Gå til innhold

Fikk høre at jeg har mange eggposer – hva betyr det? PCO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år og går jevnlig til gynekolog. Har fått høre av flere forskjellige at jeg har "mange egg" i eggstokkene mine. I går var jeg hos en ny gynekolog (på grunn av kronisk infeksjon, som er urelatert), og hun sa at jeg hadde "mange eggposer". Eggposer? Hørte at hun nevnte "PCO", og siden jeg vet hva PCOS er, ble jeg litt skremt. Hun sa at PCO eller polycystisk ovarier er ett av symptomene på PCOS, men at det ikke trenger å være et problem i seg selv hvis jeg ikke har andre symptomer. 

Syklusen min er på 40+ dager, som er litt lengre enn normalt. Planlegger å prøve å få barn om 3-4 år og lurer på om noen her har PCO (jeg har på begge) og om det har skapt problemer med fertilitet/graviditet eller annet. 

Står nesten ingenting på nettet om PCO. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pcos er cyster..jeg hadde 20 stk tilsammen så det kan være det hun mente. Om du har pcos og vil ha barn ville jeg begynt snart. Det er vanskeligere å få barn med pcos og med tanke på at du er 40 år. 

Med pcos har man ofte ikke eggløsning og må begynne på medesin for å få dette .jeg gikk først 1 år med medesiner for å prøve å bli gravid...men fikk nesten aldri eggløsning. Da måtte jeg til riksen for å få ekstra hjelp.

Med nr to..da var jeg 35 år tok det 12 mnd med medesiner for jeg ble gravid 

Skrevet
Sofakona skrev (22 minutter siden):

Pcos er cyster..jeg hadde 20 stk tilsammen så det kan være det hun mente. Om du har pcos og vil ha barn ville jeg begynt snart. Det er vanskeligere å få barn med pcos og med tanke på at du er 40 år. 

Med pcos har man ofte ikke eggløsning og må begynne på medesin for å få dette .jeg gikk først 1 år med medesiner for å prøve å bli gravid...men fikk nesten aldri eggløsning. Da måtte jeg til riksen for å få ekstra hjelp.

Med nr to..da var jeg 35 år tok det 12 mnd med medesiner for jeg ble gravid 

Jeg er 24, ikke 40 år. Og hun sa eggposer – alle poser med væske i seg i kroppen kalles cyster. Man kan tydeligvis ha PCO uten å ha PCOS, som er en diagnose. PCO er et symptom. 

Skrevet
Camilla1121 skrev (1 minutt siden):

Jeg er 24, ikke 40 år. Og hun sa eggposer – alle poser med væske i seg i kroppen kalles cyster. Man kan tydeligvis ha PCO uten å ha PCOS, som er en diagnose. PCO er et symptom. 

He he sorry leste feil ..men du kan ta blodprøver for å se om du har pcos. Dette kommer også med mye symptomer som synes og merkes.  PCO (polycystiske ovarier) betyr at kvinnen har mange små eggposer i eggstokkene, som alle utvikler seg litt, men ikke nok til at det utvikles én dominant eggpose (follikkel) som kan gi eggløsning. Derfor blir ikke kvinnen gravid. 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

He he sorry leste feil ..men du kan ta blodprøver for å se om du har pcos. Dette kommer også med mye symptomer som synes og merkes.  PCO (polycystiske ovarier) betyr at kvinnen har mange små eggposer i eggstokkene, som alle utvikler seg litt, men ikke nok til at det utvikles én dominant eggpose (follikkel) som kan gi eggløsning. Derfor blir ikke kvinnen gravid. 

Lurt med blodprøve. 

Ser du limte inn noe fra nettet, som jeg har lest. Lagde denne tråden mest for å høre andres erfaringer og opplevelser. Men ser ut til at PCO kan være til hinder for graviditet, ja. Finnes medisiner heldigvis. 

Skrevet
Camilla1121 skrev (Akkurat nå):

Lurt med blodprøve. 

Ser du limte inn noe fra nettet, som jeg har lest. Lagde denne tråden mest for å høre andres erfaringer og opplevelser. Men ser ut til at PCO kan være til hinder for graviditet, ja. Finnes medisiner heldigvis. 

Det finnes letzerol som kan hjelpe til med prøve få eggløsning. Når du skal begynne å prøvd.. google temping. Dette er beste måten å se om du får eggløsning. Med pcos har vi forhøyet lh som gjør at vi får falske positive eggløsning tester. 

Skrevet

Egg poser er noe alle har. Det er seksjoner eller poser hvor eggene er. Jo flere seksjoner jo flere egg så det er bra! Jeg hadde to eggposer på en side og en på den andre og vet ikke om det er mye eller lite.

Pcos er en sykdom som gjør at man har eggløsning litt sjeldnere enn andre som reduserer sjansen for graviditet gjennom et år. Har du sex under eggløsning har du alikevel like stor sjanse for graviditet som andre. Pcos kan også føre med seg andre symptomer som økt hårvekst eller problemer med vekten. Pcos er vanlig og det er også vanlig å ikke ha noen særligssymptomer. Du har ikke færre egg med pcos og pcos har ingenting med eggposene dine å gjøre. Man kan også ha cyster på eggstokkene uten at det har noe med pcos å gjøre

Anonymkode: c05ca...368

Skrevet

Om du har Polycystiske ovarier (PCO) og lange, uregelmessige, sykluser, kan det godt være du har Polycysisk ovariesyndrom (PCOS). Men man kan ha PCO uten å ha PCOS, og man kan ha PCOS uten å ha PCO.

Ved PCOS kan man få utfordringer med å bli gravid uten hjelp, men det gjelder ikke alle. 

Ville anbefalt å sjekke ut «PCOS Norge». Der er det oppdatert info, og avdekking av sannheter/usannheter hva gjelder myter om PCO/PCOS ☺️

Anonymkode: ce7bd...eb1

Skrevet

Av gynekolog fokk jeg bare beskjed om at jeg hadde mange egg som lå klar i eggstokkene. Han sa ikke noe mer. På ivf klinikken kalte de dette polycystiske eggstokker, men det er mulig å ha det uten å ha full PCO- syndromet. Jeg har eggløsning men lange sykluser pga at det ligger så mange egg og da modnes det ene seinere

Anonymkode: 8cde1...c04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egg poser er noe alle har. Det er seksjoner eller poser hvor eggene er. Jo flere seksjoner jo flere egg så det er bra! Jeg hadde to eggposer på en side og en på den andre og vet ikke om det er mye eller lite.

Pcos er en sykdom som gjør at man har eggløsning litt sjeldnere enn andre som reduserer sjansen for graviditet gjennom et år. Har du sex under eggløsning har du alikevel like stor sjanse for graviditet som andre. Pcos kan også føre med seg andre symptomer som økt hårvekst eller problemer med vekten. Pcos er vanlig og det er også vanlig å ikke ha noen særligssymptomer. Du har ikke færre egg med pcos og pcos har ingenting med eggposene dine å gjøre. Man kan også ha cyster på eggstokkene uten at det har noe med pcos å gjøre

Anonymkode: c05ca...368

Aha ... Takk for svar!

Jeg tror den ene gynekologen telte 15-20 poser på ene eggstokken min. Det jeg har lest er at med pro så har man mange eggposer, men umodne egg. Jeg har ikke fått sjekket fertiliteten min siden jeg ikke har vurdert å få barn enda, så får vel bare vente og se om det blir noe problem. 

Skrevet

Av gynekolog fokk jeg bare beskjed om at jeg hadde mange egg som lå klar i eggstokkene. Han sa ikke noe mer. På ivf klinikken kalte de dette polycystiske eggstokker, men det er mulig å ha det uten å ha full PCO- syndromet. Jeg har eggløsning men lange sykluser pga at det ligger så mange egg og da modnes det ene seinere

Anonymkode: 8cde1...c04

Skjønner. Det samme fikk jeg høre av to andre gynekologer, at jeg har mange egg. Så ble usikker da hun kalte det eggposer, og jeg leste på nettet at "cyster" er alle poser med væske i. Husker jeg hadde en vanncyste på eggstokken som forsvant av seg selv, men misvisende at det heter polyCYSTISK hvis det bare er eggposer og ikke vanncyster. 

Skrevet

Med uregelmessig syklus og cyster på eggstokkene så oppfyller du jo teknisk sett diagnosekriteriene for PCOS da. Og PCOS har mange flere konsekvenser enn kun subfertilitet, så det kan være greit å vite om at man har det.

De aller fleste med PCOS lykkes med å få barn. Noen får det lett til, noen får det til etter livsstilstiltak og/eller enkle medisiner, mens andre må ha IVF. Og noen får det ikke til. Du er bare 24, det gir mange år å prøve på så ikke ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: bfd82...f1d

Skrevet

Jeg har PCOS og ble gravid på første forsøk. Gynekologen min fortalte at det er mange som lett blir gravide, men at de gjerne finner ut om PCOS av andre grunner enn at de sliter med å bli gravide. Jeg fikk for eksempel vite det ved en tilfeldighet når jeg var hos gynekolog for noe annet og da ga jo de andre symptomene jeg alltid hadde blitt fortalt at var vanlig når man har livmor, plutselig mening. 😆

Anonymkode: b6cff...03c

Skrevet

Med uregelmessig syklus og cyster på eggstokkene så oppfyller du jo teknisk sett diagnosekriteriene for PCOS da. Og PCOS har mange flere konsekvenser enn kun subfertilitet, så det kan være greit å vite om at man har det.

De aller fleste med PCOS lykkes med å få barn. Noen får det lett til, noen får det til etter livsstilstiltak og/eller enkle medisiner, mens andre må ha IVF. Og noen får det ikke til. Du er bare 24, det gir mange år å prøve på så ikke ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: bfd82...f1d

Den er strengt tatt ikke uregelmessig, med 34-40 dager. Den er bare lengre. Men har mer enn 8 i året så har ikke «sjelden mens». 

Og jeg vet ikke om jeg «har cyster». Jeg har bare hatt en cyste en gang på noen cm, og så har jeg en del eggposer. Det er dette jeg snakker om at terminologien er forvirrende. 

Skrevet

Jeg har PCOS og ble gravid på første forsøk. Gynekologen min fortalte at det er mange som lett blir gravide, men at de gjerne finner ut om PCOS av andre grunner enn at de sliter med å bli gravide. Jeg fikk for eksempel vite det ved en tilfeldighet når jeg var hos gynekolog for noe annet og da ga jo de andre symptomene jeg alltid hadde blitt fortalt at var vanlig når man har livmor, plutselig mening. 😆

Anonymkode: b6cff...03c

Godt å høre!

Skrevet

Eggposer/follikler og cyster er det samme i denne situasjonen.

PCO er mange små cyster like under overflaten på eggstokkene. De er vanligvis ikke større enn 9 millimeter i diameter, og er eggposer (follikler) som er delvis modnet og derfor fylt med væske. De har ikke modnet normalt på grunn av hormonell ubalanse.

Link: https://www.babyverden.no/prover/pco-og-pcos/

Anonymkode: 4f31c...07b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...