Gå til innhold

Barnemigrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn her med migrene?

Hva er typiske triggere hos dere?

Anonymkode: efee7...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebarnet mitt fikk diagnosen rundt 7 år. Der var det for mye søvn som utløste anfall. Han var alltid trøtt tidlig på kvelden og la seg etter eget ønske ca 1930. De måtte drøye ca 2100 med å legge han og da ble livet bedre. Nå er han straks 16 år og har fremdeles noen anfall og ifølge han, så kommer de når han blir vekket av støy på natt/tidlig morgen.

Skrevet

Har ikke funnet noen direkte triggere. Det er viktig å huske på at migrene er en nevrologisk sykdom i hjernen. Man kan gjøre alt "riktig" og likevel få anfall. Hos oss er det flest anfall om morgenen. Samme leggetid og stå opp tid er viktig. I helger og ferier går det likevel overraskende bra, problemet kommer først når vi skal inn i rutiner igjen. 

Anonymkode: d65d9...626

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt migrene siden jeg var barn, sterke lukter har alltid vært et problem for meg, diskolys / blinkende lys / 3D kino osv, dårlig søvnmønster typ lenge opp en kveld og sent opp neste morgen osv har aldri fungert optimalt og ført til mye migrene før jeg skjønte at jeg måtte sove til faste tider og ha rutiner på mat osv.

Anonymkode: 832dd...595

• Liker 1
Skrevet

Har en datter på snart 8 med migrene. Hun trigges veldig av sukker og generelt dårlig kosthold, lite søvn og stress. Hun har heldigvis ikke mange anfall i året, men har mer i perioder virker det som. 

Jeg må nevne at hun ikke har blitt utredet for det, men jeg har migrene selv og anfallene er så klassiske at de ikke er til å ta feil av (veldig vondt på én side, kvalm, lys- og lydsky). Hun plages ikke av det så vi har avtalt med legen å se det an.

Anonymkode: 84a12...0be

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Noen som har barn her med migrene?

Hva er typiske triggere hos dere?

Kan barnet ha slått seg og fått hjernerystelse tidligere?

Sjekket for andre tilstander, f.eks cøliaki? 

Opptil 1 gram EPA (Omega3) daglig skal visst kunne redusere hodepiner. Ref Huberman Lab Podcast. 

Anonymkode: 5e9ea...f06

Skrevet

Har en 8-åring som er en del plaget med migrene, det kan ofte komme om ettermiddagen, etter skoletid. Ellers virker det som det kan trigges litt av skjermbruk, så vi prøver å begrense det. Har ikke funnet andre mønstre enn det.

Anonymkode: e7629...f01

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan barnet ha slått seg og fått hjernerystelse tidligere?

Sjekket for andre tilstander, f.eks cøliaki? 

Opptil 1 gram EPA (Omega3) daglig skal visst kunne redusere hodepiner. Ref Huberman Lab Podcast. 

Anonymkode: 5e9ea...f06

Var og tok MR, ikke noe funn der.

Hun får nesespray imigran så fort hun føler seg kvalm.

Legger seg og står opp samme tid, spiser sunt og variert. 
Men hun har hatt ganske mange anfall i det siste og jeg greier ikke helt å lokalisere hva som kan være årsaken.

Men siden du nevner det så hadde hun en akeulykke for ikke lenge siden og slo seg litt i hodet, kanskje det er årsaken?🤔

Hun går glipp av så mye skole føler jeg, hun er 8 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Var og tok MR, ikke noe funn der.

Hun får nesespray imigran så fort hun føler seg kvalm.

Legger seg og står opp samme tid, spiser sunt og variert. 
Men hun har hatt ganske mange anfall i det siste og jeg greier ikke helt å lokalisere hva som kan være årsaken.

Men siden du nevner det så hadde hun en akeulykke for ikke lenge siden og slo seg litt i hodet, kanskje det er årsaken?🤔

Hun går glipp av så mye skole føler jeg, hun er 8 år.

Det kan være været også. Vet jo ikke hvor dere bor, men med skiftende vær slik vi har hatt her på Østlandet, så har både jeg og datteren min hatt en del anfall I det siste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være været også. Vet jo ikke hvor dere bor, men med skiftende vær slik vi har hatt her på Østlandet, så har både jeg og datteren min hatt en del anfall I det siste.

Vi bor på Østlandet, hmmm kanskje det er det.

Skrevet

Jeg får anfall av kunstig søtstoff (-aspartam og acesulfam). Dessverre er dette dyttet inn i mange produkter, så det kan skje at jeg har fått i meg noe uten å vite det før etterpå… 

Anonymkode: 98112...5f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får anfall av kunstig søtstoff (-aspartam og acesulfam). Dessverre er dette dyttet inn i mange produkter, så det kan skje at jeg har fått i meg noe uten å vite det før etterpå… 

Anonymkode: 98112...5f2

Det får jeg også! Ikke alle reagerer på det, men det kan være fint å være oppmerksom på det. Det er jo i "alt"! Tyggis, skyr, noen yoghurter, noen sjokolademelk, noen brus, saft +++

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har hun sjekket dvitaminnivået? Vår ble vesentlig bedre da hun begynte å ta dobbel dose dvitamin (foreskrevet av barneavdelingen). 

Nå har hun vesentlig færre anfall enn før vi begynte på dvitamin. (To i måneden mot minst to i uka).

Anonymkode: 91f2f...5a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...