Gå til innhold

Daten er veganer..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Siden vi alle er forskjellige er dette noe du burde spørre han direkte om. Jeg er ikke veganer eller vegetarianer selv, elsker kjøtt for mye til det 😅 Men noen er ekstreme og takler ikke andres valg på div valg i livet, sånn er det bare. Det beste er å spørre han selv. 

Anonymkode: 6f730...cd0

Ts her 🙃 Vi har såvidt diskutert det.. men ønsker å vite litt om andres erfaringer  og meninger på dette 😊 han fremstår foreløpig ikke som helt ekstrem .. Men vi kjenner ikke hverandre så godt ennå 🤪 og jeg er nysgjerrig på temaet 😀

Anonymkode: 7f409...4aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

🤔 Jo.. Har da truffet en fyr på tinder.. Vegansk mann.  Selv er jeg ganske grønn av meg både av hensyn til miljø og av hensyn til dyrevelferd. Er ikke veganer. Men ønsker og streber mot et kosthold som heller mot vegetar/sterkt kjøttredusert.

Jeg har undersøkt litt rundt veganisme og innser at dette er ganske strengt. Ingenting fra dyreriket hverken i form av mat, klær og husdyr. Jeg har både rasekatter og hest 😅 Og de skal ingen steder! Jeg går også i ull døgnet rundt .. :) 

Er det noen veganere her som kan fortelle meg litt om hva dere tenker om å date ei med hest og katter og som ikke lever et like strengt vegetarisk liv som dere selv? Er dette helt feil for dere?  Altså kattene mine må ha kattemat fra dyrebutikken med kjøtt. De blir syke om de må spise vegetar. Hesten er naturlig planteeter, men den benyttes jo til egoistisk formål.

I utgangspunktet finner jeg denne veganske mannen spennende og attraktivt. En som tør å stå for egne meninger og  som er opptatt av dyrevelferd. En skikkelig pusekatt av en mann! Noe helt annet enn plantekost fornekteren og dyrehateren jeg har tilbringe de siste 15 årene med! Må også legge til at vi har utrolig mye til felles form av kreativitet og interesser rundt friluftsliv :) 

Jeg kaller meg selv derfor for plantebasert. Men,ifølge flere andre jeg kjenner som er veganere, kan jeg like godt kalle meg veganer sier de. 

Men, jeg samt flere forholder oss til veganisme når det kommer til mat. Og produkter. Jeg skal klare og leve et liv, så jeg gidder ikke å sjekke alt av produkter jeg har eller.

Bare stol på at han fyren har fått med seg at du både har rasekatter og hester. Han skal såklart ikke få de vekk fra deg. Ikke glem at de aller fleste veganere er glade i dyr. 

Inkludert meg selv og mine venner. Jeg hadde ikke kjøpt meg en hund som hadde hatt mange skader og greier pågrunn av strenge oppdretts regler. Men, om du ikke har tenkt på dette enda. Er jeg veldig sikker at denne veganeren ikke dømmer deg på noen måte. 

For de fleste av oss, så har vi vokst opp med og ønske å dra i dyreparker, svømme med delfiner og idet heletatt. Men, så har vi lært iløpe av livet at. "Oj.. det er jo ikke så bra. :S "

(Og om du ikke synes at oppdrett av hunder/katter med skader etc, er problematisk. Så satser jeg på at fyren er relativt oppegående, og kan respektere deg, men han vil sikkert dele noen synspunkter rundt det..)

Jeg har hatt hest, hund, fisk, kanin og katt. 

Og kjenner flere veganere med både mange hunder, katter og hester. 

-Såklart sier jeg kjør på og bli kjent! Han vet at du ikke er veganer og det er "ok" for de aller fleste veganere :) 

Anonymkode: c25da...a50

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo an på personen.

Noen er omtrent religiøse i hvordan de er veganere. Prater kun om det, mener sine meninger er bedre enn andres, og kan f.eks ikke være i samme rom som dyreprodukter (dele middagsbordet, ha kjøtt i kjøleskapet osv)

Andre bryr seg ikke hva andre gjør, så lenge de blir respektert. Denne typen veganer kunne jeg datet. Men absolutt ikke den første, ville ikke vært venner engang. Jeg orker ikke mennesker som skal påtvinge meg deres mening.

Jeg spiser mest vegetarisk, men pga helse spiser jeg kjøtt iblant. Nei, finnes ingen gode nok alternativer. Folk som ikke forstår det har ikke noe i mitt liv å gjøre.

Du må snakke med han ts, og finne ut hvor grensa går for deg.

• Liker 1
Skrevet
Navani skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på personen.

Noen er omtrent religiøse i hvordan de er veganere. Prater kun om det, mener sine meninger er bedre enn andres, og kan f.eks ikke være i samme rom som dyreprodukter (dele middagsbordet, ha kjøtt i kjøleskapet osv)

Andre bryr seg ikke hva andre gjør, så lenge de blir respektert. Denne typen veganer kunne jeg datet. Men absolutt ikke den første, ville ikke vært venner engang. Jeg orker ikke mennesker som skal påtvinge meg deres mening.

