Gå til innhold

Hvorfor leser ikke menn kjærlighetsromaner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller ser romantiske filmer, for den del. 

Er menn flest bare ikke opptatt av kjærlighetshistorier? Eller kjærlighet i det hele tatt?

Anonymkode: b2d89...b2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne og leser heller ikke kjærlighetsromaner, syns det er kjedelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dørgende kjedelig og totalt uinteressant

Endret av Macro
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg da skjønne. Jeg leser ikke kjærlighetsromaner eller ser kjærlighetsfilmer.

hilsen kvinne

Anonymkode: a58e5...628

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode kjærlighetsromaner er det selvfølgelig masse av. Men alle skal være så kule og sky alt av intimitet. Wuthering heights og kjærlighet i koleraens tid feks.

Anonymkode: 6e21e...b0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er menn flest bare ikke opptatt av kjærlighetshistorier? Eller kjærlighet i det hele tatt?

Er dette med personlige preferanser, og ulikheter mellom kjønnene et helt ukjent fenomen?

Anonymkode: 16089...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gode kjærlighetsromaner er det selvfølgelig masse av. Men alle skal være så kule og sky alt av intimitet. Wuthering heights og kjærlighet i koleraens tid feks.

Du kan jo ikke forvente intimitet i en roman skrevet i Victoriatiden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ikke forvente intimitet i en roman skrevet i Victoriatiden. 

Selvsagt kan du det. Folk drømte da og hadde lyster da og. Og var intime.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan du det. Folk drømte da og hadde lyster da og. Og var intime.

Det var jo ikke poenget. Du finner ikke sånt i romanene til Brontë-søstrene, eller Jane Austen, nei 😅

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner vil ha kjærliget fra menn, mens menn vil ha sex fra kvinner. Sikkert derfor det ofte blir gnisninger i mange forhold. Romanene er en fantasiverden hvor kvinner kan skape den perfekte mannen som ikke finnes i virkeligheten. For menn kryr det av perfekte kvinner, som dessverre kun er ute etter den perfekte mannen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn de ikke drar på fotball kamper med damer selvom de elsker fotball. Toxic masculinity, de vil ikke assosieres med det feminine eller følsomme fordi de ser ned på det.

Gjelder heldigvis ikke alle menn :) Datet en som foretrakk romantiske filmer og vi satt å gråt sammen og han var så goood :)

Anonymkode: f7882...6c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av samme grunn de ikke drar på fotball kamper med damer selvom de elsker fotball. Toxic masculinity, de vil ikke assosieres med det feminine eller følsomme fordi de ser ned på det.

Gjelder heldigvis ikke alle menn :) Datet en som foretrakk romantiske filmer og vi satt å gråt sammen og han var så goood :)

Anonymkode: f7882...6c2

Tror du er hakket mer toxic når du klarer å dra den konklusjonen av menn som ikke liker treige bøker og filmer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel fordi kvinner for ikke veldig lenge siden så var en kvinnes oppgave her i lovet å finne seg en mann som var villig til å gifte seg med henne, forsørge henne og få barn med henne. Har du en bestemor eller oldemor eldre enn 70 og/eller fra en annen kultur enn den norske bykulturen (selv utpå den norske landsbygda vil en kvinne over 50 være gammel nok) så kan du spørre dem om forventninger som ble formidlet dem som barn. Å være pen, se tekkelig ut og ellers smile og holde munn var stikkord. Man fortalte historier om «den store kjærligheten» selv om alle visste at du ble gift med Per oppi bygda som ikke vasket hendene etter dobesøk, var utro med Kalle og slo i fylla. Men det var jo ikke et eventyr - det var gamle dagers hverdag.

«Romantiske» fortellinger type folkeeventyr ble formidlet ikke fordi de var søte eller koselige rundt prisbildene en sen vinterkveld men fordi jenter som man visste var dømt til et liv med enorm risiko for skade og død fra mannen de måtte gifte seg med skulle ha en urealistisk drøm. Uten drømmer holder mennesker ikke ut lidelser. Så man spinner drømmer. Det gjøres strategisk i alle kulturer, gjerne for å beholde destruktive tradisjoner.

Moderne «kjærlighetshistorier» følger, uklart hvorfor, samme format som gamle eventyr. Jente - hjelpeløs og pen - møter mann - handlekraftig og velstående. De etablerer en rask og overfladisk relasjon basert på at hun ikke klarer seg alene og han synes hun er pen og sjarmerende hjelpeløs. Så gifter de seg, og historien ender før de oppdager at dette er et helt klassisk destruktivt forhold og skiller seg.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er klassiske eksempler på hvor enormt ekkel og sær sjangeren «kjærlighetsroman» er. En bok om en eldre mann som er pedofil og groomer og voldtar en 14-årig jente er godt plantet i sjangeren, helt uten at det problematiseres. Og nesten ingen omtaler nevner dette, selv om du som moderne leser ikke gjør annet enn å grøsse nedover ryggen av karakterene. Sjangeren «romanse» er stort sett grooming, voldtekt, psykisk vold, avhengighet og annet man absolutt ikke ønsker seg i et forhold satt mellom to rosa permer.

Anonymkode: 7ec4d...5a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som de synes det er verken spennene eller interessant, så sikkert derfor. Jeg, som kvinne, er forsåvidt enig, men jeg er heller ikke opptatt av spenning. 

Anonymkode: 1a451...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk

Kan godt se en kjærlighetsfilm jeg..f.eks broene i madison county..men å lese romaner blir gørra kjedelig så der går grensen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutter siden, Athena Freyja said:

Jeg er kvinne og leser heller ikke kjærlighetsromaner, syns det er kjedelig. 

Enig med deg, syns også det er kjedelig. Og lite givende, ekstremt kjedelig faktisk. (Nei, gi meg en god psykologisk thriller! )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighetsfilm er ok så lenge det er reelle ting som er dagsaktuelt, dvs ingen vampyrer, 1800 talls personer og lignende.

Bøker frister null. 

Anonymkode: d8cac...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar ikke kvinner på fotballkamp og synger om at dommeren er innavla? 

Forskjellige preferanser. Jeg orker ikke rom coms og kjærlighetsromaner orker jeg knapt tanken på men jeg drar gjerne til gamle engelske industribyer og ser 3 divisjonsfotball. Vi er ulike, sånn er livet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er dame da. men jeg tror ikke på kjærligheten i det virkelige liv. kun på kjærlighet til barn og dyr. mannfolk er som oftest bare besatt av utseende eller av god sex tilgang og hjelp til husarbeid.

men elsker å lese kjærlighetsromaner og se filmer, og late som at det faktisk eksisterer slik i IRL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...