AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Hvilke opplevelser tenker du ideelt sett man som forelder bør introdusere barna sine for, med tanke på kultur/dannelse? Tenker her hovedsakelig ute av hjemmet, barn som enda ikke har begynt på skolen. Jeg er opptatt av at mine barn får prøve seg litt i vann (svømmehall) Får prøve vinteraktiviteter ski/skøyter/aking Får nærkontakt med dyr Har vært på bibliotek (og vet at der er man stille) Har vært på kafe (og vet at det er kos/luksus og vet hvordan man oppfører seg der) Har vært på restaurant (og vet at det er kos/luksus og vet hvordan man oppfører seg der). Får prøve å sove borte når de er klare for det Får reise med buss/tog og vet hvordan man oppfører seg der. Har vært i store folkemengder og vet hvordan man oppfører seg der. Er med på butikken av og til og vet hvordan man oppfører seg der. Har prøvd å være på kino og teater og vet hvordan man oppfører seg der. Godt mulig det mer jeg har glemt, også vil jeg gjerne ha inspirasjon også. Hva tenker du? Ideelt sett altså, ikke gjør om dette til en "stakkars meg" eller økonomitråd. Anonymkode: 18752...7a5 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Museum har du glemt. Og friluftsliv, som å gå litt og lage mat på bål. Konsert/musikk tilpasset alder. Anonymkode: 1b668...b74 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Mye bra forslag! Kommer med noen mer lavterskel ting' Plukke bær/frukt/grønnsaker. Så frø og se at det vokser. Lage mat og bake. Rydde og vaske. Spikke og hamre i spiker. Se at det går an å lage ting selv og reparere ting. Besøke en gård. Bade eller vasse ute og oppleve at sjø er kaldere enn basseng. Gå på kino Anonymkode: bc524...360 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Vi har gjort / gjør alt som er nevnt ovenfor😊 Veldig viktig. Anonymkode: 17e5f...579 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har vært på bibliotek (og vet at der er man stille) Anonymkode: 18752...7a5 Tror de færreste biblioteker er spesielt stille nå. Jeg synes de burde vært stille slik at folk kan lese. Men i dag brukes i hvert fall bibliotekene jeg har vært på som sosialiseringssted for folk i alle aldre. Litt dumt, for mange har behov for et stillested til å lese. Anonymkode: aa626...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror de færreste biblioteker er spesielt stille nå. Jeg synes de burde vært stille slik at folk kan lese. Men i dag brukes i hvert fall bibliotekene jeg har vært på som sosialiseringssted for folk i alle aldre. Litt dumt, for mange har behov for et stillested til å lese. Anonymkode: aa626...cf2 Finnes vel stillere "soner" på mange bibliotek? Ihvertfall de jeg har besøkt. Akkurat i barneavdelingen er det sjelden stille. Anonymkode: 9bc9c...91e 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Ha kontakt med et mangfold av mennesker i alle aldre, andre kulturelle bakgrunner og med forskjellige evner og egenskaper. Lære å sette pris på litteratur, og forstå hva bøker kan være. Anonymkode: 50c55...356 3
Kaisada Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Delta i barnekor, eller annen dannelsesaktivitet. Barn får så mye gratis (og foreldrene) ved at barna klarer å sitte stille under en seremoni som gudstjeneste eller annet kulturarrangement. Samtidig lærer de å bidra i fellesskap med forskjellige mennesker og ta hensyn til andre. 1
Purple Basil Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 (endret) Her forsøker jeg å ta med datteren min på så mye som mulig. Vi drar ofte på museer for eksempel, jeg har også hatt henne med meg på forelesninger. Den ene professoren min synes det er stas at hun er med 😅 Ellers har vi vært på kino og teater, og gudstjenester (jeg har en del religiøse venner). Hun oppfører seg stort sett greit i matbutikken, men der foretrekker jeg å gå alene. Kan også legge til at vi har reist mye med tog og båt, kollektivreiser i Oslo er hun også godt vant til. Er heldigvis aldri noe hyling når vi er på tur Endret 9. februar 2023 av Purple Basil
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 Synes noe av det viktigste er å ta dem med på ting som ikke er tilrettelagt for barn, det er både nyttig for ungene og foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Artig tråd Vi har prøvd å tenke både på det kulturelle, og ren fysisk fostring. Vi har en gutt på 5, og han har fått prøve seg på turn, dans og kampsport (som er veldig likt for så små barn). Dans er det han har likt best, så det går han på nå. Jeg er opptatt av at han skal få høre på forskjellige typer musikk. Tar ellers han med på museer så ofte vi kan (vært på Teknisk museum, Norsk Folkemuseum, Barnas kunstmuseum, Maritimt museum, Bymuseet, Naturhistorisk Museum - flere av disse mange ganger). Bruker ellers Deichmanske både i Nydalen og Bjørvika, i alle fall en lørdag i måneden. Masse kule ting de tilbyr. Barnas Verdensdager på Grønland går vi på hver høst, det er et must. Ellers tenker jeg at dannelse generelt handler om å forstå verden; godta og respektere at folk er forskjellige, og ikke minst: Kunne historie!! Forstå hva rasisme og sexisme faktisk er. Jeg kommer til å føle at jeg har failet som mamma om jeg får en 15-åring som heller vil shoppe i Amsterdam enn å gå på Anne Frank-museet. Jeg gjør en god del frivillig arbeid, vi har vært fosterhjem før vi fikk han, og kommer nok til å bli det igjen. Når han blir eldre er det viktig for meg at han forstår at folk har varierte liv og forståelseshorisonter, og at han ikke er nøytralt nullpunkt. Jeg vil at han skal kunne reise til Japan og godta å spise på gulvet uten å fnise eller himle med øynene, og være kultursensitiv nok til å ikke prøve å håndhilse på arabiske damer. Så ja, da må man reise en del, og prøve å ha en variert vennekrets. Rent praktisk? De må eksponeres for, og læres GODE BORDMANERER!! De må kunne spise på restaurant, og blir invitert i selskap som tenåringer uten å frike mtp hvilke skje/gaffel man skal bruke. Anonymkode: f6bb1...761 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Artig tråd Vi har prøvd å tenke både på det kulturelle, og ren fysisk fostring. Vi har en gutt på 5, og han har fått prøve seg på turn, dans og kampsport (som er veldig likt for så små barn). Dans er det han har likt best, så det går han på nå. Jeg er opptatt av at han skal få høre på forskjellige typer musikk. Tar ellers han med på museer så ofte vi kan (vært på Teknisk museum, Norsk Folkemuseum, Barnas kunstmuseum, Maritimt museum, Bymuseet, Naturhistorisk Museum - flere av disse mange ganger). Bruker ellers Deichmanske både i Nydalen og Bjørvika, i alle fall en lørdag i måneden. Masse kule ting de tilbyr. Barnas Verdensdager på Grønland går vi på hver høst, det er et must. Ellers tenker jeg at dannelse generelt handler om å forstå verden; godta og respektere at folk er forskjellige, og ikke minst: Kunne historie!! Forstå hva rasisme og sexisme faktisk er. Jeg kommer til å føle at jeg har failet som mamma om jeg får en 15-åring som heller vil shoppe i Amsterdam enn å gå på Anne Frank-museet. Jeg gjør en god del frivillig arbeid, vi har vært fosterhjem før vi fikk han, og kommer nok til å bli det igjen. Når han blir eldre er det viktig for meg at han forstår at folk har varierte liv og forståelseshorisonter, og at han ikke er nøytralt nullpunkt. Jeg vil at han skal kunne reise til Japan og godta å spise på gulvet uten å fnise eller himle med øynene, og være kultursensitiv nok til å ikke prøve å håndhilse på arabiske damer. Så ja, da må man reise en del, og prøve å ha en variert vennekrets. Rent praktisk? De må eksponeres for, og læres GODE BORDMANERER!! De må kunne spise på restaurant, og blir invitert i selskap som tenåringer uten å frike mtp hvilke skje/gaffel man skal bruke. Anonymkode: f6bb1...761 Rent praktisk, punkt 2: Prøv å lære dem til at det å kjede seg er OK! Eksponer dem for situasjoner hvor de må vente, uten distraksjoner Flyplasser, foreldrenes arbeidsplass, osv. Anonymkode: f6bb1...761
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 (Jeg som skrev innleggene over: Som sagt synes jeg denne tråden er kul, men vil allikevel si at det å være opptatt av dannelse alltid bør være underordnet det å understøtte emosjonell helse. Sikkert helt overflødig å nevne, men følte når jeg leste denne tråden at det å diskutere disse tingene kan oppleves fjernt for mange, som har helt andre problemstillinger å tenke på i hverdagen. ❤️ ) Anonymkode: f6bb1...761 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 Møte folk med forskjellige funksjonshemminger! Nå er heldigvis ikke funksjonshemmede så «bortgjemt» som de var da jeg vokste opp, da gikk de i spesialklasser eller på spesialskoler, eller bodde på institusjon. Men jeg merker at det fremdeles er en del skepsis i samfunnet, f.eks til personer med Downs syndrom. Anonymkode: 94662...7b6
regnbuebarn Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilke opplevelser tenker du ideelt sett man som forelder bør introdusere barna sine for, med tanke på kultur/dannelse? Tenker her hovedsakelig ute av hjemmet, barn som enda ikke har begynt på skolen. Jeg er opptatt av at mine barn får prøve seg litt i vann (svømmehall) Får prøve vinteraktiviteter ski/skøyter/aking Får nærkontakt med dyr Har vært på bibliotek (og vet at der er man stille) Har vært på kafe (og vet at det er kos/luksus og vet hvordan man oppfører seg der) Har vært på restaurant (og vet at det er kos/luksus og vet hvordan man oppfører seg der). Får prøve å sove borte når de er klare for det Får reise med buss/tog og vet hvordan man oppfører seg der. Har vært i store folkemengder og vet hvordan man oppfører seg der. Er med på butikken av og til og vet hvordan man oppfører seg der. Har prøvd å være på kino og teater og vet hvordan man oppfører seg der. Godt mulig det mer jeg har glemt, også vil jeg gjerne ha inspirasjon også. Hva tenker du? Ideelt sett altså, ikke gjør om dette til en "stakkars meg" eller økonomitråd. Anonymkode: 18752...7a5 Her er det gjort så enkelt som at i fra dag 1 så har ungene vært med på det vi voksne har villet gjort. Vi kjører slalom, står på langrenn, prøvd skøyter, går i fjellet, sover ute under åpen himmel, både på vinter og sommer. Er med bort på besøk, har besøk. Vi spiser på restaurant, går på kino, tar fly,tog og båt. Er i byen, på kjøpesenter, museum og bibliotek. Har et par fritidsaktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #16 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror de færreste biblioteker er spesielt stille nå. Jeg synes de burde vært stille slik at folk kan lese. Men i dag brukes i hvert fall bibliotekene jeg har vært på som sosialiseringssted for folk i alle aldre. Litt dumt, for mange har behov for et stillested til å lese. Anonymkode: aa626...cf2 Da er det jo bare å ta på seg noise canceling øretelefoner da. Bibliotek i dag er ikke ment for å være stile. Anonymkode: 0d829...920
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 Har gjort alt dette, på tur med grilling, moskébesøk, strandturer, museumer.. Har gått veldig fint med eldste barnet. Sønnen vår er bare to, (om et par uker), så det må liksom øves inn litt mer. Veldig lurt å forklare hva som forventes før vi går inn. Feks i moskeen at vi ikke løper eller bråker, eller sier stygge ord. Eller på cafe at vi sitter rolig på stolen til vi har spist. Men har gått veldig greit hittil. Anonymkode: f33c2...bb2
Kaisada Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Jeg tror barn har godt av å se at foreldrene engasjerer seg, både som foreldre og ressurspersoner i samfunnet. Når barn ser at foreldre bidrar i fellesskapet, være seg dugnadsarbeid i barnehage/skole/fritidsaktivitet, eller nestekjærlighet i praksis, som å være med på å handle mat eller ta inn ved til en nabo som sliter med tunge løft, lærer de mye om hvordan en skal te seg i samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå