Turi Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er i tett kontakt med legen min og skal selvfølgelig utredes. Men jeg regner med at all verdens erfaring fins hos dere, så jeg ber dere nå om forslag til hvor legen ig jeg skal begynne. MR er tatt: intet patologisk funnet. Fra før av har jeg flere sykdommer, men ingen jeg skal dø av: fibromyalgi og astma, litt her og litt der. Men siste året har jeg hatt noen anfall. Der har vært flere små, som gjør at mann og sønn lurer på om jeg har «tatt noe@, som jeg liksom skulle være skapdranker (drikker lite): snøvler, småsjangler, virker kanskje litt sløv. Så har jeg hatt tre store: begynner med den snøvlingen. Så detter øynene nesten igjen. Det virker (sier vitnene) som jeg vil «ta sats» og si noe, men ut kommer det bare tull, enkeltord eller språksalat. Kan nok ikke stå på beina da. Vanskelig å ha kontakt med meg, det kommer ikke noe vettugt ut. Vitnene blir selvfølgelig tedde, så to ganger er det blitt ambulanse. Men når jeg treffer nevrologene, så er det over. «Borte» har jeg vært i ca 20 minutter. Hele opplegget har vel vart halvannen time. nevrologene har ikke funnet noe. De har vært svært opptatt av noen smertestillende jeg av og til tar. Så begge sykehusbesøkene har endt opp med tablettprat. Så fastlegen min og jeg ble enige om at det ikke hadde noen hensikt å ringe etter ambulanse. Han har for lengst forstått at du ikke 1-3-5-7-10 timer etter du har tatt smertestillende, så blir du ikke «drita» i 1,5 time da du var upåfallende både før og etter. Hvis nevrologen hadde truffet meg på mitt verste, så hadde alle testene blitt feil, jeg hadde ikke klart å følge en eneste instruksjon. Over tid har jeg følt meg dårligere, nå har jeg hodepine og kvalme. Jeg føler meg ustø, synes jeg mister ting. Og jeg har god fantasi, så jeg har tenkt at nå skal jeg vel dø. De fleste har vel tenkt drypp/TiA nå. Det er bare at jeg ikke tilhører noen risikogruppe for det. Strålende blodtrykk og kolesterol, trener nok, lubben men ikkke feit, ingen hjerte-karsykdommer i slekta, røyker ikke. Så det får da være måte på. Kreft i hodet har jeg tenkt. MS. MR: intet patologisk Så kjære dere: hvor skal vi lete. Tror nok fastlegen vil komme med forslag, men jeg trenger noen hypoteser selv. Så kan ikke dere komme med forslag. Aller helst vil jeg legges inn på nevrologisk avdeling. Bare vi kunne snakke om noe annet enn smertestillende (fastlegen skrev i MR-henvisningen: ingen sammenheng med medisiner.). Nå orker jeg nesten ikke ta medisinerheller, for jeg blir så trøtt, det er nesten umulig å våkne om morgenen. Folkens, kast dere utpå: hva ville dere fått undersøkt?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Hva sier blodkjemien din? Det der ligner på problemer som går mer i retning av mekanismer bak pernisiøs anemi, hvis jeg skulle tenke høyt uten å vite mer enn opplevelsen du beskriver. Anonymkode: e6e6d...40d
Hedda-78 Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Bare kaster ut et forslag her: en form for epilepsi? Epileptiske anfall kan være veldig ulike, trenger ikke være kramper på gulvet slik man oftest tenker. 1 1
Turi Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2023 Vi (legen og jeg) er inne på tanken. Så takk for den. Det skal testes (men legen sier: tveegget sverd. Du kan ikke kjøre bil mens utredningen foregår, og ikke røre smertestillende .). Men ja, en pilleproppa nevrolog må vel tenke det også. Flere?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Psykogen epilepsi? Anonymkode: 7d365...f37 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Epilepsi. Blir du sliten/utafor etterpå? Som nevnt over kan anfall være så små at man som tilskuer nesten ikke merker at det pågår. Anonymkode: 0e640...005 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Skrevet 10. februar 2023 Diabetes er vell sjekket ut? Anonymkode: 883f3...68e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Skrevet 10. februar 2023 Pnes anfall? Anonymkode: b2a45...80b
Turi Skrevet 17. februar 2023 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 17.40): Hva sier blodkjemien din? Det der ligner på problemer som går mer i retning av mekanismer bak pernisiøs anemi, hvis jeg skulle tenke høyt uten å vite mer enn opplevelsen du beskriver. Anonymkode: e6e6d...40d Den er helt fin, statusen.
Turi Skrevet 17. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 20.43): Pnes anfall? Anonymkode: b2a45...80b Vet du. Den var interessant. Legen foreslo «disossiasjon», men da tenkte jeg på grov vold og overgrep os. Så har jeg lest om Pnes. Mye. Sett på bakenforliggende faktorer. Og minus overgrep stemmer ALLE. Jeg har slitt med fysisk og psykisk sykdom og hatt mye belastninger i livet. Og anfallene begynte da det var en topp. Nå henvises jeg til et team som består av nevrologer (som utreder) og psykiatere (anbefaler behandling) pluss flere. Gjennomsnittstiden fra symptomer begynner til diagnose blir satt er sju år!!!! Så der kutta du tiden med kanskje 6, hvis vi får napp. Jeg er ikke redd for at det er psykogent! Bare jeg vet hva det er. Og jeg leste også (Tidsskriftet for norsk legeforening) om at noen blir friske (av anfallene, altså) bare de ser sammenhengen. Nå var det du/jeg som finner diagnose og jeg som fant det teamet. Ikke legen. Jeg får rose han for noe annet, så han ikke føler seg overkjørt. Han da disossiasjon, da. Men ga seg for lett. For han har virkelig lurt på hva dette er. Han ga meg MR, og der skal man selvfølgelig begynne. Og drypp er diskutert, der har jeg ingen bakenforliggende ting som passer (godt er det). det rare: jeg føler meg litt bedre allerede, dvs jeg er mindre trøtt. For det har jeg vært. Men det er riktig å si at jeg er nedslitt. ikke alt er galt, da. Har høyt elsket mann og sønn, og blir elsket tilbake. Hvor mange kan si det? Tuuuusen takk for god hjelp!!!!! 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Turi skrev (På 17.2.2023 den 8.39): Vet du. Den var interessant. Legen foreslo «disossiasjon», men da tenkte jeg på grov vold og overgrep os. Så har jeg lest om Pnes. Mye. Sett på bakenforliggende faktorer. Og minus overgrep stemmer ALLE. Jeg har slitt med fysisk og psykisk sykdom og hatt mye belastninger i livet. Og anfallene begynte da det var en topp. Nå henvises jeg til et team som består av nevrologer (som utreder) og psykiatere (anbefaler behandling) pluss flere. Gjennomsnittstiden fra symptomer begynner til diagnose blir satt er sju år!!!! Så der kutta du tiden med kanskje 6, hvis vi får napp. Jeg er ikke redd for at det er psykogent! Bare jeg vet hva det er. Og jeg leste også (Tidsskriftet for norsk legeforening) om at noen blir friske (av anfallene, altså) bare de ser sammenhengen. Nå var det du/jeg som finner diagnose og jeg som fant det teamet. Ikke legen. Jeg får rose han for noe annet, så han ikke føler seg overkjørt. Han da disossiasjon, da. Men ga seg for lett. For han har virkelig lurt på hva dette er. Han ga meg MR, og der skal man selvfølgelig begynne. Og drypp er diskutert, der har jeg ingen bakenforliggende ting som passer (godt er det). det rare: jeg føler meg litt bedre allerede, dvs jeg er mindre trøtt. For det har jeg vært. Men det er riktig å si at jeg er nedslitt. ikke alt er galt, da. Har høyt elsket mann og sønn, og blir elsket tilbake. Hvor mange kan si det? Tuuuusen takk for god hjelp!!!!! Åh bare hyggelig! Har en venninne som har pnes og hun måtte gjennom mye undersøkelser for å utelukke blant annet epilepsi, men får nå hjelp i psykiatrien. Men det var en lang vei dessverre, veldig få i helsevesenet som vet hva det er (da er man heldig). Hun ble til slutt lagt inn på SSE (google det) og der fikk hun god hjelp og og forståelse på hvordan hun kunne håndtere det og hva slags hjelp hun hadde rett på osv Lykke til! Anonymkode: b2a45...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå