Kajas Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 (endret) Hei! Barnet har fått påvist en genfeil.Barnet var sen å gå, dårlig balanse og snakker kun ord.Det er 100% sikker at hans fremtidige barn vil få den samme genfeilen😢Skal på MR for å se hvor stor skade på hjernen han har, men foreløpig så har han det veldig fint. Noen som har opplevd det samme og kan fortelle hvordan man skal forholde seg til dette? Endret 14. februar 2023 av Kajas 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Har barn med genfeil i nær familie. Ikke det samme som å være barnets mor 24/7, men nært nok til at jeg kanskje kan bidra med noe. Du må gjennom en sorgprosess. Du har fått nyheter du helst ikke ville ha, selv om mistanken nok har vært der lenge. Du skal gråte, hyle, være frustrert, og være redd. Hva slags framtid får barnet ditt? Hva må dere gjennom? Du vil bli sint. Du vil nekte for det du hører av legene, prøve å finne alternativer på Internett, og til slutt så aksepterer du situasjonen. Og så begynner veien gjennom livet deres sammen igjen, en ny vei, som kanskje ikke har noe kart eller noen som har gått den før. Det er ikke sikkert det er noen du kan spørre, for det er ikke sikkert noen vet hva som er normalt for ditt barn. Men! Dere kommer til å finne veien deres. Du kommer til å lære deg hva som er normalt for ditt barn, og du kommer til å føle deg tryggere. Det er fortsatt barnet ditt, på godt og vondt, og man slutter heldigvis aldri å være glade i dem! Dere kommer til å ha andre utfordringer enn andre, men dere kommer og til å ha andre seiere! Noen sa en gang at å få et annerledes barn er som å skulle dra på helgetur til New York, og gå av flyet og se at du er i Amsterdam. Og du får ikke dra der fra! Det var da ikke dette du forberedte deg på, du leste deg jo opp på New York, du har alle planer klare, du har ting du skal oppleve og ting du skal se! Og nå får du ikke det. Du skjønner ikke hvorfor dette skjer! Men når sjokket har lagt seg, og du aksepterer at nå er du i Amsterdam, så drar du litt rundt og utforsker, og oppdager at Nederland faktisk er et veldig pent land, det er tulipaner og tresko og vindmøller. Maten er god. Folket er hyggelig. Det er ikke det du egentlig var ute etter, og det var ikke det du var forberedt på, men det var det du fikk. Og det var fint det og, selv om det var noe annet 😊 Barnet ditt både snakker og går. Han har det bra! Prøv å ikke tenk så alt for mye på framtiden, ha litt mer fokus på her og nå. Og her og nå har han det bra 😊 Anonymkode: dbdf8...edb 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Kajas skrev (1 time siden): Det er 100% sikker at hans fremtidige barn vil få den samme genfeilen Sier hvem? Hvis kun en av foreldrene har en TUBB3-genfeil, vil deres barn ha en 50% sjanse for å arve denne feilen. Ikke alle genfeil i TUBB3 vil føre til helseproblemer, så ikke ta sorgene på forskudd. Hvordan har utredning vært så langt? Anonymkode: cfad6...bc5 1 1
Kajas Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 10.44): Sier hvem? Hvis kun en av foreldrene har en TUBB3-genfeil, vil deres barn ha en 50% sjanse for å arve denne feilen. Ikke alle genfeil i TUBB3 vil føre til helseproblemer, så ikke ta sorgene på forskudd. Hvordan har utredning vært så langt? Anonymkode: cfad6...bc5 Legen som informere om dette sa at det er helt sikkert at hans barn vil få samme den samme genfeilen. Jeg trodde også det va 50% sjanse, men jeg spørte om igjen og hun sa 100% sikker.. Han har tatt denne gentesten og nå venter vi på at han skal til time på MR for å se hvor stor skaden er. Endret 14. februar 2023 av Kajas 1
Burugla63 Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Jeg står ikke helt i det samme men vi er i en prosess med eget barn . Hvor det har blitt påvist alvorlige medfødte missdannelser på mr . Vi er nå i runde 2 på gentesting første runden var negativ . Det blir en sorg men ting blir lettere etterhvert for man vender seg til at det bare blir sånn . Når det kommer til barnehagen så er det synd at de ikke ser ditt barns behov . Ta kontakt med deres helsesykepleier å be om skjema til ppt utfyllingen kan de hjelpe dere med. Legg også ved epikrise på positivt svar på gentesten . Og eventuelt andre viktige epikriser med fastsatt diagnose . 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Vi har et barn med en genfeil som gir sårbarhet for autistiske trekk, lærevansker og psykriatiske vansker. Han fikk diagnosen da han var seks år. Jeg vet det er tungt å få det bekreftet at barnet har en diagnose som mest sannsynlig gir han ekstra utfordringer i livet. Samtidig syntes jeg det var litt godt også å få en slags forklaring. Husker jeg hadde stort behov for å snakke om det i tiden etter han fikk diagnosen. Det var rart å bare fortsette på jobb som vanlig. Samtidig var det en så stor sak at jeg ikke syntes det var naturlig å ta det opp sånn ut av det blå. Anonymkode: a26de...298 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Mitt barn går på barneskolen og har en bestevenninne med genfeil. Det går helt fint, jenta er veldig åpen om det selv, og det gjør at det blir ro rundt det hele, ikke så mange spekulasjoner og når hun gjør noe "rart", vet alle hvorfor, og det går helt fint. Nå for tiden er det veldig mange barn med spesielle behov. Min datter har autisme, for eksempel, men hennes behov for tilrettelegging blekner helt i klassen, sammenlignet med andre diagnoser som krever spesialtilrettelegging. Det er det fine med skolen i dag, at alle barn blir vant til å omgås, selv om de har ulike behov. Alt er naturlig. Og barn takler dette helt fint. Tenk på det, det gjør kanskje sorgprosessen deres litt lettere? Anonymkode: ef09e...86f 1 1
Kajas Skrevet 9. februar 2023 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 12.40): Vi har et barn med en genfeil som gir sårbarhet for autistiske trekk, lærevansker og psykriatiske vansker. Han fikk diagnosen da han var seks år. Jeg vet det er tungt å få det bekreftet at barnet har en diagnose som mest sannsynlig gir han ekstra utfordringer i livet. Samtidig syntes jeg det var litt godt også å få en slags forklaring. Husker jeg hadde stort behov for å snakke om det i tiden etter han fikk diagnosen. Det var rart å bare fortsette på jobb som vanlig. Samtidig var det en så stor sak at jeg ikke syntes det var naturlig å ta det opp sånn ut av det blå. Anonymkode: a26de...298 Endret 14. februar 2023 av Kajas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå