Gå til innhold

12-5-30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor god trening er det egentlig?

I mitt tilfelle blir det 15-5-30, da jeg forstod det slik at poenget var så bratt som mulig og mølla går til 15%. Jeg varmer opp i 15 minutter ved å gradvis øke stigningen og så kjører jeg 15-5 i 30 minutter før jeg går flatt 10-15 minutter. Dette gjør jeg to-tre ganger i uka. Det er dritslitsomt, men jeg er på tredje uka nå og jeg merker at det blir lettere. Bør jeg øke farten for å fortsette å yte max, eller nyte at det blir mer behagelig etter hvert?

Anonymkode: a85b2...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ønsker fremgang, må du øke farten. Det er ved å utfordre kroppen den forbedrer seg. 

Hvor god trening det er, kommer jo an på hvor hardt du kjører på. KJøp deg pulsklokke og følg med i pulssonene.

Anonymkode: 8f3ce...7e2

Skrevet

For å få fremgang bør du øke farten. Ville ikke gjort den økta mange ganger i uka, kan være hardt for korsryggen

Anonymkode: a1581...c63

Skrevet

Det er hovedsakelig pulsen som har noe å si for deg som nybegynner. Det blir en kombinasjon av hvor høyt den ligger og hvor lenge den ligger en gitt plass. Og variasjon er viktig. Så av og til har man lengre økter på litt lavere puls, og noen ganger hardere intervalløkter der man presser pulsen høyere. Det jeg ikke liker med slike "X-Y-Z" økter er at de låser parameterne, så vidt jeg skjønner det?

Utrente må kanskje ha lavere hastighet og stigning, og trente må ha høyere hastighet. Det blir som å si at en god økt er å ta 10 reps på 70 kg i knebøy 3 ganger. Noen klarer ikke så mange repetisjoner, for andre igjen blir det for lett og for meg kan jeg bare gi opp med en gang for jeg kan ikke ta knebøy pga. hoftene.

Det er også lurt å variere stigning litt fra økt til økt, og gjerne hastighet også. Jeg ville heller tenkt at så lenge du får deg en treningsøkt på 30 - 60 minutter der du blir god og varm, og gjerne puster tungt gjennom deler av økta, så har du en god base å bygge på. Da kan du eksperimentere med diverse intervaller eller faste hastigheter og stigninger så mye du vil :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjør andre økter de andre dagene, for eksempel 1 time 6 km/t med 3%. Jeg tør ikke helt jogge på grunn av et vrangt kne, så derfor er det stigningen jeg først og fremst regulerer intensoteten med. Jeg ligger i sone 4  for det meste på 15-5-30, og sone 1-2 på 3-6-60.

Skrevet

Takk for svar, forresten. Glemte å si det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjør andre økter de andre dagene, for eksempel 1 time 6 km/t med 3%. Jeg tør ikke helt jogge på grunn av et vrangt kne, så derfor er det stigningen jeg først og fremst regulerer intensoteten med. Jeg ligger i sone 4  for det meste på 15-5-30, og sone 1-2 på 3-6-60.

Du trenger ikke være redd for at det er dårlig trening i alle fall 😊

Skrevet

Jeg gjør også denne varianten fra tiktok:) Jeg er på bedringens vei etter å ha hatt isjas(fy faen så vondt!), og jeg løper med for mye halt til at jeg klarer å gjøre det noe mer enn noen minutter. Det er ikke vondt altså, jeg har bare mistet en del muskelmasse og er svak. Men får god puls og blir skikkelig svett! Men håper jeg smått kan starte å løpe:)

Anonymkode: f37ae...da7

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: 

Jeg har nå holdt på noen uker, og merker stor framgang. Etterhvert gikk ikke pulsen like mye opp, naturlig nok. For å få samme intensitetseffekt har jeg nå lagt om økta til intervaller der jeg går i 6 km/t, 6x5 minutter på 15% stigning. Jeg setter ikke ned farten i pausene, men går 3 minutter på 5% stigning. Det tar halvannet minutt å komme opp i sone 4 i hvert intervall, men jeg bruker også noe tid på å få pulsen ned igjen. Dermed får jeg ca 25 minutter i sone 4 på denne økta, noe jeg er fornøyd med. Endelig mestrer jeg intervalltrening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...