kommersiell avl. Dyr skal ha den næringen de trenger. Men hvordan er det forent med vegansk syn å kjøpe kjøttmat til kjæledyrene, altså mat som er produsert av drepte dyr? De dreper jo dyr for å fø på dine kjæledyr? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette virker. Hva er forskjellen på å spise kjøtt selv og å la sitt kjæledyr spise kjøtt? Anonymkode: 96a92...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #127 Skrevet 27. februar 2023 3 minutter siden, Catbert said: Har mange veganske venner og de er absolutt opptatt av smak, krydder, umami osv. Det er bare en tilvenningssak å lage god vegansk mat. Selvsagt kan man lage veldig god vegansk mat, men jeg har til gode å smake vegansk mat som i intensitet, fylde og kompleksitet kan matche den som benytter animalske produkter, for ikke å snakke om variasjonsbredden man mister. Etter min erfaring trenger dessuten de aller beste vinene mer enn grønnsaker, urter og krydder. Anonymkode: 08be9...0be 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #128 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan er det forent med vegansk syn å kjøpe kjøttmat til kjæledyrene, altså mat som er produsert av drepte dyr? De dreper jo dyr for å fø på dine kjæledyr? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette virker. Hva er forskjellen på å spise kjøtt selv og å la sitt kjæledyr spise kjøtt? Anonymkode: 96a92...6ef Dyr og mennesker har forskjellige behov Anonymkode: faca1...b43 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #129 Skrevet 27. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Dyr og mennesker har forskjellige behov Anonymkode: faca1...b43 Poenget er vel at blant annet dette aspektet gjør hold av kjæledyr uetisk for veganere. Anonymkode: 08be9...0be 1
Andro Skrevet 27. februar 2023 #130 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan er det forent med vegansk syn å kjøpe kjøttmat til kjæledyrene, altså mat som er produsert av drepte dyr? De dreper jo dyr for å fø på dine kjæledyr? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan dette virker. Hva er forskjellen på å spise kjøtt selv og å la sitt kjæledyr spise kjøtt? Anonymkode: 96a92...6ef Katter kan ikke overleve sunt på plantekost. Svaret ligger der. Dvs. det finnes vegansk kattemat, men den er dyr, sjelden og vanskelig å få fatt i. For katten med den må ha. 2
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #131 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt kan man lage veldig god vegansk mat, men jeg har til gode å smake vegansk mat som i intensitet, fylde og kompleksitet kan matche den som benytter animalske produkter, for ikke å snakke om variasjonsbredden man mister. Etter min erfaring trenger dessuten de aller beste vinene mer enn grønnsaker, urter og krydder. Anonymkode: 08be9...0be Ok, jeg har opplevd vegansk mat som er like god og fyldig som kjøttmat. Men jeg er i utgangspunktet ikke så opptatt av kjøtt. Craver av og til en burger men det er heller sjelden
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #132 Skrevet 27. februar 2023 Jeg tror en ekte veganer ville unngått å ha katt og hund i fangenskap. Men mus, rotter og kaniner går fint Anonymkode: 4c5a9...d5f
Gjest takinova Skrevet 27. februar 2023 #133 Skrevet 27. februar 2023 Fanatikere som er ofte syk enn oss andre. Hold deg unna galskapen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #134 Skrevet 27. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror en ekte veganer ville unngått å ha katt og hund i fangenskap. Men mus, rotter og kaniner går fint Anonymkode: 4c5a9...d5f I så fall er jo det veldig inkonsekvent; rotter har vel en intelligens på linje med hunder. Anonymkode: 08be9...0be 1
Druid Skrevet 27. februar 2023 #135 Skrevet 27. februar 2023 Catbert skrev (9 minutter siden): Og det er ganske trist. Man må være utrolig nøye for å finne produkter som ikke er testet på dyr ☹️ Jeg tror du misforsto poenget mitt: Du er et dyr. At det ikke er testet på andre dyr enn mennesker, betyr ikke at det ikke er testet på dyr, bare at det er utestet før vi gjør det på menneskedyr Jeg skjønner den moralske diskusjonen, men jeg er ikke enig i at mennesker er mindre verdt enn andre dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #136 Skrevet 27. februar 2023 3 minutter siden, Druid said: Jeg tror du misforsto poenget mitt: Du er et dyr. At det ikke er testet på andre dyr enn mennesker, betyr ikke at det ikke er testet på dyr, bare at det er utestet før vi gjør det på menneskedyr Jeg skjønner den moralske diskusjonen, men jeg er ikke enig i at mennesker er mindre verdt enn andre dyr. Lett å la seg forføre av falske dikotomier som mennesker og dyr eller kjøtt og fisk, ja. Anonymkode: 08be9...0be
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #137 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dyr og mennesker har forskjellige behov Anonymkode: faca1...b43 Men kjæledyr er ingen nødvendighet. Så hvorfor skaffer en veganer seg et kjæledyr som konsumerer kjøtt i hele sin levetid? Anonymkode: 96a92...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #138 Skrevet 27. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men kjæledyr er ingen nødvendighet. Så hvorfor skaffer en veganer seg et kjæledyr som konsumerer kjøtt i hele sin levetid? Anonymkode: 96a92...6ef Tror de fleste «rettroende» veganere holder seg til omplasseringsdyr. Men flere av dem burde kanskje vært tilhengere av metodisk avliving av kjøttetende kjæledyr. Kanskje derfor de stort sett ikke er utilitarister. Anonymkode: 08be9...0be
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #139 Skrevet 27. februar 2023 Druid skrev (19 minutter siden): Jeg tror du misforsto poenget mitt: Du er et dyr. At det ikke er testet på andre dyr enn mennesker, betyr ikke at det ikke er testet på dyr, bare at det er utestet før vi gjør det på menneskedyr Jeg skjønner den moralske diskusjonen, men jeg er ikke enig i at mennesker er mindre verdt enn andre dyr. Ha ha, du er ute etter å provosere. Menneskene er herre over alt på jorden. Vi liker i alle fall å tro det… 😢
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #140 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men kjæledyr er ingen nødvendighet. Så hvorfor skaffer en veganer seg et kjæledyr som konsumerer kjøtt i hele sin levetid? Anonymkode: 96a92...6ef Muligens fordi de kun spiser plantebasert og lever vegansk så langt det lar seg gjøre for dem. Litt er bedre enn ingenting, man gjør så godt man kan. Anonymkode: faca1...b43 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå