Gå til innhold

"Spør Thor"Er det seriøs forskning som ligger bak hans utalelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over denne gruppa på Facebook og vet ikke helt hva jeg skal mene.Han sier bl,a at å trene for å gå ned i vekt er bare humbug og at en av hans (mange)kostplaner kan kurere alt fra livstilsykdommer,kols og intet mindre enn barnløshet.

Er det noen her som har prøvd en av kostplanene hans?Eller erfaring forøvrig?

Anonymkode: 42074...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han leser forskning og setter sammen kostholdsplaner ut fra andres forskning. Tja, han oppfordrer til trening , men han oppfordrer veldig overvektige til og starte med kostholdet. Trening er 10% av vekt, og mat er 90%. Han oppfordrede veldig overvektige med leddproblemer til og ikke trene styrke før de har tatt av fordi det kan gjøre vondt verre. Hvis du melder deg på treningsopphold med han i Spania får du neppe beskjed om og sitte i ro. At han kurerer livstilsykdommer visste jeg, men kols og barnløshet? Jeg kjenner faktisk 2 som slet med og bli gravide som fikk barn i sen alder etter og ha fulgt opplegget hans, men tror det er tilfeldig? Jeg kjenner totalt 3 som har fulgt kostplanene hans , de har gått ned i vekt og blitt friskere. Jeg har ikke fulgt noen plan selv , men henter inspirasjon fra fb gruppen hans innimellom. Synes gruppen er slitsom, for det blir litt Halleluja stemning og kritiske spørsmål blir sletter eller svart med « bare gjør som Thor sier» av en ivrig admin med rar dialekt, men akkurat planen til Thor har hjulpet mange, så det hadde jeg vurdert om jeg var overvektig og syk som i livstilsykdommer . 

Anonymkode: a908e...627

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han leser forskning og setter sammen kostholdsplaner ut fra andres forskning. Tja, han oppfordrer til trening , men han oppfordrer veldig overvektige til og starte med kostholdet. Trening er 10% av vekt, og mat er 90%. Han oppfordrede veldig overvektige med leddproblemer til og ikke trene styrke før de har tatt av fordi det kan gjøre vondt verre. Hvis du melder deg på treningsopphold med han i Spania får du neppe beskjed om og sitte i ro. At han kurerer livstilsykdommer visste jeg, men kols og barnløshet? Jeg kjenner faktisk 2 som slet med og bli gravide som fikk barn i sen alder etter og ha fulgt opplegget hans, men tror det er tilfeldig? Jeg kjenner totalt 3 som har fulgt kostplanene hans , de har gått ned i vekt og blitt friskere. Jeg har ikke fulgt noen plan selv , men henter inspirasjon fra fb gruppen hans innimellom. Synes gruppen er slitsom, for det blir litt Halleluja stemning og kritiske spørsmål blir sletter eller svart med « bare gjør som Thor sier» av en ivrig admin med rar dialekt, men akkurat planen til Thor har hjulpet mange, så det hadde jeg vurdert om jeg var overvektig og syk som i livstilsykdommer . 

Ja,den Hallejula stemningen har jeg også reagert på.Jeg er ikke syk,trenger bare gå ned ca 5 kg så jeg vet ikke.Er altfor glad i brødskiver da.🙂

Skrevet

Kalorier inn vs. kalorier ut. Er ikke verre enn det. Trenger ingen «Thor» for å vanskeliggjøre det🙄

Anonymkode: e3d12...e45

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja,den Hallejula stemningen har jeg også reagert på.Jeg er ikke syk,trenger bare gå ned ca 5 kg så jeg vet ikke.Er altfor glad i brødskiver da.🙂

Hva gjør du på siden hans da? Hans kostholdsplaner er basert på naturlig mat uten korn og sukker.

Jeg har fulgt hans kostplan for noen år tilbake. God, sunn mat var det. Aldri spist så mye grønnsaker i hele mitt liv. Jeg var plaget med mange helseproblemer, og ja, jeg ble utrolig mye bedre. gikk ned i vekt gjorde jeg og. Nå prøver jeg å motivere meg selv til å begynne på planen igjen da jeg dessverre har gått tilbake til gamle vaner som min kropp ikke trives med.

Han sier ikke at trening er humbug, han sier at det å gå ned i vekt står maten for og ikke trening. Og det er jeg enig i. I tillegg til at en sterkt overvektig kropp skal være forsiktig med overbelastning. 

Jeg ble blant annet kvitt fettlever og kolesterolet mitt gikk den til nesten under normalen (bla triglyseridet)  Alle andre prøver ble også forbedret. Legen ble mildt sagt overrasket, siden endringen skjedde på kun noen måneder.

Anonymkode: c9eb0...ba1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 15.49):

Tenker du kanskje ikke trenger en plan for 5 kg? Tja, tror ikke brødskiver er i noen av planene hans, bortsett fra de en baker selv da. 

Skrevet

Jeg har gått på plan og følger nå prinsippene. Har blitt kvitt plager som kvalme, oppblåsthet, smerter i musklaturen, søvnvansker, ulvehunger, fått finere hud, var oftere syk tidligere, ser og føler meg bedre. Jeg vet dette funker for meg da plager kommer tilbake etter kort tid med utskeielser. Anbefaler absolutt å gi en kostplan en sjanse noen mnd. 

Ang "Spør Thor" gruppa på Facebook. Siden er for spørsmål til kostplanene, og admins har ikke tid til kritiske spørsmål og diskusjoner rundt kostholdet, sier de. Det vanligste svaret er at man finner svaret i planen og at man må følge den slik den er, til man har nådd sine mål. 

Veldig mye interessant info på siden som utfordrer det vi lærer er sunn mat

Anonymkode: e7530...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...