AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Hei. Prøver å skrive her. Føler meg veldig ensom om akkurat dette. Finner gennerelt lite om dette på nett. For ca 3 uker siden utvikklet jeg kjapt en redsel for å svelge fast føde. Redsel for å sette fast i halsen. Nå går kosten i flytende føde. Føler nå at jeg står på bar bakke å aner ikke hvem,hva eller hvor jeg kan få hjelp. Ønsker så inderlig å komme over dette. Har vært på utredning av hals å helt ned til magen. Normale funn. Det vil da si at dette sitter i hode (fobi). Jeg har nå kommet til et punkt der jeg føler meg helt hjelpesløs. Jeg aner ikke hvilken instanse som kan hjelpe meg. Å har heller aldri hørt om noen andre som har opplevd dette annet en at det ligger ut noen filmer om denne fobien på youtube. Nå er redselen så stor at jeg tørr ikke prøve en gang. Er jeg alene om dette? Finnes det hjelp? Hilsen ei som ønsker livet tilbake å er veldig frustrert Anonymkode: 965ad...349 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Har ingen erfaring med dette, men tenker at du først og fremst må få deg en hastetime hos lege slik at du kan henvises videre til psykoterapi e.l. Lykke til! Anonymkode: 24b78...75f 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Fastlegen din har jo tydeligvis henvist deg. Fikk du ikke noen time etter de siste undersøkelsene til å snakke om veien videre når det var normale funn? Det finnes behandling å få for fobi, det er en av de letteste lidelsene å behandle. Kanskje legen tenker at dette vil gå over av seg selv? Du bør bestille en time og gi beskjed om at det ikke har gått over og at du ønsker hjelp. Anonymkode: 6dafc...f14 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Du har fått både problemet og full utredning på 3 uker? Dette er et problem som dukker opp igjen og igjen her på KG. Enten er dere vanvittig mange eller så har du skrevet om det i mye lenger tid enn 3 uker. Om det er en fobi så er det psykiatri som gjelder. Anonymkode: c0834...62d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fastlegen din har jo tydeligvis henvist deg. Fikk du ikke noen time etter de siste undersøkelsene til å snakke om veien videre når det var normale funn? Det finnes behandling å få for fobi, det er en av de letteste lidelsene å behandle. Kanskje legen tenker at dette vil gå over av seg selv? Du bør bestille en time og gi beskjed om at det ikke har gått over og at du ønsker hjelp. Anonymkode: 6dafc...f14 Legen skal ringe imorgen. Fikk legetime på kort tid heldigvis. Har hørt at fobi er vanskelig eller kan være vanskelig. Livredd for at dette skal vedvare. Anonymkode: 965ad...349
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legen skal ringe imorgen. Fikk legetime på kort tid heldigvis. Har hørt at fobi er vanskelig eller kan være vanskelig. Livredd for at dette skal vedvare. Anonymkode: 965ad...349 Fobi er enkelt å behandle så lenge pasienten ønsker å la seg behandle. Anonymkode: c0834...62d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har fått både problemet og full utredning på 3 uker? Dette er et problem som dukker opp igjen og igjen her på KG. Enten er dere vanvittig mange eller så har du skrevet om det i mye lenger tid enn 3 uker. Om det er en fobi så er det psykiatri som gjelder. Anonymkode: c0834...62d Jeg har iallefall ikke skrevet om dette før å finner generellt lite om det på nett. Så derfor er jeg rådvill. Kan man søke opp slike tråder her så jeg kan lese hva andre opplever å om de har funnet hjelp? Anonymkode: 965ad...349
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Leste en artikkel om hypokonderlege Wilhelmsen snakket om en pasient som slet med dette,: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sissel-53-spiste-suppe-i-26-ar-fordi-hun-var-redd-for-a-do-sa-motte-hun-ingvard-70/10960151/ Ellers er jo dette ikke noe som går over av seg selv vanligvis, det krever behandling og eksponerings terapi. Snakk med fastlegen om henvisning. Anonymkode: 27bae...f72
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste en artikkel om hypokonderlege Wilhelmsen snakket om en pasient som slet med dette,: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sissel-53-spiste-suppe-i-26-ar-fordi-hun-var-redd-for-a-do-sa-motte-hun-ingvard-70/10960151/ Ellers er jo dette ikke noe som går over av seg selv vanligvis, det krever behandling og eksponerings terapi. Snakk med fastlegen om henvisning. Anonymkode: 27bae...f72 Jeg har hatt det i 3 uker. Å er dritt lei å frustrert. Så jeg vil mer en gjerne ha hjelp! Anonymkode: 965ad...349
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 Kjære ts. Jeg sliter med akkurat det samme (ikke skrevet om det her før, til info). Har også vært hos nevnte lege Wilhelmsen, noe som ga effekt en viss periode. Har dessverre ingen råd annet enn å få snarlig henvisning til psykolog/eksponeringsterapi. Eneste som funker for meg er nok søvn, balanse i kropp og sjel og ro rundt måltider. Ønsker deg lykke til - vet akkurat hvordan du har det / slitt med dette i en årrekke. Vet at dette ikke var svaret du var ute etter, men vit at du ikke er alene. Hva var årsaken til at dette begynte hos deg? Anonymkode: b060e...c01
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjære ts. Jeg sliter med akkurat det samme (ikke skrevet om det her før, til info). Har også vært hos nevnte lege Wilhelmsen, noe som ga effekt en viss periode. Har dessverre ingen råd annet enn å få snarlig henvisning til psykolog/eksponeringsterapi. Eneste som funker for meg er nok søvn, balanse i kropp og sjel og ro rundt måltider. Ønsker deg lykke til - vet akkurat hvordan du har det / slitt med dette i en årrekke. Vet at dette ikke var svaret du var ute etter, men vit at du ikke er alene. Hva var årsaken til at dette begynte hos deg? Anonymkode: b060e...c01 Jeg føler meg maktesløs over dette problemet. Vanskelig å finne noe info om dette også. Blir rådvill. Hvordan var det å gå til eksponeringsterapi? Er det noe bedre nå? Er du i behandling enda? Hadde en episode der jeg nesten satt fast en paracet i halsen og en episode der mannen satt fast en bit med biff. Hvordan startet det for deg? Anonymkode: 965ad...349
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Har samme problem, men nå greier jeg hvertfall svelge mat med vann samtidig. Men spiser aldri uten drikke til. Tidligere greide jeg ikke svelge tabletter og måtte til og med svelge yoghurt med vann. Har vedvart i ca 10 år. Startet med at jeg holdt på å kveles av en godteribit. Anonymkode: 0a454...8c2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Legen skal ringe imorgen. Fikk legetime på kort tid heldigvis. Har hørt at fobi er vanskelig eller kan være vanskelig. Livredd for at dette skal vedvare. Anonymkode: 965ad...349 Så fint å høre. Dette skal nok ordne seg. Jeg ble kvitt to fobier selv! Den ene var relativt lett og den andre brukte jeg nærmere et halvt år på - men da var det mye annet som var vanskelig i livet mitt som jeg måtte ordne opp i samtidig. Jeg fikk ikke direkte fobi-behandling den gangen, men kognitiv terapi og medisiner. Det er nok mange veier til Rom. Skjønner at du er redd, men så lenge du er villig til å jobbe litt så skal dette gå bra. Ikke tenk det verste. Anonymkode: 6dafc...f14
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har samme problem, men nå greier jeg hvertfall svelge mat med vann samtidig. Men spiser aldri uten drikke til. Tidligere greide jeg ikke svelge tabletter og måtte til og med svelge yoghurt med vann. Har vedvart i ca 10 år. Startet med at jeg holdt på å kveles av en godteribit. Anonymkode: 0a454...8c2 Hva gjorde du for å spise fast føde igjen? Anonymkode: 965ad...349
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #15 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så fint å høre. Dette skal nok ordne seg. Jeg ble kvitt to fobier selv! Den ene var relativt lett og den andre brukte jeg nærmere et halvt år på - men da var det mye annet som var vanskelig i livet mitt som jeg måtte ordne opp i samtidig. Jeg fikk ikke direkte fobi-behandling den gangen, men kognitiv terapi og medisiner. Det er nok mange veier til Rom. Skjønner at du er redd, men så lenge du er villig til å jobbe litt så skal dette gå bra. Ikke tenk det verste. Anonymkode: 6dafc...f14 Er villig til å jobbe beinhardt! Dette er ikke kjekt. Skikkelig vanskelig :_/ Anonymkode: 965ad...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå