AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Hei. Ser det er mange her som skriver at det er en fæl hersketeknikk. Jeg vender meg innover etter krangler som er stygge, rett og slett for å komme over det. Jeg håndterer alt vondt alene og har alltid gjort det. For jeg vet alt det stygge som er blitt sagt kommer aldri til å bli bedt om unnskyldning for, det å ta opp emne igjen er uaktuelt fordi det aldri er ønske om å løse problemer. Så jeg må bare ta meg en pause for å nullstille meg og finne ut av hvordan jeg kan gå videre etter det som har blitt sagt. Eller etter siste krangelen, om jeg orker å gå videre med forholdet i det hele tatt. Så det er ikke alle som er stille for å straffe partneren. I mitt tilfelle så tror jeg han synes det er like greit. Anonymkode: 99593...399
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Ditt tilfelle er annerledes enn hva jeg ser på som silent treatment. Hos oss er det slik at han er den som blir stille. Samme hva jeg gjør, om det er å be på mine knær om at han skal snakke med meg, si unnskyld, legge meg helt flat, ta på meg all skyld, prøver å finne løsniger, osv, så hjelper det ikke. Det blir helt stille, eller korte, frekke, sinte setninger eller ord. Dette kan vare i dagevis, til og med uker. I ditt tilfelle er det vel ingen som prøver å orden opp eller lignende skjønner jeg. Da kan jeg forstå at du blir stille. Anonymkode: f8052...1ea 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Var sammen med en mann i 10 år som brukte silent treatment hyppig. Verste jeg har vært borti. Forferdelig å stå i. Nå er jeg sammen med en mann det går an å snakke med. Det er et helt annet liv, helt annet. Anonymkode: d657d...09e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Jeg vokste opp med en mor som brukte dette mot meg som barn. Hun var ikke en partner for meg. Jeg var avhengig av henne, slik barn er. Jeg synes ikke noe om silent treatment og det at de som utfører denne hersketeknikken har behov for å forsvare seg i sosiale medier. Jeg har medfølelse med alle som utsettes for silent treatment. Selv har jeg slått opp med mine menn, da jeg merket at det ble et turbulent og vanskelig forhold. Da slo jeg opp i kjærlighet, fordi jeg så at han jeg elsket hadde det best helt alene. Man skal behandle hverandre med kjærlighet og respekt. I min verden kan man gjerne kaste noen ut av sitt hus, eller slå opp og be dem høyt om å ikke komme tilbake. Men Silent treatment slik jeg ser det, er en form for vold. Selv har jeg en regel. Om jeg blir voldelig, eller merker at jeg begynner å vurdere vold, så slår jeg opp med den personen. Andre får gjøre som de vil, men de får ikke min godkjenning til denne forferdelige teknikken. Anonymkode: 967af...35e
Havbris Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 (endret) Silent treatment handler ikke bare om intensjonen til den som bruker denne form for kommunikasjon/straff. Det er hvordan dette oppfattes som er vesentlig. Effekten bestemmes altså av den som utsettes for det. Endret 9. februar 2023 av Havbris 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Silent treatment er en grusom måtte å håndtere konflikter. Det dreper alle muligheter til kommunikasjon og leder til at den andre parten blir sittende med følelser som verdiløshet og hat fordi de blir ignorert etter en krangel. Det er knapt noen bedre måte å skape hat mellom mennesker enn å ignorere andre i konflikter. En krangel er ikke farlig. Folk krangler, sier unnskyld og snakker om ting, der en krangel ofte leder til at en kommer nærmere hverandre til syvende og sist. Den muligheten blir borte med silent treatment. Å bo sammen med et menneske som er passivt aggressivt/takler konflikter med stillhet er ekstremt krevende. Det er å leve et liv på nåler. Anonymkode: 198cc...98d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Om du informerer samboeren om dette, som i "Jeg trenger litt tid for meg selv for å bearbeide følelsene mine", er det noe helt annet enn å bare nekte å kommunisere uten videre. Det er selvsagt helt ok å trenge tid for seg selv, og å ikke klare å prate så mye. Men det er noe helt annet enn å nekte å kommunisere som straff. Anonymkode: 2f6c9...ce3 2
Nusse12345 Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Min mann sier ikke at jeg har gjort/sagt noe galt/feil en gang. Blir bare stille og mutt. Leeenge. Og så må jeg gjette om det faktisk er noe, om det er innbilning eller overtenking. Jævlig slitsomt. Som nevnt over her, si at du trenger litt tid. Det er noe helt annet enn å bare bli stille. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Det er forskjell på å først bli utsatt for en stygg oppførsel for så å bli stille og forsøke finne en vei videre og det å bevisst velge stillhet for å påføre andre et ønsket resultat. Anonymkode: 4ab23...40e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vokste opp med en mor som brukte dette mot meg som barn. Hun var ikke en partner for meg. Jeg var avhengig av henne, slik barn er. Jeg synes ikke noe om silent treatment og det at de som utfører denne hersketeknikken har behov for å forsvare seg i sosiale medier. Jeg har medfølelse med alle som utsettes for silent treatment. Selv har jeg slått opp med mine menn, da jeg merket at det ble et turbulent og vanskelig forhold. Da slo jeg opp i kjærlighet, fordi jeg så at han jeg elsket hadde det best helt alene. Man skal behandle hverandre med kjærlighet og respekt. I min verden kan man gjerne kaste noen ut av sitt hus, eller slå opp og be dem høyt om å ikke komme tilbake. Men Silent treatment slik jeg ser det, er en form for vold. Selv har jeg en regel. Om jeg blir voldelig, eller merker at jeg begynner å vurdere vold, så slår jeg opp med den personen. Andre får gjøre som de vil, men de får ikke min godkjenning til denne forferdelige teknikken. Anonymkode: 967af...35e Jeg forsvarer ikke måten, jeg forklarer at ikke alle gjør det for å straffe? Jeg har da aldri brukt dette mot mine barn?! Og jeg er alltid den som tar opp problemer og ønsker å løse de. Mens det ender alltid i krangling med stygge ord som aldri kan tas tilbake, og jeg er ikke den som ytrer de. Jeg har prøvd i mange år og ta opp igjen det som kranglingen begynte med på nytt når ting er rolig, men det ender alltid opp med det samme. Så da er dette min måte å takle det på, for jeg blir ikke hørt om jeg prøver å løse det. Jeg har også sagt at vi kan snakke med noen, men det er uaktuelt. Anonymkode: 99593...399
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Havbris skrev (2 timer siden): Silent treatment handler ikke bare om intensjonen til den som bruker denne form for kommunikasjon/straff. Det er hvordan dette oppfattes som er vesentlig. Effekten bestemmes altså av den som utsettes for det. Ja, men da er vi good to go, for han bryr seg ikke. Vi har barn, så vi må jo snakke om alt av planlegging/handling/kjøring/lekser/foreldresamtaler osv, så eneste han merker er at jeg ikke snakker med han direkte utenom. Skulle jeg ramme han så hadde det vel nettopp vært å snakke om problemene i forholdet. Anonymkode: 99593...399
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forsvarer ikke måten, jeg forklarer at ikke alle gjør det for å straffe? Jeg har da aldri brukt dette mot mine barn?! Og jeg er alltid den som tar opp problemer og ønsker å løse de. Mens det ender alltid i krangling med stygge ord som aldri kan tas tilbake, og jeg er ikke den som ytrer de. Jeg har prøvd i mange år og ta opp igjen det som kranglingen begynte med på nytt når ting er rolig, men det ender alltid opp med det samme. Så da er dette min måte å takle det på, for jeg blir ikke hørt om jeg prøver å løse det. Jeg har også sagt at vi kan snakke med noen, men det er uaktuelt. Anonymkode: 99593...399 Jeg tenker du burde gått fra ham for flere år siden, for det er tydelig at han ikke er mulig å kommunisere med, og slik det er nå tror jeg både du og ungene tar skade av deg. Flytt fra hverandre, dere fungerer sikkert bedre som foreldre hver for dere. Jeg er forøvrig enig i at det er stor forskjell på de som bruker taushet som bevisst hevn for å gjøre partneren usikker, og det å bli taus fordi man aldri blir hørt, det ikke er mulig å diskutere noe saklig uten å nærmest bli utsatt for verbal vold. Han er ikke interessert i å endre hverken seg selv eller forholdet. Da er det ingenting annet du kan gjøre, ts, enn å komme deg ut av dette dysfunksjonelle forholdet, for både din og ungenes skyld. Anonymkode: 60739...f2c
Gjest Abendstern Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 Jeg har litt autistiske trekk så gjør meg ingenting at damer driver med det. Jeg foretrekker at folk holder kjeft 😅🤣
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå