AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Selv opplevde jeg det nærmest som et overgrep da jeg tidlig på 2000-tallet fikk beskjed om å bli med en barnehageansatt for at hun skulle måle feberen på meg. Rektalt. Jeg var vel fire, fem år. Nå har det gått snart 20 år, og det sitter i meg ennå. Det var bare denne ene, kvinnelige barnehageansatte som gjorde dette og bare denne ene gangen. Jeg var både i barnehagen og hjemme kun vant til å få målt feberen under armen. Er rektal måling vanlig praksis i barnehager? Nå også? Hvordan går dere som jobber i barnehage frem når dere eventuelt skal måle feberen rektalt? Jeg reagerer på hvordan jeg ikke ble forberedt på noe. Jeg gjorde ikke motstand, men husker jeg reagerte på det og nølte da jeg ble bedt om å ta av buksa. Fikk bare beskjed om at sånn gjøres det. Vi hadde «skammebenk» i barnehagen også, så skjønner jo at de kanskje har blitt litt mer pedagogiske siden den gang. Anonymkode: 33206...89a 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Nei det er ikke vanlig praksis i barnehager. Anonymkode: dcce4...31f 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Nei, det gjøres ikke. Ingen grunn til å gjøre det hjemme heller i 99% av tilfellene Anonymkode: 9f965...2ed 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Gjøres kun i bhg her hvis pannetermometeret vises veldig høyt. Anonymkode: 96c7d...e29 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjøres kun i bhg her hvis pannetermometeret vises veldig høyt. Anonymkode: 96c7d...e29 Det er da absolutt ingen grunn til å gjøre, og det hadde jeg som forelder reagert sterkt på! Det er vitterlig ikke en oppgave for barnehagen. Anonymkode: 83c73...274 8 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da absolutt ingen grunn til å gjøre, og det hadde jeg som forelder reagert sterkt på! Det er vitterlig ikke en oppgave for barnehagen. Anonymkode: 83c73...274 Ingen som reagerer her. Ble nettopp snakket om på foreldremøte i januar. Anonymkode: 96c7d...e29 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Under armen er jo svært upålitelig! Bedre med øre- eller pannetermometer! Anonymkode: b2de9...dd7 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen som reagerer her. Ble nettopp snakket om på foreldremøte i januar. Anonymkode: 96c7d...e29 Meget spesielt. Hvorfor har barnehagen behov for å vite nøyaktig temperatur? Har barnet feber skal det hentes, punktum. Det er irrelevant hva temperaturen er. Anonymkode: 83c73...274 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen som reagerer her. Ble nettopp snakket om på foreldremøte i januar. Anonymkode: 96c7d...e29 Det er ikke mulig? Noe så utrolig merkelig. Mine barn hadde blitt krakilske av det. Og gjør de virkelig det med storbarna også?? Ikke ok. Anonymkode: 9f965...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 Det tviler jeg sterkt på. Vi som foreldre bruker ikke dette en gang. Kunne ikke falt meg inn! Vi bruker pannetermometer Anonymkode: 2a901...562 1
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke mulig? Noe så utrolig merkelig. Mine barn hadde blitt krakilske av det. Og gjør de virkelig det med storbarna også?? Ikke ok. Anonymkode: 9f965...2ed Synes også det er rart at ingen foreldre reagerer på det. Det er ikke en jobb for barnehageansatte. Det er barn i hver barnehage som statistisk sett blir utsatt for seksuelle overgrep. En slik praksis i barnehagen, for utsatte barn, kan være veldig skadelig for barnets trygghetsfølelse i barnehagen. Endret 9. februar 2023 av Tvillingsjel 6 1
Luckiness Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Synes også det er rart at ingen foreldre reagerer på det. Det er ikke en jobb for barnehageansatte. Det er barn i hver barnehage som statistisk sett blir utsatt for seksuelle overgrep. En slik praksis i barnehagen, for utsatte barn, kan være veldig skadelig for barnets trygghetsfølelse i barnehagen. Enig med deg! Eneste grunn til å skulle gjøre det er hvis AMK må vite dersom et barn er akutt sykt og de må vite mer sikkert hva temperaturen er. Men til og med da tror jeg det vanligste er at det måles av ambulansepersonalet som kommer raskt enn at en barnehageansatt skal styre med det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen som reagerer her. Ble nettopp snakket om på foreldremøte i januar. Anonymkode: 96c7d...e29 Det bør allikevel ikke forekomme i en barnehage i 2023. Det er en høyst tvilsom praksis som bør avvikles uansett. Ingen grunn til at barnehagen skal måle rektalt. Anonymkode: 18759...f25 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 Målte aldri tempen, så på allmenntilstand og kjente på om barnet var unormalt varmt. Vi hadde ett barn med en meget spesiell sykdom og hvis vi var det minste i tvil kom mor og sjekket selv og evt ringte ambulanse. Anonymkode: dd28f...3e8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 Nei, vi bruker pannetermometer. Viser det høy temperatur trenger vi ikke vite hvor høy den er, barnet blir ringt hjem uansett. Anonymkode: cfa18...c43
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 Nei. Bruker ikke termometer i det hele tatt. Ser utelukkende på allmenntilstand. Anonymkode: 13c0e...007 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Meget spesielt. Hvorfor har barnehagen behov for å vite nøyaktig temperatur? Har barnet feber skal det hentes, punktum. Det er irrelevant hva temperaturen er. Anonymkode: 83c73...274 Tja fordi noen fåt feberkramper feks. Punktum ! Anonymkode: e0650...908 1
Flamme Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tja fordi noen fåt feberkramper feks. Punktum ! Anonymkode: e0650...908 Med tanke på feberkramper er det hvor fort feberen stiger som er viktig, ikke hva tempen er. Så litt dårlig argument. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 I barnehagen der datteren vår går så måler de henne først med pannetermometer å hvis den er høy så tar de rektaltempen. Hun er feberkrampebarn. Vi har gitt beskjed om at det skal gjøres sånn for hjemme bruker vi kun rektaltemperaturmåler. Er bare den vi stoler på. Datteren vår er 4 år å hun forstår at det må til av og til. Anonymkode: f63ee...025 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 9 minutter siden, Flamme said: Med tanke på feberkramper er det hvor fort feberen stiger som er viktig, ikke hva tempen er. Så litt dårlig argument. Og da er differansen interessant, altså måle flere ganger. Anonymkode: f33d7...6ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå