AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Del Skrevet 9. februar 2023 Jeg går på gruppetimer på SATS, begynte for noen uker siden. Formen er på sofagrisnivå, alltid vært. Jeg tar de letteste vektene, men det er likevel så tungt at jeg begynner å slite på selve oppvarmingen. Enkelte øvelser er helt umulige å gjennomføre. Push-ups går ikke på knærne engang. Jeg blir sliten og støl, men ikke sterkere. Hvordan trener jeg styrke med et så håpløst utgangspunkt? Jeg er normalvektig og frisk. Anonymkode: dad56...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 Soldier on. Det gjør ikke noe om du blir sliten på oppvarmingen. Du utfordrer kroppen, og da vil den bli sterkere. Om du synes det er pinlig/dumt å ikke henge med på gruppetimene, kan du heller be om PT og hjelp til å trene på egenhånd. Eller du kan google lettere varianter av øvelsene. For armhevinger: ikke ta dem på knærene. Ha heller hendene høyere. Om du sliter skikkelig, kan du ta dem oppetter en vegg. Som i stå mot en vegg, ha hendene på veggen og beina i gulvet, og gjør armhevinger slik. Jo høyere skuldrene er i forhold til føttene, jo lettere, siden føttene da vil ta større del av vekten din. Så kan du etter hvert gå ned til å ta armhevinger med armene på en bordkant, en stolkant, osv, og jobbe deg nedover. Med vanlige vekter, kan du ta mange sett med få repetisjoner, om du ikke klarer mange repetisjoner i ett sett selv med de laveste vektene. Du kan også gjøre øvelser med strikk, om du sliter. Anbefaler å google, det finnes masse masse ressurser der ute, og du er IKKE alene om å være for svak til ting. Jeg har vært kampsportinstruktør i mange, mange år, og nesten hvert eneste nybegynnerparti er det minst én person som ikke klarer en eneste armheving. Ikke noe å skamme seg over! Husk at alle begynner et sted, og at alt som utfordrer kroppen hjelper. Anonymkode: 8d0d6...b83 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Soldier on. Det gjør ikke noe om du blir sliten på oppvarmingen. Du utfordrer kroppen, og da vil den bli sterkere. Om du synes det er pinlig/dumt å ikke henge med på gruppetimene, kan du heller be om PT og hjelp til å trene på egenhånd. Eller du kan google lettere varianter av øvelsene. For armhevinger: ikke ta dem på knærene. Ha heller hendene høyere. Om du sliter skikkelig, kan du ta dem oppetter en vegg. Som i stå mot en vegg, ha hendene på veggen og beina i gulvet, og gjør armhevinger slik. Jo høyere skuldrene er i forhold til føttene, jo lettere, siden føttene da vil ta større del av vekten din. Så kan du etter hvert gå ned til å ta armhevinger med armene på en bordkant, en stolkant, osv, og jobbe deg nedover. Med vanlige vekter, kan du ta mange sett med få repetisjoner, om du ikke klarer mange repetisjoner i ett sett selv med de laveste vektene. Du kan også gjøre øvelser med strikk, om du sliter. Anbefaler å google, det finnes masse masse ressurser der ute, og du er IKKE alene om å være for svak til ting. Jeg har vært kampsportinstruktør i mange, mange år, og nesten hvert eneste nybegynnerparti er det minst én person som ikke klarer en eneste armheving. Ikke noe å skamme seg over! Husk at alle begynner et sted, og at alt som utfordrer kroppen hjelper. Anonymkode: 8d0d6...b83 Å, dette var skikkelig motiverende å lese! Tusen takk 🥰 Ja, jeg vurderer PT hvis jeg ikke ser fremgang snart. Jeg VIL bli sterkere! Anonymkode: dad56...25b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Del Skrevet 9. februar 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Å, dette var skikkelig motiverende å lese! Tusen takk 🥰 Ja, jeg vurderer PT hvis jeg ikke ser fremgang snart. Jeg VIL bli sterkere! Anonymkode: dad56...25b SATS har vel en kampanje med at alle som ikke har hatt PT-time før får en time gratis? https://www.sats.no/artikler/pt-start Du trenger jo ikke nødvendigvis flere PT-timer hvis du bruker den første til å få et godt program for å komme i gang. Anonymkode: 6dc46...fd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 9. februar 2023 #5 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å, dette var skikkelig motiverende å lese! Tusen takk 🥰 Ja, jeg vurderer PT hvis jeg ikke ser fremgang snart. Jeg VIL bli sterkere! Anonymkode: dad56...25b Ikke minst må du få i deg næring! Karbohydrater, proteiner og den slags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Del Skrevet 9. februar 2023 Begynn å trene med strikk inntil du er sterk nok til å trene med vekter. Anonymkode: e3348...f72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #7 Del Skrevet 10. februar 2023 AB b83 har gitt deg veldig gode råd. Jeg trener mye! Men jeg vil si at jeg også ofte føler meg helt kjørt under oppvarmingen. Tenker at denne økta klarer jeg ikke gjennomføre, når jeg synes det er så tungt allerede nå. Men så kommer kroppen i gang og så klarer jeg det helt fint allikevel. Anonymkode: 39738...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #8 Del Skrevet 10. februar 2023 Heier på deg TS. Jeg også har akkurat begynt etter mange år med minimalt med trening. Klarer ikke en eneste armheving. Ikke på knær engang. Må ta varianten hvor står som en katt og kun «knekker» i albuene. Bruk de letteste/lette vekter ganske lenge og ta heller flere repetisjoner. Sener, fester og småmuskler må få litt oppmerksomhet før du begynner å legge på tyngre. Skadeforebyggende. Så tren lett med flere repetisjoner. Svir godt det også. Hva med å ta pilatestimer og lignende. Tungt, men roligere trening. Spinning for kondis. Da kan du kjøre ditt eget tempo. Kanskje det er en god vei for deg for å få grunnstyrken på plass? Etter en måned så kan du prøve den timen du var på nå. Tipper du merker forskjell 😊. Anonymkode: d63d6...632 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå