Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sent til spyskiater som sier hen skal skrive en rapport på at jeg er 100 prosent syk. Det tar 2-3 uker før NAV mottar denne utredningen. 

NAV har sagt til kommer til å kalle inn et møte og hjelpe meg søknaden. 

Hvor lang til fra nå til jeg får svar på søknaden? 

Og hva er sjansen for å få den godkjent eller avslag? 

Anonymkode: 0933d...461

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Tror behandlingstid er 5 måneder eller noe..

Skrevet
IneT skrev (1 minutt siden):

Åh det var lenge, så burde forvente minst 6 mnd siden søknad ikke sent inn, kanskje til og med 7 mnd da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh det var lenge, så burde forvente minst 6 mnd siden søknad ikke sent inn, kanskje til og med 7 mnd da. 

Ja du bør regne med det. 

Anonymkode: d2c7d...928

Skrevet

Ja du bør regne med det. 

IneT skrev (3 minutter siden):

Da gjør jeg det. Opplevde dere at dere måtte søke flere ganger før det ble godkjent? 

Skrevet

Da gjør jeg det. Opplevde dere at dere måtte søke flere ganger før det ble godkjent? 

Jeg søkte en gang, fikk behandlingstid på 4 måneder, måtte purre etter tiden hadde gått ut og fikk ny estimert behandlingstid på nye 4 måneder pga stor pågang. Fikk innvilget vedtak om uføretrygd måneden etter, så fra jeg søkte til innvilgelse tok det 5 måneder. Fra siste legeerklæring til søknad tok det vel 1 måned. 

Skrevet

Men var di gått på aap? Har nav sakt at de har åpnet for uføretrygd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg søkte en gang, fikk behandlingstid på 4 måneder, måtte purre etter tiden hadde gått ut og fikk ny estimert behandlingstid på nye 4 måneder pga stor pågang. Fikk innvilget vedtak om uføretrygd måneden etter, så fra jeg søkte til innvilgelse tok det 5 måneder. Fra siste legeerklæring til søknad tok det vel 1 måned. 

Takk. 

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Men var di gått på aap? Har nav sakt at de har åpnet for uføretrygd?

Er på aap for andre gang, aap går ut om ca 3 mnd, ble kalt inn på møte hvor NAV sa at de ville ha meg ufør, men trengte mer legeerklæringer derfor send til utredning og de har sagt at de skal hjelpe meg med søknaden. 

• Liker 1
Skrevet

Legen min og spesialister, samt en instans som har vurdert meg sier at jeg ikke er arbeidsfør.

Saksbehandler ville avvente litt med uføresøknad, siden jeg var så ung. 40+ år gammel med lang sykdomshistorikk, jeg har tidligere fått omskolering pga helse. Og nå har jeg to yrker som jeg heller ikke kan gå tilbake til pga helsen. 

App går ut om noen mnd, hva skjer om tiden  uføresøknaden behandles overskrider tiden jeg har aap?

Anonymkode: c6f46...f83

Skrevet

Legen min og spesialister, samt en instans som har vurdert meg sier at jeg ikke er arbeidsfør.

Saksbehandler ville avvente litt med uføresøknad, siden jeg var så ung. 40+ år gammel med lang sykdomshistorikk, jeg har tidligere fått omskolering pga helse. Og nå har jeg to yrker som jeg heller ikke kan gå tilbake til pga helsen. 

App går ut om noen mnd, hva skjer om tiden  uføresøknaden behandles overskrider tiden jeg har aap?

Det vet jeg ikke, lage en ny tråd hvor du kan spørre om det kanskje? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når søknaden om uføretrygd oversendes NAY til behandling blir det ordinære AAP-vedtaket ditt avsluttet og du får et nytt som gir deg rett til AAP i åtte måneder mens søknaden behandles. Hvis du skulle få avslag på søknaden din om uføretrygd stopper AAP samme dag, men hvis du ikke har gått makstid på ordinær AAP kan dette vedtaket settes i kraft igjen. Evt. vil du kunne søke om ny, ordinær, AAP hvis avslaget er begrunnet med at du mangler diagnostisering/behandling og/eller avklaring. 

Endret av Leo
Det manglet et "ikke"
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Når søknaden om uføretrygd oversendes NAY til behandling blir det ordinære AAP-vedtaket ditt avsluttet og du får et nytt som gir deg rett til AAP i åtte måneder mens søknaden behandles. Hvis du skulle få avslag på søknaden din om uføretrygd stopper AAP samme dag, men hvis du har gått makstid på ordinær AAP kan dette vedtaket settes i kraft igjen. Evt. vil du kunne søke om ny, ordinær, AAP hvis avslaget er begrunnet med at du mangler diagnostisering/behandling og/eller avklaring. 

Takk for informasjon . Jeg er nå rimelig dukker på at jeg ikke får avslag. 

Skrevet
Leo skrev (7 minutter siden):

Når søknaden om uføretrygd oversendes NAY til behandling blir det ordinære AAP-vedtaket ditt avsluttet og du får et nytt som gir deg rett til AAP i åtte måneder mens søknaden behandles. Hvis du skulle få avslag på søknaden din om uføretrygd stopper AAP samme dag, men hvis du har gått makstid på ordinær AAP kan dette vedtaket settes i kraft igjen. Evt. vil du kunne søke om ny, ordinær, AAP hvis avslaget er begrunnet med at du mangler diagnostisering/behandling og/eller avklaring. 

Tusen takk for svar 🥰

• Liker 1
Skrevet

Hvor lang tid det tar er umulig å si. Her tok det 5 dager fra jeg sendte inn til det var godkjent.

Anonymkode: 75d6d...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid det tar er umulig å si. Her tok det 5 dager fra jeg sendte inn til det var godkjent.

Det er alltids noen som før eller senere. Jeg forstår godt at ingen kan si eksatt hvor lang tid, men hvor lang tid det tar generelt /gjennomsnittlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og her tok det 8 mnd.

Anonymkode: b242c...d55

Skrevet

Hvis det er Nav som har tatt initiativ til dette, mtp uføresøknad, skal det mye til å få avslag 

Min sakebehandler ringte meg og foreslo å sende uføresøknad, da de hadde gått gjennom saken min og konkludert med at dette var neste steg. 

Bor i Oslo, så det tok vel 7-8 mnd. 

Anonymkode: db074...2c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for informasjon . Jeg er nå rimelig dukker på at jeg ikke får avslag. 

Det kan du ikke være sikker på. Sånn generelt sett så får ca 80 % innvilget søknaden selv om NAV lokalt har klarert folk til uføretrygd, så hver femte søker får da altså avslag.

Anonymkode: 50059...ae8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og her tok det 8 mnd.

Anonymkode: b242c...d55

Takk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...