Gå til innhold

Flere som ikke har tid til vennskap? Livet er jo krevende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk ikke tid til å dyrke noen vennskap, men har jo bekjente jeg møter av og til via interesser.

Utover dette bruker jeg tid på jobb, som også er krevende, Inkludert reise til/fra jobb blir jo dagen ca 10timer, ikke rart folk blir slitne av dette. Etterpå må jeg rett og slett slappe av, trener 2 ganger i uken som hjelper på det mentale såklart :) 

Funnet ut at dette er greit for meg....at jeg trives godt i eget selskap. Selv om jeg er ung, tidlig 30åra.

Kan ikke se for meg å orke mann og barn i tillegg til arbeidslivet, sett hvordan andre sliter med hele "pakken". At noen har kapasitet til dette er vanskelig for meg å forstå.

Anonymkode: dc5e3...274

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har beholdt de vennene jeg har hatt siden barndommen. De rekker jeg å møte kanskje en gang i måneden eller to. Ellers er jeg med kollegaene mine. Vanskelig å sette av tid, men samtidig tar jeg noen grep som gjør at jeg om en tiårs tid kan klare meg med å jobbe seks timer om dagen. Motiveres av det.

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Jeg følger deg, dette er ganske relevant. Etter det jeg leser så har du noe lang reisevei til og fra jobb, det er deilig å korte ned på hvis mulig.

Skrevet

Det går på prioritering. 

Du er barnløs, og har da i utgangspunktet stor frihet. Du velger helt selv å ha en jobb med lang reisevei - hadde du hatt mindre reisevei hadde du hatt mer tid til venner. 

Da jeg var barnløs, prioriterte jeg å bruke mye tid på en idrett som var veldig viktig for meg. Viktigere enn å ha venner - jeg sosialiserte mer enn nok via idretten, og jeg er også en med lite behov for sosial kontakt. 

Så fikk jeg mann og barn, og nå har jeg jo ihvertfall ikke tid til å ha venner. Heldigvis trives jeg med å ha det sånn, da. 

Anonymkode: 21742...9bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg er barnløs, men gift. Jobb som krever en del overtid, men med mye fleks. Trener fem ganger i uka. Er ikke sliten etter jobb (typisk kontorjobb, med mye samhandling). Føler jeg har et hav av tid. Det er jo stort sett hver ettermiddag, 7 timer på en normaldag. Så er det jo hver helg, og alle helligdager, og fem uker ferie. Om noe skulle jeg gjerne hatt noe mer å fylle denne tiden med. 

Så enig i sistnevnte dette er prioritering, ikke dårlig tid. I min verden er en dag der jeg rekker en runde innom KG definitivt en dag jeg har overskudd av tid. 

Anonymkode: 33478...d6b

• Liker 2
Skrevet

Enig at det kan være tidkrevende. Men verdt det. 

Jeg var ensom i mange år pga kronisk sykdom. Ingen som husket på meg på bursdag eller noen som helst anledning. 

Så ble jeg noe bedre og mer sosial og de siste årene har jeg fått veldig gode venner. Men i fjor hadde to av de runde tall, en fikk sin første baby og en av de giftet seg, i tillegg til runde tall i nær familie ++

Da kjente jeg at det ble mye for meg og jeg ble usikker hva som forventes av meg🙈 Spesielt hu som var gravid og ingen tok initiativ til babyshower og jeg ble litt sånn «er det egentlig jeg som skal dra det igang?». Noe jeg også gjorde, men egentlig ikke hadde tid og overskudd til fordi det var så mye annet som skjedde også - og så mange av mine nærmeste som trengte min oppmeksomhet. Jeg fikk litt panikk at jeg hadde ønsket meg gode venner så lenge og da når det kokte kjente jeg at jeg hadde mest lyst å skyve de alle fra meg. Hadde overhodet ikke lyst å arrangere noen babyshower, men hadde ikke lyst å såre venninnen min heller.  

Anonymkode: a9d69...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig at det kan være tidkrevende. Men verdt det. 

Jeg var ensom i mange år pga kronisk sykdom. Ingen som husket på meg på bursdag eller noen som helst anledning. 

Så ble jeg noe bedre og mer sosial og de siste årene har jeg fått veldig gode venner. Men i fjor hadde to av de runde tall, en fikk sin første baby og en av de giftet seg, i tillegg til runde tall i nær familie ++

Da kjente jeg at det ble mye for meg og jeg ble usikker hva som forventes av meg🙈 Spesielt hu som var gravid og ingen tok initiativ til babyshower og jeg ble litt sånn «er det egentlig jeg som skal dra det igang?». Noe jeg også gjorde, men egentlig ikke hadde tid og overskudd til fordi det var så mye annet som skjedde også - og så mange av mine nærmeste som trengte min oppmeksomhet. Jeg fikk litt panikk at jeg hadde ønsket meg gode venner så lenge og da når det kokte kjente jeg at jeg hadde mest lyst å skyve de alle fra meg. Hadde overhodet ikke lyst å arrangere noen babyshower, men hadde ikke lyst å såre venninnen min heller.  

Anonymkode: a9d69...754

Ikke lett å balansere alt når man sliter med helsen😏Jeg får mindre og mindre spørsmål om å være forlover, fadder, dekoratør etc etc. Puh heldigvis. Måtte skuffe noen venner som giftet seg i Frankrike; jeg gikk på aap og hadde ca 11000kr i mnd(flere år siden). Og turen ville kostet meg 15 k🥹Og i tillegg så er det fryktelig vanskelig å reise når man har kroniske smerter, periodevis diare etc etc.

Anonymkode: a2d93...59d

Skrevet
On 2/9/2023 at 6:14 PM, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk ikke tid til å dyrke noen vennskap, men har jo bekjente jeg møter av og til via interesser.

Utover dette bruker jeg tid på jobb, som også er krevende, Inkludert reise til/fra jobb blir jo dagen ca 10timer, ikke rart folk blir slitne av dette. Etterpå må jeg rett og slett slappe av, trener 2 ganger i uken som hjelper på det mentale såklart :) 

Funnet ut at dette er greit for meg....at jeg trives godt i eget selskap. Selv om jeg er ung, tidlig 30åra.

Kan ikke se for meg å orke mann og barn i tillegg til arbeidslivet, sett hvordan andre sliter med hele "pakken". At noen har kapasitet til dette er vanskelig for meg å forstå.

Må du slappe av seks timer hver dag, samt hele helgen? Hvis det er tilfelle har du meget lite kapasitet.

Anonymkode: 627a8...30a

• Liker 2
Skrevet

Så deilig at du trives med sånn ting er :) For min del trives jeg ikke i eget selskap, jeg trives med å komme hjem til mannen og slappe av sammen med han. Hvis man bor sammen tar ikke det ekstra tid, jeg skal jo hjem uansett.

Anonymkode: b52f0...0bc

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du slappe av seks timer hver dag, samt hele helgen? Hvis det er tilfelle har du meget lite kapasitet.

All fritid går jo ikke til å slappe av da. Man lager mat, spiser og vasker opp etter mat, har husarbeid, må handle, må gjøre ærender osv. 

Jeg er enig ts. Jeg er i full jobb, har ikke noen reisevei (3 min å gå dør til dør), men har en hund jeg må ut på tur med en drøy time på ettermiddagen. Så er det middag, oppvask og da har jeg gjerne en time-halvannen til å slappe av med samboeren min før jeg må gjøre klart for morgendagen og kveldsstell. Lørdagen får ofte bort til husvask og storhandling, søndag til å komme seg til hektene og matpreppe for lunsj for uka. Jeg vet jeg ikke har den høyeste kapasiteten av ulike grunner, men skjønner virkelig ikke hvordan folk har kapasitet til å ha barn! Venner har jeg, men jeg ser de ikke ofte. Skulle ønske jeg hadde mer kapasitet til dem i hverdagen. 

Anonymkode: a0dbf...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle mennesker har jo ikke samma kapasitet, tenkt på det? Hjemme ca kl 17, så lage mat og div andre ting. Må legge meg ca kl 22:30 pga opp før kl 7....så da blir det lite tid til å være menneske.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

All fritid går jo ikke til å slappe av da. Man lager mat, spiser og vasker opp etter mat, har husarbeid, må handle, må gjøre ærender osv. 

Jeg er enig ts. Jeg er i full jobb, har ikke noen reisevei (3 min å gå dør til dør), men har en hund jeg må ut på tur med en drøy time på ettermiddagen. Så er det middag, oppvask og da har jeg gjerne en time-halvannen til å slappe av med samboeren min før jeg må gjøre klart for morgendagen og kveldsstell. Lørdagen får ofte bort til husvask og storhandling, søndag til å komme seg til hektene og matpreppe for lunsj for uka. Jeg vet jeg ikke har den høyeste kapasiteten av ulike grunner, men skjønner virkelig ikke hvordan folk har kapasitet til å ha barn! Venner har jeg, men jeg ser de ikke ofte. Skulle ønske jeg hadde mer kapasitet til dem i hverdagen. 

Anonymkode: a0dbf...12f

Ja, livet er krevende. Arbeidslivet tar for stor del av livet, selv om man trives på en jobb så er det jo krevende.

Prøvd å få ned til 80%, men det vil dessverre ikke arbeidsgiver. Men jeg ser etter andre jobber såklart, men man kan ikke få det som man vil i arbeidslivet.

Skrevet

Er med venner mens vi trener, eller driver med andre hobbyer. Har sjeldent lyst å prioritere å møte en venn bare for å «henge», jeg har ikke henge-tid i livet mitt. Men har likevel mange og nære vennskap, fordi vi prioriterer å være sammen mens vi gjør noe konstruktivt. 

I dag har jeg gått tur med hundene med en venninne, og skal trene med en annen senere i dag, og mulig middag sammen med barna med en tredje i kveld, vi har ikke bestemt oss enda. Både tur med hunden, trening og spise middag med eget barn er ting jeg uansett måtte gjort, så å gjøre dette sammen med noen stjeler ingen tid.

Anonymkode: 97afb...64a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er med venner mens vi trener, eller driver med andre hobbyer. Har sjeldent lyst å prioritere å møte en venn bare for å «henge», jeg har ikke henge-tid i livet mitt. Men har likevel mange og nære vennskap, fordi vi prioriterer å være sammen mens vi gjør noe konstruktivt. 

I dag har jeg gått tur med hundene med en venninne, og skal trene med en annen senere i dag, og mulig middag sammen med barna med en tredje i kveld, vi har ikke bestemt oss enda. Både tur med hunden, trening og spise middag med eget barn er ting jeg uansett måtte gjort, så å gjøre dette sammen med noen stjeler ingen tid.

Anonymkode: 97afb...64a

Nettopp, tid er dyrebart! Den kan man ikke gi fra seg bare for å henge med noen, uten mål og mening. Synes du har flott syn på livet. Mener også at man må gjøre noe fornuftig for å møtes.

Sett seg selv og din familie først hvertfall :) Jeg har søsken med barn som jeg besøker 1 gang i uken kanskje.

Skrevet

Jeg har heller ikke tid til venner sånn i hverdagen, men innser også at det handler om hva jeg ønsker å prioritere i livet mitt. Får stort sett det sosiale behovet mitt dekket gjennom jobb, i tillegg til samboer og hund. Liker faste rutiner i hverdagen, hjem etter jobb, lufte hund, spise middag, koble av med hobby eller husarbeid, kanskje lese en bok, lufte hunden litt til. Står opp grytidlig, elsker å legge meg tidlig. Kunne sikkert brukt denne lørdagen til å sosialisere med noen utenfor hjemmet, men velger heller å ta fatt i prosjekter vi holder på med her hjemme.

Anonymkode: 1520f...b46

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Er barnnefri, men gift da. Men har ikke overskudd (eller veldig lyst) til å sosialisere med venner, blir sliten nok av å prate med kollegaer. Er jo hva man har behov for og prioriterer - jeg har mer enn nok med å møte venner kanskje 1 gang annenhver mnd, og det går helt fint for min del. Trives i eget slevskap og med dyra.

Anonymkode: 4c994...192

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nettopp, tid er dyrebart! Den kan man ikke gi fra seg bare for å henge med noen, uten mål og mening. Synes du har flott syn på livet. Mener også at man må gjøre noe fornuftig for å møtes.

Sett seg selv og din familie først hvertfall :) Jeg har søsken med barn som jeg besøker 1 gang i uken kanskje.

Det er kjekkest å gjøre noe sammen ja☺️Meeen blir av og til litt lei meg når min nærmeste veninne ikke vil treffe meg når kneet mitt skjærer seg og jeg ikke kan gå tur eller trene med henne🥹🫣

Anonymkode: a2d93...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...