Gå til innhold

Helt tom for energi, hva er normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hverdagen består i jobb og ikke annet. Alle mine krefter består i stå i jobben, men hvor normalt er det å ikke ha overskudd til annet? Så klart har jeg gode dager hvor jeg får inn en treningsøkt, men det blir heller sjeldnere og sjeldnere. Og jeg vet at det egentlig bare er en negativ sirkel, da jeg får det så mye bedre med trening. Nå forfaller alt bare sakte med sikkert, kjøkkenet mitt er blitt til en evigvarende haug av oppvask og jeg husker ikke sist jeg vasket håret mitt og synes det er regelrett pinlig hvordan jeg fremstår.

Synes det er så flaut og kjipt at jeg ikke klarer å få hverdagen til å gå opp.. Jeg har ikke barn og kun meg selv og ingen forpliktelser utover 8t jobb, men likvel får jeg det ikke til...

Anonymkode: 5466c...4b8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør på podkasten på nrk "Burde vært pensum, Hva er sykdom?". Jeg er ikke ferdig med den enda, men der tar de opp dette.

Anonymkode: 918e4...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som meg da jeg var deprimert. Tror det gikk over 1 mnd mellom hver gang jeg vasket håret fordi det ble for slitsomt. Jeg hadde oppvaskmaskin, men resten av huset var helt jævlig. Jeg skammet meg så at jeg ikke ville ha besøk. Snakk om problemene dine med fastlegen. Selv begynte jeg hos psykolog, etter ca. 1 år med null virkning, begynte jeg på antidepressiva og fikk et nytt liv. Jeg ble heller ikke feit av pillene, eller fikk andre bivirkninger folk er redde for.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (20 minutter siden):

Høres akkurat ut som meg da jeg var deprimert. Tror det gikk over 1 mnd mellom hver gang jeg vasket håret fordi det ble for slitsomt. Jeg hadde oppvaskmaskin, men resten av huset var helt jævlig. Jeg skammet meg så at jeg ikke ville ha besøk. Snakk om problemene dine med fastlegen. Selv begynte jeg hos psykolog, etter ca. 1 år med null virkning, begynte jeg på antidepressiva og fikk et nytt liv. Jeg ble heller ikke feit av pillene, eller fikk andre bivirkninger folk er redde for.

Går på antidepressiva 😕 3. gang jeg har begynt på det nå. Men ikke gått til oppfølging hos psykolog

Ja, det har vært slik lenge.. Kjenner meg igjen i det å ikke ville ha besøk, er kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos lege og sjekket vitaminstatus? Jeg blir utmattet når jeg har lave verdier av f.eks d vitamin, selv når det er innenfor lavere del av normalen. 

Anonymkode: 8665f...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du vært hos lege og sjekket vitaminstatus? Jeg blir utmattet når jeg har lave verdier av f.eks d vitamin, selv når det er innenfor lavere del av normalen. 

Ja.. Alt fint. Tar fast tilskudd av d vit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en jobb du trives med, eller kan det være at jobben i seg selv tapper deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør en enkel, litt banal ting når livet blir overveldende. Jeg skriver ned enkle oppgaver på en lapp og klapper meg selv på skulderen når det er gjort. Og tar da en og en ting av gangen frem til jeg tør å løfte blikket & da ser jeg at det ikke er en uoverkommelig mengde oppgaver likevel. Vet ikke om det kan hjelpe deg, men tenkte jeg ville dele min erfaring. 

Anonymkode: 429ec...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.. Alt fint. Tar fast tilskudd av d vit

Finn ut hva tallet ligger på. Har ofte fått beskjed om "ok", også har det ligget lavt innenfor normalen. Bør sjekkes jevnlig. Hvilke doser tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du en jobb du trives med, eller kan det være at jobben i seg selv tapper deg?

Godt spørsmål.. Lurer til tider på det samme selv, men tror ikke det hadde hjulpet å bytte jobb. Finnes ikke så mange andre alternativer. Har hatt mange forskjellige jobber de siste åra men ender med å bytte fordi jeg tenker at det er noe feil med jobben, men er trolig ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det også sånn. Jobber bare og orker ikke noe ellers. Har ikke en spesielt stressende jobb heller, eller barn og gamle foreldre å ta meg av. Jeg bruker flere dager på å ta ut av oppvaskmaskina, og må tvinge meg selv til å dusje to dager i uka. Jeg har støvsugeren stående framme i stua for å få meg til å bruke den, men hver gang jeg prøver orker jeg bare en liten bit før jeg må slutte igjen. 

Jeg har høyt blodtrykk, legen tror det er derfor. Hun sier jeg må gå ned i vekt. Men jeg har gått opp i vekt fordi jeg ikke orker å bevege meg eller lage ordentlig mat. Jeg har hatt det sånn lenge, men trodde jeg var lat og måtte ta meg sammen. Så jeg ventet over et år før jeg gikk til lege og har lagt på meg 15 kg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Tror også det kan være pga. jobb. Jeg kjeder meg og vet ikke hvordan jeg skal holde ut resten av livet. Men alt jeg kan bytte til er samme type jobber, bare med ekstra stress ved å lære alt på nytt. 

Anonymkode: 726a7...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 14.42):

Jeg har høyt blodtrykk, legen tror det er derfor. Hun sier jeg må gå ned i vekt. Men jeg har gått opp i vekt fordi jeg ikke orker å bevege meg eller lage ordentlig mat. Jeg har hatt det sånn lenge, men trodde jeg var lat og måtte ta meg sammen. Så jeg ventet over et år før jeg gikk til lege og har lagt på meg 15 kg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Tror også det kan være pga. jobb. Jeg kjeder meg og vet ikke hvordan jeg skal holde ut resten av livet. Men alt jeg kan bytte til er samme type jobber, bare med ekstra stress ved å lære alt på nytt. 

Åh, jeg har tidvis for lavt blodtrykk pga. lav vekt, så litt motsatt her.. Men er på en 'sunn' vekt så det er ikke problemet. Men skjønner at det er vanskelig når man ikke orker å bevege seg eller lage ordentlig mat.. 

Ja, jeg kjeder meg også på jobb. Men har hatt typ ti stillinger de siste tre åra, grenser på hvor ofte jeg kan bytte jobb 😅

Nå skal jeg begynne på noen medisiner, så kanskje det hjelper. Litt usikker på om jeg skal være litt sykemeldt i den perioden eller ikke. Per nå presterer jeg hverken på jobb eller hjemmebane og alt blir bare feil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Energieffektivisering. Energiregnskap. Jeg har begynt å tenke sånn om det. 

Uavhengig av om det er normalt eller hva, så er det jo ikke bærekraftig å ha det sånn. 

HVA er det med jobben som sliter deg ut? Hva annet tapper krefter? En syk far, tvangstanker, bekymringer, en plagsom nabo osv.

1) Identifiser alle ting som tar krefter fra deg, og ikke bare si "jobben", HVA med jobben tar krefter. HVA med bosituasjonen, HVA med dine nære relasjoner. ALT skal ned. At en venninne alltid ringer om kvelden, at du føler deg ensom, at naboens bikkje lager stank i oppgangen, liksom alt! Alle små og store ting. Det gjelder også fortiden, hvis du har erfart sorg, tap, traumer, krenkelser. 

2) Identifiser alle ting som føles fritt, behagelig, som avslapping. Det kan være krevende ting også, hobbyer, ting som gjør deg glad. Om du mangler noe her, så er nok det også "å ikke vite hva jeg liker" en ting å ta på lista over. 

3) Lag en handlingsplan. Her stoler jeg på at du selv greier det. Lag en plan for atferdsendring, begynn i det små og lag små vaner som vokser seg til store. Hva kan du kutte/gi slipp på, og hva kan du legge til. Jobb med tankene rundt det. Om du sliter med noe som helst overtenking og bekymring ta tak i dette, les en bok om ACT f.eks, begynn med mindfullness. 

For min del så innså jeg at jeg hadde en ganske stor haug med venninner jeg ikke lenger hadde interesse av å være med, som jeg fungerte som "hobbypsykolog" for. De ville ofte finne på ting og enten ble jeg med en sjelden gang eller følte alltid dårlig samvittighet. Jeg tipper dette tæret på mer enn jeg tenkte. Jeg endte med å begynne å si nei konsekvent, fordi jeg hadde jo faktisk ikke lyst. Vi hadde vokst fra hverandre, men jeg følte meg fanget og ufri til å endre prioriteringer. Det var en av de store tingene.

Jeg innså også at jeg ante ikke hva jeg likte å gjøre. Jeg visste ikke hva som ga meg energi, jeg har brukt lang tid på det. Nå har jeg kuttet ut sosiale media, det er en skikkelig energityv, og jeg bruker 3-5 kvelder i uka på hobbyer, jeg syr, pusler puslespill, går i en forening 1 gang i uka og driver med agility med en hund jeg har fått meg! Jeg trener ikke, for meg føles det for mye som press, men jeg går tur 1-2 timer om dagen. Og det er klart at disse tingene tar energi, for det gjør jo all aktivitet, men den gir meg også "energi" på den måten at jeg investerer i noe som avslappet hjernen min, som er lystbetont og som gir livet innhold og gjør at hjernen vil ha mer påfyll neste dag. I perioder jeg føler meg ekstra sliten så tenker jeg "hva tror jeg vil gjøre at jeg kjenner jeg har mer energi i morgen" og så gjør jeg det. Og som oftest er ikke svaret å se 5 timer på TV og 2 timer scrolling for så å legge meg seint og sove 6 timer. Nei, svaret er ofte å gå den turen likevel, veldig rolig, å lage meg noe sunn mat, og å legge meg så jeg får 10 timer søvn. 

Lykke til! Jeg tror på at du har svarene du trenger inni deg. Og hvis du virkelig ikke har noe mer energi etter å ha gjort en del atferdsendringer så er det gjerne på tide å gå til legen og sjekke ting. Det kan du godt gjøre først som sist også, jeg tar en del kosttilskudd fordi jeg har noen mangler. 

PS: STRESS tar også ekstremt energi. En periode hadde jeg en jobb som gjorde at jeg var konstant i alarmberedskap, da kunne ingen atferdsendringer ført til bedring, for jeg var i konstant alarm, da måtte jeg til slutt sykmeldes og tenke nytt om hvilken type jobb jeg kunne ha. 

Anonymkode: 30594...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...