Jeg spiser mest vegetarisk, men pga helse spiser jeg kjøtt iblant. Nei, finnes ingen gode nok alternativer. Folk som ikke forstår det har ikke noe i mitt liv å gjøre.

Du må snakke med han ts, og finne ut hvor grensa går for deg.

Men, hadde han vært "ekstremist". Så hadde han ikke datet ei som er "kjøttis". 

Det finnes rom for å finne folk innen veganer miljø og kun date de. Men, vi kjører noe avstemninger nå og da i slike grupper.😂🙈 Og det aller fleste dater også kjøttspisere. 

Jeg er veganer/plantebasert.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her 🙃 Dukka opp på Tinder 😉 Mannen er kul 🥰 representerer noe nytt og spennende og mykt. Ønsker en framtid på småbruk med rescue ranch og redde dyr fra slakt 😍

Å herregud, løp🤯

Anonymkode: bd345...c66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det finnes rom for å finne folk innen veganer miljø og kun date de. Men, vi kjører noe avstemninger nå og da i slike grupper.😂🙈 Og det aller fleste dater også kjøttspisere. 

Ja, det hadde ikke vært aktuelt for en så ekstrem å date noen som tidvis spiser kjøtt. Så det problemet hadde jo lett vært unngått, med mindre det er en som tror han skal omvende deg og få deg til å leve et bedre liv... jeg har hørt om disse fra venner.

Folk får gjøre som de vil, men ikke prøv å endre folk er nå min mening :) spesielt ikke i dating-fasen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi heter ikke kjøttis.

Anonymkode: 96a92...6ef

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av bambyb82
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å være sammen med en veganer,  vegetarianer, pescotærianer og Gud vet hva alt heter. Jeg spiser kjøtt og kommer aldri til å slutte med det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts her 🙃 Vi har såvidt diskutert det.. men ønsker å vite litt om andres erfaringer  og meninger på dette 😊 han fremstår foreløpig ikke som helt ekstrem .. Men vi kjenner ikke hverandre så godt ennå 🤪 og jeg er nysgjerrig på temaet 😀

Alle veganere er ekstreme. Ellers er de jo ikke veganere!

Anonymkode: 9f0e1...c46

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
On 2/10/2023 at 11:36 AM, AnonymBruker said:

Ja, fordi å være veganer er rart og sært! 

Anonymkode: 6067c...147

Hvorfor bryr det deg hva folk velger å putte i egen kropp? 

Anonymkode: 5e3ac...9a2

Skrevet

Alle veganere er ekstreme. Ellers er de jo ikke veganere!

Anonymkode: 9f0e1...c46

Hvordan er det ekstremt ? 

Det er ingen som merker på meg at jeg er veganer/plantebasert. Og ikke er det vanskelig å være veganer eller. Så hvor kommer det ekstreme inn i bilde ? 

Bare folk som er ekstremt sneversynt tenker automatisk at det å være veganer i seg selv er "ekstremt" 😂😅

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bryr det deg hva folk velger å putte i egen kropp? 

Anonymkode: 5e3ac...9a2

Synes bare de er rart og sært. Bryr meg ikke. Skjønner bare ikke at de gidder.

Anonymkode: 6067c...147

• 3 uker senere...
Skrevet

Ts her.. :)

Fikk tilsendt bilde av en frysedisk fra butikken med bilde av vegansk kjøtt etterligning ved siden av vanlig kjøtt... Dette var visst helt forferdelig for en veganer å måtte finne maten sin ved siden av døde parterte dyr...!! 

Så... Ehm... Er dette normalen?!

#bittelitt skeptisk 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan dele min erfaring, fra andre siden. Jeg møtte mannen min da han spiste et normalt gjennomsnittlig norsk kosthold med kjøtt og egg og melk, mens jeg var veganer. Han så aldri på det som et problem eller en utfordring men oppsøkte heller informasjon og kunnskap om temaet. Jeg presset ALDRI mine meninger på han, men jeg svarte ærlig dersom han selv tok opp temaet. Etter en stund når han hadde lært mer ønsket han selv å redusere kjøttforbruket sitt og gjorde dette for sin egen del. Gradvis har han også gått over til en tilnærmet totalt vegansk livsstil, kun fordi han selv har oppsøkt informasjon og kunnskap (og selvsagt fordi han har ønsket å være med meg). Vi spiser i dag HELT NORMAL mat. Pizza, lasagne, indisk, salat, godteri osvosv. Det er så lett å være veganer i dag at vi omtrent aldri tenker over det lenger. Vi har hund og katt (fra omplassering) og disse får mat tilpasset sine behov. Vi har begge noen ullplagg fra tidligere av som vi fortsatt bruker (kaster jo ikke brukbare klær). Det er så synd at veganere av mange oppfattes som «ekstreme» når de fleste av oss bare vil leve fredelige liv og spise veggisburgeren vår i fred. Dersom du faktisk er interessert i han så vær åpen og interessert. Han vet jo at du spiser kjøtt og er allikevel interessert! Hadde han vært ultrarigid hadde du vært totalt uinteressant for han. 

Anonymkode: e50a4...a06

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan dele min erfaring, fra andre siden. Jeg møtte mannen min da han spiste et normalt gjennomsnittlig norsk kosthold med kjøtt og egg og melk, mens jeg var veganer. Han så aldri på det som et problem eller en utfordring men oppsøkte heller informasjon og kunnskap om temaet. Jeg presset ALDRI mine meninger på han, men jeg svarte ærlig dersom han selv tok opp temaet. Etter en stund når han hadde lært mer ønsket han selv å redusere kjøttforbruket sitt og gjorde dette for sin egen del. Gradvis har han også gått over til en tilnærmet totalt vegansk livsstil, kun fordi han selv har oppsøkt informasjon og kunnskap (og selvsagt fordi han har ønsket å være med meg). Vi spiser i dag HELT NORMAL mat. Pizza, lasagne, indisk, salat, godteri osvosv. Det er så lett å være veganer i dag at vi omtrent aldri tenker over det lenger. Vi har hund og katt (fra omplassering) og disse får mat tilpasset sine behov. Vi har begge noen ullplagg fra tidligere av som vi fortsatt bruker (kaster jo ikke brukbare klær). Det er så synd at veganere av mange oppfattes som «ekstreme» når de fleste av oss bare vil leve fredelige liv og spise veggisburgeren vår i fred. Dersom du faktisk er interessert i han så vær åpen og interessert. Han vet jo at du spiser kjøtt og er allikevel interessert! Hadde han vært ultrarigid hadde du vært totalt uinteressant for han. 

Bare det du skriver i dette svaret, belyser problemet. Du skriver at mannen din ble veganer blant annet fordi han ønsket å være med deg. Hadde han ikke fått lov til det hvis han fortsatt spiste kjøtt? Det er jo det TS frykter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei! 
Hvor lenge har han vært veganer?

Jeg kunne fint datet deg selv om du har katter og hest, så lenge du behandler dem pent :) 

Jeg har vært veganer i 10 år. Å i starten følte jeg at jeg fikk en "oppvåkning" av hvordan verden var og hvordan dyrene ble behandlet. Som et grusomt sjokk som ingen brydde seg noe om. Det var virkelig kjempe rart å se folk spise masse kjøtt osv uten å bry seg hva som skulle til for at maten lå på tallerken.
Jeg var ganske kvalm av verden den gangen.
Så i starten var jeg ung og ekstrem veganer. 
Men 10 år har gått. Jeg er fortsatt veganer for dyrene. Men jeg har en katt som er adoptert som spiser kjøtt. 
Mamma strikker ullsokker til meg som jeg bruker. Kjøper aldri ull selv, men tar imot når jeg får strikkede sokker osv.

Jeg forteller aldri nye kollegaer/bekjente osv at jeg er veganer før dem til slutt spør meg om maten min eller hvorfor jeg ikke ønsker å spise kake på jobb feks. Kan ta lang tid før folk finner ut av det. 

Mannen min har jeg vært sammen med i 15 år. Han er ikke veganer, men spiser masse vegansk fordi jeg lager mesteparten av maten.  Vi har et godt forhold og er veldig glad i hverandre til tross at vi har ulike verdier og meninger i visse ting. Kjærligheten for han er sterk. :) 

Anonymkode: 0a1e6...d80

• Liker 1
Skrevet

Jeg datet en vegansk mann i noen måneder, det funket ikke helt, men vi har utviklet et sterkt vennskap som har vart i flere år. At han er veganer har aldri vært noe problem, tvert imot så synes jeg det er fascinerende og det har inspirert med til å både lage og spise mer plantebasert mat. Det er jo sunt. Og jeg kjenner ingen som er så glad i og snill med dyr som han, en egenskap vi deler. Sånn helt ærlig: "at han ikke trøkker kjøtt inn i trynet BØR ikke være en dealbreaker".

Anonymkode: cd7c4...22d

• Liker 1
Skrevet

Fysj ☹️ styr unna 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare det du skriver i dette svaret, belyser problemet. Du skriver at mannen din ble veganer blant annet fordi han ønsket å være med deg. Hadde han ikke fått lov til det hvis han fortsatt spiste kjøtt? Det er jo det TS frykter. 

Jeg har aldri forventet at han skulle bli veganer for meg, men selvsagt synes jeg det er veldig flott at han ønsker å leve sunnere og mer etisk. Men hvis han ønsket å spise kjøtt iblant hadde jeg fortsatt giftet meg med han. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...