Gå til innhold

Hvilket garn og str på heklenål for å lage et slikt teppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å lage et slikt teppe som på dette bildet. Men hvilket garn skal jeg bruke og hvilke str på heklenål? 

2FCBED4D-2C4C-4152-981A-CEEA66B93627.jpeg

Anonymkode: d5bfe...4e8

Skrevet

Skal det være ull? Og er det til baby?

Som regel pleier jeg bare å bruke den nåla som det står på garnnøstet.

Anonymkode: 1f52c...f5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skal det være ull? Og er det til baby?

Som regel pleier jeg bare å bruke den nåla som det står på garnnøstet.

Anonymkode: 1f52c...f5b

Jeg prøvde meg litt frem. Men dette er jo totalt mislykket 😂 oppskriften sa garntype skulle være acryl. Så kjøpte acryl garn på selfmade. På garnet sto det heklenål nr 4.5. Og dette er mitt foreløpige resultat. Likner jo ikke i det hele tatt 😂

1D9CA908-2F17-4918-96CF-416F7B44DFFA.jpeg

Skrevet

Ja det skal være babyteppe 🙂 

Skrevet

Jeg tror kanskje oppskriften bruker tynnere garn. Jeg ser det står "baby" på nøstene, og det er vanligvis tynnere garn enn til nål 4,5.

Hvis du skal kjøpe nytt garn ville jeg sterkt vurdert et garn i ull eller bomull, siden akryl fort blir klamt.

Uansett har du bommet på mønsteret. Plasseringen av klumpene er helt feil. Hvis du ser nøyere på hvordan det skal være klarer du kanskje å se hva du gjorde feil.

Anonymkode: 780d4...9e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje oppskriften bruker tynnere garn. Jeg ser det står "baby" på nøstene, og det er vanligvis tynnere garn enn til nål 4,5.

Hvis du skal kjøpe nytt garn ville jeg sterkt vurdert et garn i ull eller bomull, siden akryl fort blir klamt.

Uansett har du bommet på mønsteret. Plasseringen av klumpene er helt feil. Hvis du ser nøyere på hvordan det skal være klarer du kanskje å se hva du gjorde feil.

Anonymkode: 780d4...9e0

Åja. Egentlig prøver jeg meg bare frem. Fulgte ikke noe spesielt mønster, da jeg aldri har laget bobler før. Noen steder har jeg heklet 5 ganger i en og 4 ganger i en. Syns boblene ble så store. Ble aldri helt fornøyd. Og tenkte at dette kunne jeg øve meg litt på. Men så syns jeg også garnet ble stivt og litt vanskelig å hekle. Det ble ikke like mykt som det ser ut som på bildet 🤔 tusen hjertelig takk for tips 💐💐

Skrevet

Spør i garnbutikk, de er ofte veldig flinke 🙂

• Nyttig 2
Skrevet

Anbefaler også å gå i garnbutikk.

Akryl er et materiale (plast) som er svært brannfarlig (smelter), og bør ikke brukes til babyer og barn. Bruk naturmaterialer som ull og bomull. 

Jeg ville brukt et tynt garn i merinoull, f.eks. Sunday eller Tynn merino fra Sandnesgarn. De fleste garnprodusenter har garn i (merino)ull beregnet på babyer. 

Heklenålstørrelse 3 eller 3,5 avhengig av garnvalg. På generelt grunnlag tror jeg 3 blir penest.

Går du i en garnforretning, kan de hjelpe deg med å finne riktig garn og riktig heklenål til garnet du velger.

Lykke til med prosjektet! 

Anonymkode: deb9c...bda

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg gikk til garnbutikk og spurte og fikk samme råd som forrige innlegg 😄😄 helt fantastisk. Tusen takk alle sammen 💐💐

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...