AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #101 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan dele min erfaring, fra andre siden. Jeg møtte mannen min da han spiste et normalt gjennomsnittlig norsk kosthold med kjøtt og egg og melk, mens jeg var veganer. Han så aldri på det som et problem eller en utfordring men oppsøkte heller informasjon og kunnskap om temaet. Jeg presset ALDRI mine meninger på han, men jeg svarte ærlig dersom han selv tok opp temaet. Etter en stund når han hadde lært mer ønsket han selv å redusere kjøttforbruket sitt og gjorde dette for sin egen del. Gradvis har han også gått over til en tilnærmet totalt vegansk livsstil, kun fordi han selv har oppsøkt informasjon og kunnskap (og selvsagt fordi han har ønsket å være med meg). Vi spiser i dag HELT NORMAL mat. Pizza, lasagne, indisk, salat, godteri osvosv. Det er så lett å være veganer i dag at vi omtrent aldri tenker over det lenger. Vi har hund og katt (fra omplassering) og disse får mat tilpasset sine behov. Vi har begge noen ullplagg fra tidligere av som vi fortsatt bruker (kaster jo ikke brukbare klær). Det er så synd at veganere av mange oppfattes som «ekstreme» når de fleste av oss bare vil leve fredelige liv og spise veggisburgeren vår i fred. Dersom du faktisk er interessert i han så vær åpen og interessert. Han vet jo at du spiser kjøtt og er allikevel interessert! Hadde han vært ultrarigid hadde du vært totalt uinteressant for han. Anonymkode: e50a4...a06 Stakkars fyr. Anonymkode: eb365...e04 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #102 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stakkars fyr. Anonymkode: eb365...e04 Hvorfor det? Anonymkode: faca1...b43
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #103 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: faca1...b43 Fordi han følte at han måtte bli veganer selv for å beholde dama. Anonymkode: 96a92...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #104 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri forventet at han skulle bli veganer for meg, men selvsagt synes jeg det er veldig flott at han ønsker å leve sunnere og mer etisk. Men hvis han ønsket å spise kjøtt iblant hadde jeg fortsatt giftet meg med han. Anonymkode: e50a4...a06 Iblant, ja. Så hvis han hadde spist kjøtt ofte, ville det ha vært dealbreaker? Og har han oppsøkt all den informasjonen og kunnskapen selv, eller fikk han servert den fra dama titt og ofte i form av mas og belæring? Anonymkode: 96a92...6ef
MyMichelle Skrevet 27. februar 2023 #105 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 21.58): Da har jeg tydeligvis missforstått. Hva kalles de som kun spiser plantebasert, men ikke har vegansk livsstil? Tror aldri jeg har hørt andre begreper enn at de er veganere dersom de kun spiser plantebasert... Anonymkode: 398bc...2a5 Noen bare spiser vegansk, men har ikke nødvendigvis vegansk livsstil. Ikke alle er så ekstreme at de ikke kan bruke noen produkter fra dyr, eller som er testet på dyr.
MyMichelle Skrevet 27. februar 2023 #106 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 0.10): Ts her 🙃 Dukka opp på Tinder 😉 Mannen er kul 🥰 representerer noe nytt og spennende og mykt. Ønsker en framtid på småbruk med rescue ranch og redde dyr fra slakt 😍 Anonymkode: 7f409...4aa Oj. Skal den drømmen hans gå i oppfyllelse må han sannelig være rik! 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #107 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 8.49): Men jeg har aldri hørt en veganer kalle de som spiser kjøtt for hjernevasket, lystløgner eller andre stygge ting. De jeg møter som ikke spiser kjøtt respekterer at andre har ulike preferanser. Anonymkode: 398bc...2a5 Min veganske ex-venninne sa til meg at jeg like godt kunne slakte og spise mitt eget barn, for det var akkurat det samme som å spise kjøtt. Vi hadde ingen diskusjon på forhånd, hun var nyfrelst og jeg kjøpte kjøtt til middag på butikken da vi var der. Droppet henne etter den kommentaren, fy faen. Men man får jo alle slags psykiske lidelser av veganisme, så det er ikke rart det sies rare ting fra den kanten. Anonymkode: 59885...334 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #108 Skrevet 27. februar 2023 De veganere jeg kjenner lever bare sitt eget liv. Du merker det på ham etter hvert og må bare bli kjent med ham. Selv er jeg veggis og sier nesten aldri noe om kjærestens kjøttspising. Men skal han ha kjøtt så blir det jo ikke til at vi spiser akkurat den middagen sammen. Det eneste er at han godt vet at jeg ikke liker at han spiser svin og kylling med meg til stede. Men det er ikke noe verre enn andre preferanser folk har som at de ikke liker at kjæresten gjør ditt og datt. Man legger altfor mye i at veggiser er ekstreme. At jeg ikke liker at han spiser gris foran meg er ikke noe annerledes enn at han ikke liker at jeg promper masse foran ham. Begge deler er regulering av atferd basert på preferanser. Anonymkode: 5b956...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #109 Skrevet 27. februar 2023 MyMichelle skrev (2 timer siden): Noen bare spiser vegansk, men har ikke nødvendigvis vegansk livsstil. Ikke alle er så ekstreme at de ikke kan bruke noen produkter fra dyr, eller som er testet på dyr. Det er da ikke ekstremt å unngå produkter som er testet på dyr. Anonymkode: 5b956...ba5
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #110 Skrevet 27. februar 2023 Arild37 skrev (På 9.2.2023 den 19.28): Datet en veganer en gang, tok ikke lang tid før jeg merket at hun så på seg selv som moralsk overlegne oss andre som ikke er veganere, som desverre er et inntrykk jeg får av mange veganere. Ikke sikkert denne fyren er sånn, men husk at respekt skal gå begge veier, han må også respektere at du har andre meninger, og ikke se ned på det Det er jo fordi de ER moralsk overlegne i den forstand at de respekterer dyreliv og natur, slik vi alle burde gjøre…
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #111 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min veganske ex-venninne sa til meg at jeg like godt kunne slakte og spise mitt eget barn, for det var akkurat det samme som å spise kjøtt. Vi hadde ingen diskusjon på forhånd, hun var nyfrelst og jeg kjøpte kjøtt til middag på butikken da vi var der. Droppet henne etter den kommentaren, fy faen. Men man får jo alle slags psykiske lidelser av veganisme, så det er ikke rart det sies rare ting fra den kanten. Anonymkode: 59885...334 Kanskje ikke ditt eget barn, men noen i nabokommunen sitt… 1
GrønnNellik68 Skrevet 27. februar 2023 #112 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 18.30): 🤔 Jo.. Har da truffet en fyr på tinder.. Vegansk mann. Selv er jeg ganske grønn av meg både av hensyn til miljø og av hensyn til dyrevelferd. Er ikke veganer. Men ønsker og streber mot et kosthold som heller mot vegetar/sterkt kjøttredusert. Jeg har undersøkt litt rundt veganisme og innser at dette er ganske strengt. Ingenting fra dyreriket hverken i form av mat, klær og husdyr. Jeg har både rasekatter og hest 😅 Og de skal ingen steder! Jeg går også i ull døgnet rundt .. Er det noen veganere her som kan fortelle meg litt om hva dere tenker om å date ei med hest og katter og som ikke lever et like strengt vegetarisk liv som dere selv? Er dette helt feil for dere? Altså kattene mine må ha kattemat fra dyrebutikken med kjøtt. De blir syke om de må spise vegetar. Hesten er naturlig planteeter, men den benyttes jo til egoistisk formål. I utgangspunktet finner jeg denne veganske mannen spennende og attraktivt. En som tør å stå for egne meninger og som er opptatt av dyrevelferd. En skikkelig pusekatt av en mann! Noe helt annet enn plantekost fornekteren og dyrehateren jeg har tilbringe de siste 15 årene med! Må også legge til at vi har utrolig mye til felles form av kreativitet og interesser rundt friluftsliv Anonymkode: 7f409...4aa Nei det hadde ikke passet for meg nei. 1
Arild37 Skrevet 27. februar 2023 #113 Skrevet 27. februar 2023 (endret) Catbert skrev (2 timer siden): Det er jo fordi de ER moralsk overlegne i den forstand at de respekterer dyreliv og natur, slik vi alle burde gjøre… Takk for at du bekreftet poenget mitt. Ikke rart at så mange har et dårlig syn på veganere, når så mange veganere har slike kvalme holdninger Endret 27. februar 2023 av Arild37 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #114 Skrevet 27. februar 2023 Arild37 skrev (49 minutter siden): Takk for at du bekreftet poenget mitt. Ikke rart at så mange har et dårlig syn på veganere, når så mange veganere har slike kvalme holdninger Nettopp. Jeg kjenner flere veganere som lar meg være den jeg er, men jeg hadde aldri valgt en veganer-partner. Jeg er veldig opptatt at partner og jeg har like verdier på områder som er ekstra viktig for oss. Jeg kommer aldri til å oppgi animalske produkter, kvitte meg med kjæledyr eller slutte å bruke ull. Med en veganer-partner ville jeg sannsynligvis ha følt på press til å gjennomføre radikale endringer i livet mot mine egne prinsipper. Like barn leker best. Anonymkode: 96a92...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #115 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Iblant, ja. Så hvis han hadde spist kjøtt ofte, ville det ha vært dealbreaker? Og har han oppsøkt all den informasjonen og kunnskapen selv, eller fikk han servert den fra dama titt og ofte i form av mas og belæring? Anonymkode: 96a92...6ef Han syntes det var spennende og likte veldig godt maten jeg serverte så da ønsket han selv å lære mer. Han foreslo ofte at vi skulle se dokumentarer om temaet og tok initiativ til å oppsøke informasjon selv. Det var helt uten «mas og belæring» som du kaller det. Noen mennesker synes bare det er spennende å tilegne seg kunnskap, rart at det er så uforståelig for noen. Anonymkode: e50a4...a06 2
Catbert Skrevet 27. februar 2023 #116 Skrevet 27. februar 2023 Arild37 skrev (1 time siden): Takk for at du bekreftet poenget mitt. Ikke rart at så mange har et dårlig syn på veganere, når så mange veganere har slike kvalme holdninger Jeg er ikke veganer selv, men jeg tenker at veganere har bedre moral enn meg. De avstår fra å spise og utnytte dyr for å spare lidelse. Hvordan er det ikke mer moralsk??? 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #117 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han syntes det var spennende og likte veldig godt maten jeg serverte så da ønsket han selv å lære mer. Han foreslo ofte at vi skulle se dokumentarer om temaet og tok initiativ til å oppsøke informasjon selv. Det var helt uten «mas og belæring» som du kaller det. Noen mennesker synes bare det er spennende å tilegne seg kunnskap, rart at det er så uforståelig for noen. Anonymkode: e50a4...a06 Dette var inntrykket jeg fikk fra svaret ditt også, men det er ekstremt mange veganfiendtlige på KG som liker å vri alt om til å være krav, mas og belæring. Anonymkode: faca1...b43 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #118 Skrevet 27. februar 2023 2 minutter siden, Catbert said: Jeg er ikke veganer selv, men jeg tenker at veganere har bedre moral enn meg. De avstår fra å spise og utnytte dyr for å spare lidelse. Hvordan er det ikke mer moralsk??? Enig, men skal også sies at jeg aldri har møtt en veganer som er kulinarist (hvis det er et ord). Det er ganske mye lettere å gi avkall på kjøtt og andre animalske produkter hvis du ikke er spesielt opptatt av smaken på mat og drikke. Blir litt som å boikotte fotball-VM i Qatar for min del, som er nokså likegyldig til fotball: såre enkelt. Anonymkode: 08be9...0be 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #119 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, men skal også sies at jeg aldri har møtt en veganer som er kulinarist (hvis det er et ord). Det er ganske mye lettere å gi avkall på kjøtt og andre animalske produkter hvis du ikke er spesielt opptatt av smaken på mat og drikke. Blir litt som å boikotte fotball-VM i Qatar for min del, som er nokså likegyldig til fotball: såre enkelt. Anonymkode: 08be9...0be Her vil jeg påstå at du tar veldig feil. Hvorfor skal ikke veganere ville spise smakfull mat? Du er klar over at det finnes ekstremt mye god mat som ikke inneholder kjøtt, egg og melk? Noe av det verste jeg vet er mat som smaker dritt. Anonymkode: faca1...b43 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #120 Skrevet 27. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Her vil jeg påstå at du tar veldig feil. Hvorfor skal ikke veganere ville spise smakfull mat? Du er klar over at det finnes ekstremt mye god mat som ikke inneholder kjøtt, egg og melk? Noe av det verste jeg vet er mat som smaker dritt. Anonymkode: faca1...b43 OK, takk for et saklig svar! Tror ikke jeg gidder å diskutere det videre med deg. Anonymkode: 08be9...0be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå