Gå til innhold

Daten er veganer..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. 

Anonymkode: d839b...aaf

Ja :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel, rart dem ikke følger forskningen da. Kjøtt inneholder av vitaminer og mineraler, minus c-vitamin som du kan få av å spise feks en appelsin. Dem lyver om at kjøtt er usunt for helsen. Slike folk har jeg ikke plass til i mitt liv. Er så mye annet man kan bruke sin tid på enn å diskutere fornuft i en hjernevasket veganer.

Anonymkode: c6bd4...584

Nå er ikke veganere hjernevasket.
Kjøtt er ikke usunt. Men det er heller ikke nødvendig for å overleve. 
Men jeg støtter både jegere og veganere. Joe Rogan og Ted Nugent dro fram noen gode poenger i videoen som en anonym bruker la ut. 
Synes også det er mye mobbing av jegere i samfunnet. 
Veldig dobbelmoralsk at folk som spiser kjøtt og kylling fra fabrikkfarmer er imot jakt fordi de mener det er mord og dyreplageri. 

Det verste er jo selvsakt fabrikkfarmer, der dyr ofte lider i evigheter før de blir slaktet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kjæresten min er vegetarianer, jeg er glad i kjøtt, fisk og egg. Jeg har også hatt perioder med anemi, noe som gjør det ekstra viktig for meg å få i meg kjøtt, egg og kjøttprodukter i tillegg til jerntilskudd.

Jeg føler meg faktisk sliten hvis jeg spiser kun det samme som ham i en uke. Han spiser heldigvis egg og smør, så jeg prøver å få i ham omelett til lunsj hver dag når vi er sammen, gjerne med en fløteskvett og mye smør. For min del har jeg løst det ved å spise noen måltider sammen med ham og noen av dem spiser vi ulikt. 

Mange av middagene vi har felles er jo veldig gode! Dhal og andre indiske retter, spansk omelett, ramen, bakt potet, pizza, burger, suppe og hvitløksbrød osv. Finnes mye man kan dele og tilpasse litt så begge blir fornøyd. Har for eksempel gjerne bacon eller chorizo på bakt potet og suppe, spekeskinke på mine stykker med pizza. Eller jeg spiser retten vegetarisk hvis jeg har fått i meg noe animalsk i andre måltider den dagen. Har bare nevnt noen få retter, er man litt kreativ kan man spise omtrent det meste sammen selv om tilsetter litt kjøtt.

Veganere har jeg ingen erfaringer med. Da hadde vi nok ikke kunnet spise så mye felles mat.

Endret av Sultan
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Min mann er veganer. Jeg spiser alt. Det går helt fint. Nå er han først og fremst veganer fordi han mener det er det sunneste for kroppen. Han bruker ull og kan smake en skje av noe jeg har laget som ikke er vegansk. 

Anonymkode: ba7b1...fb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

🤔 Jo.. Har da truffet en fyr på tinder.. Vegansk mann.  Selv er jeg ganske grønn av meg både av hensyn til miljø og av hensyn til dyrevelferd. Er ikke veganer. Men ønsker og streber mot et kosthold som heller mot vegetar/sterkt kjøttredusert.

Jeg har undersøkt litt rundt veganisme og innser at dette er ganske strengt. Ingenting fra dyreriket hverken i form av mat, klær og husdyr. Jeg har både rasekatter og hest 😅 Og de skal ingen steder! Jeg går også i ull døgnet rundt .. :) 

Er det noen veganere her som kan fortelle meg litt om hva dere tenker om å date ei med hest og katter og som ikke lever et like strengt vegetarisk liv som dere selv? Er dette helt feil for dere?  Altså kattene mine må ha kattemat fra dyrebutikken med kjøtt. De blir syke om de må spise vegetar. Hesten er naturlig planteeter, men den benyttes jo til egoistisk formål.

I utgangspunktet finner jeg denne veganske mannen spennende og attraktivt. En som tør å stå for egne meninger og  som er opptatt av dyrevelferd. En skikkelig pusekatt av en mann! Noe helt annet enn plantekost fornekteren og dyrehateren jeg har tilbringe de siste 15 årene med! Må også legge til at vi har utrolig mye til felles form av kreativitet og interesser rundt friluftsliv :) 

Anonymkode: 7f409...4aa

Veganere får mangler hvis de ikke spiser tilskudd ved siden av. 

Katter trenger kjøtt. De har andre behov enn mennesker

Anonymkode: febb2...b7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Veganer og vegetarianer er to forskjellige ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Veganere får mangler hvis de ikke spiser tilskudd ved siden av. 

Katter trenger kjøtt. De har andre behov enn mennesker

B12 er det eneste mangelet man risikerer om man ikke spiser kjøtt og melk, og dette ville man fått i seg om man levde i det fri og spiste uvasket mat og drakk vann fra bekker, og ikke noe man må få fra kjøtt.

Veganere har generelt mindre mangler enn mennesker som spiser kjøtt, sannsynligvis fordi de fleste veganere har et større fokus på mat og er opptatt av å spise variert. De er slankere, friskere, og har minst tilfeller av hjerte- og karsykdommer og kreft. 

https://www.healthline.com/health-news/vegetarians-have-healthier-biomarkers-than-meat-eaters#Plant-heavy-diets-like-Mediterranean-and-DASH-reduce-disease-risk,-expert-says

Anonymkode: 72392...235

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjør på. De fleste veganere er ikke "sinte", men lever helt normale liv og legger seg ikke opp i hva andre gjør.

Jeg er selv veganer. Jeg bruker det ordet fordi det er en enkel måte å si "jeg spiser ikke kjøtt og melk". Jeg prøver å unngå produkter testet på dyr, men jeg har også hunder som selvfølgelig spiser kjøtt. Jeg gjør mitt for min egen helse, miljøet og dyrevelferden innen de rammene samfunnet godtar og jeg selv er komfortabel med. Det er umulig å unngå å bidra til lidelse av dyr, mennesker og barn i det samfunnet vi lever i nå med mindre man flytter ut i skauen og spiser det man gror, lager klær selv, ikke bruker Internett, ikke kjøper varer på butikk etc etc, så det er opp til hver enkelt å velge bort noe, og akseptere noe.

Jeg har forøvrig aldri møtt noen av disse "sinte" veganerene enda. De finnes sikkert, men fanatikere finner man i hver eneste gruppe. 

Tror de der fundamentalistiske veganerne finnes mest på video fra Amerika, gitt. Vi er hovedsakelig vegetarianere (med en og annen liten skulk i form av kebab eller rakfisk), og tenker jo folk må tåle at andre er vegetarianere, og til og med at de sier at det er moralsk bedre å ikke spise dyr enn å gjøre det. Det er jo det, et bedre valg.

Anonymkode: 6da97...828

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

B12 er det eneste mangelet man risikerer om man ikke spiser kjøtt og melk, og dette ville man fått i seg om man levde i det fri og spiste uvasket mat og drakk vann fra bekker, og ikke noe man må få fra kjøtt.

Veganere har generelt mindre mangler enn mennesker som spiser kjøtt, sannsynligvis fordi de fleste veganere har et større fokus på mat og er opptatt av å spise variert. De er slankere, friskere, og har minst tilfeller av hjerte- og karsykdommer og kreft. 

https://www.healthline.com/health-news/vegetarians-have-healthier-biomarkers-than-meat-eaters#Plant-heavy-diets-like-Mediterranean-and-DASH-reduce-disease-risk,-expert-says

Din link gjelder VEGETARIANERE, altså de drikker melk, spiser ost osv. Ikke veganere. Veganere har ofte mangler,  og i enkelte land, for eksempel Italia, regnes det som grov omsorgssvikt å tvinge vegansk kosthold på små barn.

Anonymkode: 96a92...6ef

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Din link gjelder VEGETARIANERE, altså de drikker melk, spiser ost osv. Ikke veganere. Veganere har ofte mangler,  og i enkelte land, for eksempel Italia, regnes det som grov omsorgssvikt å tvinge vegansk kosthold på små barn.

Veganere burde absolutt ta b12 tilskudd men det burde også de med «normalt» kosthold. Finnes mange usunne veganere som usunne «normal» kost mennesker. Er så teit at veganere blir snakket om som om alle spiser det samme og har samme type kosthold. Innenfor veganisme så finnes det like mange forskjellige spekter av usunnhet og sunnhet. De sakene du snakker om med omsorgssvikt er selvsagt barn som har blitt sultet og ikke fått det de skal. Veganer eller ikke. 

Anonymkode: 39500...397

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veganere burde absolutt ta b12 tilskudd men det burde også de med «normalt» kosthold. Finnes mange usunne veganere som usunne «normal» kost mennesker. Er så teit at veganere blir snakket om som om alle spiser det samme og har samme type kosthold. Innenfor veganisme så finnes det like mange forskjellige spekter av usunnhet og sunnhet. De sakene du snakker om med omsorgssvikt er selvsagt barn som har blitt sultet og ikke fått det de skal. Veganer eller ikke. 

Anonymkode: 39500...397

Veganere er miljøverstinger. Ingen veganere jeg kjenner, lever utelukkende på sesonggrønnsaker og -frukt fra Norge. Norge har rett og slett ikke nok av dette til alle. De spiser avokado, epler, salat og annet som produseres andre steder i verden, og må fraktes til Norge med fossilbiler. De bidrar til å ødelegge miljøet til dyrene de liksom skal være så glad i. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veganere fornekter virkeligheten. Kunne aldri vært i forhold med noen slike lystløgnere.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Javel, rart dem ikke følger forskningen da. Kjøtt inneholder av vitaminer og mineraler, minus c-vitamin som du kan få av å spise feks en appelsin. Dem lyver om at kjøtt er usunt for helsen. Slike folk har jeg ikke plass til i mitt liv. Er så mye annet man kan bruke sin tid på enn å diskutere fornuft i en hjernevasket veganer.

Men jeg har aldri hørt en veganer kalle de som spiser kjøtt for hjernevasket, lystløgner eller andre stygge ting.
De jeg møter som ikke spiser kjøtt respekterer at andre har ulike preferanser.

Anonymkode: 398bc...2a5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg har aldri hørt en veganer kalle de som spiser kjøtt for hjernevasket, lystløgner eller andre stygge ting.
De jeg møter som ikke spiser kjøtt respekterer at andre har ulike preferanser.

Vel, en vegansk bekjent sa til meg midt i middagen på restaurant foran mange andre mennesker: "Hvordan føles det å spise råtnende dyrelik? Er det nam-nam?"

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Veganere er miljøverstinger. Ingen veganere jeg kjenner, lever utelukkende på sesonggrønnsaker og -frukt fra Norge. Norge har rett og slett ikke nok av dette til alle. De spiser avokado, epler, salat og annet som produseres andre steder i verden, og må fraktes til Norge med fossilbiler. De bidrar til å ødelegge miljøet til dyrene de liksom skal være så glad i. 

Nåja. Faktisk.no beviste jo at det er bedre for miljøet å spise avocado fra Chile enn kjøtt fra nærmiljøet. 

Anonymkode: 5e3ac...9a2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, en vegansk bekjent sa til meg midt i middagen på restaurant foran mange andre mennesker: "Hvordan føles det å spise råtnende dyrelik? Er det nam-nam?"

Selvfølgelig er det en og annen som ikke eier folkeskikk. Det vil du finne absolutt over alt. 
Men det unnskylder ikke å kalle andre for hjernevasket. Eller si "koser du deg med kaninforet?" "skal du bare spise gress?" eller lignende som jeg hører mange si til vegetarianere. 

Jeg spiser kjøtt og er glad i vegetarmat også. Og de fleste av mine bekjente har folkeskikk, og respekterer andre sine valg, uansett om det er å spise kjøtt, være vegetarianer, kun spise plantebasert, bruke pels/fuskepels, eller andre ting man gjerne har egne meninger om. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ydmykhet og selvinnsikt er noe av det jeg finner aller mest attraktivt hos en annen. Så jeg kunne nok ikke ha datet noen som er opptatt av å finne feil hos andre, og som tror de selv redder verden p.g.a. en ting de gjør. Syns de veganerne som skriker høyest ofte fremstår sånn.

Men jeg har ei venninne som er veganer, og som er helt åpen om at hun gjør det først og fremst for å holde seg slank. Hun har ingen fantasier om at hun er "bedre enn andre" av den grunn, at hennes "CO2 avtrykk" automatisk er mer bærekraftig enn andres eller noe sånn. 

Noen med et såpass avslappet forhold til det hadde vært null problem. Ganske forfriskende egentlig. Koster meg ingenting å lage noe vegansk til oss, siden det ikke kommer fra et sted av: "du er en satan om du ikke gjør det".

Anonymkode: 04448...206

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ydmykhet og selvinnsikt er noe av det jeg finner aller mest attraktivt hos en annen. Så jeg kunne nok ikke ha datet noen som er opptatt av å finne feil hos andre, og som tror de selv redder verden p.g.a. en ting de gjør. Syns de veganerne som skriker høyest ofte fremstår sånn.

Men jeg har ei venninne som er veganer, og som er helt åpen om at hun gjør det først og fremst for å holde seg slank. Hun har ingen fantasier om at hun er "bedre enn andre" av den grunn, at hennes "CO2 avtrykk" automatisk er mer bærekraftig enn andres eller noe sånn. 

Noen med et såpass avslappet forhold til det hadde vært null problem. Ganske forfriskende egentlig. Koster meg ingenting å lage noe vegansk til oss, siden det ikke kommer fra et sted av: "du er en satan om du ikke gjør det".

Anonymkode: 04448...206

Broren min er også veganer, av idealistiske årsaker men han pusher ikke veganisme på andre. 

Anonymkode: e508c...b06

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Er han etnisitet norsk eller tysk? Skal nok gå greit, men mitt kjedelig i familiebesøk

Anonymkode: fdfcf...a8c

Skrevet

ut å klippe plenen, ta med gresset inn, og mos det i blenderen. God apetitt! Daten blir glad, kortreist og dyrefri mat. 

Anonymkode: 6067c...147

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

🤔 Jo.. Har da truffet en fyr på tinder.. Vegansk mann.  Selv er jeg ganske grønn av meg både av hensyn til miljø og av hensyn til dyrevelferd. Er ikke veganer. Men ønsker og streber mot et kosthold som heller mot vegetar/sterkt kjøttredusert.

Jeg har undersøkt litt rundt veganisme og innser at dette er ganske strengt. Ingenting fra dyreriket hverken i form av mat, klær og husdyr. Jeg har både rasekatter og hest 😅 Og de skal ingen steder! Jeg går også i ull døgnet rundt .. :) 

Er det noen veganere her som kan fortelle meg litt om hva dere tenker om å date ei med hest og katter og som ikke lever et like strengt vegetarisk liv som dere selv? Er dette helt feil for dere?  Altså kattene mine må ha kattemat fra dyrebutikken med kjøtt. De blir syke om de må spise vegetar. Hesten er naturlig planteeter, men den benyttes jo til egoistisk formål.

I utgangspunktet finner jeg denne veganske mannen spennende og attraktivt. En som tør å stå for egne meninger og  som er opptatt av dyrevelferd. En skikkelig pusekatt av en mann! Noe helt annet enn plantekost fornekteren og dyrehateren jeg har tilbringe de siste 15 årene med! Må også legge til at vi har utrolig mye til felles form av kreativitet og interesser rundt friluftsliv :) 

Anonymkode: 7f409...4aa

Først må du finne ut om han er ekstrem eller ikke. Jeg kjenner MANGE veganere og kun 1 eller 2 er helt nazi. Typ ingen ull, kjæledyr etc. Alle andre er normale mennesker. Brukt ull feks er greit for mange, ull er jo bedre for miljøet enn syntetisk. Ellers er bambus klær fint alternativ. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...