AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Jeg jobber i bransjen og må bare advare om å legge folie på fliser. Ingen fagmann går god for dette og det er selvfølgelig ikke SINTEF-godkjent. Grunn? Folien puster ikke og fukt slipper ikke gjennom veggen, som den skal. I det aller fleste bad som har blitt noen år, vil det være fukt i veggen. Denne hermetiserer man ved å dekke veggene med folie og man får på sikt et fukt-, sopp- og råteproblem. I verste fall råtner hele konstruksjonen i huset. Anonymkode: fbe08...3e8 3 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 tenker automatisk at du har vært innom en del bad den siste tiden for å se på råteskader.. Anonymkode: a7709...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Hvordan er det da med flis på flis og ny membran mellom? Anonymkode: bc962...957
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan er det da med flis på flis og ny membran mellom? Anonymkode: bc962...957 Jeg ville ikke gjort det, hvertfall ikke i våtsonene, som f eks i dusjen. Membran har lang, men begrenset levetid. Selv med ny membran og nye fliser oppå, vil strengt tatt badet kun ha levetiden til det gamle materialet under. Jævlig kjipt å måtte ta opp igjen alt etter tre-fire år fordi det har kommet råte når den eldste membranen har tatt kvelden eller varmekablene under de gamle flisene slutter å virke. Flis på flis over kjøkkenbenken eller i gangen kan være helt ok å gjøre. Uansett; Bruk for guds skyld fuktmåler først dersom du har planer om å ikke ta grunnjobben og kun legge noe nytt oppå allerede eksisterende løsning. Anonymkode: fbe08...3e8 4
Gjest takinova Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg jobber i bransjen og må bare advare om å legge folie på fliser. Ingen fagmann går god for dette og det er selvfølgelig ikke SINTEF-godkjent. Grunn? Folien puster ikke og fukt slipper ikke gjennom veggen, som den skal. I det aller fleste bad som har blitt noen år, vil det være fukt i veggen. Denne hermetiserer man ved å dekke veggene med folie og man får på sikt et fukt-, sopp- og råteproblem. I verste fall råtner hele konstruksjonen i huset. Anonymkode: fbe08...3e8 Hva med "oppussing" hvor man legger nytt våtromsbelegg oppå eksisterende flis?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Takk for tips. De reklamerer med det at det er så enkelt å få nytt bad. Jeg har kontaktplast på noen skapdører. Og det ble ikke bra Anonymkode: 64682...957
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 takinova skrev (9 timer siden): Hva med "oppussing" hvor man legger nytt våtromsbelegg oppå eksisterende flis? Blir det samme som flis på flis; ikke noe jeg ville gjort i et våtrom. Gjør skikkelig grunnjobb, fjern alt gammelt først. Og velg et våtromsbelegg som er SINTEF-godkjent. Anonymkode: fbe08...3e8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for tips. De reklamerer med det at det er så enkelt å få nytt bad. Jeg har kontaktplast på noen skapdører. Og det ble ikke bra Anonymkode: 64682...957 Da har du ikke gjort godt nok arbeid og forarbeid. Anonymkode: d9d5c...ef8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Gode gud, ikke bruk folie på noe som helst. Ser jo helt jævli ut. Anonymkode: c8667...b81 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ville ikke gjort det, hvertfall ikke i våtsonene, som f eks i dusjen. Membran har lang, men begrenset levetid. Selv med ny membran og nye fliser oppå, vil strengt tatt badet kun ha levetiden til det gamle materialet under. Jævlig kjipt å måtte ta opp igjen alt etter tre-fire år fordi det har kommet råte når den eldste membranen har tatt kvelden eller varmekablene under de gamle flisene slutter å virke. Flis på flis over kjøkkenbenken eller i gangen kan være helt ok å gjøre. Uansett; Bruk for guds skyld fuktmåler først dersom du har planer om å ikke ta grunnjobben og kun legge noe nytt oppå allerede eksisterende løsning. Anonymkode: fbe08...3e8 Også viktig å nevne at man aldri skal ha to lag med fuktsperre. Hvorfor man aldri skal plaste veggen der man skal ha membran innenfor. Altså viktig at det brukes diffusjonsåpen membran ved flis på flis. Anonymkode: 9bafb...1f7 2
Gliffy Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Gode gud, ikke bruk folie på noe som helst. Ser jo helt jævli ut. Anonymkode: c8667...b81 Har brukt det inni skap der hyllene var slitte og vanskelig å rengjøre skikkelig. Nå er det lett å vaske og ser bedre ut, så det har sine bruksområder, selv om jeg ikke ville brukt det på veldig synlige flater. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Gliffy skrev (1 minutt siden): Har brukt det inni skap der hyllene var slitte og vanskelig å rengjøre skikkelig. Nå er det lett å vaske og ser bedre ut, så det har sine bruksområder, selv om jeg ikke ville brukt det på veldig synlige flater. Ikke akkurat det samme å legge det i skap for funksjonaliteten sin del. Anonymkode: c8667...b81 1
Gliffy Skrevet 9. februar 2023 #13 Skrevet 9. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Ikke akkurat det samme å legge det i skap for funksjonaliteten sin del. Anonymkode: c8667...b81 Neida, jeg var bare uenig i påstanden om at man ikke skal legge det på noe som helst siden jeg har hatt bra nytte av det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #14 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er SJOKKERT over prisene på disse klistremerkene, mange av dem koster like mye pr kvadratmeter som middels dyre fliser og er dermed dyrere enn fliser i det lavere prissjiktet. Og selv i det lavere prissjiktet kan du få fliser av gjennomfarget porcellanato (høyeste fliskvalitet) og så velger noen å gå for folie. 😱😱 Anonymkode: fbe08...3e8 3
Gjest takinova Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Blir det samme som flis på flis; ikke noe jeg ville gjort i et våtrom. Gjør skikkelig grunnjobb, fjern alt gammelt først. Og velg et våtromsbelegg som er SINTEF-godkjent. Anonymkode: fbe08...3e8 Hva om det ligger betong under flisene(kjellergulv altså) og man tenker at det er en midlertidig løsning som skal stå noen år til man totalrenoverer badet - og bruker slukforhøyningsring?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da har du ikke gjort godt nok arbeid og forarbeid. Anonymkode: d9d5c...ef8 Jeg har gjort ett godt forarbeid. Problemet er å få det bra rundt hjørnene. De har videoer på nett som viser hvordan du gjør det. Men det er ikke så lett i virkeligheten. Er det noen som har noe tips til hvordan få det bra rundt kjøkkendørene . Jeg ville aldri brukt det igjen . Det ser fort litt billig ut. Anonymkode: 64682...957 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Ts, hva med å male fliser? Anonymkode: 6b00e...4de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå