Gå til innhold

Dere som er par med mann og kvinne, hvem styrer økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig at det er mange kvinner som helt bevisstløst lar mannen styre økonomi i familien og så klager etterpå når de sitter der på bar bakke ved et samlivsbrudd. Er dette så vanlig som det kan virke som?

Gift/samboere?

Har dere felles eller delt økonomi?

Hvem styrer økonomien hos dere?

Har den som ikke styrer det fullstendig oversikt over det hele.

Hvor gamle er dere?

Hvem tjener mest?

Anonymkode: 63dde...5d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboere

Delt økonomi - vi har en felleskonto vi begge setter inn like beløp på i mnd, som alt felles går fra (mat, ting til hus og heim og unger, osv). 

Vi styrer begge økonomien. 

Begge har oversikt over alt. 

Rundt 40 begge to. 

Jeg (kvinne) tjener 200 000 mer enn mannen. 

Anonymkode: d015a...6ae

• Liker 4
Skrevet (endret)

I slutten av 30 årene

Gift

100% Felles økonomi

Det er jeg som har styringen, mannen min har lite oversikt, jeg har tilogmed opprettet pensjonsparing for han osv. Jeg elsker økonomisk styring. Han hater det. Jeg tar beslutningene.

Han tjener mest (300 mer)

Endret av Rucula
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gift/samboere?

Hvor gamle er dere?

Hvem tjener mest?

Gift

Felles økonomi

Jeg (kvinne) styrer økonomien.

Ja, min mann har fullstendig innsyn (men gidder ikke å ta seg bryet til å følge med på det).

31 og 34 år.

Jeg tjener noen få kroner mer. 

Anonymkode: 8f6b2...bbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser stadig at det er mange kvinner som helt bevisstløst lar mannen styre økonomi i familien og så klager etterpå når de sitter der på bar bakke ved et samlivsbrudd. Er dette så vanlig som det kan virke som?

Gift/samboere?

Hvor gamle er dere?

Hvem tjener mest?

Anonymkode: 63dde...5d2

Samboere. (Var tidligere gift med samme mann).

Delt økonomi.

Da vi var gifte styrte jeg mesteparten av økonomien, nå når vi er samboere styrer vi hver vår (mitt ønske).

Jeg forstår ikke kvinner som ikke orker å sette seg inn i egen / felles økonomi til paret. Men jeg er selv økonom, så er kanskje litt mer opptatt av dette enn snittet i befolkningen.

Anonymkode: 11abb...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kvinne og samboer med en mann

Felles økonomi

Jeg styrer den 100 %, fordi han har for lett for å utsette ting og ikke ta tak i problemer.

Han har oversikt, men ikke fullstendig, men mer enn om han selv hadde hatt ansvar, ettersom jeg informerer ham om det som er viktig.

Vi er 45 år

Han tjener mest, 1 million mer enn meg.

Anonymkode: 4e428...e00

Skrevet

Vi er gift, jeg (kvinne) har alltid styrt alt. Jeg synes ikke det er noe gøy, men han er helt bevisstløs på dette.

Anonymkode: 5a1ba...c65

Skrevet

Gift/samboere? Samboere, forlovet. Gifter oss til neste år.

Har dere felles eller delt økonomi? Felles.

Hvem styrer økonomien hos dere? Begge to. 

Har den som ikke styrer det fullstendig oversikt over det hele. Ikke relevant, vi har begge god oversikt.

Hvor gamle er dere? 36 og 37.

Hvem tjener mest? Meg (kvinnen). Han tjener ikke veldig mye mindre enn meg, skal sies. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Samboer

Felleskonto til felles utgifter

Hver av oss holder selv styr på det som er utenom felles og faste utgifter, har like god oversikt begge to. 

Vi er begge straks 30. Ingen barn foreløpig. 

Han tjener mer enn meg. 

Skrevet

Gift/samboere? Samboere

Har dere felles eller delt økonomi? Betaler inn til felles konto hvor regninger, lån mm trekkes fra, resten beholder vi selv.

Hvem styrer økonomien hos dere? Jeg er økonomidirektør både på jobb og privat. Min mann har innsyn på felles konto og utgifter, men ikke innsyn i min konto og min sparing.

Har den som ikke styrer det fullstendig oversikt over det hele. Min samboer har oversikt over felleskontoen.

Hvor gamle er dere? 42 og 47

Hvem tjener mest? jeg tjener 1,7 millioner og min mann ca 1 million

Anonymkode: ba788...0be

• Liker 1
Skrevet

Gift/samboere? Gift

Har dere felles eller delt økonomi? Delt, men felles kontoer, sparing til felles barn, eier hus/hytta 50/50

Hvem styrer økonomien hos dere? Vi deler på det  men jeg har hovedansvaret (henne)  

Har den som ikke styrer det fullstendig oversikt over det hele.  Mer eller mindre 

Hvor gamle er dere? Midten av 40-årene  

Hvem tjener mest? Jeg tjener rundt 450 000 mer enn han.  Men begge tjener godt 

Anonymkode: 69abe...c23

• Liker 1
Skrevet

Samboer i 18 år, hun styrer daglig økonomi mens jeg styrer de med bank, forsikring, vedlikehold, nykjøp og investeringer. 

Anonymkode: 985e1...6dc

Skrevet

Vi er gift og i 40-årene. Vi har delvis felles økonomi da vi har felles konto og felles lån. Lønn kommer inn på våre personlige kontoer, og vi overfører et fast beløp til felleskontoen.

Mannen har en del høyere inntekt enn meg.

Det er jeg (kvinne) som styrer familieøkonomien. Mannen får innsyn når han ber om det, men godtar alltid de justeringene jeg gjør.

Anonymkode: 52e5a...2e6

Skrevet

Vi er gift og har felles økonomi.

Jeg er best på hverdagsøkonomien (sparing, tilbud, kjøper sjeldent noe osv), han er best på investeringer osv. Så vi fordeler det slik at jeg har ansvar for innkjøp og han for å sikre oss for fremtiden. Budsjett setter vi opp sammen.

Snakker alltid sammen før større innkjøp. Vi er begge minimalister, og kjøper sjeldent noe, så det fungerer bra. Vi har altså begge full oversikt. 

Han tjener veldig mye mer enn meg som er langtidssyk. Er i midten av 30-årene. 

Anonymkode: c26ba...e1f

Skrevet

Gift/samboere?
Ja/Ja.

Felles.

Hun bestemmer det meste. Jeg har en tendens til å sløse bort alt på tullball.

Ja, jeg har oversikt.

Hvor gamle er dere?
36 og 25.

Hvem tjener mest?
Jeg tjener soleklart mest.

Anonymkode: f6cc4...bf1

Skrevet

Gift/samboere? Samboere, snart gift

Har dere felles eller delt økonomi? Felles 

Hvem styrer økonomien hos dere? Jeg (kvinnen)

Har den som ikke styrer det fullstendig oversikt over det hele. Så og si, men han er ikke like interessert som meg

Hvor gamle er dere? 25

Hvem tjener mest? Han

Anonymkode: f9fd8...bf8

Skrevet

Samboere i 15 år

felles økonomi

jeg styrer økonomien, men vi tar alle valg sammen

vi er 44 og 48

jeg tjener mest (men det er kun de sendte årene, og jeg styrte økonomien også da jeg tjente minst)

Anonymkode: a48ab...8c5

Skrevet

40, i lag i samme hus i 13 år. Vi betaler en andel hver til felleskonto hver måned, basert på inntekta. Alle beslutninger tas i felleskap, men fordi hun bomma på noen betalinger og forsikringer noen ganger, styrer han med det praktiske. Uenigheter om forbruk mm. diskuteres ut. Egne hobbyer, turer, investeringer osv. finansieres fra egen konto. 

Anonymkode: 7b282...6f3

Skrevet (endret)

Vi har ikke felles økonomi. Vi er samboere, jeg har ikke barn. Jeg styrer mitt og han styrer sitt. Men han betaler strøm etc, så betaler jeg han. Vi har ikke noen felles lån, jeg har bare studielån. Mat betaler han det han spiser, og jeg det jeg spiser. Hadde vært urettferdig om vi skulle delt 50-50 på mat, ettersom han spiser mer enn meg. Bortsett fra middag spiser vi veldig forskjellig. Jeg har også mye lavere inntekt enn ham.

Endret av MyMichelle
Skrevet

Gift i 10 år og samboer i 13 år. Vi har felles økonomi, og det er mannen som styrer men vi tar felles valg. Han tjener mest.

Anonymkode: be795...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...