Gå til innhold

Hva slags kosthold har dere som lever med diabetes 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har diabetes 2 eller pre-diabetes, og som har klart å bli frisk fra symptomene ved livsstilsendring. Altså uten medisiner. Jeg lurer på hva dere spiser? Og hvor ofte? Spiser dere mellommåltider? Hva slags kosthold fungerte for dere? 

Anonymkode: 409e9...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null karbo og periodisk faste med 8 timer spisevindu.

Anonymkode: d04b8...15b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Samme her. Først keto, senere carnivore. Har et spisevindu på 1-8 timer. Altså av og til spiser jeg bare én gang om dagen og så holder blodsukkeret seg stabilt resten av dagen. Kroppen er mye bedre på å øke blodsukkeret når det trengs enn å senke det, særlig når man har diabetes og pre-diabetes.

Nå som jeg spiser carnivore har jeg kuttet ut alle planter. Kun litt krydder. Kjøtt, fisk, innmat stekt i animalsk fett eller kokt eller grillet. Egg, litt ost. Nok til at jeg blir mett. Noen dager trenger jeg mer enn andre. Teller ikke kcal, men spiser nesten 1 kg kjøtt/fisk/innmat hver dag.

Anonymkode: 55ed6...0b6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Mellommåltider er ikke lurt, med mindre du må fordi du får for lavt blodsukker. Det er ikke bra å hele tiden spike blodsukkeret.

Anonymkode: c9f13...128

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mellommåltider er ikke lurt, med mindre du må fordi du får for lavt blodsukker. Det er ikke bra å hele tiden spike blodsukkeret.

Anonymkode: c9f13...128

Rart at jeg har fått ros av diabeteslege for å spise lite men ofte da. Medisinfri 5 mnd etter diagnose 🙂. Perfekt vekt.

Anonymkode: c551c...542

Skrevet

En vanlig dag for meg: 

Kl 7 en 0% Yoplait yoghurt, med en neve blåbær oppi.

Kl 9, en til to skiver proteinbrød, med f.eks ost eller skinke 

Kl 11, litt sukkerfrie bær og valnøtter 

Kl 1330, en kopp suppe. Ryvita knekkebrød til noen ganger. 

Kl 1630, middag. Vanlig mat, men lite potet. Spiser ikke ris og pasta. Mye salat eller grønnsaker. Tåler ikke pizza. 

Kl 2030, salat med ost og nøtter. 

Får skryt av diabeteslege for dette. Normalvektig. Ble medisinfri 5 mnd etter diagnose. Jeg er ikke god på store måltider, så foretrekker mange små.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Rart at jeg har fått ros av diabeteslege for å spise lite men ofte da. Medisinfri 5 mnd etter diagnose 🙂. Perfekt vekt.

Fordi diabeteslegen din ikke følger med på forskning. Man trodde en stund at det var best å spise lite og ofte, men det er best å spise mye og sjeldent. Kroppen har godt av å gå 18-24 timer uten mat for at autofagi skal komme skikkelig i gang . Han som gjorde denne oppdagelsen fikk Nobelsprisen i medisin i 2016. Autofagi er at kroppen resirkulerer gamle og ødelagte celler og lager splitter nye og friske. Begynnende kreftceller kan også bli resirkulert og erstattet med friske celler.

Få, store måltider har også vist seg å gi mye mer stabilt blodsukker. Menneskekroppen er mye bedre på å øke blodsukkeret når det trengs enn å senke det. Vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs, men bare ett som kan senke det. Så det er jo ganske tydelig hva vi har hatt mest bruk for. 

Vi har lært mye mer om hvordan blodsukkeret reagerer etter at vi fikk CGM.

Anonymkode: 55ed6...0b6

• Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...