AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Del Skrevet 9. februar 2023 Litt merkelig spørsmål. jeg er 40 år og jeg og min samboer har lyst på et barn sammen før det er for sent.(jeg har to voksne barn fra før). Vi har vært sammen i 3 år og før vi traff hverandre, hadde han testikkelkreft og har nå fått vite at han er steril pga operasjonen. I fjor hadde vi to opplevelser hvor jeg ble helt plutselig gravid, men mistet før uke 6. så helt steril er han nok ikke, men tipper kvaliteten er så som så.. i forbindelse med kreften, ble han tilbudt å fryse ned sæd i tilfelle han ville ha barn seinere. Denne er på sykehuset i frysen. Jeg har fått vite at jeg har veldig ok eggkvalitet og antall for å være 40+, jeg er slank, sunn, aktiv og jeg har mulighet til å gjennomgå både graviditet og fødsel og småbarnsliv uten problemer så lenge ikke noe fælt skjer med meg.. 🫢 jeg har siste måneder tatt el tester, og de viser fin og regelmessig el. hvordan går vi fram hvis vi «vil ha» sæden? Eneste han fikk beskjed om før, var at det var kriterier på at han skulle ha en fast kjæreste i minst 3 år før han kunne be om den. Beklager hvis jeg spør dumt nå men , må vi inn og ha ivf /hjelp/behandling osv, eller kan de bare sprøyte den inn liksom? Jeg vet det er ventetid på å skulle få komme til for ivf og jeg føler vi ikke har tid til dette. Og jeg trenger vel ikke noe innsetting av befruktet egg eller hormonbehandling så lenge alt er ok med meg? Mener ikke virke blond, men det er jo hans sæd.. jeg kan sprøyte den inn selv jeg.. haha.. neida, men hvordan går vi fram? hilsen uvitende. Anonymkode: 1dfce...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 Synes det høres rart ut at man må ha vært sammen i 3 år for å få hentet ut sæden? For å få IVF holder det å ha vært samboere i 1 år. Men uansett. Jeg anbefaler ikke å bare sprøyte sæden inn, du har ikke så gode sjanser for graviditet da. Og har han bare én prøve inne å vil jo hele prøven brukes på étt forsøk. Dårlige odds. Jeg hadde nok søkt om IVF/ICSI. Og gått privat, så slipper dere ventetiden. Anonymkode: ee5d3...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 Når dere har en begrenset mengde sæd, bør dere absolutt ikke gå for innsprøyting. Ja, det er mulig, og noe som også tilbys bla i Danmark. Men da er sannsynligheten litt mindre enn ved vanlig sex, altså under 25%. Og det har du ikke råd til med så lite sæd til rådighet. Så veien å gå er IVF. Du kan ta det privat om du ønsker å forkorte ventetiden. Anonymkode: ee300...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #4 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Synes det høres rart ut at man må ha vært sammen i 3 år for å få hentet ut sæden? For å få IVF holder det å ha vært samboere i 1 år. Men uansett. Jeg anbefaler ikke å bare sprøyte sæden inn, du har ikke så gode sjanser for graviditet da. Og har han bare én prøve inne å vil jo hele prøven brukes på étt forsøk. Dårlige odds. Jeg hadde nok søkt om IVF/ICSI. Og gått privat, så slipper dere ventetiden. Anonymkode: ee5d3...5c9 Ser så mange som skriver dette. Som om den normale personen i gata har råd til å spytte ut flere hundretusen plutselig Anonymkode: 6d653...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #5 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser så mange som skriver dette. Som om den normale personen i gata har råd til å spytte ut flere hundretusen plutselig Anonymkode: 6d653...2a3 Du må se det i sammenheng. TS er 40år og vil ikke vente. Da har du ikke noe valg. I det offentlige må du vente rundt 6mnd før oppstart, så tar det enda mer tid å gjennomføre selve behandlingen. Dessuten koster det mye å ha barn, så det er ikke helt på vidda å forvente at de som ønsker seg barn faktisk har råd til privat behandling. Man kan prøve ett forsøk privat mens man venter på offentlig behandling og det koster ikke flere hundre tusen... Er begge foreldrene i full jobb men ikke har råd til privat behandling så har man kanskje ikke råd til barn heller. Anonymkode: ee5d3...5c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #6 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ser så mange som skriver dette. Som om den normale personen i gata har råd til å spytte ut flere hundretusen plutselig Anonymkode: 6d653...2a3 Hvis man dropper en ferie eller to, er man ofte oppe i 60.000-100.000. Alt handler om prioriteringer. Anonymkode: 1ee82...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Del Skrevet 12. februar 2023 On 2/10/2023 at 9:24 AM, AnonymBruker said: Ser så mange som skriver dette. Som om den normale personen i gata har råd til å spytte ut flere hundretusen plutselig Anonymkode: 6d653...2a3 Søsteren min brukte 40000 privat. Anonymkode: 79205...e5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Del Skrevet 26. februar 2023 du er for gammel for offentlig . Anonymkode: 40b89...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 26. februar 2023 #9 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 13.25): Litt merkelig spørsmål. jeg er 40 år og jeg og min samboer har lyst på et barn sammen før det er for sent.(jeg har to voksne barn fra før). Vi har vært sammen i 3 år og før vi traff hverandre, hadde han testikkelkreft og har nå fått vite at han er steril pga operasjonen. I fjor hadde vi to opplevelser hvor jeg ble helt plutselig gravid, men mistet før uke 6. så helt steril er han nok ikke, men tipper kvaliteten er så som så.. i forbindelse med kreften, ble han tilbudt å fryse ned sæd i tilfelle han ville ha barn seinere. Denne er på sykehuset i frysen. Jeg har fått vite at jeg har veldig ok eggkvalitet og antall for å være 40+, jeg er slank, sunn, aktiv og jeg har mulighet til å gjennomgå både graviditet og fødsel og småbarnsliv uten problemer så lenge ikke noe fælt skjer med meg.. 🫢 jeg har siste måneder tatt el tester, og de viser fin og regelmessig el. hvordan går vi fram hvis vi «vil ha» sæden? Eneste han fikk beskjed om før, var at det var kriterier på at han skulle ha en fast kjæreste i minst 3 år før han kunne be om den. Beklager hvis jeg spør dumt nå men , må vi inn og ha ivf /hjelp/behandling osv, eller kan de bare sprøyte den inn liksom? Jeg vet det er ventetid på å skulle få komme til for ivf og jeg føler vi ikke har tid til dette. Og jeg trenger vel ikke noe innsetting av befruktet egg eller hormonbehandling så lenge alt er ok med meg? Mener ikke virke blond, men det er jo hans sæd.. jeg kan sprøyte den inn selv jeg.. haha.. neida, men hvordan går vi fram? hilsen uvitende. Anonymkode: 1dfce...696 Dere må nok ha helst ivf, inseminering (da på sykehus) kan også gå, spørs hva de anbefaler. Litt usikker på om dere kan få offentlig eller må bruke privat , men vil anbefale å starte å ta kontakt med fastlege og ta det derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå